2004-03-31 00:54:02
Wiecie Panowie.
W każdej chwili mogę wykonać dowolne elementy ze stali kwasoodpornej, konstrukcyjnej, hartowanej powierzchniowo, znakowanej 30 G2 i 45 G2. Na zamówienie nawet 35 HGS, której dopuszczalne naprężenia zginające, przekraczają 740 kg., konkretnie wynoszą 745 kg.
Wszystkie te stale to wysokogatunkowe materiały klasy PN-89/ H- 84030 z najlepszych światowych walcowni.
Problemem jest tu jednajk ich ciężar.
Płyta z duraaluminium zajmuje jednak jakąś tam powierzchnię i użycie do jej produkcji, dobrej jakościowo stali nierdzewnej będzie się wiązało z podwieszeniem pod autkiem wcale nie lekkiego ładunku
Problem rozwiązuje zastosowanie 2 materiałów:
- (wspomniane wyżej) duraaluminium, które jest wyjątkowo wytrzymałe i stosunkowo lekkie
- włókno węglowe, łączone żywicami poliestrowymi.
Elementy z włókna weglowego, popularnie zwanego karbonem jestem w stanie wykonać samodzielnie na dowolne kształty i powierzchnie.
Wiadomo jednak, że wł. węglowe jako materiał swoje kosztuje, choć nie są to i tak jakieś zaporowe sumy.
Inna sprawa, to fakt, że podobnie jak włókno szkalne z którego wykonuje się dość często elementy ospojlerowania, tak samo włókno węglowe jest materiałem posiadającym silne właściwości anizotropowe. Znaczy to, że w przeciwieństwie do materiałów izotropowych, skuteczność pochłaniania przez takowe energii (tu energii powstałej na skutek uderzeń w spód płyty i ruchów dynamicznych nadwozia i podwozia samochodu) zależy w dużej mierze od kierunku działania siły.
Przekłada się to bezpośrednio na sposób ułożenia włókien (węglowych) w materiale pod płyte i nastepnie na dokładnym ich zaspoleniu za pomoca żywicy.
Wbrew pozorom nie jest to takie proste.
Tak więc sądzę, że albo będę zmuszony bardzo się postarać i wykonać płytę z włókna dokładnie i w sposób przemyslany, albo też zlece komuś wykonanie takowej płyty z duraaluminium, co rozwiąże problem własciwości anizotropowych.
Szkoda bowiem wydać parę setek na coś co pęknie na skutek zwykłej eksploatacji (jazdy) poprzez złe ułożenie warstw materiału.
P.S Sorry, że znowu zamotałem watek
Pozdrawiam - Speed R
-----------------
Pozdrawiam - Łukasz /SpeedR/ Bielakowski