Literatura dla początkujących ...

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam wszystkich

Panowie, od niedawna jestem szczęśliwym posiadaczem FSO Caro 1.6 '95. Mam podstawową wiedzę na temat budowy i zasady działania mojego pojazdu (tzn. wiem co nieco o podzespołach które znajdują się "na wierzchu" i które można zobaczyć gołym okiem podnosząc np. maskę). Brakuje mi natomiast wiedzy o ustrojstwie, które siedzi "w środku" silnika. Chętnie bym poczytał o panewkach, tłokach, pierścieniach, co to są zawory, jaki wpływ ma ich za duży lub za mały luz na pracę silnika itd. Bardzo proszę o polecenie mi (myślę, że nie tylko ja z chęcią posiądę taką wiedzę) dobrej książki, która w przystępny sposób pozwoli mi na zapoznanie się z budową silników benzynowych.

Z góry dzięki.
wsk125@o2.pl

ps.
Przeczytałem wszystkie wątki na forum. Zajęło mi to 6 dni
  
 
Tylko 6 dni? To albo szybko czytasz, albo my się jeszcze za mało staramy!
Żartuje oczywiście. Faktycznie forum nie daje pełnego przeglądu i poglądu na sprawę. Polecam książkę "podstawową" pt Obsługa i użytkowanie Poloneza ( czy jakoś tak). Potem całą serię "usprawnienia Poloneza" itd. Ja mam kilka, a właściwie są w obiegu, ale do Wrocka to ich nie podrzucę. Jakiś czas temu możnabyło kupić książkę o Poldku, dość dobrą, na serwisei MOTONEWS tu masz linka KSIĄŻKI
  
 
Książki po 1 zl? Może i jestem zmęczony, ale ja tam widze 1 PLN, o co chodzi?
P.S. U was też taka mgła?, jazda z twarzą w szybie w pelnym mleku to naprawde katorga...
  
 
Mam książkę Morawskiego, ale jest to książka dla praktyków. Jak wiadomo, żeby zacząć "dłubać " w silniku potrzebna jest najpierw wiedza teoretyczna.

Mój tok rozumowania:

1. Poczytać teoretycznie co to je, po co to .... (ogólnie),
2. Poczytać np. w Morawskim jak to wygląda w Polonezie,
3. Otworzyć maskę, wygrzebać i rozebrać i zakonserwować i złożyć do kupy, tak aby nie zostało części to, o czym się wcześniej poczytało...

Morawski napisał jak ustawić luz zaworów, ale po co to - już nie napisał I tu jest mój problem...

Potrzebuję wiedzieć PO CO TO !!!
Jaka ksiązka ???

Pzdr.
  
 
To takiej książki nie znajdziesz. Nasz "spec" Mrozek właśnie poprawia czyli weryfikuje to co znajduje się w książkach - nie ma to jak praktyka

co do linku podanego przez Majchala to jeszcze nie pora na kupowanie - napewno nie w tych cenach - otwarcie sklepu już wkrótce
  
 
Generalnie w kazdej ksiazce silnikach znajdzesz troszke
poszukaj takiej ksiazki poradnik kierowcy kat.B autorzy to blok i jeżewski poza tym ostatnio do autoswiata dodrukowoano broszurke -nie przejrzalem calej ale pobieznie jak za 10 zlociszy calkiem porzadnie to opracowano
  
 
wsk125 chciałes to masz:

poz. 1: Jan Kijewski - "Silniki spalinowe"

poz. 2: Maciej Bernhardt, Stanisław Dobrzyński, Edward Loth - "Silniki samochodowe"

poz. 3: Seweryn Orzełowski - "Eksperymentalne badania samochodów i ich podzespołów"

poz. 4: Feliks Rawski - "Układy zasilania oraz sterowanie procesami roboczymi w silnikach spalinowych"

poz. 5: Praca pod red Wojciecha Serdeckiego - Badania układów silników spalinowych"

poz. 6: Praca pod red. prof. Cezarego Bocheńskiego - "Badania kontrolne samochodów"

poz. 7: Ryszard Demidowicz Sławomir Łasiewicki -"Elektrotechnika samochodów Polski Fiat i Polonez"

poz. 8: Marek Bustycki - "Elektrotechnika w Polonezie"

Na początek polecam poz. 1 (bo poz. 2 to "biały kruk )

  
 
Cytat:
2002-12-29 23:01:09, wsk125 pisze:

Morawski napisał jak ustawić luz zaworów, ale po co to - już nie napisał I tu jest mój problem...

Potrzebuję wiedzieć PO CO TO !!!
Jaka ksiązka ???

Pzdr.



W czasie pracy silnika trzonki zaworow pod wplywem temp. sie wydluzaja i kasuja ten luz. Gdyby go nie bylo zawory po nagrzaniu bylyby podwieszone lekko a stad juz prosta droga do ich wypalenia. Temp. zaworu wydechowego jest wyzsza poniewaz jest on omywany goracymi gazami, stad tez czesto stosuje sie jego luz odrobine wiekszy od zaworu ssacego. To tyle tak pobieznie.
  
 
Dzięki wszystkim za dobre rady, z których oczywiście skorzystam. Właśnie wybieram się na poszukiwania poleconych książeczek

Pzdr. dla wszystkich miłośników produktów z FSO
  
 
Ja tez powinnam to wszystko przeczytać??
chyba wole liczyc na klubowy assistance
Powodzenia wsk 125
  
 
"Ja tez powinnam to wszystko przeczytać??
chyba wole liczyc na klubowy assistance
Powodzenia wsk 125 "


Izu, tak duża liczba wątków na Forum to powód do radości, nie do smutku Przekonałem się o tym osobiście - Forum FSO Auto Klub to niesamowita skarbnica (tak potrzebnej każdemu użytkownikowi pojazdu z FSO) wiedzy nt. naszych "maszynek".

Pzdr.
  
 
Jak już Janio powiedział ja tylko potwierdze że książka Jana Kijewskiego "silniki spalinowe" jast godna przeczytania (sam z nij sie w technikum uczyłem), materiał w niej zawrty to: teoria pracy silników spalinowych (przystepnie opisana), rozwiązania techniczne stosowane w silnikach spalinowych, posiada ona dużo poglądowych rysunków i wykresów. Cena ok 30zl.
Inną książką może być "Mechanik silników spalinowych" Feliksa Rawskiego. Jest w niej mniej teorii a wiecej tzw wiadomości warsztatowych na temat budowy silnika i osprzętu. Cena ok 20zl.

Moim zdanie to sam musisz iść do jakiejś księgarni technicznej i sam wybrać bo jest pare pozycji wartych polecnia. Wybór należy do ciebie.
  
 
Cytat:
W czasie pracy silnika trzonki zaworow pod wplywem temp. sie wydluzaja i kasuja ten luz. Gdyby go nie bylo zawory po nagrzaniu bylyby podwieszone lekko a stad juz prosta droga do ich wypalenia. Temp. zaworu wydechowego jest wyzsza poniewaz jest on omywany goracymi gazami, stad tez czesto stosuje sie jego luz odrobine wiekszy od zaworu ssacego. To tyle tak pobieznie.




Wirwiząbie,
Jak kiedyś mierzyłem luzy zaworowe na ciepłym silniku w Polonezie i w Maluchu, były większe niż na zimnym. Świadczyłoby to o większej rozszerzalności cieplnej aluminiowej głowicy niż stalowych trzonków zaworowych. Czy jeszcze ktoś obeznany z tym tematem mógłby się wypowiedzieć?.

Tak czy siak luz jest po to, żeby zawory mogły się zamknąć - uszczelnić komorę spalania i ochłodzić się poprzez styk z gniazdem zaworowym

  
 
Cytat:
2002-12-31 16:52:45, loco pisze:

Wirwiząbie,
Jak kiedyś mierzyłem luzy zaworowe na ciepłym silniku w Polonezie i w Maluchu, były większe niż na zimnym. Świadczyłoby to o większej rozszerzalności cieplnej aluminiowej głowicy niż stalowych trzonków zaworowych. Czy jeszcze ktoś obeznany z tym tematem mógłby się wypowiedzieć?.

Tak czy siak luz jest po to, żeby zawory mogły się zamknąć - uszczelnić komorę spalania i ochłodzić się poprzez styk z gniazdem zaworowym




O rany leb mnie boli i nie pomysle teraz nad tym, zachowawczo powiem ze luz ma kompensowac zmiany dlugosci spowodowane rozszerzaniem temperaturowym Kurde musze chyba odswierzyc troche swoje wiadomosci i przyniesc ksiazki z piwnicy.. Jak jeszcze jakies znajde.
  
 
Qrde... Nowy Rok za pasem a tu o luzach
  
 
Luzujemy sie a co ?
  
 
Pewnie już na forum było o tej książce: Obsługa samochodów importowanych, WKŁ, Warszawa 1983. Spośród paru modeli aut opisanych najciekawsze moim zdaniem są rozdziały dotyczące Fiata 128, 131, 132. Jest dużo szczegółowych danych technicznych, wszystkie odmiany DOHC-ów, obsługa techniczna silnika i pozostałych podzespołów, dużo fotek.
Z myślą o klubowiczach wykupiłem od razu wszystkie egzemplarze, czyli... 2szt, szczególnie że cena niewygórowana (10zł) i że ostatnio widziałem tą samą książkę na Żeraniu za 40zł No i pytanie: ktoś byłby zainteresowany odkupieniem jednego egzemplarza, bo nie wiem czy brać ją do Sulejowa?
  
 
Znalazłem Multimedialny Przewodnik Autonaprawa Polonez.

Pytanko czy ktoś miał do czynienia z tym CD?
  
 
Qba6tak - podejrzewam że nie znajdziesz tam nic innego jak to co w sieci www, pewnie caly Morawski w wersji elektronicznej, ciekawe czy i z naszej strony nie ma tam materiałów ?

bo coż to może być innego? co innego można wymyśleć o Polonezie ?

  
 
Mam coś takiego tylko o 126p - są tam "na odczepnego" przerobione na e-wersję artykuły zeskanowane z różnych gazet - pozbawione numerów stron i autorów. Sporo wypowiedzi napisanych w Wordzie i dorzuconych "luzem", i parę tabelek. W sumie - nic ciekawego.