2004-08-23 18:14:35
Czasami zaskakuja mnie mity (czytaj: bzdury), ktore ludzie wypisuja o olejach.
'Nigdy Lotosu', 'Polsyntetyk rozszczelni silnik'...
Marka oleju jest drugorzedna. Istotne sa jego wlasciwosci fizyczne i chemiczne (dla przecietnego uzytkownika porownanie odbyc sie moze na podstawie podanych wskaznikow/parametrow). Warto dodac, ze sama klasa oraz lepkosc to tylko czubek gory lodowej. Kluczowa role ma wspolczynnik lepkosci, dajacy wyobrazenie o lepkosci oleju w funkcji temperatury (im wyzszy, tym lepszy). W zaleznosci od zastosowania, istotna role odgrywa rowniez liczba zasadowa.
Jest dosyc oczywiste, ze syntetyczny olej Lotos zapewnie ZNACZACO lepsze smarowanie od mineralnego Mobila czy Castrola. Analiza podobnych klasowo olejow roznych marek moze rowniez dostarczyc dosc zaskakujacych wnioskow. Kompletnie bezsensowne jest operowanie markami i mowienie, ze jedne to kupa a drugie sa fantastyczne.
Kolejna sprawa to mit dotyczacy mineralnego oleju dla silnikow o wiekszym przebiegu. Olej syntetyczny ZAWSZE zapewnia lepsze smarowanie. Z A W S Z E! Kiedys to pisalem chyba na forum OKP - jego budowa czasteczkowa jest zdecydowanie bardziej homogeniczna (jednorodna), a w konsekwencji jest duzo bardziej stabilny wraz ze zmieniajaca sie temperatura (stad znacznie wyzsze wspolczynniki lepkosci olejow syntetycznych - zazwyczaj 175 lub wiecej). Co to oznacza? Ano to, ze w czasie mrozu nie robi sie z niego galareta, a po rozgrzaniu do wysokiej temperatury nadal wyglada jak olej, a nie jak woda.
Oczywiscie, jezeli silnik to kupa zlomu, zuzyty i uszczelniony nagarami (powstalymi m.in. w wyniku stosowania gownianych olejow), zalanie go syntetykiem spowoduje ich wyplukanie, a w konsekwencji moze doprowadzic do zwiekszonego zuzycia oleju. Smarowanie bedzie jednak, co do zasady, lepsze.
Kiedys, po dlugim okresie stosowania oleju mineralnego, zalalem syntetykiem silnik mojego MB 280E. Silnik mial 300kkm na karku, na olejach mineralnych. I co? Zrobilo sie ciszej, cisnienie 'reagowalo' duzo lepiej na zwiekszajace sie obroty i... zuzycie oleju SPADLO. Z prostej przyczyny - po nagrzaniu olej syntetyczny pozostaje stosunkowo gestszy.
Reasumujac:
1. Wybierajac olej, nalezy sugerowac sie wlasciwosciami konkretnego produktu, a nie marka

.
2. Zdrowy silnik, niezaleznie od przebiegu, zasluguje na olej syntetyczny i napewno dluzej na nim pojezdzi niz na soku z dinozaurow

.
-----------------
sternenflotte.pl
126.037 | 126.024 | 124.079 | 140.050