Termostat DOHC - pytania

  
Sortuj wg daty:
rosn±co malej±co
zakupi³em nowy termostat od lady. zalozy³em go w miejsce starego na przewody: ma³y obieg - pompa wodna i góra g³owicy i ch³odnicy, du¿y obieg na dolny w±¿ ch³odnicy. w g³owicy aktualnie nie mam za³o¿onego termostatu. mam pytanie czy dobrze zrobi³em?? mo¿e powinienem za³o¿yæ termostat jeszcze na g³owicê i je¶li tak to od czego pasuje??.

  
 
szkoda ze zakupiles taki zewnetrzny. mozna wlozyc do glowicy np z 2,5 D fiata albo z poldka. pasuje i szybciej sie auto nagrzewa. z dizla trzyma lepsza temp bo okolo 80st. a w glowicy trzeba wtedy zaslepic jeden krociec i z pompy podac przewod na chlodnice.
  
 
Tylko ¿e takie rozwiazanie ma jeden ból. Jak termostat zaczyna puszczaæ to silnik od razu dostaje lodowat± wodê z ch³odnicy. Termostat zewnêtrzny miesza stopniowo a¿ do pe³nego otwarcia. S±dze ze jest to zdrowsze dla silnika.

Kilka przemysleñ na temat monta¿u w DOHC termostatu innego ni¿ orygina³.
(W tek¶cie temperatura 87 stopni jest umown± ustabilizowan± temp pracy termostatu.)

Ostatnio kupi³em termostat z tawrii - metal incar 87st. Wygl±da podobnie jak ³adowski tylko ¿e wyjscia ma jak klasyczny trójnik - ³ada ma 2 z boku. Jak go za³ozy³em w miejsce seryjnego to silnik zacz±³ trzymaæ temp ok 100 stopni, na ¶wiat³ach dochodzi³ do 110. Wydaje mi sie ze to przez to ¿e jest on na wejsciu do silnika i otwiera sie kiedy p³yn na WEJSCIU ma te 87 stopni. Je¶li ch³odnica sch³odzi p³yn ponizej 87 stopni to termostat ja odcina. wtedy wentylator moze sobie j± ch³odziæ do usranej.
Normalnie w poldku OHV jak by³ na wyj¶ciu to silnik trzyma³ te swoje zadane 87 (bo taki mia³em term.) i nie by³o problemów.

Dlatego oryginalny term. z DOHC jest duuu¿y i to nie bez przyczyny. W koñcu zwyk³y by-pass da sie zmie¶cic w 2 razy mniejszej obudowie. Wydaje mi sie ¿e w tym term. element termiczny jest umieszczony tak ¿e woda z ch³odnicy do niego sie nie dostaje, a sterowany jest tylko t± która dochodzi z trójnika z g³owicy. St±d wiêksze skomplikowani i wymiary. (BTW musze kiedy¶ mu zrobiæ sekcjê) Jest on dostosowany do pracy na wejsciu do silnika.
Termostaty z ³ady i tawrii maj± el. termiczny w tym kanale ch³odnica-pompa (przy monta¿u w dohc) czego skutki omówi³em.
BTW Silnik DOHC na termostacie z ³ady (83st.) te¿ trzyma³ dosc wysok± temperature - w fiacie 125 miêdzy 2 ostatnimi kreskami - oceniam na min. 100 stopni.

Dlatego che obecnie zrobiæ taki myk. do termostatu tawrii dolutowaæ p³ytkê miedzian± i przykrêcaæ go zamiast trójnika do g³owicy. Wtedy je¶li silnik bedzie mia³ temp wyzsz± ni¿ 87 ch³odnica bêdzie pracowaæ pe³na par± i nie bêdzie odcianana. Bo seryjny termostat troche kosztuje a mój nie dzia³a dobrze. D³ugo grzeje silnik do 90 (oko³o 7-10km jazdy) a min temperaturê trzyma ok. 92, w korkach wentyl. chodzi czêsto i w mie¶cie mam 95-110 st. dla silnika nie jest to zdrowe. Olej te¿ dostaje po w³asciwosciach, a w silniku ze sporym przebiegiem nie powinien byæ zbyt rzadki.


Zapraszam do dyskusji.



-----------------
"Nigdy mnie nie zawiód³, nie zdradzi³ ani raz.
To wspania³a jest maszyna, choæ ma ju¿ ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."

[ wiadomo¶æ edytowana przez: OLO dnia 2004-02-18 02:21:55 ]
  
 
ja mam ³adowski i w lecie trzyma³ temp delikatnie pow 90 a dok³adnie wentylator w³ancza³ sie jak po³owa wskazówki jest poza kreska 90 stopni
mówimy otrzywi¶cie o je¼dzie w lecie

za ok tydzieñ poldek zacznie normalnie je¼dziæ wiec powiem jak sie zachowuje w zimie ale z tego bo je¼dzi³em silnik nagrzewa sie szybko i trzyma temperature o 90 stopni

ale zanim go za³o¿y³emto sprawdzi³em czy dzia³a przy pomocy garka z goraca woda (jak za czasów malucha)
  
 
Jak sie gotuje termostat w garnku to jeszcze o niczym sie ¶wiadczy. Ja tu sie zastanawiam jak jego umiejscowienie wp³ywa na temp. silnika.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiód³, nie zdradzi³ ani raz.
To wspania³a jest maszyna, choæ ma ju¿ ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Cytat:
2004-02-18 19:31:34, OLO pisze:
Ja tu sie zastanawiam jak jego umiejscowienie wp³ywa na temp. silnika.



ciekawe
w sumie jest zrobiony z miedzi wiec jego imiejscowienie moze mieæ znaczenie

mnie ciekawi co innego przec pewien czas je¼dzi³em na wybebeszonym terostacie czyli by³a sama obudowa i nie zauwa¿y³em problemu przegrzewania sie a w tym przypadku miesza³a sie woda z ch³odnicy i g³owicy a silniczek szybciutko sie nagrzewa³ po za³o¿eniu termostatu nagrzewa³ sie delikatnie szybciej a po podczas wycieczek po górach wskazówka sta³a jak wryta

  
 
A po co wk³ada³e¶ termostat od £ady ???? Przecie¿ w sieci sklepów InterCars mo¿na kupiæ oryginalny ....................
  
 
ile kosztuje oryginalny z intercarsu?
  
 
Cytat:
2004-02-19 17:57:57, SirNazgul pisze:
A po co wk³ada³e¶ termostat od £ady ???? Przecie¿ w sieci sklepów InterCars mo¿na kupiæ oryginalny ....................


bo orginalny kosztowa³ 90z³ a ³adowski (mera) 40
  
 
ja za ladowski dalem 30 we wrocku. a za fiatowski chc± 70.
  
 
Ja u siebie mam termostat z duzego fiata, tylko wycialem w nim kanal aby byl przeplyw plynu w jego okolicach. Do tego obszlifowalem wyjscie w glowicy tak, by zalozyc na nie waz (na wzor tego co bylo w F124) i jest dobrze. no i termostat kosztuje kilkanascie zlotych. kolejna zaleta jest to, ze przy zamknietrym termostacie wiecej plynu cyrkuuje przez automatyzne ssanie, podgrzewanie okolic przepustnic gaznika i reduktor od gazu.
  
 
Ja to mia³em takie jaja z termostatami - otó¿ £adowskie tormostaty niewiedz±c czemu owszem otwieraj± siê przy 83 stopniach ale kiedy 83 stopnie ma woda w ch³odnicy na dole i wchodzi w termostat - tak normalnie silnik mia³ ok 100 stopni i siê przegrzewa³. Obecnie za³o¿y³em termostat od Fiata/ Lanci zewnêtrzny i jest ok , temeratura ro¶nie tylko wtedy gdy stoje d³ugo na ¶wiat³ach a tak mam 82 stopnie. Kolejny problem np. w³adzie z silnikiem DOHC to ch³odnica - ja mam problem z uk³adem ch³odniczym grawitacyjnym - ch³odnica jest za nisko - muszê za³o¿yæ ch³odnice przep³ywu poziomego - obecnie zaopatrzy³em siê w polonezowsk± - nied³ugo wezme siê za wymiane. Z ch³odnic± przep³ywu pionowego jest problem ¿e uk³ad potrafi siê zapowietrzaæ w momencie przegrzanie!!!
  
 
Ja na razie wywali³em termostat. silnik siê do¶æ szybko nagrzewa i nie zauwa¿y³em by temperatura skaka³a ponad 100 stopni ( oczywi¶cie na ch³odnicy). mierzona czujnikiem w mierniku pokazazywa³a oko³o 88-90 stopni. temp. na czujniku w g³owicy dochodzi³a max do 100. tzn na wska¼niku Ladowskim. nie wiem czy nie ma jakiego¶ przek³amania bo czujnik jest fiatowski.
  
 
Mo¿e kto¶ chce kupiæ oryginalny termostat savara, u¿ywany ale sprawny. Kupi³em nowy za 80 (my¶la³em, ¿e przez termostat mam zimno w aucie, jednak przyczyn± okaza³a siê nagrzewnica)
Sprzedam go za 25zeta.
  
 
Cytat:
2004-02-21 23:53:18, Bartek-Lodz pisze:
Ja to mia³em takie jaja z termostatami - otó¿ £adowskie tormostaty niewiedz±c czemu owszem otwieraj± siê przy 83 stopniach ale kiedy 83 stopnie ma woda w ch³odnicy na dole i wchodzi w termostat - tak normalnie silnik mia³ ok 100 stopni i siê przegrzewa³.


Dok³adnie o to mi chodzi³o - ja u siebie zaobserwowa³em identyczny objaw (co zreszt± opisa³em na pocz±tku).
Ile da³e¶ za termostat fiatowski?
BTW. Dosta³em dzis ch³odnicê z polda GLI - poziomy przep³yw. Pokombinujê z ni± troche. w koñcu jest wiêksza. Co najwy¿ej wêzyk odpowietrzaj±cy wepnê w najwy¿szy punkt uk³adu - w trójnik z g³owicy.

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiód³, nie zdradzi³ ani raz.
To wspania³a jest maszyna, choæ ma ju¿ ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
S³uchaj ja za termostat da³em (kilka £Adowskich po 35 zeta - my¶la³em ¿e s± popsute - jeden Fiatowski 75 z³ - i go popsu³em i jeden kupi³em u Zbyszka na wólczañskiej - ale kasy mu jeszcze nie da³em bo zabra³em mu go z magazynu - no i mam jeszcze jeden dobry w piwnicy - mo¿e jak mnie kto¶ poprosi to odst±pie .
A co do ch³odnicy to najlepeij zaopatrzyæ siê w taki zbiorniczek oryginalny od poldiego i wê¿a z dodatkowym cienkim wê¿em. I teraz robimy tak - ten kawa³ek wê¿a z tym drugim w±skim do zbiorniczka montujemy miêdzy pompe a termostat w±skim wê¿em do góry, ch³odnice pod³±czamy normalnie wê¿ami (odpowietrznik ) na górze pod³±czamy do zbiorniczka. Zbiorniczek umieszczamy jak najwy¿ej i nalewamy p³yn. Jak siê nape³ni uk³ad i w³±czy wentylator to sprawdzamy poziom p³ynu - nie mo¿e byæ za du¿o bo zawór nagrzewnicy bêdzie puszczaæ i mamy ¶wiêty spokój z zapowitrzaj±cym siêuk³adem i z przegrzewaniem silnika!!!!!
  
 
Cytat:
2004-02-22 20:35:49, Bartek-Lodz pisze:
no i mam jeszcze jeden dobry w piwnicy - mo¿e jak mnie kto¶ poprosi to odst±pie


Poproszê. c.d. na prive

Cytat:
A co do ch³odnicy to najlepiej zaopatrzyæ siê w taki zbiorniczek oryginalny od poldiego i wê¿a z dodatkowym cienkim wê¿em. I teraz robimy tak - ten kawa³ek wê¿a z tym drugim w±skim do zbiorniczka montujemy miêdzy pompe a termostat w±skim wê¿em do góry...


Tak w³a¶nie chcia³em zrobiæ. Reszta jak w seryjnym poldku.
Mam wszystkie graty. Zbiorniczek juz je¼dzi i czeka tylko na ch³odnicê. Jak by³ podpiêty do zwyk³ej (ze stuningowanym korkiem) to dzia³a³o to nie¼le. Najwy¿szy poziom w starej ch³odnicy by³ nizej o ok 1.5 cm od góry zbiorniczka. Nie jestem tylko pewien pod³±czenia odpowietrznika do zbiorniczka, bo:
W OHV króciec odpowietrzaj±cy ch³odnicy by³ najwy¿szym pukntem uk³adu (mozê poza nagrzewnic±). Tutaj by³by nizej o jakie¶ 10 cm niz trójnik w g³owicy. Mam nadzieje zê w razie czego przepchnie b±bla i bêdzie git.
Zreszt± - najpierw sprawdze jak sie ma ta ch³odnica (tzn gdzie ja trzeba lutn±æ)

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiód³, nie zdradzi³ ani raz.
To wspania³a jest maszyna, choæ ma ju¿ ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
dzisiaj odby³ sie test uk³adu ch³odzenia mojego 1.8 gararzu gdy¿ wyczy¶ci³em i wyregulowa³em ga¼nik

i moje postrzrerzenia wentylator w³acza sie 3 grubo¶ci wskazówki za 90 a wy³acza sie tu¿ za 90 ze w zgledu ze auto sta³o w garazu mozna potraktowaæ jako test korkowy
jedno co moge powiedzieæ ze wentylator szybko poradzi³ sobie z och³odzeniem silnika

a co do zapowietrzajaæego sie uk³adu mam pewien paten mam poprostu bardzo d³ugi przewód ³saczacy ch³odnice w dodatku idacy w dó³ wiec zanima zamkne ch³odnice (za³o¿e korek) po nape³nieniu uk³adu odpowietrzam go oraz sprawdzam czy podczas sciskanie przewodu przy ch³odnicy widaæ w zbiorniku ruch wody (czasem nawet s³ysze ze woda jest wypluwana i zassysana) a wykonuje ja przewa¿nie na ciep³ym silniku. Poprostu korek jest dziwnym urzadzeniem i nie zawsze dzia³a on prawid³o.
  
 
czyli to potwierdz moj± teoriê wy¿szej temperatury przy zamontowanym ³adowskim termostacie

-----------------
"Nigdy mnie nie zawiód³, nie zdradzi³ ani raz.
To wspania³a jest maszyna, choæ ma ju¿ ze 40 lat.
Fiacior mój to jest to, kocham go..."
  
 
Cytat:
2004-03-20 13:09:44, OLO pisze:
czyli to potwierdz moj± teoriê wy¿szej temperatury przy zamontowanym ³adowskim termostacie


zgadza sie
i jestem ciekaw jak to bedzie sie sprawowa³ w prawdziwej je¼dzie

i jeszce jedno mnie ciekawi gdy¿ w naszym rozwarzaniu sugerujemy sie wska¼nikamy które maj± dosæ duzy rozrzut chociaæ twierdze ze jak nie mia³em termostatu (sam± obudowe) to temp by³a troszke nizsza a takze ze jakie rozrzuty parametrów maja same termostaty