gdzi znajdóje się cz. połozenia wału w silniku m 50 czy ma on coś wspólnego z obrotami silnika, i czy przez niego moze być gubiona iskra na którymś cylindrze
Czujnik położenia wału korbowego w silniku M50 znajduje się z przodu silnika, w okolicy pompy wody, pod wężem dopływowym (dolnym). Nad pompą wody znajduje się osłonka plastikowa, przez którą przechodzi właśnie przewód od tego czujnika. Po tym kableku możesz do niego dotrzeć.
Czujnik ten ma tyle wspólnego z obrotami, że oprócz sygnału referencyjnego dla zapłonu i wtrysku, pełni również funkcję czujnika prędkości obrotowej.
Jeśli chodzi o iskrę, to czujnik ten podaje do sterownika jedynie sygnał referencyjny dla zapłonu, raz na każdy obrót wału, czyli dwa razy w ciągu pełnego cyklu silnika. Na podstawie tego sygnału oraz dodatkowego sygnału identyfikacji cylindrów z czujnika położenia wałka rozrządu, sterownik ustala w którym cylindrze ma nastąpić zapłon i steruje odpowiednio przełączaniem cewek zapłonowych. Pomijam tu dodatkowe zależności wpływające na kąt wyprzedzenia zapłonu. Przy okazji informacja - w przypadku braku sygnału z czujnika identyfikującego cylindry zapłon jest wyzwalany w cylindrach parami, czyli w każdym cylindrze zapłon występuje dwa razy w ciągu pełnego cyklu, a wtrysk jest przestawiany na tryb wtrysku jednoczesnego.
W sytuacji uszkodzonego czujnika położenia wału korbowego (brak sygnału) brak jest możliwości uruchomienia silnika. Zdarzają się sytuacje, gdy sygnał wprawdzie jest, lecz jest zniekształcony. Wtedy silnik uruchamia się bardzo ciężko i występują poważne zakłócenia w jego pracy, czyli mocne szarpanie.