2015-11-02 10:12:12
Witam.
Było na tym forum kilka tematów odnośnie Bisa, sam nie wiem wszystkiego i chętnie posłucham innych na ten temat.
Chciałbym by to było w miarę w jednym miejscu.
Bis dostał homologacje FIA 1.04.1988(grupa A) ostatni start w RSMP Bisa z Obr to rajd karkonoski 1998(4os urwał koło) później ten bis startował w rallycrossie. W całej historii swoich startów w RSMP szału nie robiły a startowały nie tylko te z OBR-u ale regularnie punktowały głównie w roku 1989 w klasie A12. Najprawdopodobniej od Bisa wprowadzono nieco inne malowanie również biało niebieskie. Ile było rajdowych Bisów nie wiem ale co najmniej 2sztuki. Bisy z Obr-u startowały w rajdach zagranicznych zdobywając m.in w rajdzie Niemiec (Mistrzostwa Europy) 2 miejsce w A grupie do 1300! Jak wiadomo OBR już w roku 1990 zakończył działalność rajdową, kończąc tym samym 1.5 roczną karierę bisów w teamie fabrycznym. Po tym wydarzeniu bisy rzadko zjawiały się w RSMP.
Wiele osób twierdzi że Bisy są zdecydowanie gorszą bazą na rajdówke ze względu na brak części do modyfikacji, zdecydowanie droższe i mniej dostępne części seryjne mechaniczne jak również blacharskie, nie co bardziej problematyczny silnik jak również układ chłodzenia który w rajdach jest dość problematyczny i seryjna chłodnica która jest tak nie fortunnie ułożona że ciężko ją uchronić przed żwirem kamieniami itp.
Trochę filmów:
1.tu od 20 min jest m.in. krótko opisany rajdowy Bis a cały film jest o wytworach z FSM
Rajdowy bis
2. Bis pojawia się dwukrotnie.
rajd Kohle& Stahl
Tu również jest sporo zdjęć z tego co wiem ten maluch do dziś istnieje:
https://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=121141&c=0&hq=obru&f=25
PS. Nie poprawiałem ortografii w wklejanych tekstach!!
„Ja mam malucha w którym sa nastepujące modyfikacje :
1)zawieszenie
-zawieszenie obnizone 30mm i utwardzone (amortyzatory firmy bilstein)
-wzmocnione wachacze
-wymienione silentbloki na twardsze
-poszezony rozstaw kół o 40 mm na osi
-zamiast śrub do kół wstawione szpilki
2)hamulce
-z przodu hamulce tarczowe nie wentylowane
-z tyłu oryginalne bebny
-hamulec reczny hydrauliczny
-ragulacja ze środka siły hamowanie tylnej osi
3)silnik
-zwiekszony stopień spreżania
-wałek rorządu sportowy (A-grupwy)
-kanały dolotowe i wylotowe dopasowane wraz kolektorami
-dostoswane nastawy gaźnika do modyfikacji mechanicznych
-odelżony i wyważony cały układ korbowy silnika
-wydech typu wolny przelot zaprojektowany do tego slnika (rezonanse itp)
-moc mierzona na hamowni silnikowej 48 koni mechanicznych
3)nadwozie
-wzmocnine punkty mocowania zawieszenie
-nadwozie pozbawine wszelki wytłumień i konserwacji celem zmniejszenia wagi
-pełna klatka bezpieczeństwa
-zapinki zabezpieczające pokrywe silnika i bagażnika
-system gaśniczy firmy sparko recznie uruchamiany
4)instalacja elektryczna
-alternator 55 A zamiast 35 A
-wskażniki cisnienia i temperatury oleju
-obrotomierz
-instalacja dodatkowych reflektorów daleksiężnych i szerokokątnych
5)skrzynia biegów
-"skrócone"przełożenie główne oraz przełożenia od II do IV. predkość maksymalna na tej skrzyni biegów 140km przy 8000 tys.obr/min”
Posiadam mnóstwo zdjęć i filmów więc jeśli będzie zainteresowanie rozwinę temat
[ wiadomość edytowana przez: ilovemaluch dnia 2015-11-02 10:43:41 ]