Szybka zmiana biegów a szarpnięcia

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Czy szarpnięcia przy zmianie biegów nie będą opłakane w skutkach? I czy nie zniszczą one w jakiś sposób silnika? Mam szarpnięcia często przy zmianach na wysokich obrotach. Podczas normalnej jazdy one nie występują. Wiem, że mógłbym puszczać sprzęgło wolniej, ale czasem nie ma jak.
Drugie pytanie to, czy podczas redukcji mogę puścić całkiem sprzęgło (też lekko szarpnie), czy lepiej je chwile przetrzymać, aby silnik wszedł płynnie na obroty. Np: na 6 biegu przy 90km/h mam 2k rpm i chcę wyprzedzić. Zapinam trójkę i puszczam sprzęgło i obroty mi skaczą na 3500. Lepiej robić to powoli? Czy mogę normalnie puścić sprzęgło i nie martwić się o te szarpnięcie? Trochę się obawiam, bo słyszałem, że może przeskoczyć pasek czy coś takiego. A jeśli dostaje tylko sprzęgło, to nie martwię się zbytnio.