Debata o losach stratopoloneza - 19.05.2004 Warszawa - Strona 3

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
rdze widac???

alek mial fajna koszule... z logiem stratosa
  
 
Cytat:
2004-05-19 17:27:09, SPAjK pisze:
rdze widac???



prędki zaglądał przez gniazdo świecy
  
 
Cytat:
2004-05-19 17:11:38, Jojo pisze:
(...) a relacje foto ma Olo


poprosze o nią wraz z tekstem jakimś do niej
  
 
Cytat:
2004-05-19 12:16:01, Wafelj pisze:
jak Netom#151 przyjedzie powiedzcie mu żeby porobił dla mnie jakies zdjecia żebym wiedział co sie działo ok??



Czy w takim razie do Netoma mamy sie zwracać "Netomstopięćdziesiątjeden" ???
  
 
Ok. Zgram zdjęcia w szkole i wyśle ci wszystko. Postaram sie coś skrobnąć.
  
 
Cytat:
2004-05-19 19:48:09, OLO pisze:
Czy w takim razie do Netoma mamy sie zwracać "Netomstopięćdziesiątjeden" ???


Jak chcesz, ja wole Tomek :d, ale jak mówie o nim komuś z klubu to jest Netom jeden pięć jeden, a ja jestem Wafel cztery siedem trzy, pozatym OLO trzy pięć co masz do PTKowskich numerków??
  
 
Tu MAJCHAL sześć dziewięć, tylko spoko STOP
Czekam na relację STOP
Bez odbioru STOP
  
 
Diagnoza to może za dużo powiedziane. Ja poprzestałbym raczej na określeniu hipoteza a wykręcenie świec i obejrzenie w siwetle latarki części denka tłoka z nagarem i śladami korozji aluminium (białe wykwity - tzw gryszpan) i ślady rdzy z zaworów i gniazd również na denku zdają się stanowić dość istotne przesłanki potwiedzające wspomnianą hipotezę. Brzmi ona mniej więcej tak. Auto dostarczono do muzeum w 1985 roku w stanie do jazdy (przyjechał nim osobiście Bartoś), następnie co najmniej dwukrotnie auto jeździło na przegląd do Działu Sportu OBR SO. Po rozwiązaniu Działu Sportu auto pozostawało w muzeum i nikt go już nie konswerwował. Podejrzewam, że w układzie chłodzenia pozostawiono płyn chłodniczy (według relacji Bartosia uzywano płynu Castrola). Jak wiadomo do produkcji takich płynów producenci stosują glikol dawniej był to glikol monoetylenowy a potem zaczęto stosować glikol propylenowy. Znane jest korozyjne działanie obydwu tych zwiazków chem. na stopy aluminium, z którego są wykonane głowice. W celu zapobieżenia takiemu oddziaływaniu, producenci stosują różne rodzaje inhibitorów korozji w rodzaju np urotropiny. Dzięki temu dodatkowi przez pewien okres działanie korozyjne jest zahamowane. Jak większości kolegów wiadomo producenci samochodów zalecają okresową wymianę płynu zwykle co dwa-trzy lata. Zakładając, że nikt nie spuścił płynu z silnika Stratopoloneza, można domniemywać, że po ustaniu działania inhibitorów (doszło do ich zużycia w drodze reakcji chemicznej) wystąpiła wzmożona korozja zwłaszcza w obszarze styku płaszczyzny głowicy z uszczelką. Doprowadziło to do powstania mikroprzecieków płynu do cylindrów i korozję pierścieni tłokowych i cylindrów. Dlatego silnik stanął "na dębowo".
Dalsze prace powinny polegać na zdjęciu głowic celem potwierdzenia tej hipotezy lub ustalenia ewentualnych innych przyczyn zastania. Swoje domniemania opieram na obserwacjach jakie poczyniłem w ciągu kilku lat praktyki w naprawach silników. Otóż w autach mających za sobą dłuższy postój bardzo często spotykałem sie korozją części ze stopów aluminium objawiającą się wykwitami korozji aluminium a nawet z sączeniem się płynu na styku uszczelki i głowicy.
To tyle tytułem wyjaśnienia.
Z wielkim zainteresowaniem oczekuję dalszych decyzji co do losów Stratopoloneza.
  
 
Cytat:
2004-05-19 21:59:41, MAJCHAL pisze:
Tu MAJCHAL sześć dziewięć, tylko spoko STOP
Czekam na relację STOP
Bez odbioru STOP


69?? czy to jakiś podtekst czy moze zwykłe zamiłowanie ;P
  
 
Cytat:
2004-05-19 22:32:37, Wafelj pisze:
Cytat:
2004-05-19 21:59:41, MAJCHAL pisze:
Tu MAJCHAL sześć dziewięć, tylko spoko STOP
Czekam na relację STOP
Bez odbioru STOP


69?? czy to jakiś podtekst czy moze zwykłe zamiłowanie ;P


Oj młodyś ty jest, młodyś. Jak nie wiesz co znaczy "sześć dziewieć"? To zastanów się co znaczy "trzy pięc" i będziesz miał odpowiedź. To jest STARA GWARDIA
ps 69 to superowski numerek, miałem mieć "oczko" ale jakoś nie mogłem się zalogować hi hi hi
  
 
Dodam jeszcze kilka zdań od któych powinienem zacząć. Wielke dzięki dla kolegów Alka i Krzysztofa z Muzeum Techniki oraz trzeciego kolegi ktorego imię niestety mi umknęło (przepraszam), za zaproszenie na spotkanie w sprawie losów Stratopoloneza. Jeszcze większe dzięki za zgodę na bliższe zapoznanie się ze stanem silnika i budową tak cennego eksponatu na który poważylem się porwać z kluczem do świec . Dodam że mimo wnikliwej analizy nie udało mi się zidentyfikować zewntętrznego zbiornika oleju tak istotnego w budowie układu olejenia z tzw suchą miską. Czy są jakieś wiarygodne opisy techniczne tego silnika zawierajace jednoznaczne określenie typu układu olejenia silnika. Poza chłodnicą oleju i rozbudowanym separatorem oleju wymaganym zapewne przez przepisy homologacyjne-myślę tu o specyfikacji wyścigowej, bowiem separator zabezpiecza przed wydmuchiwaniem oleju z odmy na tor, niestety nic innego zwiazanego z układem olejenia na zewnątrz silnika nie znalazłem. Odpowiedz na to pytanie nie będzie pewnie łatwa ze względu na rózne wersje silnika będące w posiadaniu Działu Sportu OBR SO.
  
 
Cytat:
2004-05-19 22:42:46, MAJCHAL pisze:
ps 69 to superowski numerek, miałem mieć "oczko" ale jakoś nie mogłem się zalogować hi hi hi


A Janio miał odwrotność Twojego
pisałem to JA jeden-pięć-dwa - ponumerowani jak w szatni

ale wracając do tematu :

Prędki Twój opis wykorzystuje w relacji ,
OLO - świetnie, w związku z tym czekam na fotki i opis
  
 
Zgoda, nie wnoszę sprzeciwu i dzięki.
  
 
Gda to ty młody jesteś
Jojo jeden trzy dziewięć
  
 
a co do uruchomiena stratosa to sądze że we własnych siłach by się udało, a nie szukanie, gdzies po polsce i nie tylko, zakładów sie tym zajmujących
  
 
Cytat:
2004-05-19 22:58:26, Jojo pisze:
Gda to ty młody jesteś
Jojo jeden trzy dziewięć



Phi. To mówiłem ja - Domel jeden cztery (i nic więcej
  
 
Tu klubowicz 35. Wisła jak mnie słyszysz? Odbiór
Opis to sie w sumie prwanie napisał. Foty prześle jutro. Moge ich nie zmniejszać?
  
 
Cytat:
a co do uruchomiena stratosa to sądze że we własnych siłach by się udało, a nie szukanie, gdzies po polsce i nie tylko, zakładów sie tym zajmujących


Ja też podobnie uważam, zwłaszcza, że chyba nie ma sobie co za dużo obiecywać po sponsorach np Castrol kompletnie się tym nie interesuje co działo się w krajowym sporcie motorowym w latach 70 i 80-tych. Fundusze Muzeum Techniki są nader skromne i podobno nie wystarczają na utrzymanie i tak już rozbudowanej ekspozycji aut z FSO. Ciekawe czy wspomniany przez Bartosia mechanik bodajże Wojciech Janus zgodzi się podjąć prac przy tym silniku oraz czy zrobi to nieodpłatnie-oczywiście części trzeba będzie jednak kupić - pytanie jakie i jak drogie oraz kto wyłoży na to pieniądze. Moim zdaniem najpierw należałoby ocenić rozmiary prac jakie trzeba wykonać i jakie części trzeba będzie zakupić aby nie było tak, że po rozebraniu silnika prace zostaną zatrzymane z braku funduszy. To byłoby najgorsze bo remont przeciągałby się w nieskończoność. Najprościej zacząć od zdjęcia jednej głowicy - tylnej - i ocenienia stanu gładzi cylindrów oraz powierzchni głowicy - wielkość wżerów. Jeżeli stan będzie zły to temat trzeba sobie odpuścić i Stratopolonez pozostanie tylko eksponatem statycznym. Natomiast jeżeli uszkodzenia okażą się niezbyt rozległe to wystarczy wymiana pierścieni, splanowanie głowic i obróbka zaworów i gniazd oraz założenie nowych uszczelek głowic i miski olejowej oraz pokryw wałków rozrządu.
Zobaczymy, najbliższe dni powinny przynieść odpowiedź jaki wariant zostanie obrany.


[ wiadomość edytowana przez: predki dnia 2004-05-20 09:20:40 ]
  
 
A ja niestety mam cztery osiem dziewięć, ale gdybym się zapisał jak miałem już Poldolota to bym miał trochę nizej. A wracajac do tematu to zaciekawił mnie bardzo i tez będe czekał na dalsze wieści o losach Stratopoloneza.
  
 
według mnie najgorsze co może być to mechanicznie uszkodzona gładź cylindrów. Z resztą można sobie poradzić, to jest moje zdanie. Ale co tu debatowac jak tak naprawde nie wiadomo co jest w srodku.
Obecnie największym problemem może się okazać rozpięcie rozrządu


[ wiadomość edytowana przez: Jojo dnia 2004-05-20 00:35:05 ]