Przełożenia skrzyni biegów 132.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
mam 3 zestawy- wałek główny + wałek pośredni. jeden z zestawów jest tak ewidentnie różny od innych że nie wzbudza wątpliwości. jest to układ skrzyni o dużych przełożeniach dających większe przyśpieszenie a małą szybkość maksymalną. pozostałe wałki pośrednie są wręcz identyczne- różnią się jedynie ilością zębów kół 5 biegu. koło jednego z wałków ma 47 a drugie 48 zębów. natomiast koła zębate 5 biegu wałków głównych mają taką samą ilość zębów- 31. czy to możliwe że zmiana ilości zębów na kole- o jeden, nie wymaga zmiany ilości zębów na kole współpracującym. jeden z tych układów 31+ 47 pracował w skrzyni zamontowanej w samochodzie. tego jestem pewien. moje wątpliwości budzi drugi układ- 31+ 48. dostałem go w częściach i nie wiem czy wałki pochodzą z tej samej skrzyni. skrzynie maja takie same oznaczenia na obudowach.

[ wiadomość edytowana przez: GaznikWrb dnia 2013-05-17 22:50:28 ]
  
 
rozumiem, że z Was mechanicy od siedmiu boleści i nikt nigdy nie rozbierał skrzyni biegów.
  
 
A może byś poszukał na forum a nie żądał podania odpowiedzi na talerzu?! Masz wyszukiwarkę i o ile pamiętam to post n.t skrzyń do 132 już był gdzieś napisany i to chyba nie jeden.

BTW. A Ty kim jesteś zadając tu pytanie i drwiąc z innych? Napisałeś o sobie mechaniku od "siedmiu boleści" I NAUCZ SIĘ STOSOWAĆ WIELKIE LITERY NA POCZĄTKU ZDAŃ. Gwarantuję Ci, że jest tu mnóstwo kolegów którzy mają bardzo duże pojęcie n.t mechaniki. Ale "mechanikom od siedmiu boleści" na pewno nie udzielą rady!

-----------------
--- Biały ---
ten zły admin
  
 
zanim zadam pytanie na forum, szukam odpowiedzi we wszystkich możliwych źródłach. przeczytałem również każdy post dotyczący skrzyń biegów Fiat 132. większość postów to teoretyzowanie nie oparte o wiedzą praktyczną. mam książkę wydawnictwa Haynes, w niej opisane są zmiany przełożeń 5 biegu ale bez wnikania w szczegóły. dlatego zadałem pytanie. dlatego dziwi mnie, że odpowiada moderator a nie mechanik. no tak, moderator występuje w obronie obrażonych mechaników. nie wiem co prawda których, bo od pół roku na tym forum żaden mechanik słowa nie napisał. być może urażona przeze mnie, mechaniczna dusza, kazała by któremuś wykazać się i napisać coś sensownego.
  
 
Cytat:
jest to układ skrzyni o dużych przełożeniach dających większe przyśpieszenie a małą szybkość maksymalną.


He, he - nie zawsze tak jest jak piszesz, ze jak lepsze przyspieszenia to mniejsza Vmax - ale coz rozumy chyba juz pozjadales wiec nie bedziesz czekal na wyjasnienie dlaczego tak jest


A co do pary kol zebatych - oczywscie, ze moze byc tak, ze kolo o okreslonej licznie zebow moze wspolpracowac z kolem o liczbie zebow o 1 wiecej czy mniej.
Ale tez nie musisz mi wierzyc. Odpowiedzial Ci nie-mechanik


BTW - skrzynie biegow ostatni raz rozbieralem w 1994 r.

Pozdrawiam
Adamus
  
 
dziękuję za odpowiedź. wiem sporo, ale nie wszystko- do tego się przyznaję, zadając pytania. mimo 60 lat zachowałem poczucie humoru i dystans do siebie, odrobina ironii w stosunku do mnie bardziej mnie cieszy niż obraża. użyte przeze mnie określenie miało na celu pobudzenie forum a nie obrażanie kogokolwiek. napisałem o tym w poprzednim poście. odrobina ironii, jak widać- poskutkowała. wracając do meritum- skrzynię złożyłem, od poprzedniego właściciela dostałem wiadomość że ten układ pochodzi z jednej skrzyni i działał bez problemu. napisałeś, że większe przełożenia nie muszą skutkować zmniejszeniem V- max. czy silnik dzięki temu będzie mógł wkręcić się na wyższe obroty? ponieważ nie wszystkie rozumy zjadłem, czekam na wyjaśnienie.
pozdrawiam.
WRB z PTK.


[ wiadomość edytowana przez: GaznikWrb dnia 2013-06-04 16:29:31 ]
  
 
Wyjasnienie nie bedzie krotkie

Najpierw co to jest Vmax - to moment w ktorym opory ruchu nie pozwalaja na dalsze rozpedzanie samochodu albo nie pozwala na to osiagniecie maksymalnych obrotow silnika (odciecie). Zwykle dobiera sie tak przelozenia aby to opory ruchu ograniczaly Vmax samochodu (aby byl zapas bezpiecznych obrotow chocby przy dlugich autostradowych zjazdach).

Przyklad - mamy samochod (skrzynia pieciobiegowa), ktory rozwija predkosc maksymalna na IV biegu (np. przy obrotach wyzszych niz obroty mocy maks.ale nizszych od dopuszczalnych) - na V biegu predkosc mozliwa do osiagniecia jest mniejsza (przy obrotach sporo nizszych od obrotow mocy maks. i dopuszczalnych). Zeby nie byc goloslownym takim samochodem jest np. takie Caro 1.6 GLI.
Skracajac przelozenie V biegu w skrzyni biegow mozna sprawic, ze predkosc maksymalna pojawi sie na V biegu i jednoczesnie bedzie wyzsza, niz wczesniejsza osiagana na biegu IV. W naszym przykladzie skracajac przelozenie IV biegu predkosc maks na tym biegu wzrosnie tylko do osiagniecia maks. obr. dopuszczalnych, podczas gdy skracajac V-tke Vmax na niej bedzie dalej rosla.
Czyli mimo, ze przelozenia w skrzyni skrocily sie (zarowno na IV jak i V biegu), to samochod moze pojechac szybciej (w naszym przykladzie mozliwe to bylo i na IV i V biegu).

Przelozenie na biegu V czesto jest ustawiane przez konstruktora specjalnie jako nadbieg (czyli bieg na ktorym nie jest osiagana predkosc maksymalna), do uzytku przy spokojnej jezdzie po autostradzie, w celu zmniejszenia spalania. Nawet przy maksymalnym wcisnieciu gazu samochod osiaga predkosc przy ktorej obroty sa w miare niskie.
Jezeli jednak zaczniemy stopniowo skracac przelozenie V biegu, mozliwe do osiagniecia obroty beda rosly (na IV i V biegu), predkosc Vmax V biegu bedzie rosla az do osiagniecia obrotow maksymalnych silnika (odciecia) wtedy samochod osiagnie absolutna mozliwa do osiagniecia predkosc maksymalna. Rzecz jasna przy tak krotkich przelozeniach predkosc osiagana na biegu IV (tez przy maks obrotach) bedzie duzo nizsza. Czyli skrajacac przelozenia sprawilismy, ze predkosc maksymalna samochodu wzrosla! Co chcialem pokazac.


Pozdrawiam
Adamus
  
 
istnieją sprawy, których nie da się wytłumaczyć w kilku słowach. oczywiście domyślam się, że o szybkości maksymalnej i zdolności do przyśpieszeń decyduje też przełożenie przekładni głównej. dziękuję za odpowiedź.
pozdrawiam.
WRB z PTK.
  
 
Oczywiscie moj wywod zakladal, ze przelozenie glowne (np. w moscie Poloneza) pozostaje stale.
Zamiast bawic sie zmiana skrzyni mozna oczywiscie tez przlozeniem glownym, z tym, ze wtedy oczywiscie ma to wplyw na zachowanie samochodu na wszystkich biegach.

Pozdrawiam
Adamus