Kabel-reflektometr

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam wszystkich!
Jestem nowym uzytkownikiem cb i kompletnym laikiem , wiec moze moje pytania moga sie wydac komus banalne , ale to dobrze bo znaczy ze mam doczynienia z fachowcamoi . Posiadam zestaw
alana 78+(40) i antenke AT 71 magnum
sprzet dziala, ale ze wzgledu na dosc czestą zmiane samochodów (taka praca) kupilem tez reflektometr , bo ztego co wiem z kazda zmiana samochodu czy anteny nalezy zestroic antene , tylko ze slyszalem rowniez ze kabel laczacy reflektometr z radyjkiem nalezy WYZEROWAC , czy to prawda a jezeli tak to jka to sie robi ?
Przejzalem forum i nigdzie nie znalazlem tego tematu , no chyba ze cos pominalem.
Z gory dziekuje za odpowiedz i pozdrawiwm!
  
 
Mam SWR -miarkę prezydenta, w oryginalnej instrukcji jest tylko napisane, że kabel ma mieć 50 cm długości i taki zrobiłem. Porównywałem wskazania z innymi reflektometrami i różnic nie było.
  
 
TUTAJ >>>

Jak coś nie bedziesz wiedział zapytaj
  
 
Cytat:
2......slyszalem rowniez ze kabel laczacy reflektometr z radyjkiem nalezy WYZEROWAC , czy to prawda.....



...tak to prawda i najlepiej, i najprościej jakby jego długość była równa zero.

Zamiast kabla postaraj się o tzw. BECZKĘ MĘSKO-MĘSKĄ, będziesz miał możliwie najdokładniejszy pomiar.

Nie radziłbym Ci jako początkującemu, szukać porady we wskazanym przez kol. IQUEST-a linku, lepiej jak Ci zaproponoał - pytaj,

Pozdrawiam

  
 
Rzeczywiscie w podanym od "iquest" linkun , duzo fachowych ale i roznych opini , trudno mi to zrozumiec , musial bym znac zanczenie wielu fachowych pojec , niestety nie zanm i pewnie dlatego mam problem, prosilbym wiec o odpowiedz tak po polskiemu.

Czy jezeli kabel reflektomertu jest taki sam jak od anteny tj. np.50Ω to jego dlugosc nie ma znaczeni i nie tzreba go wyzerowac?
  
 
Cytat:

Rzeczywiscie w podanym od "iquest" linkun , duzo fachowych ale i roznych opini , trudno mi to zrozumiec , musial bym znac zanczenie wielu fachowych pojec , niestety nie zanm i pewnie dlatego mam problem, prosilbym wiec o odpowiedz tak po polskiemu.


W teorii łącza antenowego pod wskazanym linkiem prawie wszyscy maja rację, ale w praktyce wygląda to różnie.
Na CB nie konstruuje się samemu od podsataw anten, je się kupuje.

Trzeba je jenak dostroić do konkretnych warunków nieraz skrajnie odmiennych od założeń wytwórcy. I tu niezbędne są pomiary. Z dostępnych na rynku jest nim SWR-meter. Niestety, przyrząd ten tylko pośrednio może pomóc dostroić antenę.

Z praktyki powtarzam: ZERO PRZEWODU MIĘDZY CB A SWR-metrem, jesli chcesz mieć pożyteczne/użytkowe wskazania.

Cytat:

Czy jezeli kabel reflektomertu jest taki sam jak od anteny tj. np.50Ω to jego dlugosc nie ma znaczeni i nie tzreba go wyzerowac?


Koniecznie ustalić jego fizyczną długość (w granicach 3,64m), te 50
ohm na napisie kabla/etykiece, to może być różne w faktycznym wykonaniu, ale nie ułamki odchyłki od 50 sa tu istotne, najistotniejszy jest jego wspłczynnik skrócenia (epsylon) , czyli wielkość charakterystyczna mówiąca ile razy fala radiowa ulega skróceniu w zalezności od konstrukcji kabla, czyli rodzju materiałow z jakiego został wykonany.
Poadrawiam
  
 
tak wiec jak mowisz jux zastosowanie tzw. beczki mesko-meskiej daje dokladniejszy pomiar , ale w zastosowaniu ,w mobilu ze wzgledu na mala przestrzen, jest troszke nie wygodne , zmiana miejsca anteny , zmienia wynik pomiaru ,a jak to jest z radyjkiem ? czy zmiana jego miejsca polozenia zmienia wynik pomiaru?
  
 
Cytat:
...a jak to jest z radyjkiem ? czy zmiana jego miejsca polozenia zmienia wynik pomiaru?


Witam,
Odpowiedź na ta część pytania jest problematyczna.
Dostrajając antenę której podstawa jest połączona bezpośrednio, czy przez uchwyt, do karoserii - to nie ma znaczenia położenie radia. możesz go trzymać w trakcie strojenia np. na siedzeniu, zestroić antenę, podłaczyć bezpośrednio antenę i umieścić w dowolnym miejscu.
Z antenami na magnesach sprawa wygląda dwuznacznie. Anteny z dużą powieszchnią magnesu (średnica powyżej 5cali) i długości powyzej 1,5m stroją się podobnie jak przykręcone na stałe.
Jednak w antenach o małych średnicach magnesów i stosunkowo krótkich jedynym nieraz ratunkiem jest podłączenie obudowy radia do masy pojazdu.
Dlaczego?
Mała pojemność magnes-lakier-blacha dachu , nie jest w stanie elektrycznie zewrzeć oplotu kabla antenowego na tyle aby promiennik anteny "widział" swój drugi biegun w karoserii.
"widzi" go tylko częściowo i z tąd część energii fali (anawet nieraz większość) jest wypromieniowana przez cały kabel antenowy , również wewnątrz pojazdu, przez obudowę samego radia a nawet czasami przez przewód mikrofonowy!!!! Dodatkowo zjawisku temu sprzyja sama konstrukcja CB- radia. Każde radio ma od strony zasilania filtr symetryczny który odcina ewentualne zakłócenia o częstotliwościach radiowych z instalacji pojazdu. Niestety odcina on również masę radia.
Sprawdzić ten efekt można przez obserwowanie wskaźnika SWR i dotykać ręką np. samego radia, zaciskać wolną rękę wokół przewodu mikrofonowego, zbliżać przewód antenowy do np. słupka w samochodzie, dotknąć radio kawałkiem np.1m drutu itp.
Reasumując,
Panowie, nieraz siedzicie wewnątrz mini kuchenki mikrofalowej!!! Całe Wasze szczęście że to tylko 27MHz i mniej niż 4waty!!!
Tak więc w tym przypadku masując radio dostroicie go w sposób powtarzalny, jednak nie unikniecie promieniowania oplotu kabla wewnątrz pojazdu


Pozdrawiam. Chyba Kolega wyciągnie odpowiednie wnioski w swojej konkretnej sytuacji
  
 
dzieki serdeczne kolego jux , rozjasnilo mi to sprawe.
Powodzonka
P.S. Chyba zaczne wozic ze soba jakis krem do opalania