Zmiana z 1.6 na 1.8. Podsumowanie tego co na forum.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam. Nie było mnie na forum 5 lat ale Essi dalej w moich rękach na wiosnę się pochwalę bo jest prawie skończony. A tymczasem pytanie. Niestety ale ostatnio w moim 1.6 poszła uszczelka pod głowicą. Jedyną opcją jest teraz 1.8 . Znalazłem ciekawą propozycję RKC 115KM. W związku z tym chciałbym upewnić się jak się do tego zabrać. Wypiszę tu kilka rzeczy o których trzeba pamiętać a wy mnie poprawcie jeżeli będę w błędzie. Przyda się potomnym i mi jeżeli jestem w błędzie.

Były 3 wersje 1.8. RDA 105KM, RKC 115KM i RQB 130KM. RQB był wkładany bodajże tylko do MK VI, poza tym te silniki dość szybko traciły moc a wmontowanie ich to największa robota z tych 3 w związku z umiejscowieniem rozrusznika. Poza tym są bardzo rzadkie. RS 2000 to już zupełnie inny silnik i osprzęt więc odpada dla kogoś kto nie chce dać paru tysięcy na wymianę silnika w Escorcie. Czyli 2 przystępne opcje do RDA I RKC. Montując je trzeba pamiętać o:

1. Umiejscowieniu rozrusznika. Chodzi tu o to żeby sprawdzić gdzie on jest, z tyłu czy z przodu silnika i kupić silnik z takim samym umiejscowieniem rozrusznika. Chodzi tu o spasowanie silnika ze skrzynią biegów. W przeciwnym przypadku trzeba będzie jeszcze zmienić skrzynię biegów na pasującą do silnika. Z tego co wiem to tylko w MK VI był z przodu silnika a w MK VII przeniesiono go go już na tył. Co za tym idzie RKC 115KM był montowany tylko w MK VII i powinien tam wejść każdy silnik wyjęty z tej generacji. RDA był montowany zarówno w MK VII i MK VI i trzeba przed kupnem sprawdzić gdzie jest rozrusznik. Z tego co zauważyłem to silniki montowane w MK VII mają na pokrywie zaworów napis 16v Zetec, a silniki z MK VI napis DOHC. Po tym można wstępnie ocenić pochodzenie silnika i to gdzie jest rozrusznik, ale zawsze warto się upewnić namacalnie bo ktoś mógł sobie np. zmienić pokrywę zaworów albo zdarzają się wyjątki od tego co zauważyłem. Nigdy nie wiadomo co Ford w danym egzemplazu auta nakombinował więc po prostu przed kupnem trzeba się upewnić osobiście.

2. Kolektor dolotowy. Zakładając 1.8 w miejsce 1.6 można bez problemu zamienić plastikowy kolektor dolotowy na aluminiowy który jest w 1.6. Głowica jest taka sama i pasuje. Jedyną przeszkodą jest brak miejsca w którym przykręcamy plastikową obejmę trzymającą dolot przy silniku, trzeba samemu to jakoś usztywnić.

3. Skrzynia biegów. Trzeba sprawdzić czy konkretny silnik podejdzie pod naszą skrzynię. To sprawa pokrewna ze sprawą rozrusznika. Jeżeli umiejscowienie rozrusznika się zgadza to prawie na pewno skrzynia będzie taka sama jak u nas. Ale najlepiej dowiedzieć się jaka skrzynia była w oryginalnym aucie z którego pochodzi silnik. IB5 miała wsteczny wbijany w prawo i w tył (pod 5 biegiem) a skrzynia MTX wsteczny "podciągany". Większość skrzyń to IB5. Krążą legendy o jeszcze 3 skrzyni ale chyba nikt nie może ich potwierdzić.

4. Komputer. Niekoniecznie ale pasuje go założyć od montowanego silnika. W RDA jeszcze się obejdzie ale RKC już powinien go mieć swojego żeby wykorzystać całą moc. Ważna rzecz to czy jest tam Immo. Jeżeli jest to trzeba kupić również kluczyki lub samą pastylkę z nich.

5. Wydech. Już nawet w RDA średnica wydechu była większa. Niekoniecznie ale pasuje to przerobić.

To wszystkie najważniejsze rzeczy które wyczytałem na różnych forach przez lata. Jeżeli ktoś wie coś więcej co może przeszkodzić w swapie albo ja się gdzieś pomyliłem to niech napisze. Nie chciałbym kupić silnika którego nie zamontuję.

Generalnie głowice wyglądają tak samo i są wymienialne. Wystarczy pamiętać o tym żeby położenie rozrusznika było takie jak u nas a co za tym idzie, taka sama skrzynia. Dolot podchodzi od 1.6, wystarczy wymienić. Później jak ktoś chce to pasuje jeszcze dołożyć kompa i poszerzyć wydech. I ma latać.

Czy o czymś zapomniałem?
  
 
Kolego zapomniałeś o możliwości włożenia 2.0 136 KM z Mondeo O szczegółach technicznych sam chętnie poczytam.
  
 
Cytat:
2018-02-11 13:27:08, PlesniaK pisze:
Niestety ale ostatnio w moim 1.6 poszła uszczelka pod głowicą. Jedyną opcją jest teraz 1.8 .
Czy o czymś zapomniałem?


o 2.0 NGA z mondeo
  
 
Słyszałem o tej opcji ale nawet sie nie zastanawiałem, jakoś wolałem oryginalny silnik od Escorta. Jak to wychodzi cenowo? Słyszałem że trzeba wymienić pompę oleju i wody na te z Escorta. Ale jak wymienić skora są tam inne.
  
 
Cytat:
2018-02-11 14:53:12, PlesniaK pisze:
Słyszałem o tej opcji ale nawet sie nie zastanawiałem, jakoś wolałem oryginalny silnik od Escorta. Jak to wychodzi cenowo? Słyszałem że trzeba wymienić pompę oleju i wody na te z Escorta. Ale jak wymienić skora są tam inne.



jak masz swój stary silnik to zrzucasz swoją miskę olejową i pompę oleju (razem ze smokiem), wrzucasz do nowo zakupionego i już masz silnik od Escorta

w mojej okolicy silnik 2.0 od MDO na złomie z gwarancją rozruchową kupuje się w przedziale 400 a 500 zł

stary szabrujesz z potrzebnych części do swapa, reszta na złom i obniżasz koszt swapa
  
 
Cytat:
2018-02-11 13:27:08, PlesniaK pisze:
4. Komputer. Niekoniecznie ale pasuje go założyć od montowanego silnika. W RDA jeszcze się obejdzie ale RKC już powinien go mieć swojego żeby wykorzystać całą moc. Ważna rzecz to czy jest tam Immo. Jeżeli jest to trzeba kupić również kluczyki lub samą pastylkę z nich.



ja miałem u siebie silnik 1,6 z plastikowym kolektorem, wrzuciłem 1,8 RKC a komp został stary - daje radę
  
 
Cytat:
ja miałem u siebie silnik 1,6 z plastikowym kolektorem, wrzuciłem 1,8 RKC a komp został stary - daje radę



Jest jakaś odczuwalna różnica osiągów ma kompie z 1.6? Nie chodzi mi o nie wiadomo co ale jak już miałbym postawić na ten silnik to chciałbym chociaż trochę to odczuć.

A co do silnika od Mondka to będę to musiał przemyśleć, dziś wieczorem biorę się za studiowanie forum. Z tego co piszesz to wygląda to tak samo prosto jak przy Escortowskich silnikach.

Wyjaśnijcie mi jeszcze tylko jedno. Jaki to ma być dokładnie silnik? Bo 2.0 od Mondka mk2 to wiem, ale ktoś wcześniej pisał o symbolu NGA, później MDO i sam już nie wiem.

Dzięki.
  
 
Jakiekolwiek 2,0 z mondeo moze byc z mk1 lub mk2 wazne zeby byl silvertop.
  
 
Cytat:
2018-02-11 17:43:12, PlesniaK pisze:
wcześniej pisał o symbolu NGA, później MDO


NGA to symbol silnika, MDO to skrót od Mondeo


[ wiadomość edytowana przez: Mateklobez dnia 2018-02-11 21:33:38 ]
  
 
Cytat:
2018-02-11 17:43:12, PlesniaK pisze:
Jest jakaś odczuwalna różnica osiągów ma kompie z 1.6? Nie chodzi mi o nie wiadomo co ale jak już miałbym postawić na ten silnik to chciałbym chociaż trochę to odczuć.



u mnie silnik 1,6 był zajechany

jak wsadziłem 1,8 RKC - to była rakieta

później dołożyłem wałki i przepustnicę z 2,0 i teraz naprawdę daje radę

kiedyś u znajomego gaziarza poszedł na hamownię i wyszło 127 koni

oczywiście na seryjnym kompie z 1,6

docelowo chcę wsadzić kompa od 2,0 i kolektor 4-2-1 - wtedy pewnie będzie jeszcze troszeczkę lepiej
  
 
U mnie pod maską niby wszystko czyściutkie i odpicowane ale silnik też szrot. Jakichś dokładnych pomiarów nie robiłem ale zamiast obiecanych niecałych 12s do setki miałem około 15. Wiem że to może nie być wina silnika ale on też już swoje wyjeździł. Kilka razy go przegrzałem bo to wąż pękł, to czujnik wentylatora się zepsuł itd. A teraz ta uszczelka jeszcze. Próbowałem go ratować ceramizerem 2 razy ale nic to nie dało. Ale jakby nie patrzeć zrobiłem tym silnikiem już ponad 250 tys a ile miał wcześniej... .

Piszesz że chcesz wsadzić kompa od 2.0 do 1.8. Słyszałem że próbowali wkładać kompy od mocniejszych silników i to nie zdaje egzaminu, ale jak planujesz przełożyć trochę gratów z 2.0 oprócz kompa to może zagra.

Rozumiem że przepustnice założyłeś z 2.0 Mondka. Podejdzie do aluminiowego kolka z 1.6? Ja miałem w planie kupić przepustnice od 1.8 ale z tego co widzę jest taka sama jak w 1.6 więc się obejdzie.

Ciekawe też jak sprawa ma się z dolotem, czy rura w 1.8 nie jest szersza niż w 1.6. Ale zostawiając aluminiowy kolektor i tak musi zostać dolot od 1.6 więc może być za mało powietrza dla 1.8 i silnik będzie niedotleniony. Chociaż może można to jakoś obejść. Ja kiedyś dostałem stożek i go zamontowałem czyli powietrza mam więcej niż seryjnie. W 1.6 wiadomo że nie liczyłem na nic bo powietrza miał za dużo niż potrzebował ale w 1.8 które potrzebuje go więcej ten stożek być może zrekompensuje za wąski dolot. Nie wiem, tak kombinuje .

I jeszcze jedno, jak jest z przepływką? Taka sama jak w 1.6?

Sorry za tyle pytań ale chce się dobrze przygotować, szukam też jakiejś fajnej 2.0 od Mondka w okolicy, może coś znajdę.


[ wiadomość edytowana przez: PlesniaK dnia 2018-02-12 13:23:21 ]
  
 
a dlaczego chcesz zostawiać aluminiowy kolektor od 1,6 ??

może warto założyć plastikowy dedykowany do 1,8 ??

musiałby się mądrzejszy ode mnie wypowiedzieć, czy instalacja elektryczna pomiędzy silnikami z aluminiowym kolektorem nie różni się zbytnio do tej z plastikiem

jak dopadniesz silnik np. 1,8 kompletny (czy to z Escorta czy Mondeo) to wrzucałbym kolektor taki jak będzie na silniku

dolot to dość ważna rzecz - jak ktoś to wyliczył do 1,8 to ta powinno być a nie przytykać go dolotem z 1,6

bardzo podobnie jest z wydechem
  
 
W sumie racja, chodzi tylko o to że nie wiem czy dolot jest w zestawie z silnikiem który upatrzyłem. A to RKC które mam kupić jest po bliskiej znajomości na prawdę w dobrym stanie z auta które jeszcze niedawno hulało.

Słyszałem że przy pozostawieniu dolotu z 1.6 niektóre kabelki mogą być za długie, np. do krokowca i pasuje je skrócić żeby nie latały. Poza tym pasuje.

Jeśli w zestawie będzie dolot to owszem, zostawię go bo czemu nie. Krokowy jest taki sam jak w 1.6, czujnik położenia przepustnicy też jest taki sam, sprawdzałem na Allegro. Czyli wszystkie graty w kolektorze aluminiowym są takie same jak w plastikowym, tylko przełożyć i ma śmigać.
  
 
Kupujesz:
2.0
komp bez immo o oznaczeniach deep, desk, dewy
kolektor plastikowy z mondeo
rura dolotowa może być z 1.8, może być też kibelrura lub ameliniowa z ładnemi kolankami 'sylykonowymi'
przepustnica z 1.8 rkc przyda się do pożenienia z 1.6
Złóż do kupy, odpal. I wtedy myśl co dalej.
1.8 to strata czasu
  
 
Dlaczego doradzacie jakies kombinacje? Wkladajac 2,0 wkladasz 2,0 kolektor 2,0 przepustnica wtryski przeplywka i komp wszystko 2,0. Dlaczego niby przepustnica od 1,8 ? Wkladasz 1,8 to dajesz wszystko od 2,0 dlaczego na sile szukasz klopotow? Jesli cos chodzilo jako 1,8 to razem wspolgra z 1,8, jak bylo 2,0 to bedzie jak 2,0. A jak porobisz mixture to potem cos szarpie cos prycha a to nisko odcinka a to nie pali a to przerywa.
  
 
gdyby nie trzeba było kombinować, to byśmy zostawiali tą przepustnicę z silvertopa...
  
 
A dlaczego niby trzeba kombinowac? Chyba lepiej przepustnice zostawic z 2,0 a zmienic tylko linke gazu.
  
 
Cytat:
2018-02-14 06:48:57, fryszard pisze:
A dlaczego niby trzeba kombinowac? Chyba lepiej przepustnice zostawic z 2,0 a zmienic tylko linke gazu.



tutaj nie chodzi o linkę tylko o zakres pracy pedału gazu - w MDO jest inaczej dlatego półksiężyc na przepustnicy jest inny i trzeba kombinować
  
 
Dalej mam dylemat który silnik wybrać. 2.0 kusi ale chyba jednak zostanę przy 1.8. Dla czego? Mam go za śmieszne pieniądze i od bardzo dobrego znajomego więc w pewnym dobrym stanie. Jeszcze na jesieni śmigało aż miło.

Słyszałem o jakimś patencie którym można zwiększyć moc RDA 105KM do ok 130KM. Wałki od MDO, przepustnica itd. Pewnie słyszeliście. Można te same klamoty wpakować do RKC i w ten sposób zwiększyć moc?

Przepływka w 1.8 jest taka sama jak w 1.6? Czy trzeba ją dokupić od 1.8? Z tego co słyszałem to chyba tak bo wtyczka jest inna ale okablowanie takie samo więc wystarczy tylko ją polutować.

I jeszcze jedno, zapomniałem o tym napisać ale mam podtlenek LPG. Instalacja sekwencyjna, nie strzela. Nie będzie to się gryzło z plastikowym kolektorem?
  
 
ja mam 1,8 RKC i klamoty z 2,0 - można podnieść moc o "pare" koni

przepływki 1,6 i 1,8 są inne - 1,8 i 2.,0 takie same

gaz sekwencyjny zupełnie w niczym nie przeszkadza przy plastikowym kolektorze - przy mieszalnikowym miałoby to znaczenie