2003-02-03 19:12:00
Otóż... (w tym miejscu oznajmiam, że chomikom daleko do RS2k) podstawą sukcesu jest... akustyka, czyli ogólnie mówiąc ruch gazów (hiehie)
Silnik spalinowy można uznać na swoistego rodzaju pompę ssąco-tłoczącą. Dlaczego swoistego? Ponieważ ciśnienie ssania jest o wiele mniejsze od ciśnienia wylatującej mieszanki gazów. Nie będę się tu rozpisywał nad wszelkimi zjawiskami zachodzącymi podczas pracy silnika spalinowego, pozostańmy przy układzie wydechowym i nieszczęsnej strumienicy.
Otóż spaliny wylatujące w suwie wydechu mają prędkość naddźwiękową. Gdyby układu wydechowego w ogóle nie było dochodziłoby do odbicia się strumienia spalin od stojącego (w porównaniu ze spalinami) powietrza i powrocie tychże z powrotem do komory spalania. Podoba się? Chyba nie...
Tak więc trzeba ruch spalin spowolnić, ukierunkować, wyeliminować tzw. falę stojącą (znów akustyka) i schłodzić... Służą temu układy wydechowe. Przeróżnego rodzaju. Oczywiście napiszę tylko o tzw. cywilnych, ponieważ typowo sportowe, to przymus modyfikacji całego silnika.
Układ wydechowy skłąda się zazwyczaj z katalizatora (albo i nie), tłumika środkowego i końcowego. Często w miejsce katalizatora, i tak już niczeynnego po dłuższym przebiegu i polaskich paliwach fani "mocnego uderzeniea" zakładają strumienicę. Cóż to takiego? Ano taka rurka w rurce. Powoduje ona przede wszystkim laminaryzację spalin, czyli mówiąc prościej zwiększa prędkość ich wylotu z komory spalania, ze strumienicy spaliny kierowanego są do tłumika końcowego (najczęsciej przelotowego) i do atmosfery. Strumienica łągodzi tez wpomniany przeze mnie efekt fali stojącej.
Co to daje? Przy fabrycznym silniku, jeśli chodzi o osiągi, prawie nic. Podwyższa trochę obroty makx momentu obrotowego, sprawiając, że silnik zaczyna się trochę wyżej wkręcać poza tym... fabryka nie pozwala
Natomiast efekty akustyczne... to chyba podstawowa zaleta. Nasz silniczek 1.3 zaczyna chodzić jak rajdówa WRC (duży w tym przypadku wpływ końcowego tłumika, ale tylko jeśli chodzi o głośność i głębię niskich częstotliwości). Strumienica powoduje przy gwałtownych zamknięciach przepustnicy powiększenie efektu dopalania spalin tak charakterystyczną dla wysilonych jednostek sportowych.
Ufff...
-----------------
Nr Klubowy - #002 - wariactwo, co nie? :)
Black Magic (Slayer, Show No Mercy, 1983)