Abarth na salonie motoryzacyjnym w Genewie

Abarth na salonie motoryzacyjnym w Genewie05.03.2012
Abarth zaprezentuje się na Międzynarodowym Salonie w Genewie z oryginalnym, spektakularnym stoiskiem, na którym najważniejsze światowe debiuty mieszają się z wypróbowanymi modelami. Stoisko łączący w sobie dwie różne dusze ...

...współistniejące w świecie Abarth. Pierwsza odzwierciedla sportowy charakter, który ma swoje początki w świecie rajdów i wyścigów oraz jest podstawową wartością marki, druga jest synonimem wyszukanej elegancji, powiązanej z bardziej ekskluzywnym sportowym charakterem spod znaku "Gran Turismo".

Abarth na salonie motoryzacyjnym w Genewie 1 Abarth Punto Scorpione
Pierwszy na linii startu jest najbardziej sportowy model, nowy Abarth Punto Scorpione, z limitowanej serii przeznaczonej dla tych, którzy kochają wszelkiego rodzaju wyzwania i ciągle poszukują szybkości oraz świetnych osiągów. W porównaniu z aktualną wersją Abartha Punto, wersja Scorpione jest przeznaczona dla bardziej dojrzałych klientów, którzy chcą przeżywać swoją sportową przygodę w sposób bardziej elegancki i dyskretny, co wcale nie znaczy, że z mniejszym poziomem adrenaliny.

Ta nowa limitowana seria, wyprodukowana w ilości 199 egzemplarzy, wyróżnia się dwukolorową liberią Nero Scorpione, którą podkreśla oryginalny, matowy lakier maski i dachu w kolorze czarnym. Wygląd nadwozia samochodu urozmaicają specjalne, błyszczące, czarne grafiki na dachu i masce, wypolerowane ręcznie w fabryce Abarth&C., dla osiągnięcia idealnego dopasowania elementów.

Karl Abarth w swoich samochodach proponował nie tylko wzmocnione osiągi, ale wzbogacał je również o wyjątkowe elementy stylistyczne i indywidualne rozwiązania, które czynią z każdego pojazdu prawdziwe dzieło sztuki.

Abarth Punto Scorpione wyposażony jest w silnik 1.4 Multiair, którego moc zwiększono do 180 KM (132KW) przy 5750 obr/min i o maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 270 Nm przy 2500 obr/min. Abarth Punto Scorpione uzyskuje maksymalną prędkość powyżej 216 km/h, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje temu samochodowi zaledwie 7,5 sekundy.

Abarth na salonie motoryzacyjnym w Genewie 2 W dalszej kolejności korzystny wpływ na osiągi mają zmodyfikowane zawieszenie i opcje bezpieczeństwa, jak również zastosowanie z przodu pływających, perforowanych, samowentylujących, hamulców tarczowych z powiększonymi, 4-tłoczkowymi, żółtymi zaciskami, perforowanych, tarczowych hamulców tylnych, wysokiej jakości klocków hamulcowych z przodu, połączonych z 18-calowymi, błyszczącymi obręczami kół ze stopu w czarnym kolorze, amortyzatorów Koni z przodu i z tyłu z zaworem FSD (Frequency Selective Dumping) i specjalnie obniżonymi sprężynami. Powiększona rura wydechowa, umieszczona pośrodku, również została zapożyczona ze słynnego jak dotąd zestawu „Esseesse".

Wnętrze specjalnego Abartha Punto Scorpione wyposażone jest w czarne, skórzane siedzenia „Abarth Crosa by Sabelt" z czerwoną i żółtą lamówką oraz czarnymi matowymi oparciami, homologowane i lżejsze, zgodnie z wyścigowym charakterem tego samochodu. Inne elementy wnętrza to grawerowana laserowo, aluminiowa nakładka ochronna na progi drzwiowe ze specjalnymi znakami graficznymi, nakładki na pedały ze stali nierdzewnej z logo Abartha i obita skórą kierownica z podwójną lamówką w kolorze czerwonym i żółtym, tak jak na siedzeniach oraz zestaw wskaźników Jaeger.

Abarth 595 "turismo" i "Abarth 595 "competizione"
Nowy Abarth 595 prezentowany w Genewie jest świadectwem powrotu do koncepcji „odtwarzania" standardowych modeli, na których Karl Abarth ponad 60 lat temu tworzył legendę marki spod znaku Skorpiona. Model ten poszerza jeszcze bardziej gamę Abartha 500, wchodząc do niej z dwoma pakietami personalizacji, „turismo" i „competizione".

Abarth na salonie motoryzacyjnym w Genewie 3Każdy z nich kierowany jest do innej grupy klientów - pierwszy podkreśla osobowość i zwiększa komfort, drugi uwydatnia sportowe właściwości - ale w obu przypadkach zasadniczą kwestią jest zamiłowanie do sportowego charakteru, który wyróżnia wszystkie modele Abartha.

W przypadku obu pakietów, samochód wyposażony jest w turbodoładowany silnik 1,4 T-Jet, którego moc zwiększono do 160 KM (118 kW) przy zastosowaniu standardowego pakietu modyfikacji silnika. Silnik ten to czterocylindrowa jednostka o pojemności 1368 cm3 z 16 zaworami (z turbosprężarką typu IHI o stałej geometrii), zapewniająca znakomite osiągi. Moment obrotowy wynosi 230 Nm przy 3000 obr/min w trybie Sport. Maksymalna prędkość to 211 km/h, natomiast przyspieszenie od 0-100 km/h samochód ten uzyskuje w zaledwie 7,4 sekundy. Osiągi te są po części zasługą funkcji „over boost", uruchamianej przy użyciu przycisku „Sport", która zmienia parametry oprogramowania centralki oraz ciśnienie turbodoładowania oraz siłę wspomagania układu kierowniczego. Te typowe dla Abartha osiągi występują przy bardzo niskim zużyciu paliwa: 6,5 l/100 km w cyklu mieszanym.

Pod względem bezpieczeństwa Abarth 595 zapewnia najwyższy standard gwarantowany przez gamę Abarth 500. Jak wszystkie pozostałe modele Abartha, jest on standardowo wyposażony w moduł TTC (Torque Transfer Control), urządzenie, które poprawiając przeniesienie momentu obrotowego silnika na koła, zwiększa przyczepność samochodu do nawierzchni, nie zmniejszając przy tym przyjemności prowadzenia. Samochód ten standardowo wyposażony jest w reflektory ksenonowe przednie, obejmujące światła mijania i długie, zapewniające lepszą emisję światła i znakomitą wydajność we wszystkich warunkach pogodowych. Elementy te zapewniają trzykrotnie większą intensywność świecenia i żywotność w stosunku do standardowych lamp halogenowych.

Abarth na salonie motoryzacyjnym w Genewie 4 Samochód ten dostępny jest z dwoma różnymi pakietami personalizacji. Abarth 595 z pakietem „turismo" przeznaczony jest dla każdego, kto uwielbia sportowy charakter i znakomite osiągi, a jednocześnie ceni elegancję i indywidualność. W pakiecie tym Abarth oferuje kilka „autorskich" elementów, które w przeszłości wyróżniały już jeden bardzo udany model - Abarth 500 Convertible. Przede wszystkim mamy tutaj oznakowanie w dwóch kolorach, która po raz pierwszy prezentowana jest w wersji hatchback. Egzemplarz wystawiony w Genewie ma oznakowanie w kolorach szary Grigio Pista metallic i czerwony Rosso Officina oddzielonych srebrnym paskiem, atrapę zderzaka przedniego i dyfuzor tylny w kolorze tytanu. Nadwozie ozdabia nowa wersja historycznego logo 595 wykonanego z aluminium i umieszczonego z boku oraz na tylnej klapie, na której ponadto znajdują się aluminiowe znaczki z napisem Turismo. Atrapa zderzaka przedniego i dyfuzor tylny są w kolorze tytanu.

Eleganckiego wyglądu dodają samochodowi inspirowane wersją Gran Turismo, aluminiowe, 17-calowe obręcze kół w kolorze szarym. Abarth 595 „Turismo" dostępny jest z elektrycznie obsługiwaną, manualną skrzynią biegów Competizione z przyciskami umieszczonymi na kole kierownicy, która poprawia osiągi silnika, skracając czas zmiany biegu. Łopatki zmiany biegów znajdują się na czarnej, sportowej kierownicy obitej skórą z perforowanymi czerwonymi uchwytami, która wraz z czerwonymi, sportowymi siedzeniami ze skóry uświetnia wnętrze samochodu. O przykładaniu szczególnej wagi do szczegółów, która nadaje pakietowi personalizacji Abartha 595 niepowtarzalny charakter, świadczy również specjalny, przypominający zamsz materiał na tunelu centralnym i desce rozdzielczej. Standardowe wyposażenie uzupełnia zespół pedałów, nakładka ochronna na progi drzwiowe i wykończenie skrzyni biegów wykonane z Alutexu, drogiego materiału, w którego skład wchodzi aluminium i włókno szklane.

Abarth na salonie motoryzacyjnym w Genewie 5 Drugi pakiet personalizacji, „competizione", przeznaczony jest dla miłośników bardziej ekstremalnej sportowej jazdy, prawdziwych rajdowców, a wyróżniają go elementy, które w maksymalnym stopniu poprawiają osiągi i sportowe właściwości samochodu. Pierwszym takim elementem w modelu Abarth 595 „Competizione" jest pięciobiegowa, manualna skrzynia biegów, która dopasowuje się do indywidualnego stylu jazdy poprzez bardziej bezpośredni kontakt z pojazdem. W prezentowanym w Genewie samochodzie, oznakowanie w kolorze szary Grigrio Record metallic uzupełniają 17-calowe, aluminiowe obręcze kół w kolorze tytanu oraz żółte zaciski hamulców Brembo. Podobnie jak w wersji „turismo", z boku i na tylnej klapie znajdują się odpowiednio: logo modelu 595 i logo modelu 595 „competizione", oba wykonane z aluminium. Również atrapa zderzaka przedniego i dyfuzor tylny są w kolorze tytanu. W celu podkreślenia sportowego charakteru pojazdu, z tyłu umieszczono 4-wylotowy układ wydechowy, który jest jego dominującym elementem. Tłumik serii "Record Monza", który dzięki technologii "dual mode" optymalizuje krzywą momentu obrotowego i mocy, umożliwiając szybszą reakcję silnika, począwszy już od średnich obrotów (1,5 kg/m poczynając od 2.000 obr./minutę).

Wnętrze ma również sportowy i agresywny wygląd dzięki siedzeniom „Abarth Corsa by Sabelt" ze skóry oraz obitych alcantarą w kolorze naturalnej skóry, które na zintegrowanych zagłówkach posiadają wyhaftowane logo Abartha 595. Specjalne materiały zastosowano również na desce rozdzielczej. Wyglądem przypominają one metal, co w jeszcze większym stopniu podkreśla techniczną i sportową osobowość tego pakietu. Taki sam materiał zastosowano na oparciach siedzeń. Na koniec, gałka dźwigni zmiany biegów wykonana ze specjalnego stopu aluminium Ergal, nakładka ochronna na progi drzwiowe, zespół pedałów i aluminiowy stopień nadwozia - wszystko opatrzone znaczkami Abartha - przypominają wyglądem wystrój samochodu wyścigowego. Uzupełnieniem sportowego wyglądu są listwy boczne w kolorze matowego tytanu, który widoczny jest również na oprawkach lusterek.

Abarth na salonie motoryzacyjnym w Genewie 6 By w jeszcze większym stopniu poprawić osiągi nowej gamy Abartha 500, dla obu wersji personalizacji, dostępne są zestawy tuningowe modyfikujące zawieszenie i układ hamulcowy. Gwarantują one unikalne doświadczenie jazdy pod względem osiągów, przyczepności do nawierzchni oraz bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo znajduje się zawsze w centrum uwagi Abartha przy tworzeniu elementów tuningu, w związku z czym obydwa te zestawy oferują wzmocniony układ hamulców i lepsze właściwości jezdne.

Pierwszy z nich obejmuje perforowane, samowentylujące, tarczowe hamulce przednie (średnica 284 mm x 22 mm), perforowane, tarczowe hamulce tylne (średnica 240 mm x 11 mm) oraz wysokiej jakości sportowe przednie klocki hamulcowe. Z kolei w skład drugiego zestawu wchodzą przednie i tylne amortyzatory Koni z zaworem FSD i specjalnymi czerwonymi sprężynami ustawionymi niżej w stosunku do układu w oryginalnej wersji tego samochodu. Dodatkowym potwierdzeniem poszukiwania najwyższego poziomu personalizacji Abartha 595, są specjalne skórzane torby Tramontano „Tribute to Abarth". Są one dostępne również w wersji „turismo" i „competizione" i pasują do koloru wnętrza w przypadku obu pakietów. Torby te są dostępne jako "zestaw podróżny", zamawiany razem z samochodem lub możliwy do zakupu oddzielnie w ramach oferty merchandisingowej, we wszystkich odcieniach skóry pasujących do kolorystyki wnętrza Abartha 500.

Abarth 695 “Assetto Corse”
Skonstruowany z myślą o wyścigach torowych Abarth 695 „Assetto Corse" od strony koncepcyjnej kontynuuje tradycje 'marki' 695, która narodziła się w roku 2009 wraz z samochodem 695 Tributo Ferrari.

Abarth na salonie motoryzacyjnym w Genewie 7 To także ewolucja Abartha 500 „Assetto Corse" - „małego lecz kąśliwego diabła" i bohatera wielkich sukcesów w zawodach o puchar monomarkowy serii Trofeo Abarth w okresie ostatnich trzech lat. Abarth 695 „Assetto Corse" wyróżnia się agresywnie wyglądającym przodem z plakietką Skorpiona pośrodku, a poniżej - pogłębionym zderzakiem z aerodynamicznym spojlerem i wypełnionym rasową siatką grillem w miejsce tworzywowych listew wersji standardowej. Pod maską z szybkomocującymi zatrzaskami wyścigowymi zamontowano turbodoładowany silnik o pojemności 1368 cm3 i mocy 205 KM. Widok z tyłu zdominowany jest przez skrzydło spojlera dachowego, emblemat firmowy Abartha oraz dwie chromowane końcówki rur wydechowych.

Kute, 17-calowe koła typu wyścigowego z lekkiego stopu otrzymały nowe zaciski pływające i nawiercane, wentylowane tarcze hamulcowe z przodu oraz nawiercane tarcze z tyłu, które wraz nowym korektorem siły hamowania zapewniają jeszcze lepsze osiągi na torze wyścigowym.

Ale prawdziwą innowacją nowej wersji Abartha jest sekwencyjna skrzynia biegów Sadev o specjalnie dobranych przełożeniach, która w połączeniu z metalowo-ceramicznym sprzęgłem dwutarczowym umożliwia osiąganie absolutnie najlepszych wyników w tej kategorii. Wnętrze Abartha 695 „Assetto Corse" zawiera wszelkie elementy bezpieczeństwa wymagane przepisami FIA, m.in. wspawany w nadwozie pałąk kapotażowy i odpowiednio zmodyfikowany, aby zwiększyć również ogólną sztywność karoserii. W celu dalszego „odchudzenia" samochodu - jest on o 30 kg lżejszy niż 500 „Assetto Corse" - szyby drzwi bocznych zastąpiono tworzywem poliwęglanowym Lexan. Kierownica i fotele typu wyścigowego oraz cyfrowy wyświetlacz na desce rozdzielczej dopełniają wyposażenia kabiny Abartha 695 „Assetto Corse" - samochodu niewielkiego lecz jadowitego na torze, na podobieństwo 500 „Assetto Corse".

Źródło: Abarth