Tłoki korbowody C30SE C30LE

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Witam
Zamieszczam poniżej swoje przemyślenia, pomiary i fotki dotyczące tłoków i korbowodów rzędowych silników: C30SE i C30LE. Może komuś się to przyda przy extremalnych modyfikacjach i pogoni za mocą (mam taką nadzieję ).
Ogólnie zastanawiałem się nad stopniem sprężania R6'ek oraz rozwiązaniami zastosowanymi w nich.
Pierwszym prze zemnie rozłożonym silnikiem R6 był C30SE i zastanawiałem się nad przeznaczeniem dodatkowego otworu w panewkach korbowodowych...
Dziwiłem się także brakiem dosyć skutecznego rozwiązania dotyczącego chłodzenia tłoków, mianowicie natrysku oleju (od spodu) - stosowanego powszechnie np przez BMW. Ostatnio zacząłem składać kolejnego C30SE i postanowiłem porównać jego tłoki z posiadanym również w częściach C30LE.
Po dokładnym odmoczeniu tłoków i korb dowiedziałem się o przeznaczeniu w/w otworów w panewkach...
No ale po kolei:
Fotka tłoków, denka:

Po lewej tłok C30LE, widoczne gładkie denko, C30SE z podcięciami na zawory.
Widok z boku, z korbowodami:

Jak widać wysokość korb z tłokami jest porównywalna (nie jestem w stanie określić różnicy - wg mnie jest identyczna +/- 0,5mm)
korbowody różnią się długością o ok.5-6mm. Średnica sworznia dla C30LE - 23mm (łączony skurczowo), C30SE 22mm (pływający).
Tłok C30LE bardziej masywny, większa grubość denka o ok. 1-2mm.
Daje to możliwości odprężenia-doprężenia silnika (bloki są biźniacze).
Teraz korby:
Pierwsze zdziwienie. Wiem już po co są otwory w panewkach

(C30LE)
Zostały one bez zmian po C30LE /NE? które to są wyposażone w bardzo fajne otwory w korbowodach
Oto one:


Otwór wylotowy został prawdopodobnie dobrany średnicą w celu optymalizacji strumienia oleju.
Najlepsze jest to, że otwory w wale korbowym (otwór olejowy w sworzniu) oraz otwór w korbowodzie ustawiają się w linii (pełne otwarcie, zgranie) tylko raz w czasie pełnego obrotu wału, i tylko wtedy następuje natrysk dokładnie wycelowany na denko danego tłoka. Kąt poprowadzenia otworów też ma kapitalne znaczenie, celując w część wydechową tłoka.
Reasumując, nieźle to wykumali w CIHu. Pytanie dlaczego niema tego w bardziej wysilonym C30SE??
W lotusie jest zupełnie inny system smarowania, włączając system natrysku.
W każdym razie może się to komuś przyda...
Tego Wam życzę
  
 
Takie same dziury są w X20SE, który swego czasu rozłożyłem i złożyłem

-----------------
Stahu