Test 3000 rpm

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Wszyscy wiemy, że liczniki w naszych bolidach przekłamują. Wymyśliłem sposób, który pozwoli nam z grubsza porównać wskazania, przy optymistycznym założeniu, że obrotomierze są bardziej precyzyjne.

Proponuję, aby każdy podał dwie prędkości zmierzone przy 3000 rpm na każdym biegu (no, może oprócz I):
- z prędkościomierza
- z komputera (prędkość chwilowa)

Moje wyniki:

KARTOS 3000 RPM:
BIEG / LICZNIK / WYŚWIETLACZ
II / 55 / 45
III / 74 / 69
IV / 103 / 96
V / 119 / 113


Najbardziej miarodajny jest chyba pomiar na IV biegu, z uwagi na przełożenie skrzyni 1:1, ale pomiary prędkości na innych biegach (konsekwentnie przy 3000 rpm) pozwolą nam na oszacowanie, kto ma jaką skrzynię. Automaty na razie pomijam.

Do dzieła wszystkie manuale R25 i R28!

PS: Nie mam czasu na zrobienie tabelki w php, więc podawajcie wyniki tutaj. Po zgromadzeniu jakiejś ilości danych, w wolnej chwili, zrobię zestawienie i spróbujemy wspólnie porobić różne wyliczenia.


[ wiadomość edytowana przez: 108_kartos dnia 2003-11-14 17:55:53 ]
  
 
Kartos, masz jakiś zastój w firmie? a może za dużo wolnego czasu? Ja jeszcze jednego testu nie zdążyłem przeprowadzić do końca a tu już drugi

pozdr.
  
 
Oba aktualne. Jeden drugiego nie wyklucza.

Pzdr,
Kartos


PS: Co to jest wolny czas?
  
 
Co jest, boicie sie ze Wasze liczniki mocno zawyzaja? Wydaje mi sie ze takie porownanie byloby nie mniej ciekawe niz test przyspieszenia 40-150.

Anyway, mnie osobiscie najbardziej interesuje porownianie z MV6. Prosze wiec przynajmniej Prowo i Dramara o podanie swoich wynikow.


[ wiadomość edytowana przez: 108_kartos dnia 2003-11-18 10:49:21 ]
  
 
A jak mam odczytać prędkość chwilową z komputera - takie sobie lamerskie pytanie.
Z reguły to bardziej interesują mnie inni na drodze i moja względem nich pozycja niż to, co w tej chwili mi pokazuje to czy inne ustrojstwo.

Pzdr.

-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec
  
 
Jak to jak? Stabilizujesz jazde na 3000 rpm i w tym momencie zerujesz wskaznik predkosci sredniej. Wartosc, która jako pierwsza po chwili wyskoczy na wyswietlaczu to twoja aktualna predkosc srednia jak i chwilowa (zdaniem komputera pokladowego ).
  
 
No i tego właśnie się obawiałem.

Jak potrenuję te operacje manualne to gdzieś na przełomie 2004/2005 powinienem byc gotowy do próby.



-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec
  
 
---mistake--

[ wiadomość edytowana przez: 108_kartos dnia 2003-11-18 11:15:02 ]
  
 
Taaa. to proste. Musisz tylko jednoczesnie:

1. patrzec na obrotomierz aby utrzymywac 3000 rpm
2. patrzec na droge, zeby sie na cos nie wpakowac
3. patrzec na przedkosciomierz
4. patrzec na obrotomierz aby utrzymywac 3000 rpm
5. patrzec na droge, zeby sie na cos nie wpakowac
6. zerowac komputer
7. patrzec na obrotomierz aby utrzymywac 3000 rpm
8. patrzec na droge, zeby sie na cos nie wpakowac
9. odczytywac predkosc chwilowa,
10. patrzec na obrotomierz aby utrzymywac 3000 rpm
11. patrzec na droge, zeby sie na cos nie wpakowac
12. zapisywac wyniki
13. patrzec na obrotomierz aby utrzymywac 3000 rpm
14. patrzec na droge, zeby sie na cos nie wpakowac
15. robic zdjecia
16. patrzec na droge, zeby sie na cos nie wpakowac

Hint A: Uzywaj tempomatu - odpadnie Ci pkt 4, 7, 10, 13
Hint B: Pkt 15 opcjonalny


[ wiadomość edytowana przez: 108_kartos dnia 2003-11-18 11:23:43 ]
  
 
No to teraz wszystko jasne - ja nie mam tempomatu - może podzielił los napędu dachu - w końcu parę kg mniej .
Tak że z hint'u (a?) A nici.

Dlatego też moj trening będzie dłuższy.


-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec

[ wiadomość edytowana przez: Prowo dnia 2003-11-18 11:58:40 ]
  
 
Jak sprawdzic czy mam tempomat? Jak to sie uruchamia?i wogóle o co chodzi?
  
 
Obawiam sie ze nie masz tempomatu...........
  
 
Pomylilem wpis dot II biegu, co zreszta widac na zdjeciu.
Prawidlowe ponizej:

KARTOS 3000 RPM:
BIEG / LICZNIK / WYŚWIETLACZ / ODCHYLKA KM = ODCHYLKA %
II / 47,5 / 45 / 2,5 = 5,6% - licznik zawyża
III / 74 / 69 / 5 = 7,3% - licznik zawyża
IV / 103 / 96 / 7 = 7,3% - licznik zawyża
V / 119 / 113 / 6 = 5,3% - - licznik zawyża

------
UWAGA, dzis na GG pojawialy sie watpliwosci i zamieszanie dot. celowosci takiej proby. Wyjasniam:

ZAŁOŻENIA:
A. Auto jest na oponach przewidzianych fabrycznie przez producenta (dla omegi np. xxx/65-15), dla których teoretycznie prędkosciomierz powinien mowic prawde.
B. Obrotomierz nie kłamie.
C. Komputerowy wskaźnik prędkości średniej (tu wykorzystany do wskazania prędkości chwilowej) nie kłamie.

Przy w/w zalozeniach proba ta daje odpowiedz w kliku niezaleznych kwestiach:

1. Porównanie predkosciomierza i wskazan predkosci chwilowej z komputera pozwala na ocene jak bardzo predkosciomierz zawyza wskazania. Przy tych porownaniach nie ma znaczenia na jakim biegu jedziesz i jakie masz obroty silnika. To porownanie bedzie przydatne dla wszystkich bez wzgledu na model silnika. Innymi slowy sprowadza na ziemie tych, co sa zachwyceni ze ich bolid posuwa 200, kiedy w rzeczywistosci moze to byc 185.

2. Uwglednienie nr biegu i predkosci obrotowej slinika daje bardziej precyzyjne porownanie aut o takiej samej konfiguracji silnik/skrzynia

2a. Pozwala wykazac czy komputer w takich samych autach podaje taką samą predkosc chwilową (na tym samym biegu i rpm) - czyli czy zalozenie C jest cos warte.

2b. W konsekwencji punku 2a, przy zalozeniu, ze zalozenie C jest prawdziwe, moje porownanie z Prowo (wzorzec - na pewno R28 ) i Dramarem (nie jest calkiem pewien jaka skrzynia) pozwoli mi wreszcie ustalic czy mam skrzynie R25 czy R28.



[ wiadomość edytowana przez: 108_kartos dnia 2003-11-18 17:17:01 ]
  
 
hmmmm - Kartosku drogi.... a co powiesz na to, że dla omegi b wg instrodukcji wskazane są też opony o rozmiarze:

195/65 R15
205/65 R15
225/55 R16
235/45 R17

i każda z nich ma inną średnicę zewn. - więc które to są te najwłaściwsze

no i jakim autorytetem jest wskazanie komputera pokładowego ???????

przecież nie mierzy prędkości bezwzględnej względem jezdni (Einstein by to lepiej zagmatwał )

no ale pomysł ciekawy.... choć myślę, że ten Piotra ze słupkami jest o niebo słuszniejszy
  
 
Jadąc do pracy nie miałem czasu testować wszystkich biegów.
Ino tylko V sprawdziłem.

3000 rpm, licznik: 128, komp: 122

czemu sądzicie, że liczniki względem wskazań kompa pokazują źle?
może jest odwrotnie (algorytm liczenia prędkości średniej cosik szwankuje?)

Miałem okazję wpaść na radar i róźnice między radarem policyjnym
a wskazaniem prędkościomierza to jakieś +/- 3 km:

jadę sobie spokojnie 90 na 70 a tu "blue system with radar"
"jechał pan 89 na 70 i będzie mandacik"

jadę sobie mniej spokojnie 222 na 110 (dłuższą chwilę):
"blue system stwierdza 220 km/h"

Ciekawe. Zauważyłem, że różnice między kompem a licznikiem są większe przy małych prędkościach. Czym szybciej jadę, to wskazania kompa zbliżają się do wskazań licznika.
  
 
Cytat:
2003-11-18 19:58:28, dARTi pisze:
195/65 R15
205/65 R15
225/55 R16
235/45 R17

i każda z nich ma inną średnicę zewn. - więc które to są te najwłaściwsze



Zwróć uwagę na to, że się zmienia profil opony. Masz większą średnice na felgę, ale średnica opony od bieżnika do bieżnika nie zmienia się wiele. A więc i obwód oponki także nieznacznie.
  
 
Cytat:
2003-11-18 16:00:19, 108_Kartos pisze:
...UWAGA, dzis na GG pojawialy sie watpliwosci i zamieszanie dot. celowosci takiej proby.



Hehehe - delikatnie powiedziane.

Cytat:
ZAŁOŻENIA:
A. Auto jest na oponach przewidzianych fabrycznie przez producenta (dla omegi np. xxx/65-15), dla których teoretycznie prędkosciomierz powinien mowic prawde.
...



I o to właśnie poszło.
To które to niby z poniższych są fabrycznie przewidziane:



A co do różnicy we wskazaniach to:

Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference

205/65-15 133mm 324mm 648mm 2034mm 492 0.0%
195/65-15 127mm 317mm 634mm 1993mm 502 -2.0%
215/65-15 140mm 330mm 660mm 2075mm 482 2.0%
205/55-16 113mm 316mm 632mm 1985mm 504 -2.4%
215/55-16 118mm 321mm 643mm 2020mm 495 -0.7%
225/55-16 124mm 327mm 654mm 2054mm 487 1.0%
235/45-17 106mm 322mm 643mm 2021mm 495 -0.6%

I wiem, że wszystkie te opony są zakładane.

Ale nawet gdyby skupić się tylko na firmowej instrukcji (nie obejmuje ona jak widać jeszcze 17" - jest chyba z roku 1996) - to i tak różnica np. między 195/65-15 a 225/55-16 wynosi 3%

A to w porównaniu do zanotowanych różnic między wskazaniami prędkościomierza a komputera jest wartością znaczącą.
Pominę litościwie różnice w zużyciu opon gdzie nowa ma 8mm (np. moja letnia) a granica zużycia to 1,5mm, czyli w ekstremalnym przypadku różnica prawie 2% nawet przy tym samym rozmiarze opon.

A żeby nie było, że jestem ekstremalnie niekoleżeński (bo tak ogólnie to jestem ) to podam, pomijając powyższe rozważania, moje odczyty (opony zalecane zimowe 195/65-15):

II / 49 / 46 / 3 = 6,5%
III / 77 / 72 / 5 = 6,9%
IV / 100,5 / 96 / 4,5 = 4,7%
V / 124 / brak - nie zdążyłem - będzie later

Gdyby jednak uwzględnić dla porównania fakt, że Kartos ma założone 205/65-15 to uwzględniając różnicę 2% wyniki byłyby następujące:

II / 48 / 45 / 3
III / 75,5 / 70,5 / 5
IV / 98,5 / 94 / 4,5
V / 121,5 / ???

Przypomina coś? Przynajmniej częściowo?

Pytania wtrącone:
1) dlaczego wartość % ma być obliczana jest w stosunku do odczytu komputera a nie prędkościomierza? - zmieniłoby to wartości np. z 6,5% na 6,1% w pierwszym wierszu.
2) dlaczego mają być prawdziwe odczyty komputera a nie wkazania prękościomierza? oba te sprzęty akurat w tym przypadku "zasilane" są elektrycznie czyli nie ma przypadku z niedokładnością przekładni mechanicznej i linki.

Nie widzę możliwości wyciągania żadnych daleko idących wniosków na podstawie powyższych odczytów - ale oczywiście w wolnym czasie można się pobawić.

PS. Nie pytajcie mnie jak odczytałem prędkość 100,5 bo runie cała misterna teoria
PS2. A to ile "zasuwa mój bolid" to zawsze było dla mnie rzeczą drugorzędną:
- w przypadku fotek po raz n-ty napiszę że ważne jest żeby zamknąć licznik, a nie ile naprawdę się jedzie (oczywiste jest że nie oczekuję rzeczywistych prędkości >250),
- a w przypadku drogi ważne jest jak daleko są inni




PS3. Jeżeli komuś jeszcze za mało obliczeń / przeliczeń to zadanie premiowe:


Doskonale czerwony Kapturek idąc lasem spotyka wilka. W koszyczku Kapturek ma n+1 protonów i n neutronów. Zderzają się doskonale sprężyście i zbliżają do domku babci po quasi sinusoidzie z pulsacją kątową W. Jeżeli domek babci jest bombardowany bozonami z dwururki gajowego, uzasadnić, dlaczego oczy babci powiększyły się k-krotnie.
UWAGA: w chwili k-tego wystrzału wilk zróżniczkował las po czasie.
Wilk jest nierozciągliwy i przesunięty w fazie o pi/2 względem gajowego.

Oblicz impedancje układu wilk - czerwony kapturek -dwururka.



A oto rozwiązanie :

Impedancje układu wilk - czerwony kapturek - dwururka najlepiej obliczyć wykorzystując transformacje Fouriera a następnie wg praw zasady Heidelberga zróżniczkować wynik i wyciągniąc wartość urojoną. Wtedy będzie wiadomo że impedancja układu wyrażona jako wartośc urojona wyniku obliczeń z wykorzystaniem hamiltonianu jest wartością stałą niezmienna w czasie.
Wartość tą należy następnie scałkować i wykorzystując model atomu Bobra przedstawić jako tangens ciągu wilk - babcia - czerwony kapturek - myśliwy.



-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec




[ wiadomość edytowana przez: Prowo dnia 2003-11-19 10:32:14 ]
  
 
Cytat:
2003-11-19 08:58:13, Prowo pisze:
Hehehe - delikatnie powiedziane.


bo my w sumie delikatni i tacy wrazliwi jestesmy

Cytat:
To które to niby z poniższych są fabrycznie przewidziane:


ano te ktore w praktyce ma wiekszosc z nas 205/65-15 i 195/65-15

Cytat:
205/65-15 133mm 324mm 648mm 2034mm 492 0.0%
195/65-15 127mm 317mm 634mm 1993mm 502 -2.0%


Myslalem ze roznica jest mniejsza

Cytat:
Pominę litościwie różnice w zużyciu opon...


Taaa, to moznaby jeszcze rozwazac roznice zuzycia miedzy poszczegolnymi oponami i zastanawiac sie z ktorego kola komputer/licznik bierze sygnal

Cytat:
... moje odczyty...[quote]
II / 49 / 46 / 3 = 6,5%
III / 77 / 72 / 5 = 6,9%
IV / 100,5 / 96 / 4,5 = 4,7%
V / 124 / brak - nie zdążyłem - będzie later

... uwzględniając różnicę 2%...
II / 48 / 45 / 3
III / 75,5 / 70,5 / 5
IV / 98,5 / 94 / 4,5
V / 121,5 / ???


ufff, nareszcie konkrety.

Cytat:
1) dlaczego wartość % ma być obliczana jest w stosunku do odczytu komputera a nie prędkościomierza? - zmieniłoby to wartości np. z 6,5% na 6,1% w pierwszym wierszu.


Zgodnie z optymistycznym zalozeniem C przyjelismy ze komp. nie klamie. Dlaczego? - patrz nizej.

Cytat:
2) dlaczego mają być prawdziwe odczyty komputera a nie wkazania prękościomierza? oba te sprzęty akurat w tym przypadku "zasilane" są elektrycznie czyli nie ma przypadku z niedokładnością przekładni mechanicznej i linki.


Ale jest zamiana sygnalu elektrycznego na ruch wskazowki. Tu jest mozliwosc bledu mechanicznego. Komputer pozbawiony jest mechanicznego ustroju napedzajacago wskazowke. Cala droga sygnalu od kola do wyswietlacza to tylko matematyka.

Cytat:
Nie widzę możliwości wyciągania żadnych daleko idących wniosków na podstawie powyższych odczytów


Teraz to mi tez wzrok sie pogorszyl...

Cytat:
... po raz n-ty napiszę że ważne jest żeby zamknąć licznik

Wystarczy zalozyc kola 13". He he, nie unikniesz neverending story o rozmiarach opon.

Cytat:
PS3. Jeżeli komuś jeszcze za mało obliczeń...


Nie zniechecaj sie. Jeszcze musimy policzyc slupki przy drodze. Czerwony kapturek pomoze. Widzialem jednego (?) przy drodze. Tylko mial taka ciemna karnacje
  
 
Cytat:
2003-11-19 08:58:13, Prowo pisze:

PS3. Jeżeli komuś jeszcze za mało obliczeń / przeliczeń to zadanie premiowe:




Najarałeś się czegoś ??
  
 
hehehe



-----------------
Benzinový 3,6litrový vidlicový šestiválec