MotoNews.pl
  

Badania drogowe naszych samochodów

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Wątek ma dotyczyć metod i sposobów pomiarów naszych pojazdow. Czyli jak Wy to robicie?

Ja np. jutro skoro swit wybieram sie na pomiary osiagow Malachitowego Mysliwca:
- bledu szybkosciomierza
- rozpedzania do 100 km/h (predkosci rzeczywistej)
- rozpedzania od 60-100 km/h na IV b. (predkosci rzeczywiste)
- rozpedzania od 60-100 km/h na V b. (predkosci rzeczywiste)
- rozpedzania od 80-120 km/h na IV b. (predkosci rzeczywiste)
- rozpedzania od 80-120 km/h na V b. (predkosci rzeczywiste)
Sprzet pomiarowy - jak zwykle stoper i plaska droga ze slupkami 100-metrowymi w okolicy Przejazdowa (kolo Gdanska).

Wynikami podziele sie w tym watku.

Na marginesie z checia zmierzylbym w wyzej opisanych warunkach zdrowy egzemplarz Poloneza GSI bez gazu, a to z tej racji, ze przypuszczalnie w konkurencji rozpedzania na V biegu moglby pobic Roverka - ale jak mowie to tylko moje przypuszczenia - pomiar rozwialby moje watpliwosci. Jezeli znalazlby sie ochotnik z takim pojazdem jestem sklonny partycypowac w kosztach paliwa podczas pomiarow w umowionym terminie
A moze wiecie czy gdzies byl wiarygodny test osiagow PN GSI w ww. zakresach predkosci?

Pozdrawiam
Adamus
  
 
Fajny topic!! Test GSI - niestety nie wiem, fajny test GLI Abimex byl w Auto International (obecnie Auto Motor i Sport) bodajze w 1996 roku. Mam te gazety, ale w Polsce
Zycze pozytywnych zaskoczen
  
 
Ja moge ze swej strony zaoferowac drugiego "zdrowego" 1.4 w celu porownania osiagow i ew. przeklamania licznika Z tym ze dopiero za tydzien...
  
 
Dziekuje za Rover, mysle, ze wyniki bylyby zblizone.

Pogoda ma byc jutro sprzyjajaca (bez opadow, slaby wiatr) wiec warunki beda git.

Pozdrawiam
Adamus
  
 
ja tylko dodam ze jezeli zrzucimy sie frakcyjnie (WNG) to mam patrol ktory moglby zrobic pomiar predkosci w danym momencie na danej predkosci..np wislinka lub trakt w strone pruszcza...
znam jedno zdrowe GSi wiec pogadam z gosciem...
pozdrawiam
  
 
Blad radaru niebieskich moze byc calkiem duzy, wiec odpada. Zreszta, ciezko mierzyc predkosc siedzac wewnatrz samochodu

Pozdrawiam
Adamus
  
 
Jutro (dziś w nocy nawet) sprawdzę mojego przy pomocy GPSa.
  
 
No i zmierzylem Malachitowego!

Warunki testu:
- sucha droga, wiatr zachodni ok. 20 km/h, temp. 10-16 st. C
- przebieg samochodu od 95625 km do 95750 km
- ilosc udanych pomiarow (1 pomiar = przejazd 1 km z wlaczonym stoperem, nie dotyczy pomiaru 0-100 km): > 70
- wyniki w sekundach sa srednia z przejazdow w obu kierunkach (z wiatrem i pod wiatr)

Wyniki:
- blad wskazan szybkosciomierza:
wskazywane 60 km/h
rzeczywiste 55,7 km/h - blad +7,7%

wskazywane 80 km/h
rzeczywiste 76,5 km/h - blad +4,6%

wskazywane 100 km/h
rzeczywiste 97,7 km/h - blad +2,4%

wskazywane 120 km/h
rzeczywiste 117,6 km/h - blad +2,0%


- rozpedzanie do 100 km/h (predkosci rzeczywistej)
11,7 s


- rozpedzanie od 60-100 km/h na IV b. (predkosci rzeczywiste)
11,4 s

- rozpedzanie od 60-100 km/h na V b. (predkosci rzeczywiste)
16,1 s

- rozpedzanie od 80-120 km/h na IV b. (predkosci rzeczywiste)
12,0 s

- rozpedzanie od 80-120 km/h na V b. (predkosci rzeczywiste)
17,8 s


Jestem zaskoczony pozytywnie - czasy sa sporo lepsze, niz mojego pierwszego PN Rovera (1996, mierzony w identycznych warunkach w 2000 r.). Tamten rozpedzal sie do setki w 11,9-12 s., a na V-biegu 80-120 km/h robil w powyzej 20 s. Odkopie jego wyniki dopiero jutro i wrzuce tutaj.

Poniewaz obecny egzemplarz sporo poprawil "roverowe" wyniki, stad moje przypuszczenia co do GSI raczej sie rozwialy, a moze...

Pozdrawiam
Adamus
  
 
Adamus, a w jaki sposób dokonywałeś pomiarów i jak zadbałeś o dokładność i powtarzalność odczytów?
 
 
Wreszcie ktoś podaje realne, a nie bajkowe osiągi Poldrovera (chodzi mi głównie o sprint do 100kmh)
  
 
moj fiat jakbym nie mierzył wychodzi ok 19 sek
  
 
Taki wzorcowy to chyba nawet w 15 sekundach się powinien zmieścić.
Polonez 1.6GLE (100kg cięższy) tyle właśnie ma w instrukcji.
  
 
Cytat:
2006-06-03 18:30:38, robreg pisze:
Adamus, a w jaki sposób dokonywałeś pomiarów i jak zadbałeś o dokładność i powtarzalność odczytów?


Stoper, droga plaska i prosta ze slupkami 100 metrowymi, wielokrotne pomiary na dystansie 1 km powtarzane w obu kierunkach - wszystko wg Polskij Normy
Wczesniej okreslenie przeklaman szybkosciomierza - czyli wielokrotne przejazdy po 1 km odcinkach ze stalymi predkosciami wskazywanymi: 60, 80, 100, 120 km/h i mierzenie stoperem czasow przejzadu. Tyle.

Pozdrawiam
Adamus
  
 
Cytat:
2006-06-03 23:21:05, adamus pisze:
Stoper, droga plaska i prosta ze slupkami 100 metrowymi, wielokrotne pomiary na dystansie 1 km powtarzane w obu kierunkach - wszystko wg Polskij Normy Wczesniej okreslenie przeklaman szybkosciomierza - czyli wielokrotne przejazdy po 1 km odcinkach ze stalymi predkosciami wskazywanymi: 60, 80, 100, 120 km/h i mierzenie stoperem czasow przejzadu. Tyle. Pozdrawiam Adamus


No ok, ale co? Masz kogoś kto patrzy dokładnie kiedy określony punkt auta mija określony punkt drogi, czy robisz to w pojedynke? Na 1000m bład taki będzie dość niewielki (chyba nawet pomijalny), ale ciekawi mnie jak dokładnie wykonywane są takie próby drogowe.


[ wiadomość edytowana przez: robreg dnia 2006-06-03 23:37:03 ]
 
 
Robreg, chyba widać kiedy mijasz słupek (wł-wył stoper gdy słupek jest na wysokości kierowcy)

Mój ma pewnie sporo gorsze, do setki kiedyś wyszło mi 15,7
  
 
Przy badaniu bledu stoper uruchamiam i zatrzymuje w momencie kiedy slupek mija wysokosc prawego lusterka.

Kiedy juz badam rozpedzanie od jakiejs predkosci to rozpedzam sie do predkosci rzeczywistej np. 80 km/h (czyli w moim przypadku 83,7 km/h na liczniku) wlaczam bieg np. IV, utrzymuje te predkosc przez chwile i w momencie "kick downu" (prawa noga na gazie w dol) uruchamiam stoper i czekam az na liczniku pojawi sie prawdziwe 120 km/h, czyli w moim przypadku 122,4 km/h na liczniku - wtedy zatrzymuje stoper. Aby zminimalizowac bledy powtarzam to wielokrotnie (np. pomiar 60-100 km/h na IV b. robilem 22 razy!), koniecznie jezdzac w obu kierunkach, po czym wyciagam srednia z czasow przejazdow. Ta sredni to wyniki jakie pokazalem wyzej.

Pozdrawiam
Adamus
  
 
Polecam kupić urządzonko o nazwie G-tech.
Wtedy nie trzeba się bawić ze stoperem.
  
 
Adamus, no jakby sie Złośliwy nie czepiał, zrobiłeś to max profi jak tylko sie da... Uznanie za chęci.

Jojo, sam sobie odpowiedziałem, że różnica, czy włączy się stoper przy przednim zderzaku czy środkowym słupku (max. 4m różnicy) na dystansie próby 1000m daje błąd rzędu 0,4+-0,1% (przy całym samochodzie to błąd max 1% - można taki błąd pominąć albo rozliczyć go na przedziały.
 
 
Jeśli GPS pokazuje prędkości prawidłowo to:

licznikowe 120 km/h to rzeczywiste 115 km/h
licznikowe 160 km/h to rzeczywiste 150 km/h
  
 
Stosowana przeze mnie metoda pomiarow opisana jest m.in. w:
1. S. Orzelowski - "Eksperymentalne badania samochodow i ich podzespolow"
2. K. Trzeciak - "Diagnostyka samochodów osobowych"
3. Polska Norma PN-82/S-02015

Pozdrawiam
Adamus