CZYM SIę KIEROWAć PRZY WYBORZE CB

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
1, ZAKUP RADIOTELEFONU CB
Czym należy się przede wszystkim kierować? - dobrym odbiornikiem. We wszystkich urządzeniach homologowanych i dopuszczonych do użytkowania nadajniki posiadają wystarczający jakościowo sygnał, by był poprawnie odebrany przez innych użytkowników pasma obywatelskiego. Żeby jednak odebrać sygnał nadajnika, należy zwrócić na pewne podstawowe parametry odbiornika. Nie wdając się w opis matematyczny, można to uczynić przy zakupie „na słuch”.
Dobry odbiornik to taki który jak najmniej szumi!!! ... czyli bez względu na model podłączamy urządzenie do zasilacza i włączamy. Regulację siły głosu (VOL) ustawiamy na „max”, blokadę szumów (SQL) odblokowujemy, jeśli jest regulacja wzmacniacza częstotliwości radiowej (RF GAIN) to tez ustawiamy na „max”. Jeśli są filtry, to powinny być w pozycji wyłączonej (OFF).

Uwaga: nie naciskamy nadawania (PTT) !!!!!!!!!!!

Wsłuchując się w szum z głośnika, powinniśmy słyszeć delikatny szum, im jest on intensywniejszy tym gorsze radio z dwóch identycznych egzemplarzy. Czasem może być słyszalny delikatny „terkot” – jest to spowodowane pracą syntezy i nie jest poważną wadą.
Jeśli do tak ustawionego radia dopniemy antenę, to wtedy powinniśmy usłyszeć charakterystyczny „jazgot” odbieranych częstotliwości radiowych. Nieraz wystarczy w gniazdo antenowe włożyć z 1,5m drutu izolowanego i usłyszymy charakterystyczny wzrost szumów.
Te szumy co słyszeliśmy bez anteny, są to szumy własne CB-radia, im większe tym trudniej na takim urządzeniu będzie odebrać słabsze stacje korespondentów, bo pamiętać należy, że sygnał korespondenta musi je pokonać. W praktyce radio o dużym współczynniku szumów własnych zmusza użytkownika do zaciągnięcia pokrętła blokady szumów (SQL) w większą wartość, czyli zmniejszeniu zasięgu.
Włączenie w niektórych CB-radiach filtrów, czy też korzystanie z funkcji automatycznej blokady (ASC) nie zmniejsza szumów własnych odbiornika !!! –pomaga jedynie ograniczyć wpływ zakłóceń pochodzących z instalacji samochodowej użytkownika, jak i innych pochodzenia przemysłowego.

Do pojazdów samochodowych odradzałbym zakup radia z modulacją SSB. Wszyscy użytkownicy kanału drogowego (19) pracują modulacją amplitudy. Radia z SSB (z wstęgami?) posiadają w swej budowie bardziej zawężone pasmo odbioru, co jest pozytywne, ale jednak utrudnia odbiór lekko odstrojonych nadajników CB i zmusza do kręcenia dodatkowym pokrętłem w czasie jazdy. Ponadto te radia są droższe i większe gabarytowo, a funkcje w nich zainstalowane wymagają dużego doświadczenia operatora, kierującego jednocześnie pojazdem.
Odradzam także zakup radia CB w postaci mikrofonu, ta miniaturyzacja dobra jest do użytkowania jako radia ręcznego na pieszej wycieczce. W pojeździe radio CB winniśmy obsłużyć jedną ręką i to w rękawiczce. Proszę spróbować jedną ręką zmienić kanał, zwiększyć/zmniejszyć siłę głosu, czy też zmienić położenie blokady szumów.

2.INSTALACJA RADIA CB W POJEŹDZIE
Podstawową zasadą jest by urządzenie można było obsłużyć jedną ręką bez wychylania się z fotelu kierującego pojazdem. Również dobrze jest jeśli może go widzieć bez kręcenia głową, czyli samym ruchem gałek oczu.
Jak każde urządzenie elektroniczne, również CB-radio w czasie pracy wydziela energię cieplną. Stąd też podstawowy warunek – miejsce przewiewne i nienasłonecznione! Odpada więc montaż na podszybiu, czy też w pobliżu kanałów grzewczych.
Elektronika nie lubi wilgoci! – odpada montowanie pod siedzeniami czy też blisko dziwi (opad deszczu). Uwaga też na niektóre przewody klimy skraplające wodę.
Montując w schowkach i w zaślepkach zwracamy uwagę na to czy wtyczka z kablem anteny będzie miała wystarczająco miejsca. Kabel antenowy nie może być załamany, przez analogię do węża wodnego, może być zagięty w delikatnym promieniu.
Zasilanie najlepiej wykonać podłączając CB bezpośrednio do instalacji elektrycznej pojazdu. Jeśli ma CB być wyjmowane to przez typowe złącza (kostki) stosowane w instalacjach elektrycznych pojazdów i to wykluczające połączenia przypadkowej zamiany + z - . Praktyka wykazuje, że najgorszym rozwiązaniem jest stosowanie wtyczek do gniazda zapalniczki, Te wtyczki mogą się łatwo wysuwać, co w konsekwencji prowadzi do wyłączenia urządzenia i często przeprogramowania radia CB na kanał np. 9 , o czym użytkownik nie wie.
Ważnym elementem jest bezpiecznik umieszczony na plusowym (czerwonym) przewodzie zasilania. Głównym jego zadaniem jest odłączyć awaryjnie radio CB w wypadku awarii. Dodatkowo zabezpiecza przed przypadkową zamianą biegunów zasilania, ale pod warunkiem, że antena jest odłączona. W wypadku stosowania wtyczek zapalniczkowych, bezpiecznik jest umieszczany wewnątrz niej.

3. ANTENA
Antena to podstawa działania CB w pojeździe. Najlepsza by była o długości około 2,7m, ale w praktyce nie do przyjęcia. Dlatego producenci skracają jej długość fizyczną przez zastosowanie cewki w jej początku. Wtedy wymiary znacznie zmniejszają się, nawet do kilkunastu cm!!!, ale praktyka wykazuje, że przynajmniej 1m długości promiennika zapewnia skuteczną łączność.
Antena im dłuższa tym lepsza.
Uwaga: antena (promiennik i cewka) a także długość kabla to komplet!!! ..a przede wszystkim nie wolno zamieniać promienników z cewkami!!!
Pod względem umocowania anteny na pojeździe spotyka się dwa rozwiązania: montaż bezpośrednio na pojeździe i na podstawie magnetycznej. W obu przypadkach obowiązuje zasada, by promiennik anteny i jej cewka były możliwie jak najdalej od elementów pojazdu i pracowały w wolnej przestrzeni.
Najlepszym sposobem montażu anteny jest wykonanie otworu w karoserii pojazdu. Otwór wykonuje się najczęściej w dachu lub w błotniku. Czasami również na podszybiu. W wypadku wykonania w dachu, należy ustalić miejsce, by blacha miała odpowiednią sztywność. Czyli jakiś delikatny łuk. Dobrym rozwiązaniem jest też wstawienie anteny CB w miejsce anteny radiowej, a radiową zamienić na naklejaną na szybę.
Anteny bardzo często montuje się za pomocą uchwytów: bagażnikowych lub relingowych. W obu tych przypadkach obowiązuje zasada, by masa pojazdu miała kontakt elektryczny z podstawką montażową uchwytu. Ważne jest też, by kabel antenowy nie był gnieciony przez zamykane elementy pojazdu (klapy bagażników, uszczelki dziwi itp.).
Pamiętamy też, że do anteny musi być łatwy dostęp aby ją odkręcić przy pozostawieniu pojazdu w miejscu niestrzeżonym.
Decydując się na antenę z podstawą magnetyczną, czyli na coś gorszego pod względem elektrycznym, kierujemy się zasadą: im większa średnica magnesu – tym lepsza. Podstawa magnetyczna, prócz tego, że trzyma antenę na pojeździe, spełnia rolę kondensatora. Ten kondensator utworzony jest przez powierzchnię podstawy i blachę karoserii. Jego dielektrykiem jest lakier samochodu i krążek gumowy. Im cieńszy jest ten dielektryk tym lepiej, a więc stosowanie dodatkowych podkładek (by nie rysowała antena lakieru) działa na niekorzyść.
Antena musi mieć swój drugi biegun, w wypadku montażu na podstawie magnetycznej tym drugim biegunem jest częściowo karoseria, a najczęściej kabel antenowy. W tym przypadku jedynym ratunkiem jest umieszczanie go możliwie blisko elementów konstrukcyjnych pojazdu (słupki, progi) i to możliwie na całej jego długości.
4. STROJENIE ANTEN
Każda antena wymaga przynajmniej sprawdzenia, czy jest dostrojona do częstotliwości fali radiowej pasma CB. O ile dla odbiornika nie jest to takie istotne, choć bardzo wskazane, o tyle dla nadajnika jest to konieczność. Niedostrojona antena powoduje znaczne zmniejszenie energii wypromieniowanej i w konsekwencji może uszkodzić nadajnik CB. Po prostu energia niewypromieniowana nagrzewa stopnie urządzenia CB aż do spalenia poszczególnych elementów. Ponadto często zniekształca modulację czyniąc ją niezrozumiałą.
Anteny stroimy używając różnego rodzaju mierników do tego przeznaczonych, a czynność najczęściej ogranicza się do doboru odpowiedniej długości promiennika anteny lub przesunięcia pierścionków na cewce. Stosowanie do tego popularnych mierników fali stojącej (tzw. SWR) nie zawsze gwarantuje maksimum mocy wypromieniowanej. Dlatego czynności te najlepiej powierzyć serwisowi.
Istnieje grupa anten, jak podają producenci „..nie wymagające dostrajania..”. Są to z reguły anteny na podstawie magnetycznej i nie posiadają elementów regulacyjnych. Dla takich anten trzeba znaleźć miejsce na pojeździe w którym mierzone parametry dostrojenia są najlepsze.
Antenę stroi się do miejsca w konkretnym pojeździe i od jej czubka do wtyczki antenowej do radia, nic zmieniać nie wolno. Przenoszenie anteny z pojazdu na pojazd bez dostrojenia może okazać się zgubne.
5. ZASIĘG CB
Pasmo obywatelskie jest pasmem radiowym ogólnie dostępnym. Mogą się tu pojawiać różnego rodzaju zakłócenia. Niestety, nic na to nie możemy poradzić. Zjawiska jakie zachodzą w jonosferze powodują szczególnie w okresie letnim duże odbicia fali radiowej i umożliwiają nawiązanie łączności powyżej 2 tyś. km a problemem może być łączność na 2km. Niestety, lekarstwa na ten problem nie ma, zaciąganie blokady szumów (SQL) powoduje też ograniczenia odsłuchu od innych CB-istów. W takim wypadku najlepiej jest całkowicie odblokować blokadę szumów i wyciszyć siłę głosu do minimum. Co prawda będziemy mieli cały czas delikatny szum, ale będziemy słyszeli co na trasie dzieje się i gdzie „miśki” stoją. Zawsze wtedy możemy chwilowo podkręcić silę głośności zapytać się o sytuację.
W przeciętnych warunkach zasięg CB wynosi od 5 do 10km w terenie płaskim. Zjawiska atmosferyczne: deszcz, śnieg, mgła mogą ten dystans zmienić. Ważna jest pora dnia i roku. Wpływ też ma ukształtowanie terenu i jego zabudowa.

Pozdrawiam,
Marek
  
 
6. KU PRZESTRODZE
- nie mów sprzedawcy że się nie znasz, bo wciśnie ci to co mu na półkach długo leży. Poproś o pomoc kolegę co przynajmniej z rok CB użytkuje,
- unikaj zakupów wysyłkowych bo kupisz taniego kota w worku,
- unikaj montażu na giełdach samochodowych,
- rozsądnie traktuj opinie o sprzęcie na forach internetowych, jest wiele pozytywów wychwalających zalety urządzeń pisanych przez ... sprzedających. Raczej czytaj te typu: ...mam problem.... jak zestroić.... itd.,

Marek
  
 
ta podpowiedz powinna byc brana za wzor jest sedno sprawy fachowiec pisal i tyle