MotoNews.pl

Debiut Porsche 911 GT3 R Hybrid w Genewie

12 lutego 2010

Porsche 911  GT3R Hybrid 5

110 lat po tym, jak Ferdynand Porsche tworzył pierwszy na świecie samochód z napędem hybrydowym o nazwie Lohner Porsche Semper Vivus, Porsche AG ponownie zastosowało wizjonerską koncepcję napędu w pojeździe sportowym. Podczas show w Genewie zadebiutuje Porsche 911 GT3 R z innowacyjnym napędem hybrydowym, otwierając nowy rozdział w historii Porsche, które może pochwalić się już ponad 20 000 zwycięstwami odniesionymi w wyścigach przez model 911 w ciągu ostatnich 45 lat.

Technologia hybrydowa zastosowana w 911 GT3 R została stworzona specjalnie na potrzeby wyścigów i znacznie różni się od konwencjonalnych systemów tego typu. Elektryczny napęd umieszczony nad przednią osią, na który składają się dwa silniki elektryczne, rozwija moc 60 kW i uzupełnia 480 KM mocy 4-litrowego silnika benzynowego umieszczonego w tyle pojazdu. Zamiast baterii, które zwykle można spotkać w samochodach hybrydowych, zastosowano agregat prądotwórczy z kołem zamachowym umieszczony we wnętrzu kabiny tuż obok fotela kierowcy.

Agregat ten to silnik elektryczny z wirnikiem obracającym się z prędkością do 40 000 obr./min. i gromadzący energię w formie energii rotacyjnej. Agregat jest ładowany za każdym razem, gdy kierowca używa hamulców – wówczas dwa silniki elektryczne znajdujące się z przodu pojazdu zmieniają swoja funkcję i zaczynają się zachowywać jak generatory. Następnie, gdy jest to potrzebne, a więc podczas przyspieszania przy wyjściu z zakrętu lub przy wyprzedzaniu, kierowca może odzyskać nadwyżkę energii z agregatu z kołem zamachowym, poprzez jego elektromagnetyczne spowolnienie, przez co dwa elektryczne silniki z przodu zyskują do 120 kW. Dodatkowa moc jest dostępna po zakończeniu każdego procesu ładowania przez ok. 6-8 sekund. W ten sposób wykorzystywana jest energia uprzednio tracona w formie ciepła wydzielanego podczas hamowania.
Nie tylko uzyskuje się w ten sposób dodatkową moc, ale i zaoszczędza nieco paliwa, co zwiększa efektywność jazdy, pozwala na zamontowanie mniejszego zbiornika na paliwo i zredukowanie ilości pit-stopów podczas wyścigu.

Po debiucie w Genewie Porsche 911 GT3 R Hybrid będzie testowany podczas długodystansowych wyścigów na Nürburgring. Najważniejszym wydarzeniem w ramach tego programu testowego będzie oczywiście 24-godzinny wyścig na Nordschleife, który odbędzie się w dniach 15-16.05.2010. Porsche jednak nie skupia się na zwycięstwie, lecz traktuje 911 GT3 R Hybrid jako technologiczną jaskółkę i „wyścigowe laboratorium”, które dostarczy know-how do późniejszego wykorzystania w sportowych samochodach tej marki.

Zdjęcia: Porsche