MotoNews.pl

Renault 5 E-Tech – nowa ikona elektrycznej rewolucji

26 lutego 2024

Marka, model | ,
Renault-5-E-tech-Electric-2024

Renault 5 to fenomen – awangardowe, uniwersalne i ekonomiczne. Towarzyszyło milionom rodzin, które musiały stawić czoła wyzwaniom tamtej epoki: kryzysowi paliwowemu, zmianom w sposobie użytkowania czy pojawieniu się drugiego samochodu w gospodarstwie domowym. To był szalenie nowoczesny samochód. Renault 5 E-Tech 100% electric, wierne temu dziedzictwu, jest śmiałą odpowiedzią na wyzwania społeczne i środowiskowe naszych czasów. Stawia na minimalizm, zrównoważenie i zmniejszenie śladu węglowego.

Renault 5 E-Tech

Design Renault 5 E-Tech 100% electric wyłamuje się z kanonów stylistycznych pozostałych modeli marki. To przywilej kultowego samochodu! Poza elementami typowymi dla retrofuturystycznego designu zobaczymy elementy o silnym ładunku emocjonalnym. Całość jest zarazem nowoczesna i popkulturowa.

Charakterystyczne elementy

W pamięci zbiorowej Renault 5 odwołuje się nie tylko do oryginalnego modelu z 1972 roku. Design Renault 5 E-Tech 100% electric łączy charakterystyczne elementy trzech modeli: sylwetkę Renault 5 i Supercinq ze stabilnym wyglądem Renault 5 Turbo z poszerzonymi błotnikami.

Układ świateł – unikatowy w gamie Renault – obejmuje dwa prostokąty o zaokrąglonych rogach umieszczone w przednim zderzaku, tam gdzie się znajdowały światła przeciwmgłowe Renault 5 Turbo. Podobny wzór prostokąta, który wydaje się unosić w powietrzu, pojawia się na kloszu reflektorów Full LED.

Renault 5 E Tech Electric 2024 4

I pomimo że nadkola są okrągłe, ogólny wygląd błotników nawiązuje do charakterystycznego kształtu nadkoli Renault 5 z epoki. Kolorowa uszczelka (czarna, czerwona lub w odcieniu Warm Titanium) podkreśla linię dachu. Tylne pionowe światła o głębokim odcieniu czerwieni i popartowe kolory nadwozia to kolejne akcenty, które kojarzą się z oryginalnym Renault 5. Wnoszą na ulice miasta zaraźliwą radość.

Nowoczesne proporcje

W ciągu 50 lat proporcje sylwetek samochodów ogromnie się zmieniły. Renault 5 E-Tech 100% electric nadaje ton i ma typowe cechy nowoczesnych aut:

  • duże 18-calowe koła rozmieszczone na krańcach nadwozia, ze skróconym do maksimum zwisem;
  • koła zlicowane z nadwoziem, z szerokim rozstawem (1,55 m z przodu i 1,53 m z tyłu);
  • do tego długość niespełna 4 m (3,92 m).

Wszystkie te elementy były już obecne w show-carze z 2021 roku, a jego budowa została zrealizowana na granicy wykonalności. Dzięki niewiarygodnym umiejętnościom konstruktorów proporcje te zostały dokładnie zachowane w modelu produkowanym seryjnie.

Renault 5 E Tech Electric 2024 5

Bardziej kompaktowe niż na to wygląda

Renault 5 E-Tech 100% electric imponuje proporcjami, ale jego rozmiary są typowe dla małego i zwrotnego samochodu miejskiego.

  • Długość nadwozia 3,92 m plasuje nowy model między Twingo (o 30 cm krótszym) i Clio (które ma o 13 cm więcej).
  • Zoptymalizowany rozstaw osi (2,54 m) obiecuje sporą ilość miejsca w środku. Dzięki skróceniu zwisów kabina jest tylko o 4 cm krótsza od kabiny Clio.
  • Szerokość 1,77 m przyczynia się do budowania wrażenia stabilności auta, a jednocześnie nie zmniejsza zwrotności tak potrzebnej w mieście.
  • Idealna wysokość (1,50 m) możliwa dzięki umieszczeniu akumulatora pod podłogą sprawia, że jest o 6 cm wyższe od Clio, ale o 5 cm niższe od Twingo.

18-calowe koła dla wszystkich

Kluczowym elementem idealnych proporcji Renault 5 E-Tech 100% electric są imponujące 18-calowe koła, które przyciągają wzrok we wszystkich wersjach modelu. Koła w rozmiarze 195/55 R18 są wyposażone w kołpaki w wersji Evolution, a w wersjach Techno i Iconic Cinq pojawiają się aluminiowe obręcze w tym samym rozmiarze.

  • Kołpaki Disco są zainspirowane kształtem obręczy kół R5 Turbo.
  • Czarne diamentowane obręcze Techno mają taki sam design jak w show-car z 2021 roku. To jedyne obręcze, w których miejsce rombu zajmuje czerwona cyfra „5”.
  • Czarne diamentowane obręcze kół Chrono w najwyższej wersji Iconic Cinq przypominają tarczę zegarka z kreseczkami wyznaczającymi godziny, z których tylko godzina piąta jest napisana cyfrą – to zabawne nawiązanie do nazwy modelu, gdy położenie centralnego logo znajdzie się w pionie.

Renault 5 E Tech Electric 2024 6

Kultowe popartowe kolory

W momencie wprowadzenia do sprzedaży nowy model będzie dostępny w pięciu kolorach nadwozia, w tym dwóch absolutnie kultowych: Żółty Pop i Zielony Pop. Oba zostały bezpośrednio zainspirowane dwoma kultowymi kolorami z lat 70., które w pamięci zbiorowej ściśle kojarzą się z Renault 5. Oprócz popartowego wyglądu są zaawansowane technologicznie. Dają efekt połyskujących drobin lakieru. Efekt jest widoczny, tylko gdy patrzymy z bliska w dobrym świetle. Z daleka lakier wygląda na niemetalizowany. Kolorem debiutu proponowanym bez dopłaty będzie Zielony Pop.

Trzy pozostałe kolory reprezentują klasykę kolorów marki Renault: Biały Perłowy, Czarny Etoilé i Niebieski Nocturne. W wersji najwyższej Iconic Cinq oraz pośredniej Techno jest dostępne również dwukolorowe nadwozie z dachem w kolorze Czarny Étoilé.

Dwupoziomowa deska rozdzielcza pokryta miękkim materiałem

Deska rozdzielcza Renault 5 E-Tech 100% electric – harmonijne połączenie charakterystycznych elementów różnych generacji Renault 5 – ma dwupoziomowy układ na wprost pasażera, z poprzecznym elementem dekoracyjnym pokrytym miękkim materiałem i prostokątnym zespołem instrumentów pokładowych o zaokrąglonych brzegach.
W najwyższej wersji Iconic Cinq na poziomej listwie ozdobnej w błyszczącym kolorze Czarny Grand Brillant, umieszczonej na wprost pasażera nad strefą pokrytą miękkim materiałem, znajduje się napis „Renault 5”. Delikatnie podświetlony, stanowi luksusowy akcent i dodatkowo podkreśla obecność zaawansowanych technologii we wnętrzu auta.

Renault 5 E Tech Electric 2024 7

Dbałość o estetykę każdego detalu jest również widoczna w linii nawiewów. Zazwyczaj są to standardowe elementy stosowane w całej gamie. Tu mają kształt nawiązujący do układu przednich świateł samochodu.

Podobnie jak w Megane E-Tech electric i Scenicu E-Tech electric, dźwignia zmiany biegów jest umieszczona pod kierownicą, by zwolnić przestrzeń w kabinie. Gałkę e-pop shifter można spersonalizować dzięki ofercie akcesoriów.

Kultowe siedzenia i tapicerki

Niewiarygodnie nowoczesny design siedzeń czerpie niemniej bezpośrednie inspiracje z foteli kultowego R5 Turbo, z układem dwukolorowej tapicerki przypominającym literę „H”. Przypomina, jak ekstremalnie nowoczesne było w tym względzie Renault w latach 70. i 80.

Renault 5 E Tech Electric 2024 8

Jeśli chodzi o tapicerkę, trudno wyobrazić sobie bardziej uniwersalny i ponadpokoleniowy materiał niż dżins! Solidny, oryginalny i ciepły, harmonijnie przyczynia się do stworzenia dobrego nastroju, którym tryska Renault 5 E-Tech 100% electric. Tkanina Denim pochodzi w 100% z recyklingu plastikowych butelek na wodę (PET) i pokrywa siedzenia, deskę rozdzielczą i płaty drzwi w pośredniej wersji Techno.

Najwyższa wersja, symbol śmiałości i najwyższej jakości, przygotowana specjalnie na premierę modelu, stawia przez najbliższy rok na wyraziste kolory. Fotele w tej wersji są pokryte szarą tkaniną, podkreśloną żółtym melanżem, który tworzy zarys litery „H”. Żółta jest też duża nadrukowana piątka. Również i ta tapicerka pochodzi w 100% z recyklingu tkanin.

Duży poziomy ekran

Podwójny poziomy ekran Renault 5 E-Tech 100% electric sprawia, że kabina jest ultranowoczesna, technologiczna, a zarazem dająca wiele radości. Pierwszy ekran jest umieszczony na wprost kierowcy – to cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10,1’’ (w wersji podstawowej 7’’), na którym wyświetlane są wszystkie informacje związane z prowadzeniem pojazdu z dostępnymi pięcioma widokami. Centralny ekran multimedialny ma przekątną 10’’ we wszystkich wersjach. Jest on wyposażony w system openR link z wbudowaną wyszukiwarką Google w wersjach Techno i Iconic Cinq.

Renault 5 E Tech Electric 2024 9

Interfejs graficzny w stylu pop

Interfejs graficzny modelu Renault 5 E-Tech 100% electric jest utrzymany w stylu pop, idealnie spójnym z designem nadwozia. Podobnie jak w Rafale i w Scenicu E-Tech 100% electric wykorzystuje on potencjał graficzny rombu z przekątną pod kątem 28°, która przypomina logo „Nouvel’R” Renault. Popartowe kolory i niezwykłe faktury, które również nawiązują do motywu logo, można personalizować w zależności od wybranego trybu jazdy, czy wręcz nastroju i fantazji kierowcy. Kombinacja kolorów (8), intensywności (2) i faktur (4) daje ponad 128 możliwych wariacji, dzięki którym doświadczenie jazdy w kabinie Renault 5 E-Tech 100% electric można spersonalizować w niezwykłym stopniu!

Cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10”, umieszczony na wprost kierowcy, wyświetla prędkość za pomocą kolorowych znaków alfanumerycznych, które zastąpiły tradycyjnie spotykane białe lub czarne liczby. To pierwsze takie rozwiązanie na rynku! Trójwymiarowy obraz samochodu na interfejsie jest nie tylko niezwykle realistyczny, ale świadczy o dbałości o najmniejsze detale. Kierowca z miejsca może poczuć, że jest w swoim samochodzie, bo nawet kolor lakieru jest identyczny.

Renault 5 E Tech Electric 2024 10

Pojemne wnętrze prawdziwie uniwersalnego samochodu miejskiego

Pomimo długości 3,92 m, która plasuje je pomiędzy Clio II i Clio III, Renault 5 E-Tech 100% electric oferuje, dzięki platformie AmpR Small z rozstawem osi 2,54 m, przestronne wnętrze o wymiarach zbliżonych do Clio V, zwłaszcza jeśli chodzi o szerokość kabiny: 1,38 m z przodu i 1,36 m na tylnej trzyosobowej kanapie.

W dodatku umieszczenie akumulatora pod podłogą umożliwiło zaprojektowanie dużego bagażnika o pojemności 326 l (277 dm3 VDA). To jeden z najlepszych wyników w segmencie elektrycznych samochodów miejskich, lepszy od niektórych tradycyjnych samochodów spalinowych o większych wymiarach zewnętrznych. Część bagażnika zajmuje schowek o pojemności 27 dm3 VDA przeznaczony na kabel do ładowania. Niezwykle praktyczny bagażnik, łatwo dostępny dzięki wysoko umieszczonej podłodze, można również powiększyć po złożeniu trzymiejscowej kanapy dzielonej w układzie 60/40.

Różne schowki rozmieszczone w całej kabinie mają łączną pojemność 19 l. Można je łatwo dostosować do swoich potrzeb i spersonalizować dzięki akcesoriom drukowanym na drukarce 3D.

Renault 5 E Tech Electric 2024 11

Silnik, akumulator trakcyjny, ładowanie

Renault 5 E-Tech 100% electric zaprojektowane do jazdy miejskiej i pozamiejskiej jest oferowane w kilku kombinacjach silników i akumulatorów w zależności od przewidzianego sposobu jego użytkowania przez klientów. Do 110 kW mocy, do 400 km zasięgu w cyklu WLTP i ładowanie z terminali prądu stałego o mocy do 100 kW – ten samochód jest naprawdę uniwersalny, ale potrafi też być lekki dla mało jeżdżących użytkowników.

Dwa akumulatory trakcyjne do wyboru

W ofercie Renault 5 E-Tech 100% electric dostępne będą dwa akumulatory litowo-jonowe. Większy z nich, który będzie jedynym oferowanym w momencie debiutu rynkowego auta, posiada pojemność 52 kWh i dysponuje zasięgiem do 400 km w cyklu WLTP. Drugi z nich posiada pojemność 40 kWh i dysponuje zasięgiem do 300 km w cyklu WLTP. Obydwa są akumulatorami opartymi na technologii NMC (Nikiel Mangan Kobalt), zapewniającej największą dostępną obecnie na rynku gęstość energii.

Konstrukcja modułów tych akumulatorów pozwala zwiększyć ich gęstość energetyczną bez zwiększania ich objętości. Akumulator o pojemności 52 kWh składa się z 4 dużych modułów zamkniętych w jednej obudowie zamiast 12 mniejszych modułów jak w modelach Megane E-Tech 100% electric i ZOE E-Tech 100% electric. Ta uproszczona konstrukcja pozwoliła zaoszczędzić 20 kg w porównaniu z akumulatorem ZOE E-Tech 100% electric i wynosi około 300 kg. Każdy z modułów, o masie jednostkowej 55 kg, zawiera 46 ogniw.

Renault 5 E Tech Electric 2024 12

Akumulator o pojemności 40 kWh składa się natomiast z 3 dużych modułów umieszczonych we wspólnej obudowie. W tym przypadku każdy z modułów zawiera 31 ogniw o większej grubości, a ich łączna masa wynosi około 240 kg.

Aby zapewnić optymalną wydajność akumulatora w każdych warunkach, został on wyposażony w układ chłodzenia cieczą do regulacji jego temperatury. Dla większego bezpieczeństwa płyn chłodzący nie krąży wewnątrz obudowy, lecz w komorowej podłodze wykonanej techniką wytłaczania. Jeśli chodzi o ładowanie, wstępne ogrzewanie akumulatora w połączeniu z planowaniem tras w oparciu o mapy Google pozwala zoptymalizować czasy ładowania.

Trzy różne poziomy mocy silnika

Silnik elektryczny Renault 5 E-Tech 100% electric – synchroniczny z uzwojonym wirnikiem – jest wierny technologii preferowanej przez Renault. Ten pozbawiony stałych magnesów silnik nie zawiera metali ziem rzadkich – zmniejsza w ten sposób swój wpływ na środowisko. Magnesy zastąpiono w nim miedzianymi cewkami, których kolejność i ułożenie przewodów zaprojektowano tak, aby wytrzymywały siłę odśrodkową wirnika.

Renault 5 E Tech Electric 2024 13

W silniku Renault 5 E-Tech, wywodzącym się bezpośrednio z silników elektrycznych Megane E-Tech i Scenic E-Tech, wykorzystano doświadczenie z innych silników elektrycznych, takich jak silnik ZOE E-Tech, dla zapewnienia mu wysokiej trwałości. Przy okazji wyposażono go w kilka nowości, takich jak elektronika mocy nowej generacji (falownik) i udoskonalona przekładnia redukcyjna. Różnice są widoczne w rozmiarach i masie. Jest on o 15 kg lżejszy, a jego wirnik został skrócony o 3 cm, aby mógł się pomieścić pod maską Renault 5 E-Tech 100% electric.

Przetwornica AC/DC przekształcająca napięcie 400 V z akumulatora trakcyjnego na napięcie 12 V i moduł zarządzający rozdziałem mocy zostały zintegrowane z ładowarką, aby zaoszczędzić miejsce w komorze silnika. Nowy układ napędowy, łącznie z ładowarką, waży zaledwie 105 kg.

Silnik jest dostępny w trzech poziomach mocy: 110 kW (150 KM/245 Nm), 90 kW (120 KM/225 Nm) i 70 kW (95 KM/215 Nm). Wersja o mocy 110 kW jest oferowana z akumulatorem o pojemności 52 kWh, a wersje o mocy 90 kW i 70 kW z akumulatorem o pojemności 40 kWh. Tylko pierwszy z tych silników będzie dostępny w dniu debiutu rynkowego tego auta, a pozostałe dwa w późniejszym terminie.

Renault 5 E-Tech 100% electric w wersji z silnikiem 110 kW przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund, a od 80 do 120 km/h w czasie poniżej 7 sekund. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 150 km/h.

Renault 5 E Tech Electric 2024 14

Dwukierunkowa ładowarka AC o mocy 11 kW

Renault 5 E-Tech 100% electric będzie pierwszym z długiej serii modeli wyposażonych w nową dwukierunkową ładowarkę AC o mocy 11 kW, pozwalającą na korzystanie z funkcji V2L (vehicle-to-load), która umożliwia podłączenie różnych urządzeń do akumulatora samochodu, oraz funkcji V2G (vehicle-to-grid), która umożliwia oddawanie energii elektrycznej do sieci i oszczędzanie pieniędzy na ładowaniu samochodu w miejscu zamieszkania.

Ta dwukierunkowa ładowarka 11 kW AC będzie dostępna w wersjach 110 kW i 90 kW, natomiast wersja 70 kW będzie oferowana ze standardową, tj. jednokierunkową ładowarką 11 kW AC. Montowana w standardzie we wszystkich wersjach ładowarka o mocy 11 kW zwiększa wszechstronność Renault 5 E-Tech 100% electric, gotowego do ruszenia w trasę po dowolnym europejskim mieście.

Ładowanie akumulatora trakcyjnego 52 kWh od 10 do 100% z terminala AC o mocy 11 kW zajmuje około 4,5 godziny. W przypadku akumulatora 40 kWh czas ten jest o godzinę krótszy.

Ładowanie z terminali DC o mocy do 100 kW

Na potrzeby szybkiego ładowania prądem stałym, na przykład na autostradzie, wersja z napędem o mocy 110 kW jest wyposażona w gniazdo DC o mocy 100 kW do ładowania akumulatora o pojemności 52 kWh. Natomiast wersja z napędem o mocy 90 kW jest wyposażona w gniazdo DC o mocy 80 kW do ładowania akumulatora o pojemności 40 kWh. Należy pamiętać, że to parametry techniczne akumulatora decydują o maksymalnej mocy ładowania z terminali DC, ponieważ sama ładowarka jest zintegrowana z terminalem DC. W obu przypadkach wystarczy 30 minut, aby przejść od 15 do 80% poziomu naładowania akumulatora.

Dane techniczne Renault 5 E-Tech

  • Długość: 3,92 m
  • Szerokość: 1,77 m
  • Wysokość: 1,50 m
  • Rozstaw osi: 2,54 m
  • Przedni zwis: 749 mm
  • Tylny zwis: 633 mm
  • Prześwit: 145 mm
  • Masa: od 1450 kg (wersja 52 kWh) lub od 1350 kg (wersja 40 kWh)
  • Pojemność bagażnika: 326 litrów

Silniki i akumulatory trakcyjne

Silnik elektryczny synchroniczny z uzwojonym wirnikiem

  • 70 kW (95 KM / 215 Nm)
  • 90 kW (120 KM / 225 Nm)
  • 110 kW (150 KM / 245 Nm)

Litowo-jonowy akumulator trakcyjny

  • Comfort range 52 kWh (z zasięgiem do 400 km w cyklu WLTP)
  • Urban range 40 kWh (z zasięgiem do 300 km w cyklu WLTP)

Ładowarki

  • Jednokierunkowa ładowarka AC o mocy 11 kW w wersjach z silnikiem 70 kW
  • Dwukierunkowa ładowarka AC o mocy 11 kW w wersjach z silnikiem 90 i 110 kW
  • Ładowarka DC o mocy 80 kW w wersjach z silnikiem 90 kW
  • Ładowarka DC o mocy 100 kW w wersjach z silnikiem 110 kW

Osiągi (wersja z silnikiem 110 kW i akumulatorem 52 kWh)

  • Przyspieszenie 0–100 km/h: < 8 s
  • Przyspieszenie 80–120 km/h: < 7 s
  • Prędkość maksymalna: 150 km/h
Źródło: Renault