masz silnik mpi sterowany przez ecu, z tego jest prosty wniosek że kąt zapłonu jest sterowany optymalnie do warunków pracy silnika i zmienia się w czasie;
każdy jednak układ ECU potrzebuje bazy od której ma sterować, w naszym przypadku wyprzedzeniem zapłonu i tą bazę trzeba ustawić, nazywa się to czasem statycznym lub rzeczywistym wyprzedzeniem zapłonu, polega to na tym że trzeba w trakcie ustawiania uniemożliwić komputerowi chwilową zmianę wyprzedzenia, najczęściej poprzez odłączenie/podłączenie/zmasowanie itd w różnych autach jest różnie, odpowiedniego złącza, wtedy mamy możliwość ustawienia owego statycznego kąta wyprzedzenia i on staje się bazą od której komputer potem sam steruje
mam nadzieję że to jasne
ja np. nie mogę pojąć dlaczego informatycy mówią o "silniku w skanerze antywirusowym", "programie opartym na nowym silniku", z technicznego punktu widzenia to bzdura przecież