2006-07-04 12:34:31
Tak w ramach przypomnienia bo niektórzy z Nas forumowiczy zapomnieli jak to wygląda
Net-etykieta jest to tzw. sieciowy Savoir-Vivre.
Zawiera on kilka podstawowych zasad Internetowego dobrego wychowania. Odnosi się on przede wszystkim do użytkowników grup dyskusyjnych, lecz w dobrym guście jest wykorzystanie zawartych informacji również w redagowaniu i przesyłaniu poczty Email.
Oto niektóre z nich:
1. Wymagane jest wypełnianie zawsze pola "Subject" ("Temat") listu.
2. Żadna linia listu nie powinna mieć więcej niż 70 znaków. Dłuższe linie mogą sprawiać problemy niektórym systemom pocztowym.
3. W liście nie powinno być linii zawierających jedynie znak "=". Może to sprawiać problemy z akceptacją przez serwery takich listów, ponieważ niektóre systemy pocztowe automatycznie wstawiają taką linie po nagłówku listu (przed jego treścią).
4. Odpowiadajšc na inną wiadomość, nie należy cytować całego listu, a jedynie tę część, której dotyczy odpowiedź. W złym tonie jest w cytowanej części pozostawianie sygnatury nadawcy (podpisu). Równie naganne jest zacytowanie całego listu tylko po to, aby dodać pod nim tekst w stylu: "zgadzam się", "tak też myślę".
5. Podpis (sygnatura) nie powinna przekraczać 4 linii. Należy również pamiętać, że duża część użytkowników musi zapłacić za każdy przesłany im bajt informacji.
6. Listy powinny być zawsze podpisane prawdziwym imieniem i nazwiskiem ich autora. Zalecane jest, aby oprócz imienia i nazwiska nadawcy w sygnaturze znalazł się również jego adres poczty Email.
7. Należy być szczególnie ostrożny, odpowiadając nadawcy listu. W większości przypadków program pocztowy automatycznie kieruje odpowiedź na listę dyskusyjna czy też grupę usenet'owa z której pochodzi wiadomość.
8. Każda lista dyskusyjna i grupa usenet'owa ma swój własny charakter. Należy zapoznać się z opisem tematów poruszanych na danej liście czy grupie. Nie wolno wysyłać listów na grupę, która nie jest zwišzana tematycznie z treścią listu.
9. Nie powinno się wysyłać tego samego listu na kilka różnych list dyskusyjnych czy grup usenetowych.
10. Należy dobrze zastanowić się zanim list zostanie wysłany do adresata. Wskazane jest przeczytać ponownie wiadomość - wysłanego listu nie da się już zawrócić.
11. Aby zasygnalizować humorystyczne intencje wypowiedzi można korzystać z "uśmiechów", takich jak .
12. Należy być wyrozumiały dla innych. Każdy kiedyś stawiał swoje pierwsze kroki w Internecie. Jeśli ktoś uważa, że należy zwrócić komuś uwagę - należy to zrobić w liście prywatnym, jest to znacznie rozsądniejsze niż próba publicznego napiętnowania początkującego użytkownika.
13. Należy unikać pisania całego tekstu dużymi literami, jest to znacznie mniej czytelne niż tekst mniejszy. Innym problemem z dużymi literami jest to, że często używa się ich aby nadać fragmentowi tekstu jakieś szczególne zabarwienie emocjonalne (szczególnie w listach pisanych w trybie tekstowym).
14. W bardzo złym tonie jest zwracanie dyskutantom uwagi na literówki, błędy ortograficzne i gramatyczne, a szczególnie robienie tego na forum publicznym. Niektórzy przyjmują jako zwyczaj pisanie do grupy dyskusyjnej bez polskich ogonków. Zwiększa to czytelność listu w różnych systemach czytania wiadomości.
15. Nie wszystkie zwroty i słowa potoczne mogę być zrozumiałe przez odbiorców. Dla jednych mogś wydawać się zupełnie naturalne, natomiast dla innych mogą wydawać się obraźliwe.
16. Kilka skrótów często pojawiających się w listach:
* GOK - God only knows = Bóg jeden raczy wiedzieć
* HHOK - ha, ha - only kidding = ha, ha żartowałem;
* IMHO - in my humble opinion = moim skromnym zdaniem
* OTOH - on the other hand = z drugiej strony
* BTW - by the way = przy okazji
Tekst (w lekko zmienionej formie) został zaczerpnięty z witryny
http://free.polbox.pl
-----------------
[ wiadomość edytowana przez: lukas_s dnia 2006-07-04 12:38:27 ]