Wyprzedzenie zapłonu

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam.
Chciałbym sobie sprawdzić wyprzedzenie kąta zapłonu (i ewentualnie go wyregulować jak będzie trzeba).
Podobno dla mojego silniczka kąt ten wynosi 5' ale w książce obsługi mam napisane tak: "sprawdzić wyprzedzenie zapłonu (rzeczywiste 10' BTDC przed górnym położeniem zwrotnym).
W związku z powyższym pytanie jest takie:jaki faktycznie powinien być kąt wyprzedzenie zapłonu ( 5' czy 10') i co oznacza (enigmatyczne dla mnie) stwierdzenie :"rzeczywiste przed górnym położeniem zwrotnym"- jak to jest napisane w książce.
Pzdr

Lantra 1,5i 93r silnik G4J
  
 
masz silnik mpi sterowany przez ecu, z tego jest prosty wniosek że kąt zapłonu jest sterowany optymalnie do warunków pracy silnika i zmienia się w czasie;
każdy jednak układ ECU potrzebuje bazy od której ma sterować, w naszym przypadku wyprzedzeniem zapłonu i tą bazę trzeba ustawić, nazywa się to czasem statycznym lub rzeczywistym wyprzedzeniem zapłonu, polega to na tym że trzeba w trakcie ustawiania uniemożliwić komputerowi chwilową zmianę wyprzedzenia, najczęściej poprzez odłączenie/podłączenie/zmasowanie itd w różnych autach jest różnie, odpowiedniego złącza, wtedy mamy możliwość ustawienia owego statycznego kąta wyprzedzenia i on staje się bazą od której komputer potem sam steruje

mam nadzieję że to jasne

ja np. nie mogę pojąć dlaczego informatycy mówią o "silniku w skanerze antywirusowym", "programie opartym na nowym silniku", z technicznego punktu widzenia to bzdura przecież