Włączniki w Poldku

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Na początku dzieki za wczesniejsze odp. na temat "...coś z olejem" ... wlaśnie czekam na kolejke u szpeca
...............Moje pytanie jest następujące: Czy można bez problemu wymienić włączniki w poldku (od światel, dmuchawy, tyl. szyby... itd) na PODŚWIETLANE włączniki. Czy trzeba dodatkowe kable zasilające podprowadzać ??? ... dzieki serdeczne za odp...
  
 
zmienic się da ale z problemem
  
 
instalacje FSO są na tyle przyjazne, że wszystko się da, jak tylko masz trochę na ten temat pojęcia to narzędzia w ruch powodzenia (ja to kocham swoją instalację, nie zazdroszczę elektrykowi, który miałby się w niej połapać )
  
 
Musisz miec specjalne wylaczniki ktore maja znaczek np dmuchowy z polprzezroczystego plastiku. Na kazdej kostce od wlacznika na samym dole musisz miec dwie wsuwki - tylko uwaga bedziesz mial 12 V. Musimy pamietac ze diody LED roznych kolorow pracuja przy roznych napieciach przykladowo
czerwona pracuje prawidłowo przy 1,65V, żółta 2,1V a zielona 2,7V itd... dlatego bedziesz lutowal diode LED to musisz takze pomyslec o wpieciu w szereg rezystora. Pozdrawiam.
  
 
Sorry...??
Ale, czy oryginalne włączniki... take podświetlane, to już nie mają tych rezystorów...?? Bo... coś mi się wydaje, że tam wystarczy tylko zasilanie podpiąć..
  
 
tak jest - oryginalne podświetlane mają wbudowane rezystory. Tutaj uwaga - fabryczne wyłaczniki mają rezystor w postaci paska napylanego ?? do którego jest lutowana dioda. Rzemiosło ma po prostu wpięty zwykły mały rezystorek ceramiczny (chyba to jest ceramiczny ).
  
 
a ile kosztuje taki pstryczek?
  
 
Jak zwykle najwięcej roboty jest z poprowadzeniem kabli. Do tego trzeba wybrać sobie odpowiednie miejsce do "ściągnięcia" plusa.
Przerabiałem już różne kombinacje - ze stacyjki, przypadkiem z awaryjnych (jak włączyłem kierunkowaskaz to całe podświetlenie mrugało), z włącznika świateł (niestety działało tylko na pozycyjnych, po włączeniu świateł mijania podświetlenie gasło) i ostatnio z włącznika świateł mijania (mam w ten sposób dodatkową konktrolkę włączonych świateł mijania).
Sprawa jest warta zachodu, bo poprawia poręczność podczas jazdy w ciemnościach =)
W sklepach można kupić dwa rodzaje włączników - zielone i bursztynowe. Mam u siebie we Fiacie zielone, całkiem fajnie współgra to z podświetleniem tablicy. Tylko włącznik awaryjnych świateł jest czerwony =)
  
 
Cytat:
2005-01-04 23:32:09, Atek pisze:
a ile kosztuje taki pstryczek?



ceny rozne w zaleznosci od tego do czego pstryczek

i tak musisz wziasc pod uwage od 8 zł do 20 za panstwowe
  
 
8zł to umnie niepodświetlane kosztują , a 12zł podświetlane.

Do świateł , tylnej wycieraczki , awaryjnych i jednych p. mgielnych trzeba przekładać kabelki bo sa podpięte w miejscu gdzie podświetlane mają zasilanie diody ( przeważnie wystarczy przełożyć o 1dno miejsce wyżej ) drugi przeciwmgielny wymaga poprostu podpięcia zasilania diody , ten od szyby ogrzewanej trzeba rozebrać i powalczyć z blaszką bo podświetlany ja taką co odskakuje po puszczeniu przycisku ( samo przełożenie nic nieda bo ta z starego jest za długa i haczy o podświetlenie diody - trzeba ją spiłować troche )

Włącznik dmuchawy APE 4 stopniowy lub Hybryda bezstopniowy ( nowy 35zł ) wymaga całkiem innego podłączenia kabli , dochodzą do niego + i - oraz + i - z silnika dmuchawy ( w starych poldkach masa dmuchawy jest przykręcona do karoseri , 1 uzwojenie silnika zostaje niewykorzystane )
Istnieje też włącznik tylnej wycieraczki czasowy firmy APE , podłącza się go prawie tak samo - kabelek od biegu przerywanego musi iść przez przekaźnik

Można dostać przełączniki w kolorze zielonym ( montowane w plusach i lublinach ) ale niewiem czy wszystkie produkują w tym kolorze ( plusy mają inne przełączniki do awaryjnych , p.mgielnych i ogrzewanej szyby , a w lublinach niewiem jakie występują.
  
 
Cytat:
2005-01-05 18:42:01, chudson pisze:
ten od szyby ogrzewanej trzeba rozebrać i powalczyć z blaszką bo podświetlany ja taką co odskakuje po puszczeniu przycisku ( samo przełożenie nic nieda bo ta z starego jest za długa i haczy o podświetlenie diody - trzeba ją spiłować troche )



a ja zrobiłem inaczej... "wierzch" od podgrzewania szyby przełożyłem na "bebechy" od p.mgielnych (tych gdzie jest wiecej pinów) i dodatkowo, oprócz nieodskakiwania, uzyskałem miejsce do podpięcia podgrzewanych lusterek jedyne co musiałem przełożyć dodatkowo to jeden "dociskacz blaszek", ktorego standardowo nie ma w podgrzewaniu szyby...

a jeszcze chce sprawdzic czy da się wykorzystać ten sam klawisz (p.mgielne) do sterowania dmuchawą... ale chyba tak...
  
 
do dmuchawy jest jeszcze z plynna regulacja Wtedy jest pelny efekt
  
 
Tylko ,że wierzcu od dmuchawy podświetlanego nie dostaniesz , jeżeli uda ci się zdobyć 4ro stopniowy bądź bezstopniowy to warto zmienić podłączenie dmuchawy i założyć tani.
Jeżli natomiast dorwiesz taki przełącznik zepsuty i będziesz chciał przełozyć sam przód do zwykłego nie podświetlanego to wiedz ,że nie pasuje. Te podświetlane nie mają tych dwóch nóżek dociskających i poruszających blaszkami - zamiast nich 4ro stopniowy ma taką jakby pensetę jedną która posuwa się po płytce drukowanej , natomiast bezstopniowy ma taki kawałek blaszki który porusza potencjometrem ( i nie można zamiast nich wstawić tego zwykłego - chyba że chcesz kleić ale to długo nie wytrzyma )
  
 
Klawisz od 4 stopniowego da sie przerobić do normalnego włacznika.
a sam włacznik 3 pozycyjny podświetlany istnieje - kiler ma w fiacie. I nie ma pojęcia skąd jego ojciec go wytargał. Proponuję sklepy lublina i tarpana

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiódł, nie zdradził ani raz.
To wspaniała jest maszyna, choć ma już ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
co do podświetlanych wierzchów od dmuchawy to mam 2szt

jedna w wersji "pęsetowej" razem z resztą włącznika APE ale coś dziwnie działał na testach więc nie wiem czy trafi do auta...

a druga w wyłączniku 1-biegowym, podświetlanym zaróweczka a nie diodą, i to prawdopodobnie z niej będę robił wersję z diodą i 2 biegami...
  
 
Jestem w trakcie montowania podświetlanych przycisków w poldku '92.

Mam kilka pytań:
1. Przycisk tylnej wycieraczki/spryskiwacza. W przycisku niepodświetlanym w pozycji (wył) są zwarte dwa dolne styki (patrząc od tyłu przycisku) po lewej stronie. Służą do powrotu wycieraczki do pozycji pierwotnej.

Przycisk podświetlany nie ma w pozycji (wył) nigdzie zwarcia.
Do silnczka wycieraczki idą 3 przewody. Na przycisku podświetlanym wycieraczka po wyłączeniu zatrzymuje się natychmiast.
Reszta działa identycznie.

Jak rozwiązaliście ten problem u siebie ? Czy można to jakoś inaczej połączyć ? Z tego co wiem silniczek w nowszych poldach ma 2 przewody. Jak tam rozwiązany jest powrót wycieraczki ?

2. Jest dostepny wogóle podświetlany przycisk z znaczkiem czasowego włączenia wycieraczek ? (pierwszy od góry w konsoli)

3. Zasilanie mam poprowadzone z + od oświetlenia wycieraczki. Czy da się wykombinować coś z przyciskiem od dmuchawy (4 stopniowy APE) tak żeby świecił sie po właczeniu (pozycji/mijania) a nie dopiero przy przekręconym kluczyku ?
  
 
1. W nowszych Polonezach silnik tylnej wycieraczki ma przekaźnik (podobny jak od świateł), który zastępuje te styki. Będę to jakoś na dniach przerabiał to opiszę przy okazji.

2. Nie ma. W nowszych Polonezach czasowe włączenie wycieraczek realizuje się przełącznikiem pod kierownicą, który ma jedno położenie więcej. Zreszttą cała instalacja jest zupełnie inaczej poprowadzona i w efekcie są m.in. niższe spadki napięć na zasilaniu wycieraczek.

3. Tu może być problem bo zasilanie podświetlenia owego wyłącznika, (a dokładniej to elektronicznego regulatora) pobierane jest z jego własnego zasilania, które jak wiadomo działa tylko pod kluczykiem. Trzeba by chyba rozebrać i pokombinować w tym wyłączniku robiąc mu dodatkowe wyjście do plusa od świateł.
  
 
Grzech, dzięki za szybką odpowiedź.

1. Wyłącznik tylnej wycieraczki
Poszukam, powinienem mieć silnik tylnej wycieraczki od nowszego modelu więc pokombinuję.
Do starego silnika idą 3 przewody (jeden odpowiedzialny własnie za powrót) więc nowy powinien mieć dwa przewody jak dobrze myślę i z tego co opisałeś przekaźnik realizuje powrót wycieraczki.

Grzech jak przerobisz u siebie będę wdzięczny za opis.

2. Wyłącznik czasowych wycieraczek
W takim razie zostanie pewnie niepodświetlony Ewentualnie można spróbować coś pokombinować z wyłącznikiem od tylnej wycieraczki (znaczki podobne)

Jak macie u siebie. Zostawiliście niepodświetlony ?

3. Wyłącznik wentylatora
Zobaczę ale chyba gra nie warta świeczki, zostawię pewnie tak jak jest żeby podświetlał się od kluczyka


Jak skończę opiszę swoje rozwiązanie.
  
 
Realizacja Podświetlanych wyłączników w moim poldku caro '92

1. Zasilanie podświetlenia wziąłem z podświetlenia zapalniczki.

2. Wyłączniki podświetlają się wiec po włączeniu świateł pozycyjnych.

3. Wyjątek stanowi regulator dmuchawy (4 stopniowy ape) podświetlany po włączeniu zapłonu.

4. Wyłącznik ogrzewania tylnej szyby złożyłem z dwóch, efekt - nie odskakuje. (tak jak opisał wcześniej Nomad) Wierzch od ogrzewania tylnej szyby, spód od świateł przeciw mgielnych i odpowednie podpięcie do styków.

5. Wyłącznik świateł mijania pasuje bez żadnych zmian, oczywiście trzeba zasilić podświetlenie.

6. Regulator dmuchawy (4 stopniowy APE). Masę silnika odkręciłem od karoserii i podłączyłem do s-. Plus od silnika do s+. - do masy, a + do zasialnia z instalacji. Należy wykorzystać uzwojenie od szybkiego biegu dmuchawy.

7. Wyłącznik świateł przeciwngielnych przednich i tylnych oraz świateł awaryjnych praktycznie pasują. Trzeba tylko pomierzyć i odpowiednio przesunąć wtyki w kostce.

8. Tak jak podpowiedział Grzech ze starego wyłącznika idą 3
kable. Jeden odpowiedzialny za powrót wycieraczki po wyłączniu przycisku. W rozwiązaniu z nowym wyłącznikiem wykorzystane są 2 kable. Powrót realizuje przekaźnik. Ja aurat miałem silnik od tylnej wycieraczki do nowszego modelu wiec go po prostu zamieniłem, W efekcie wycieraczka poprawnie wraca, jeden kabel w instalacji pozostał niewykorzystany.

9. Wyłącznik od czasowych wycieraczek pozostał jako jedyny niepodświetlony.

Pozdrawiam