OBEREK. Co sie z nim dzieje dzisiaj???

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam!!!

Od dawna nurtuja mnie losy tego pojazdu:







Szperalem po necie, ale z informacjami jest krucho. Podzielcie sie swoja wiedza, jezeli takowa posiadacie.

pozdr.

el_
  
 
NONO tylko nie berek
  
 
Pierwszy raz widze to auto na oczy. Znajduje na nim elementy FSO i Lady. Z niecierpliwoscia czekam na jakies szersze informacje...
  
 
Polecam wątek z jakiegoś innego forum:
LINK
  
 
Samochod nie powstal w FSO - jest to wytwor zawodnika sporotwego Wozowicza.
Jak na pojazd typu SAM jest to bardzo fajny samochodzik.

Pozdrawiam
Adamus
  
 
Cytat:
2005-10-14 14:37:22, adamus pisze:
Samochod nie powstal w FSO - jest to wytwor zawodnika sporotwego Wozowicza. Jak na pojazd typu SAM jest to bardzo fajny samochodzik. Pozdrawiam Adamus



Popieram w całości
  
 
Zdaje się,że koleś, który go skonstruaował jest z Katowic/Górnego Śląska. Wydaje mi sie,że skonstruował jeszcze jeden samochód.
  
 
i pomyśleć co można zrobić z poloneza trucka =)
no bo to chyba z traka było robione, co?
  
 
Eee to chyba nie są dzrzwi od Trucka/Qpety tylko normalne od 5dr i chyba przejściówka - a raczej to co z niej zostało. Chociaż z tej perspektywy trudno na 100% ocenić.
Ale autko super. A dla konstruktora: Ciekawe może na bazie Poldka zrobić jakiegoś podobnego kit cara
  
 
Ale fajna ta mala bestia!!
  
 
co tam za motorek mógł siedziec zamiast polonezowskiego wogole keidys o tym aucie czytalem na stroce Ocalić od zapomnienia. świetna sporawa jak na tamte czasy i mozliwosci prywatnych osób.
  
 
Jakto jaki, przeca widać Fiatowskie DOHC
  
 
Co prawda nie znam historii Oberka ale mam takie male sprostowanie i uzupelnienie informacji pan Wozowicz mieszka w Sedziszowie Mlp (woj. podkarpackie) i ma na swoim koncie wiele roznych konstrukcji min. kabriolet na podzespolach malucha (wystepowal taki maluszek chyba w pierwszej czesci BigBrothera) podobno sprzedal licencje jakiejs firmie z Gliwic, ostatnio zajmuje sie produkcja malych dwuosobowych helikopterkow, niedawno cos niewyszlo podczas "testow" i pan Wozowicz spadl z kilku metrow , ale na szczescie nic mu sie nie stalo.
  
 
Cytat:
2005-10-14 18:21:11, vazyl pisze:
Jakto jaki, przeca widać Fiatowskie DOHC


A z teg co wyczytalem to to aczej nie fiatowskie, jeno lanciowe DOHC szczegol, ale jaki wazny
  
 
Cytat:
2005-10-14 18:34:00, FM pisze:
i ma na swoim koncie wiele roznych konstrukcji min. kabriolet na podzespolach malucha (wystepowal taki maluszek chyba w pierwszej czesci BigBrothera) podobno sprzedal licencje jakiejs firmie z Gliwic,



Tak, ten maluch nazywa się "Samba" , waży 300 kilo i nie ma nawet drzwi z tego co pamiętam...
  
 
Cytat:
2005-10-14 20:09:33, c330m pisze:
Tak, ten maluch nazywa się "Samba" , waży 300 kilo i nie ma nawet drzwi z tego co pamiętam...

Maluch NAZYWAŁ się "Samba" - był to projekt pana Wozowicza, prawa do tego pojazdu nabyła chyba firma z Gliwic i sprzedaje nadwozia (z tworzyw) z ramą (ocynkowaną ogniowo) bądź gotowe samochody pod marką "Colo". Oberek zaś powstał w połowie lat 80-tych. Był o nim obszerny artykuł w "Motorze", z artykułu tego pochodzą właśnie prezentowane zdjęcia (Oberek z (chyba) panem Wozowiczem za kierownicą był nawet na okładce tego numeru). Zainstalowany silnik to Fiat-Lancia 2000 (prowadzono również próby z silnikiem 1600 Turbo). Samochód miał rozstaw osi większy od Poloneza o 25cm, ale samochód był znacznie krótszy. Wszystkie szyby oprócz przedniej wykonene były z tworzywa

PS. Widziałem kiedyś w TV archiwalną relację z któregoś Rajdu Barbórki i na Karowej przemknął właśnie Oberek

[ wiadomość edytowana przez: Mikry dnia 2005-10-14 20:39:43 ]
  
 
Cytat:
2005-10-14 18:56:07, Julo_ pisze:
A z teg co wyczytalem to to aczej nie fiatowskie, jeno lanciowe DOHC szczegol, ale jaki wazny


po chu...u takie roznice sa miedzy tym a tym
  
 
No co - inny znaczek wymaga przecież zupełnie innej głowicy i co za tym idzie układu korbowo-tłokowego .
A tak poważnie to różni się on po prostu od "wzdłużnych" wersji DOHC, do których jesteśmy z wiadomych względów bardziej przyzwyczajeni, ale przecież FIAT też robił sporo FWD z tymi jednostkami .

A co do autka to jest zajefajne. Jak zobaczyłem dwie pierwsze fotki to od razu skojarzyło mi się z 205 T16.
BTW:

Aj lajk it lajk dys
  
 
Konstruktor, Bogdan Wozowicz wzorował się na najlepszych rozwiązaniach samochodów rajdowych grupy B - Peugeota Turbo T 16, Lancii Delty S4 czy Lancii Stratos. W efekcie powstał samochód dwumiejscowy i niewiele w nim miejsca na bagaż. Jest więc samochód przeznaczony dla prawdziwego entuzjasty sportów samochodowych.
Oberek mógł być napędzany wieloma różnymi jednostkami napędowymi, także pochodzącymi z FSO 1500 czy Poloneza. Kierowcy którzy prowadzili Oberka, podkreślali łatwość i bezpieczeństwo prowadzenia auta. Sam Bogdan Wozowicz, jeden z najlepszych kiedyś kierowców w kraju, przyznał że dotychczas nie miał jeszcze odwagi wykorzystać wszystkich możliwości swojej konstrukcji.
Oberek ważył 870 kg, był krótszy od Poloneza lecz miał minimalnie większy rozstaw osi i kół. Środkowa część nadwozia i drzwi pochodziła od Poloneza, pozostałe elementy były konstrukcji i budowy Bogdana. Przednie zawieszenie - typu Mac Pherson pochodziło z Forda Escorta, co zmusiło konstruktora do zaprojektowania i wykonania nowych podłużnic. Błotniki i pokrywa bagażnika są modyfikacjami seryjnych elementów Poloneza. Około 30 cm za środkowym słupkiem nadwozia kończyło się seryjne, metalowe nadwozie Poloneza, a zaczynała konstrukcja rurowa, integralnie związana z rurowymi wzmocnieniami kabiny, wymaganymi w sporcie wyczynowym. W miejscu, gdzie w zwykłym Polonezie były tylne siedzenia, mieści się zespół napędowy Lancii. Z tego samochodu pochodzą też elementy wykorzystane w budowie tylnego zawieszenia (także typu MacPherson).
Tylna część nadwozia to jedna odchylana na zawiasach, pokrywa z tworzywa sztucznego. Samochód ten jednak, ze względu na brak homologacji sportowej nie mógł uczestniczyć w zawodach sportowych, służył jedynie swojemu konstruktorowi. Nie wiadomo czy nie powstały kolejne wersje, gdyż w Bogdan Wozowicz miał już w momencie wykańczania Oberka pomysł na kolejne samochody.


zapożyczone z http://republika.pl/protauta45/innefso.htm
  
 
Cytat:
2005-10-14 18:34:00, FM pisze:
...pan Wozowicz mieszka w Sedziszowie Mlp (woj. podkarpackie)...

To będzie jakieś 30-40km odemnie