2008-08-26 14:11:12
Regenerowałem wkładkę zamka w swoim essim jakiś czas temu (ze dwa lata będzie) i z tego co sobie przypominam to w pierścieniach (zapadkach) po zewnętrznej stronie znajduje się wycięcie. W tym wycięciu ułożony jest wałek blokujący (drucik ok 0,5 mm średnicy). W trakcie obracania kluczyka w zamku wszystkie pierścienie powinny się poruszać równo ze sobą a wtedy wałek pozostaje w wycięciu i cały bembenek się obraca. Zużycie wewnętrznego zęba w dowolnym pierścieniu powoduje wysunięcie wałka z nacięcia w pierścieniach i uniemożliwia obrót wkładki. Sprawdzenie pierścieni można zrobić w prosty sposób: nałożyć kolejno pierścienie na kluczyk, włożyć w nacięcie wałek i delikatnie obracać kluczykiem. Pierścień uszkodzony to ten który "nie ciągnie" równo z pozostałymi i wypycha wałek do góry.
Naprawiać to można na conajmniej 2 sposoby
Podjechać do serwisu forda i zapytać o pierścienie do wkładki zamka o konkretnym numerze (każda ma numer wybity z boku). W niektórych serwisach sprzedają pierścienie na sztuki i nie trzeba kupować całego zestawu.
Spiłować po zewnętrznej stronie uszkodzony pierścień, tak żeby przestał wypychać do góry wałek blokujący.
(można spiłować wszystkie pierścienie ale wtedy zamek otworzysz śrubokrętem albo długopisem
)
Zazwyczaj uszkadzają sie pierwsze pierścienie najbliższe blachy drzwi ( u mnie w 10 letnim essim padły 2 pierwsze)
Tips&tricks
Kolejność ułożenia pierścieni w zamku jest opisana na dodawanej zwykle do kluczyka "matki" (czerwonego), czarnej tasiemce z wybitym numerem.
Plastikowe zęby blokujące dostęp do wkładki odchylałem kolejno małym śrubokrętem i wsuwałem pod odchylone kawałek sztywniejszej plastikowej taśmy ( wyciętej np z okładki na dokumenty albo wkładki usztywniającej kołnierz w zapakowanej firmowo koszuli
) i tak do skutku - odgięcia wszystkich zębów.
Powodzenia i cierpliwości życze
-----------------
gdy nadchodzi zmierzch wieczorny,
typem staję się upiornym... :-[