Kultowe Auta PRL-u - Archiwum 2014 - Strona 2

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
No właśnie. Brakuje nam polskich, czeskich, radzieckich, rumuńskich i innych tego typu. I to powinien być priorytet dla Dea, a nie zachodnie złomki które masowo zalały Polskę po 89 roku.
  
 
Jugo coral może był kultowy ale w Jugosławi.Chcę dodać auta osobowe z lat 1945 -55 które na pewno występowały w Prl stare zdięcia z fotohistorii, żródła książkowe i inne.
1.Chewrolet fletmaster 1946 -1948
2.Chewrolet stylemaster 1946-1948
3.buick 1946 -1947 sedan
4.Buick 1947 cabrio
5.Cadilac sixty one 4 door 1946
6.Chevrolet 1949 cabrio
7.Chevrolet 1949-1952 sedan
8.Chevrolet 1953 Bel air
9. Buick super 1949
10. Buick roadmaster 1949
11 Dodge sedan 4 door 1946
12.Skoda 1101 1947
13. Skoda 1102 cabrio 1948
14.skoda 1102
15. Aero minor 1947
16. Fiat 1100 1949

Wszystkie te auta były wyprodukowane po II wojnie to nie sa wszystkie. Nie wspomnę o samochodach z przed II wojny światowej które jeżdziły po drogach Prl. Gdyby wszystkie nasze propozycje wziąść pod uwagę to seria KAP ciągneła by się jeszcze parę lat.
  
 
I tu sie zgadzam ... choc przynajmniej na razie przedwojenne bym pominal ... ale z najblizszych lat tuz po wojnie jest za malo samochodow ...
  
 
Lista golfpolo bardzo mi się podoba, z kilku powodów: po pierwsze zawiera samochody, które faktycznie można było spotkać na polskich drogach, po drugie /snobistycznie/ uzupełniłbym swoją kolekcję amerykanów, po trzecie mój ojciec na początku lat pięćdziesiątych jeździł jako kierowca w Urzędzie Rady Ministrów i wieloma z tych aut jeździł, a także mnie nimi woził, stąd jako kilkuletnie dziecko silnie je zapamiętałem. Buicka Roadmastera czarnego pamiętam z ogromnej chromowanej atrapy, pięknie podświetlanych zegarów i chromowanego radia. Czarnym, błyszczącym Chevroletem Fleetmasterem moi rodzice jechali do ślubu /to znam oczywiście z fotografii ślubnych rodziców/, pamiętam też Chevroleta Woody Wagon /kombi z drewnianymi bokami/, którego rozbił kolega mojego taty i który stał w garażach Urzędu na dalekiej /wówczas/Woli. Pamiętam również, jak kilka lat później mój tata pracował na pogotowiu i jeździł tam Phanomanem Garantem. Było ich w kolumnie transportu sanitarnego bardzo dużo, poza Skodami 1200 i wchodzącymi do pogotowia Warszawami garbuskami, gdzie przez otwarcie klapy bagażnika wsuwane były nosze z chorym. Oczywiście Warszawa nie miała tylnej kanapy, tylko małe siedzenie obok noszy za kanapą kierowcy i pasażera. Poźniej, gdy wszedł do produkcji model Furgon, były z niego robione sanitarki, które to z kolei za kilka lat zastąpił model kombi. Wcześniej wymienione Skody używała także Poczta Polska /patrz film pt."Irena do domu"z A.Dymszą/. Wracając do propozycji, też jestem tego zdania, by w kolekcji nie powielać modeli, które niewątpliwie były kultowe, ale w swoich krajach, a koncentrować kolekcję przede wszystkim na autach polskich, które z różnych powodów /nie tylko ilości, ale także historii/mogą pretendować do roli kultowych aut PRL-u. Do nich zaliczyłbym poza wcześniej wspominanymi m.in. prototypami polskich samochodów, ostatnio opisywaną w Classic Auto Warszawę Ghię, której to jako model nikt na świecie nie wyprodukował i prawdopodobnie jej nie zna. Zaznaczam moim oportunistom, że to tylko moje prywatne zdanie.
  
 
Cytat:
2014-01-06 21:24:36, Cadi pisze:
Wracając do propozycji, też jestem tego zdania, by w kolekcji nie powielać modeli, które niewątpliwie były kultowe, ale w swoich krajach,



Vänta lite ... zeby mnie zle nie zrozumiec ... nie mialem tu na mysli powielania model z innych kolekcji ... chodzi mi bardziej o wydawanie modeli ktorych nie ma w innych seriach ...
(oczywiscie jesli wyjda w innych seriach ... mozna je uzupelnic z pomoca tamtych serii ... )

Najbardziej meczy mnie czechoslowacka sytuacja ... bo KAP to nie tylko jedyne przejscie do Polskiej motoryzacji ale takze Czechoslowackiej (co jest bardzo zaniedbane moim zdaniem) ... bo tam nie wyjdzie nic czego nie bylo w polkiej serii ... wiec uwazam zeby to w KAP-ie wydac np. Tatre 603-2 ... jeszcze nie widzialem tego modelu w 1:43 a bylby ciekawym uzupelnieniem obecnych juz w Kultowych Tatr ... dodajac jeszcze do tego Tatraplan ... nie nalezy myslec tylko o sobie ... mysle ze czesi tez byliby zadowoleni ... Tematu Skody poruszac nie trzeba ... cala nadzieja w Abrexie ...

Rumunska i Chorwacka kolekcja ida w dobrym kierunku ... poniewaz nie sa one kalka Kultowych i pojawiaja sie tam samochody inne niz ukazane juz w polsce wiec tam jest bardzo duza szansa na rumunskie i jugoslowianskie samochody ... i mozna uzupelniac je z tamtych kolekcji poprzez np. aukcje czy sklepy internetowe (choc dostepnosc moze byc trudna)


Z niemieckich dodalbym jeszcze tylko oczekiwanego od dawna Trabanta 1.1 oraz 2/3 wartburgi (1.3 , sedan z chromem i ewentualnie kombi z plastikami i grillem jak w sedanie z Kapu ... rozumiecie o co chodzi)
[glownie rozchodzi mi sie tu o 1.3 - nie ma jeszcze takiego modelu]

z Radzieckich to lady 2105 i 2106 ... tak by uzupelnic linie (zeby byla pelne od 2101 do 2109) [tu jest np. mozliwoc kupna na wschodzie]

Jeszcze moze Mercedes w123 ... i na razie by bylo tyle ... [tu tez jest mozliwosc uzupelnienia ... ]

Oczywiscie jest jeszcze wiecej aut ktore bym np. chcial ale wymienilem tylko te najwaz... najciekawsze ... zgadzacie sie ?

Z wiadomego wzgledu nie wymienilem tu Polskich samochodow ... kazdy jest oczekiwanym priorytetem



Chcialbym tez przypomniec ze rozmawiamy o tym co bysmy chcieli ... wiec "czy bylo kultowe, czy nie" nie ma tu wielkiego znaczenia ... i powinno to przyniesc bardziej "podsumowanie naszych oczykiwan" niz przekrzykiwanie sie ... "z czym sie zgadzam a z czym nie" ...

Zaznacze ze obie listy - Kazika jak i Golfpolo - podobaja mi sie ... choc zaznaczam ze wolalbym jednak w pierwszej kolejnosci uzupelnic palety wersji wydanych juz u nas pojazdow ... jesli chodzi o pojazdy spoza granic PRL-u...
  
 
Troche z pomoca imcdb.org przeszukalem troche polskich filmow i "odszukalem" amerykanskich samochodow z Polskich ulic i chcialbym przedstawic tu liste jaka zrobilem ... zaznaczam ze to nie sa wszystkie pojazdy ...

Oto lista :

1949 Ford De Luxe
1950 Ford Custom De Luxe
1951 Ford Custom
1956 Ford Mainline
1959 Ford Custom 300
1960 Ford Galaxie Sunliner
1964 Ford Fairlane 500
1965 Ford Mustang

1946 Chevrolet Stylemaster
1946 Chevrolet Fleetmaster
1947 Chevrolet Stylemaster
1948 Chevrolet Fleetmaster
1949 Chevrolet Styleline De Luxe
1950 Chevrolet Styleline De Luxe
1950 Chevrolet Styleline Special
1952 Chevrolet Styleline De Luxe
1958 Chevrolet Bel Air
1963 Chevrolet C-10
1964 Chevrolet Impala
1964 Chevrolet Chevelle 300 Two-Door Sedan
1968 Chevrolet Camaro
1973 Chevrolet Malibu

1948 Hudson Commodore Eight

1957 Rambler Custom 6

1950 Mercury Sport Sedan

1950 Studebacker Land Cruiser
1957 Studebacker Champion/Commander

1950 Cadillac Series 62

1954 Plymouth Savoy

1951 Kaiser De Luxe

1950 Pontiac Chieftain

Samochody znajdujace sie na tej liscie postanowilem tez porownac z zdjeciami znalezionymi w internecie i szczegoly na podstawie ktorych zostaly modele samochodow zidentyfikowane na stronie imcdb.org zgadzaly sie z innymi zdjeciami i wtedy umieszczalem auto na liscie ... moim zdaniem chociaz jeden model z tej listy moglby sie ukazac
  
 
Trzej Królowie mieli przyjechac Ursusem, a tym czasem wczoraj widzialem, ze jechali furmanką Ale pewnie co sie odwlecze to nie uciecze
  
 
Cieszę się,że tacy ludzie jak Cadi i Frdek doceniają samochody Prl-u z pierwszych lat po II wojnie.Nie wspominam o polskich prototypach bo to jest priorytet dla wszystkich.Dzięki temu forum pogłębiamy swoją wiedzę o motoryzacji z tamtych lat. Materiały na ten temat jest ciężko zdobyć bo nie wszystko zostało odtajnione z archiwów.Dobrze by było żeby deagostini chociaż parę modeli wydało z tamtego okresu bo większość z tych naszych propozycji nikt nie wydaje.
  
 
Na temat czeskich Skód: kilkadziesiąt lat temu istniała firma czechosłowacka BOHEMIA/ może pisownię pokręciłem, bo modele mam gdzieś zadziuplone i w tej chwili nie mogę jej sprawdzić/. Były to modele z żywicy, do samodzielnego montażu wraz z lakierowaniem, kilka bez wnętrza. Kilka poszło już do kolekcjonerów, ale mam jeszcze Tatrę /modelu nie ustaliłem - ma tzw. ogon/, kilka skód: jest Skoda tudor coupe, kombi, sanitarka z wnętrzem i bez. Jeśli kogoś z Was interesują, to są do sprzedania lub wymiany. Za nie nabyłbym amerykany. Wiem, że dotychczas tych modeli nie wydała żadna z firm modelarskich. Są zatem niejako rarytasami. Oczywiście technologia "trąci myszką", ale wydaje mi się, że modele skalę trzymają. Gdy mój pomocnik znajdzie chwilkę, sfotografujemy te modele i wrzucimy na Forum.
  
 
Te samochody rządowe to bardzo ciekawe propozycje. Nawet nie wiedziałem, że tyle tego było. A ja w kolekcji widziałbym jeszcze kilka ciekawych samochodów takich jak:

Austin Six Bolesława Bieruta


Jaguar E-Type Józefa Cyrankiewicza


Buick Skylark również Józefa Cyrankiewicza


Jaguar XJ Bogusława Lindy


Jaguar XJ6 Grażyny Szapołowskiej


Lancia Aprilia Pininfarina Cabrio kierowcy rajdowego Michała Nahorskiego


Austin Healey Sprite


Samochody z filmu Nie lubię poniedziałku:

Triumph Spitfire Mk3 z 1967 roku


Ford Taunus 17M z 1969 roku


Chevrolet Camaro RS z 1967 roku


Ford Anglia Deluxe z 1960 roku


Humber Hawk Series IV z 1965 roku


Peugeot 404 Grand Tourisme z 1966 roku


Morris 1100 MkI z 1963 roku
  
 
Wstawiam fotkę naszego Moskwicza 423 i zapowiedż Iż 2125.A zapowiedzi Ursusa nie było.

  
 
kiedy ten cały Ursus będzie?
  
 
Nic dziwnego, że nie ma zapowiedzi Ursusa w gazetce skoro nie było jej na stronie. Tak zawsze jest, że najpierw dają zapowiedź na stronie a potem w gazetce.
  
 
Chciałem się zapytać Cadiego skoro był tak blisko rządowych aut z tamtych lat o kolor . Ze starych zdięć czarno białych nie można odróżnić jakie to były kolory.Czy wszystkie były czarne czy różne kolory.Z góry dziękuję za odpowiedz.
  
 
Z tego ,co pamiętam w Urzędzie Rady Ministrów Były przeważnie czarne wozy, ale mój tata jeździł m.in. granatową Pobiedą. Pamiętam,że wspomniany przeze mnie rozbity Chevrolet Woody kombi był niebieski.
Pamiętam też, że wtedy wszyscy/mój tata i jego koledzy/ na Chevroleta mówili nie " TEN" Chevrolet, a "TA" Chevroleta. A "TĄ" rozbitą Chevroletą tak się wtedy przejąłem, że do dziś pamiętam nazwisko kierowcy, który ją rozbił. Mówili na niego "Pomarańszczak", ale tak naprawdę nosił nazwisko POMARAŃSKI. Gdy chodziłem do podstawówki w latach 60-tych, na nowym mieście mieściła się wówczas Ambasada USA. Regularnie co dzień oglądałem lśniące lakierem amerykańskie krążowniki. A teraz zagadka: jakiego były koloru? Tak zgadliście! Wszystkie były CZARNE i nienagannie czyste. Myślę,że takie były ustalenia lub dyrektywy, że auta rządowe i z ambasad mają być czarne. Za kilka lat, gdzieś około 1967-68 tata jeździł w Ministerstwie Handlu Zagranicznego na Wiejskiej i tam dostał Wołgę Gaz 21 w dwóch kolorach: góra jasno popielata, dól ciemno szary. To tyle, co udało mi się zapamiętać.
  
 
Cytat:
2014-01-09 03:09:48, Cadi pisze:
Z tego ,co pamiętam (...) wtedy wszyscy/mój tata i jego koledzy/ na Chevroleta mówili nie " TEN" Chevrolet, a "TA" Chevroleta. (...) do dziś pamiętam nazwisko kierowcy, który ją rozbił. Mówili na niego "Pomarańszczak", ale tak naprawdę nosił nazwisko POMARAŃSKI.

...czy to nie są zwroty gwarowe - typowo "warszawskie" ? Wiele podobnych można spotkać w książkach Stefana "Wiecha" Wiecheckiego - piszącego w gwarze warszawskiej.
  
 
W rosyjskiej serii ANS kolejnym modelem pod 73 numerem ma wyjść
ЗИС-151 ВАРЭМ в кузове "СН" czyli Zis 151 Buda naprawcza.

U nas by mógł taki wyjść.
  
 
Widzę sporo ciekawych propozycji do KAP, jednak według mnie w kolekcji bardzo brakuje aut z NRD wydano wiele wersji Fiatów Polonezów we wszystkich MR. Natomiast Trabanty czy Wartburgi ograniczono tylko do jednej wersji. Przecież można wydać Trabanty 601 w pierwszej wersji z 1964 roku i późniejszą po liftingu. Tak samo z Wartburgami wersja z chromowaną atrapą była wydana tylko jako Tourist a limuzyna tylko jako późniejsza wersja produkowana od 1985 roku. Takich przykładów mógłbym trochę podać bo tych aut mi najbardziej brakuje.
  
 
Cytat:
2014-01-09 15:24:56, Tomorow pisze:
Tak samo z Wartburgami wersja z chromowaną atrapą była wydana tylko jako Tourist a limuzyna tylko jako późniejsza wersja produkowana od 1985 roku. Takich przykładów mógłbym trochę podać bo tych aut mi najbardziej brakuje.



Wlasnie tez nad tymi wartburgami caly czas ubolewam ... z Trabantow to 1.1 bym chetnie nabyl z Kapu ... ciekawe kiedy wroca do tego modelu...

Wartbiego to oczywiscie brakuje nowszego tourista i starszej limuzyny ... chetnie bym je tez zobaczyl ... ciekawe czy doczekamy sie 1.3 z listy ?
  
 
Co typujecie na kolejne numery ?