Dodge Viper SRT10 ACR po raz kolejny bije rekord

Dodge Viper SRT10 ACR po raz kolejny bije rekord28.09.2011
Należący do Chrysler Group zespół SRT (Street and Racing Technology) 14 września tego roku po raz kolejny przeszedł do historii, gdy stworzony przez niego torowy model dopuszczony także do ruchu ulicznego: Dodge Viper SRT10 ACR ponownie...

...został rekordzistą na Nordschleife niemieckiego toru Nürburgring. Mówiąc bardziej konkretnie, Dodge pobił rekord najszybszego okrążenia toru wykonanego przez samochód produkcyjny, uzyskując czas 7:12.13.

Dodge Viper SRT10 ACR po raz kolejny bije rekord 1 Viper ARC posiada wyposażenie fabryczne, ale dysponuje również pakietem tuningowym umożliwiającym świetne osiągi na torze, w jego skład wchodzą m.in. wyścigowe zawieszenie o regulowanej wysokości i stopniu sztywności, tylne skrzydło z włókna węglowego i regulowany splitter przedni.

Pierwszą oficjalną wizytę team SRT złożył na Nürburgring w sierpniu 2008 roku, przywożąc ze sobą ówczesną nowość na rynku: Dodge’a Vipera ACR 2008. Za jego kierownicą zasiadł Tom Coronel i wykręcił nowy rekord okrążenia toru przez samochód produkcyjny z czasem 7:22.1. Rekord ten nie został pobity aż do teraz.

Po wyprawie do Niemiec zespół inżynierów SRT wprowadził kilka ulepszeń w Viperze. W roku 2010 Viper ARC mógł się już pochwalić skróconym przełożeniem piątego biegu (zmiana z 0,74 na 0,80), co miało poprawić przyspieszenie przy większych prędkościach i zwiększyć szybkość na prostych. Przeprojektowano także profil tylnego skrzydła, by zoptymalizować aerodynamiczne właściwości nadwozia i zwiększyć siłę docisku. W nowym Viperze zainstalowano również tzw. „short shifter”, czyli dźwignię zmiany biegów skonstruowaną w taki sposób, aby zmieniać biegi szybciej i sprawniej.

Dodge Viper SRT10 ACR po raz kolejny bije rekord 2 Pod maską Viper ACR kryje 8,4-litrową bestię V10 o mocy 600 KM i maksymalnym momencie obrotowym 760 Nm, która pozwala mu przyspieszać z miejsca do 100 km/h w mniej niż 4 sekundy.

Próbę na Nürburgring rozłożono na dwa dni. 12 września, na początku 4-godzinnej sesji tor był mokry. W ostatniej godzinie było już lepiej, ale nie udało się osiągnąć satysfakcjonującego wyniku, ponieważ nawierzchnia przy zakrętach Bergwerk, Fuchsröhre i Wippermann wciąż pozostawała wilgotna. Najlepszym czasem okrążenia tego dnia był wynik 7:15.6. 14 września pogoda nie zwiodła, tor wysechł, a zespół skorzystał z idealnych warunków, by uzyskać finalny wynik: 7:12.13


Źródło: Chrysler Group, opracowanie: BM