MotoNews.pl

Światowa premiera nowej Mazdy3 hatchback

27 czerwca 2013

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Mazda3 Hatchback 7

Gdybyśmy mieli znaleźć jedno słowo na określenie globalnego wprowadzenia nowego modelu Mazda3, tym słowem byłaby komunikacja. Ten samochód ma połączyć użytkowników na całym świecie. W segmencie C, który stanowi ok. 25% europejskiego rynku samochodów osobowych (3 mln sprzedanych pojazdów rocznie) nie jest to łatwe zadanie. Praktycznie każdy producent walczy o swój kawałek „tortu”. By tu przetrwać, trzeba zaoferować coś specjalnego.

Dlatego wybór miejsc na uroczystą premierę nie jest przypadkowy. Nowa Mazda3 została zaprojektowana jako samochód intuicyjny, stylowy i pełen pasji, tak jak miasta, w których odbywa się jej prezentacja. Londyn, St. Petersburg i Stambuł: trzy ważne europejskie centra zróżnicowanego kontynentu. Mazda jest przekonana, że wyszukany urok nowego modelu i włożony w niego wysiłek twórczy wywołają wiele pozytywnych skojarzeń u mieszkańców tych miast.

Mazda ponownie zdefiniowała swój wielokrotnie nagradzany, sportowy samochód kompaktowy. Połączono to z najlepszymi technologiami i umiejętnościami projektowymi Mazdy, by stworzyć auto, które szybko nawiąże kontakt z użytkownikiem, a następnie będzie konsekwentnie przekraczało wszelkie jego oczekiwania.

Od szerokiej, mocnej podstawy po oszczędne, płynne linie nadwozia – motyw projektowy „KODO – Dusza Ruchu” przemawia tu z pełną siłą. Jej dynamiczne przesłanie zapowiada radość z prowadzenia, a technologia SKYACTIV zapewnia lekkie silniki, skrzynie biegów, nadwozie i podwozie.

Gdy siądziecie za kierownicą, nowa Mazda3 zrobi dokładnie to, co każe jej kierowca, wchodząc w zakręt z niezachwianą precyzją. Bez podsterowności, bez korekt toru jazdy i z pełnym wyczuciem zachowania samochodu. Przyspieszenie jest liniowe, od zera do czerwonej kreski na obrotomierzu, dzięki wydajnym zespołom napędowym SKYACTIV, na które składają się silniki benzynowe o bardzo wysokim stopniu sprężania, silnik diesla, skrzynie automatyczne o szybkim i płynnym przełączaniu biegów oraz przekładnie ręcznie sterowane.

Ale mimo swych świetnych osiągów nowa Mazda3 wykazuje się jednym z najniższych wyników co do zużycia paliwa i emisji CO2 w segmencie. Sportowy i zapewniający świetną zabawę, a mimo to oszczędny – to jest Odpowiedzialny Zoom-Zoom – ambitne podejście Mazdy do samochodów przyjaznych dla środowiska, bez uszczerbku dla przyjemności z jazdy, bezpieczeństwa czy niezawodności. Zapewnia to układ i-stop (najszybszy na świecie układ start-stop) oraz i-ELOOP, najnowocześniejszy układ odzyskiwania energii hamowania Mazdy. System proaktywnego bezpieczeństwa, z użyciem zestawu układów i-ACTIVSENSE służy przede wszystkim do zapobiegania wypadkom, a następnie ochrony pasażerów i zmniejszania szkód, jeśli mimo wszystko do nich dojdzie. W skrócie, nowa Mazda3 jest kamieniem milowym na drodze do Odpowiedzialnego Zoom-Zoom.

Ten model wybrano także do zaprezentowania zupełnie nowego projektu wnętrza Mazdy, świeżego i spójnego. Układ miejsca kierowcy i pasażerów zapewnia przyjemną, bezstresową jazdę i relaksującą atmosferę. Kompaktowa kabina jest pod względem wielu rozmiarów największą lub w ścisłej czołówce w swej klasie. W tej niesłychanie gustownej przestrzeni wszystko jest rozmieszczone w najwygodniejszych – i najbezpieczniejszych – miejscach. Jak np. wyświetlacz typu head-up, który przekazuje najważniejsze informacje wprost w linii widzenia kierowcy, lub obrotowe pokrętło zaprojektowane tak, by bez patrzenia na nie sterować funkcjami układów informacyjnych i rozrywkowych.

Wraz z nową Mazdą3 debiutuje także nowy układ mobilnej łączności, jeden z pierwszych w tym segmencie wykorzystujący internet.

Podstawowe elementy KODO
Zasadniczo wyróżniając koncepcję Mazdy od konwencjonalnych rozwiązań, KODO daje projektantom wystarczająco dużo swobody, by każdy model miał swoją osobowość – zachowując wyraz typowy dla marki. To szczególne poczucie witalności i zwinności jest zawarte w kilku kluczowych cechach projektowych:

  • Charakterystyczna atrapa przednia: śmiała twarz nowej generacji Mazdy rozpoczyna się u spodu atrapy przedniej, skąd rozchodzi się na boki „skrzydełkami” przez reflektory, aż po wyraźne linie przetłoczeń na bokach nadwozia, tworząc wrażenie ruchu nawet na postoju.
  • Pewna, mocna postawa: KODO przekazuje narastającą siłę drapieżnika szykującego się do skoku lub sprintera w blokach startowych. Ta pozycja jest kształtowana przez cofniętą kabinę, mocno pochylone słupki A, duże koła z wyraźnie zaznaczonymi błotnikami, szerszy rozstaw kół i osi oraz krótkie zwisy.
  • Charakterystyczne światła przednie: podobnie jak w najnowszej Maździe6, „oczy” nowej Mazdy3 wydają się nieustraszenie patrzeć w przód. W reflektorach umieszczono diody LED i pierścienie światłowodowe przechodzące na błotniki. Wraz z tylnymi światłami, emanują siłą, szybkością i stabilnością.
  • Rzeźbione kształty nadwozia: wrażenia z oglądania harmonijnych linii i powierzchni KODO zmieniają się zależnie od oświetlenia i kąta patrzenia, co jest rezultatem niezliczonych drobnych poprawek nanoszonych przez projektantów nadwozi Mazdy. Dopełnieniem tych efektów odblaskowych są specjalnie dobrane kolory jak metaliczny Soul Red, dla elektryzującego wyrażenia piękna, które nigdy nie przestanie inspirować.

KODO, design funkcjonalny
Wszystkie nowe Mazdy łączy ta urzekająca spójność elementów zaprojektowanych zgodnie z KODO, a wraz z nią sportowy i dostojny urok. Te kształty są także funkcjonalne, czego dowodzą następujące przykłady:

  • Aerodynamika: Linie KODO są umiejętnie dobrane pod kątem minimalnych oporów powietrza. Dlatego wszystkie Mazdy nowej generacji mają najniższy w swych klasach współczynnik oporu, co oczywiście sprzyja niskiemu zużyciu paliwa.
  • Ergonomia i komfort wnętrza: szeroka, mocna podstawa i długi rozstaw osi umożliwiły projektantom stworzenie większego przedziału pasażerskiego mimo zwartej sylwetki zewnętrznej. Mogli dzięki temu poprawić np. rozmieszczenie pedałów i zoptymalizować układ całej tablicy przyrządów. To czyni prowadzenie łatwiejszym i przyjemniejszym, a obszerne wnętrze zwiększa komfort pasażerów.
  • Bezpieczeństwo: Cofnięta kabina i mocno pochylone słupki A dają kierowcy lepszą widoczność, poprawiając także bezpieczeństwo.

Modele zbudowane zgodnie z KODO doskonale łączą sprzeczne cechy. Unikalne? Z całą pewnością. Tak samo jak technologie SKYACTIV, przełamujące konwencje.

Planowany początek sprzedaży w Europie: jesień 2013 r.

Styl zewnętrzny

KODO, śmiała koncepcja stylizacyjna Mazdy dla nowej generacji modeli, przenosi wizerunek samochodu kompaktowego o jeden krok naprzód w nowej Maździe3, dodając więcej dynamiki do sylwetki hatchbacka.

  • Niższa, szersza podstawa KODO sugeruje siłę, podobnie jak cofnięta kabina i klinowy profil, rosnący w kierunku tyłu.
  • Zwiększony rozstaw osi i skrócone zwisy oznaczają lepsze osiągi, zwiększając bezpieczeństwo i stabilność, a jednocześnie zapewniając obszerniejszą kabinę i komorę silnika.
  • Wyjątkowa jakość wykonania, z drzwiami otwierającymi się z niezwykłą łatwością i minimalnymi odstępami między nimi i panelami nadwozia.
  • Charakterystyczna „uskrzydlona” atrapa przednia, znak firmowy KODO i nowy przód Mazdy, przechodzi w mocne linie boków w wyrazie ujarzmionej energii.
  • Wąskie reflektory, błyszczące jak oczy dzikiego kota skradającego się do ofiary, mają elementy z diodami LED i pierścieniami światłowodowymi.

Dostępna w 9 kolorach nadwozia, w tym metalizowanym Soul Red, mikowym Titanium Flash i Deep Crystal Blue. Obręcze kół 16- lub 18-calowe.

Projekt i komfort wnętrza
Mazda prezentuje zupełnie nową koncepcję wnętrza w Maździe3, dzieląc kabinę na dwie strefy wytyczone przez centralną konsolę: bezpieczne miejsce kierowcy oraz otwartą, relaksującą przestrzeń dla pasażerów.

  • Centralnie zorientowana przestrzeń dla kierowcy, zaprojektowana pod kątem najlepszej ergonomii i minimum stresu, z wszystkimi przyrządami istotnymi dla prowadzenia pojazdu rozmieszczonymi tak, by sprzyjać zmniejszeniu wysiłku i zapobiec zmęczeniu, co obejmuje:wyświetlacz head-up przekazujący najważniejsze informacje bezpośrednio w polu widzenia kierowcy (jeden z pierwszych w samochodach segmentu C), pedały ustawione symetrycznie dla lepszego dostępu, mniejszą kierownicę i zwiększone możliwości regulacji fotela kierowcy.
  • Cofnięta kabina poprawia widoczność i ogólne pole widzenia kierowcy, przy słupkach A cofniętych o 100 mm w porównaniu z obecnym modelem.
  • Wiele wymiarów wnętrza jest większych niż poprzednio, z największą w klasie szerokością na wysokości ramion.
  • Zmienione siedzenia, ze sztywniejszymi, lepiej tłumiącymi drgania oparciami, zapewniają doskonały komfort nawet przy dłuższych podróżach, z pewnym trzymaniem ciała zajmującego normalną pozycję siedzącą.
  • Połączenie czerni jako koloru głównego, z wyszukanymi kontrastami, wszystko przy najwyższej jakości wykończenia, tworzy stylowe i emocjonujące wnętrze doskonale pasujące do sportowego samochodu kompaktowego.
  • Wybór czarnej tapicerki skórzanej z czerwonymi szwami, jednobarwnej lub w połączeniu z białymi akcentami oraz szwami białymi, szarymi i czerwonymi (lub czarna tapicerka materiałowa).
  • Większy bagażnik niż w obecnym modelu – 350 litrów z rozłożonymi tylnymi siedzeniami – i zestaw wygodnych schowków tak pomyślanych, by dostęp do nich wymagał minimum odrywania uwagi od drogi.

Komunikacja i wyposażenie

Nowa Mazda3 oferuje niezwykłe połączenie zaawansowanej informacji, rozrywki i łączności, z bezpieczeństwem i wygodą jako priorytetami. Dwie strefy pracy – jedna dla bezpiecznej jazdy i druga dla rozrywki – odzwierciedlają wspomniany podział kabiny; w obu przypadkach użyto przyjaznych dla użytkownika, ale przede wszystkim bezpiecznych interfejsów:

  • przyrządy związane z prowadzeniem są rozmieszczone tak, by wspomagać szybkie i prawidłowe decyzje kierowcy,
  • wyświetlacz head-up przekazuje 3 najważniejsze informacje w czasie rzeczywistym w polu widzenia bezpośrednio przed kierowcą; inne dane są pokazywane w całkowicie przeprojektowanym zestawie przyrządów,
  • informacje związane z układami łączności i rozrywką są podawane na 7-calowym ekranie dotykowym WVGA umieszczonym nad centralną konsolą,
  • przeprojektowane pokrętło sterujące na konsoli centralnej umożliwia obsługę funkcji informacyjno-rozrywkowych bez odrywania wzroku od drogi,
  • niektóre funkcje są obsługiwane także poleceniami głosowymi.

Mazda wprowadza zupełnie nowy system komunikacji w nowej Maździe3:

  • działa wraz ze smartfonem, w oparciu o istniejącą technologię Bluetooth®, pocztę elektroniczną, SMS i nawigację,
  • bezpiecznie dostarcza duży zestaw darmowych treści do samochodu, w tym AhaTM: usługi w chmurze z ponad 30 tys. stacji, wliczając radio, podcasty, książki audio, zindywidualizowane usługi związane z lokalizacją, Facebook i Twitter,
  • zawiera własne aplikacje samochodowe Mazdy wspierające kierowców np. informacje Eco, przypomnienia o terminach przeglądów, ostrzeżenia.

Inne cechy układu informacyjno-rozrywkowego to:

  •   nagłośnienie klasy premium Bose® z 9 głośnikami, opracowane specjalnie do nowej Mazdy3, z technologią dźwięku przestrzennego Bose® Centerpoint®2,
  • funkcje przekazywania i odczytu SMS, MMS i poczty elektronicznej,
  • nowy układ nawigacyjny zapewnia dokładniejsze obliczenie drogi, poszerzenie możliwości wyszukiwania celów, 3 lata bezpłatnych aktualizacji map oraz wsparcie informacjami słownymi w 18 językach i tekstowymi w 26 językach.
  • Kompleksowy układ wspomagania parkowania obejmujący ostrzeżenie dźwiękowe oraz wizualizację stref bezpieczeństwa z przodu i z tyłu.

Układ napędowy

Przełamujące konwencje, zaawansowane zespoły napędowe SKYACTIV dostępne w nowej Maździe3 obejmują lekkiego diesla SKYACTIV-D i silniki benzynowe SKYACTIV-G oraz innowacyjne automatyczne i ręcznie sterowane skrzynie biegów. Dostępne są także i-stop, najszybszy na świecie układ start-stop, jako wyposażenie seryjne, i unikalny układ Mazdy odzyskiwania energii hamowania i-ELOOP.

Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny SKYACTIV-G wyróżniają:

  • stopień sprężania 14:1 (najwyższy na świecie w samochodzie seryjnie produkowanym),
  • układ wylotowy 4-2-1 przyczyniający się do zmniejszenia zużycia paliwa,
  • wielootworkowe wtryskiwacze poprawiające rozpylenie paliwa, specjalne wgłębienia w tłoku, podwójne, sekwencyjne sterowanie fazami rozrządu i inne rozwiązania eliminujące trudności związane z wysokim stopniem sprężania.

Wybór 3 silników benzynowych:

  • Zupełnie nowy i wyjątkowo oszczędny SKYACTIV-G 1.5 – parametry: 74 kW/100 KM przy 6000 obr./min i 150 Nm przy 4000 obr./min, klasa emisji: Euro 5
  • Standardowy lub o podwyższonej mocy SKYACTIV-G 2.0 – parametry: wersja standard: 88 kW/120 KM przy 6000 obr./min i 210 Nm przy 4000 obr./min, wersja o podwyższonej mocy: 121 kW/165 KM przy 6000 obr./min i 210 Nm przy 4000 obr./min, klasa emisji: Euro 5
  • Silnik diesla z wtryskiem common rail SKYACTIV-D 2.2 wyróżnia się: stopniem sprężania 14:1 (najniższy na świecie), podwójnym turbodoładowaniem, wałkiem wyrównoważającym zmniejszającym drgania. Parametry: 110 kW/150 KM przy 4500 obr./min i 380 Nm przy 1800 obr./min, klasa emisji: Euro 6.

Sześciobiegowa skrzynia automatyczna SKYACTIV-Drive wyróżnia się:

  • bezpośrednim napędem w całym zakresie pracy, w tym blokowaniem sprzęgła hydrokinetycznego w całym zakresie,
  • układem sterującym połączonym ze sterownikiem silnika dla zapewnienia szybszego i płynnego przełączania,
  • przełącznikiem kickdown, zapobiegającym niepożądanej redukcji biegu lub przyspieszającym ją, jeśli jest wymagana.

Sześciobiegowa skrzynia ręcznie sterowana SKYACTIV-MT zapewnia: lekkie, szybkie przełączanie jak w roadsterze Mazda MX-5, wygodniejsze rozmieszczenie w samochodzie oraz większą sprawność niż kiedykolwiek.

Podwozie i nadwozie
Od układu kierowniczego, hamulcowego i aerodynamiki, po bezpieczeństwo i wytłumienie drgań i hałasu: lekkie podwozie SKYACTIV-Chassis i nadwozie SKYACTIV-Body zapewniają najlepsze, czego można się spodziewać w europejskim segmencie C. Kierowcy będą rozkoszować się doskonałymi, liniowymi charakterystykami prowadzenia i precyzją kierowania, podczas gdy pasażerowie docenią zaskakująco ciche wnętrze i wyjątkowy komfort jazdy.

Podwozie SKYACTIV-Chassis:

  • Odpowiada jeszcze bardziej liniowo niż kiedykolwiek na sygnały kierowcy, z neutralną charakterystyką na zakrętach, płynnymi, przewidywalnymi przechyłami nadwozia, eliminując potrzebę jakichkolwiek korekt kierownicą, bez śladu podsterowności typowej dla samochodów przednionapędowych.
  • Doskonale zrównoważone zawieszenie sprzyja komfortowi, zwinności i stabilności przy dużych prędkościach
  • Lżejsze, lecz sztywniejsze zawieszenie ma poprawioną geometrię i amortyzatory, by lepiej wytłumić nierówności drogi, ale bez szkody dla prowadzenia.
  • Przekonstruowany układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym: użyto mniejszego przełożenia 14:1, zwiększając zwinność i zmniejszając wysiłek kierowcy,
  • Zmienione serwo hamulcowe, zmniejszony jałowy ruch pedału i mniejsze cylinderki poprawiają sterowanie hamulcami i jego czułość.

 

Nadwozie SKYACTIV:
Lżejsze, ale mocniejsze niż w obecnej Maździe3: masa całkowita zmniejszona dzięki szerszemu zastosowaniu stali o podwyższonej wytrzymałości, przekonstruowaniu ponad 300 części nadwozia i zastosowaniu lekkich zespołów napędowych SKYACTIV. Sztywność nadwozia zwiększona o ok. 30%, dodano też podwójne poprzeczne usztywnienia w podłodze, by zmniejszyć odkształcenia nadwozia na zakrętach.

Nowa Mazda3 wyróżnia się jednym z najniższych współczynników oporu aerodynamicznego dla hatchbacków (0,275), co poprawia ekonomikę paliwową i stabilność jazdy, dzięki m.in.:

  • nowej aktywnej żaluzji powietrza, która zamyka dolny otwór dolotowy w atrapie, jeśli silnik nie wymaga chłodzenia powietrzem
  • nowej osłonie spodu i deflektorom kół, które poprawiają opływ pod samochodem,
  • specjalnym spojlerom ograniczającym zawirowania.

Struktura nadwozia SKYACTIV-Body zapewnia doskonałe bezpieczeństwo, dzięki skutecznemu pochłanianiu energii zderzenia i kierowaniu jej poza kabinę, przy zastosowaniu zasady wielu ścieżek przenoszenia sił oraz prostych i ciągłych elementach strukturalnych

Bezpieczeństwo

W nowej Maździe3 połączono zestaw zaawansowanych technologii bezpieczeństwa z jej innowacyjną koncepcją biernej ochrony pasażerów i pieszych. Jak w poprzednich modelach SKYACTIV, Mazda spodziewa się najwyższych ocen dla swojego nowego modelu w testach EuroNCAP i innych.

Bezpieczeństwo czynne.

  • Ostrzeżenie o obiekcie znajdującym się przed samochodem (FOW) mierzy odległość od poprzedzającego pojazdu w zakresie prędkości 15-200 km/h, ostrzegając sygnałem dźwiękowym i wizualnym, że nowa Mazda3 podjechała za blisko.
  • Inteligentne wspomaganie hamowania (SBS) zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, gdy FOW wysyła ostrzeżenie, oraz hamuje automatycznie, jeśli układ wykryje nieuniknioną kolizję.
  • System wspomagający hamowanie (SCBS) to układ samoczynnego hamowania przy małych prędkościach Mazdy, uzupełniający SBS w zakresie 4-30 km/h, zwłaszcza w jeździe miejskiej.
  • Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości – aktywny tempomat (MRCC) zmniejsza moc silnika i używa hamulców, by utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu przy prędkości do 200 km/h.
  • System monitorowania strefy za samochodem (RVM) ostrzega o pojazdach nadjeżdżających z tyłu na sąsiednich pasach, eliminując „martwe pola”
  • System ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDWS) obserwuje oznakowanie poziome wytyczające pasy na jezdni i przy prędkości powyżej 65 km/h ostrzega o niezamierzonej zmianie pasa.
  • Analiza odległości do poprzedzającego pojazdu (DRSS) oblicza i przedstawia odległość i czas do zderzenia z pojazdem poprzedzającym w zakresie 30-200 km/h.
  • Ostrzeżenie o awaryjnym hamowaniu (ESS) włącza szybko migające światła awaryjne, ostrzegając innych użytkowników drogi o intensywnym hamowaniu, przy prędkości powyżej 50 km/h.
  • System automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania (HBC) automatycznie przełącza między światłami drogowymi a mijania, by nie oślepiać innych kierowców.
  • Reflektory z adaptacyjnym doświetleniem zakrętów (AFS)
  • Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu (HLA) steruje hamulcami tak, by pojazd nie staczał się podczas ruszania pod górę.
  • Seryjny ABS z EBD (układ elektronicznego rozdziału sił hamowania) i układem awaryjnego hamowania (EBA), DSC (układ dynamicznej kontroli stabilności toru jazdy) i TCS (elektroniczny układ kontroli trakcji).

Bezpieczeństwo bierne
Sztywne, ale lekkie nadwozie SKYACTIV jest bezpieczniejsze z każdej strony dzięki materiałom o większej wytrzymałości, prostym i ciągłym elementom strukturalnym oraz wzmocnieniom w węzłach.

  • Większa przednia strefa zgniotu pomaga pochłonąć energię kolizji i skierować ją z daleka od kabiny, wieloma drogami rozprowadzenia sił.
  • Wzmocnione profile progów pomagają zapobiegać wnikaniu przednich kół do kabiny przy niecentralnym zderzeniu czołowym.
  • Mocna, ciągła struktura zmniejsza odkształcenia przedziału pasażerskiego i zagrożenie obrażeniami przy bocznym zderzeniu, sterując rozpraszaniem energii uderzenia.
  • Wykładziny i inne elementy wnętrza zoptymalizowano (np. dodając materiały pochłaniające energię), by zmniejszyć ryzyko urazów pasażerów.

Szkielet siedziska przedniego fotela, strukturę oparcia i podłokietniki przekonstruowano, by zapobiec obrażeniom; tylne siedzenia wzmocniono, by chronić przed przenikaniem bagażu do przestrzeni pasażerskiej. W standardowym wyposażeniu przednie i boczne poduszki oraz kurtyny powietrzne, wraz z napinaczami pasów i ogranicznikami siły napięcia. Pokrywę komory silnika i przedni zderzak zaprojektowano tak, by zwiększyć bezpieczeństwo przechodniów, zwłaszcza ochronę przez urazami głowy i nóg.

 

 

Zdjęcia: Mazda