Spotkanie generacji w Audi museum mobile

Spotkanie generacji w Audi museum mobile31.01.2009
W 2009 roku marka Audi obchodzi 100 urodziny - 16 lipca 1909 roku August Horch założył w Zwickau swoje przedsiębiorstwo. Audi Tradition zaplanowało z tej okazji wiele imprez: pierwszą z nich jest specjalna wystawa "Spotkanie generacji - efektywność przez lata", ...

..którą można zwiedzać od 26 stycznia do 28 lutego 2009 roku w Audi museum mobile w Audi Forum Ingolstadt.

Spotkanie generacji w Audi museum mobile 1 Na wystawie znajduje się dwanaście wyjątkowych pojazdów z osiemdziesięciu lat historii przedsiębiorstwa – przede wszystkim prototypy i pojedyncze egzemplarze, które stanowiły próbę odpowiedzi na wyzwania czasów, w których powstały.

Najstarszy pojazd, Slaby Beringer Elektrowagen, pochodzi z 1919 roku. Łącznie wyprodukowano 257 sztuk tego elektrycznego samochodu i sprzedawano go nawet w Japonii. Jedną z największych atrakcji wystawy jest z pewnością samochód wyścigowy Auto Union Typ D z 1938 roku. Ten typ, uznawany za najpiękniejszy model Auto Union i określany jako Silberpfeil (Srebrna Strzała), został stworzony przez Roberta Eberan-Eberhorsta na potrzeby międzynarodowego Grand Prix, gdy ówczesny regulamin tych wyścigów ograniczył pojemność silników z turbodoładowaniem do trzech litrów. Jeszcze w tym samym roku Tazio Nuvolari zdobył w tym samochodzie wyścigowym z nadwoziem typu monoposto Grand Prix Włoch i Anglii.

Interesujący jest także motocykl NSU typ Baumm. W 1951 roku grafik Gustav Adolf Baumm, współpracujący z NSU, zaproponował model pojazdu przeznaczonego do bicia rekordów. Kierowca prowadził ten motocykl w pozycji leżącej, a cała konstrukcja oparta była na desce do prasowania. Do 1956 roku ten jednoślad nazywany „leżakiem” pobił kilkadziesiąt rekordów świata i uzyskiwał prędkości do 242 km/h.

Spotkanie generacji w Audi museum mobile 2Podziwiać można także DKW Schnellaster z silnikiem elektrycznym, zaprezentowany po raz pierwszy w 1955 roku. Samochód ten był przeznaczony wyłącznie dla różnego rodzaju urzędów i przedsiębiorstw energetycznych. Niektóre z elektrycznych Schnellaster jeździły także na niemieckich wyspach na Morzu Północnym, gdzie obowiązywał zakaz poruszania się samochodów z silnikami spalinowymi. Prototyp F9 z 1941 roku także pochodzi z zakładów DKW. F9 - pierwsza konstrukcja opracowana samodzielnie przez koncern - ma opływowe stalowe nadwozie i trzycylindrowy, dwusuwowy silnik. Samochód ten stał się wzorcem stylistycznym dla powojennych modeli DKW. Wyjątkowym eksponatem jest samochód testowy DKW STM III z 1955 roku – prototyp małego samochodu DKW z nadwoziem z tworzywa sztucznego. Zbudowano łącznie dwanaście sztuk tego prototypu, wystawiany egzemplarz jest „ostatnim, który przeżył”.

W nowszej historii Audi również można znaleźć interesujące samochody pokazywane na wystawie, na przykład trzecią generację Audi 100, tak zwanego „mistrza świata cw”. W 1982 roku ten model, którego współczynnik oporu powietrza cw wynosił 0,30, był najbardziej aerodynamiczną produkowaną seryjnie limuzyną na świecie. Naturalnie nie może także zabraknąć Audi 100 Avant duo (1989) i A4 Avant duo (1996). Oba te auta to prototypy, które przy tylnej osi miały umieszczony silnik elektryczny i udowadniały w tamtych czasach, że możliwe jest skonstruowanie samochodów hybrydowych przeznaczonych do krótkich podróży.

Spotkanie generacji w Audi museum mobile 3 Na wystawie można podziwiać także Audi R10 Le Mans (2006), pierwszy samochód wyścigowy z silnikiem wysokoprężnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze Le Mans, Audi V8 – w którym sprawdzane były zalety aluminiowego nadwozia (1988) oraz Audi A2 1.2 TDI (2001), tak zwane „auto trzylitrowe”.

Wystawa należy do serii „ZeitLupe” w Audi museum mobile, stanowiącej każdorazowo element łączący z kolejną dużą wystawą specjalną. W tym przypadku jest to główna wystawa z okazji jubileuszu „100 lat Audi”, rozpoczynająca się 11 marca i prezentująca najstarsze jeszcze istniejące pojazdy Audi. Założone przez Augusta Horcha 16 lipca 1909 roku przedsiębiorstwo Audi obchodzi w 2009 roku swoje setne urodziny. Znak Audi – cztery pierścienie – symbolizują marki Audi, DKW, Horch i Wanderer, które w 1932 roku połączyły się w Auto Union. W 1969 roku doszło do połączenia Auto Union i NSU, co miało znaczny wpływ na rozwój konstrukcji samochodowych. W 1985 roku Audi NSU Auto Union AG zmieniło ostatecznie nazwę na AUDI AG. Od wielu lat Audi Tradition razem z Traditionsgesellschaft Auto Union GmbH i NSU GmbH pielęgnują i prezentują bogatą i szeroką historię Audi. Audi museum mobile w Audi Forum Ingolstadt zaprasza codziennie od poniedziałku do niedzieli w godzinach 9.00 – 18.00. August Horch Museum Zwickau jest otwarte od wtorku do niedzieli w godzinach 9.30 – 17.00.

Źródło: Audi