2008-02-22 19:00:03
Ponizsza porada jest chyba glownie dla dieslow 2,5 TD przerobionych z automatycznej skrzyni na manualna, jednak być może tez mieć jakies zastosowanie do tak samo przerobionych jednostek benzynowych.
Po przerobce chcialem uruchomic tempomat przez samo wsadzenie raczki (oczywiście dwupinowej) z tempomatem, jednak tempomat wciąż nie dzialal. Rozpoczalem poszukiwania. Senator podpowiedzial ze może to być spowodowane brakiem selektora automatycznej skrzyni biegow (istotnie, oczywiście po wyjeciu skrzyni jest blad, ze nie ma podpietego selektora), a to z tego powodu ze w automatach nie ma pod pedalem sprzegla czujnika, który informuje tempomat o jego nacisnieciu, wiec selektor jest potrzebny do podawania informacji w jakim trybie jedziemy. Czujnik pod sprzeglem zastepowany jest przez przekaznik, sterowany z selektora kablem czarno-czerwonym przekazujacy dalej ten sygnal do komputera który ma zaimplementowana funkcje tempomatu. Najpierw zastanawialem się czy będę musial jednak nieszczesny selektor wpiac gdzies pod samochodem w dyndajacy kabel i ustawic go w pozycji „D”, ale kolejnej rozmowie Senator poradzil mi, abym gdzies poszukal przekaznika do którego ida trzy kable:
Pin 2 oraz 4: tu pojawia się prad po zaplonie – kolor czarny (u mnie kabel szedl jeden czarny i rozgalezial się w jednym ze stykow na oba piny) 0,75mm2
Pin 6: idacy do selektora kabel czarno – czerwony 0,5mm2
Pin 8: idacy do komputera kabel fioletowo – bialy 0,75mm2
Dosc szybko znalazlem ze w trojkacie pod maska jest dokladnie taka wiazka 3 kabli i dzieki temu znalazlem do którego przekaznika sa podpiete. Wszystkie pozostale piny w przekazniku sa puste, a i Senator zapewnial, ze każdy przekaznik w samochodzie ma na 100% inny zestaw kabli do niego dochodzacych, wiec nie ma innego wyjscia

Oczywiście dla pewnosci lepiej wyjac kostke w która wchodzi przekaznik i sprawdzic czy kolory zgadzaja się z pinami.
Caly „myk” polega na tym żeby zmostkowac piny: 8 z 2 lub 4 (obojetne). Ja wyjalem przekaznik i zmostkowalem chwilowo kabelkiem (co widac na zdjeciu, wraz z miejscem w którym podstawka przekaznika się znajdowala). Pozniej pojechalem na probe i po kilku razach klikania w raczke zadzialalo (chyba jakos opornie mi raczka dziala). Oczywiście polecam zmostkowanie to jakims sposobem który będzie bardziej trwaly. Tu jest podany przykład
A teraz apropo dzialania. Tempomat zawsze mogę wlaczyc już od 30km/h. Przycisk zwalniania o te 2,5km/h czy iles tam (mi się wydaje ze skok to 1 do 2km/h) NIE DZIALA, ale nie ma się co tym przejmowac, bo nie we wszystkich modelach to dziala. Przycisk przyspieszania dziala ok, tak samo jak przycisk wylaczenia tempomatu. Oczywiście czujnik w hamulcu mam czteropinowy i jest ok. – rozlacza zaraz po nacisnieciu. Ze sprzeglem i jego naciskaniem oczywiście trzeba myslec, bo po nacisnieciu obroty ida do gory jak glupie, bo komp mysli, ze samochod zwalnia i daje wiecej gazu. Tak wiec najpierw trzeba wcisnac przycisk w manetce wylaczajacy tempomat, lub po prostu wcisnac hamulec (chyba zawsze to robimy przed nacisnieciem sprzegla w momencie hamowania). Ogolnie DZIALA CACY

Dzieki SENATOR
-----------------
Nasza łamaga przeszła face lifting, czyli dostała vauxhallowe alufelgi i jedne drzwi bez rdzy!