MotoNews.pl
2 Rajdowe legendy B/S-grupy [ciekawostki i zagadki techniczne] (130543/0) - PT
  

Rajdowe legendy B/S-grupy [ciekawostki i zagadki techniczne]

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
a więc z racji tego że nie ma na tym forum możliwości podzielenia jednego tematu na dwa oddzielne zakładam nowy temat w którym bedziemy pisali o najciekawszych wynalazkach B i S-grupy . więc zaczeliśmy od Lanci ecv1 i ecv2 no i została wyjasniona zagadka tajemniczej rury nad kolektorem wydechowym
która okazała sie być obiegiem cieczy chłodzącej a nie p[odgrzewaniem spalin

no i do pełni tematu troche suchych danych
silnik czterocylindrowy rzedowy z dwiema turbosprężarkami KKK typ K26, które dmuchaja 2.2 (2,3 )bara pojemność 1759ccm, głowiica typu Triflux 16v 4 zawory na cylinder w układzie krzyżowym
średnicaxskok tłoka 88,5x71,5mm
moc/moment 600KM/8000obr/min i 55kGm/5000obr/min(s4 45kGm )
stopień sprężania 7,5:1
waga 930kg (910kg ecv2)
przyspieszenie 0-200km/h 10s
v-max 230km/h
napęd skrzynka 5-cio biegowa, dyfer ZF , napęd 4x4, rozkład 30/70%,
hamulce przód 2 tłoczkowe zaciski tarcze 300mm wentylowane, tył 1 tłoczkowe zaciski tarcze 300mm wentylowane of corze brembo
koła karbonowe-kevlarowe fele przód 9x16" tył 11x16"
opony 230/660-16" i 290/660-16"

no i pare zdjęć do pełni zestawu :
system triflux

koła

ecv1


ecv2



i środki



no i mam jedno pytanie czy system triflux był zastosowany jeszcze w jakims innym samochodzie czy tylko pozostał w fazie testó w ecv??
  
 
w poprzednim temacie bart wspomniał juz o innych ciekawostkach s-grupy
Cytat:
z aut S grupy nigdy nie powstalej przygotowane na nierozpoczety niestety po skasowaniu B grupy sezon 1987 takie jak:
nowe wcielenie audi quattro s1

japonska torpeda na bazie toyoty mr2

inna japonska S grupa z silnikiem trojwirnikowym wankla madzia rx7


mial byc jeszcze kadett S1 ktorego foty jeszcze nie wyszperalem po sieci , pug 405 t16 i chyba cos z renowek poza tym co juz wczesniej blyszczalo w B grupie.... aale by sie dzialo gdyby B grupa sie ostala nie??

  
 
A mnie z grupy B , bardzo ciekawi taki pojazd , co się zwie FORD RS 200
Bardzo ciekawa konstrukcja :



A i wyglądało to też trochę kosmicznie :



O osiągach tez wspomnę :
* 1780 cm3
* od 250-475 KM
* od 6.1 do 3.1 s/100km/h

Bardzo fajny pojazd



To może teraz ktoś coś przytoczy o Audi Quatro S1 lub Renault 5 Maxi ?
Pozdrówki . Piotrek.
  
 
Audi Quattro S1
nr homologacji 1.5.1984 (B264) S1 1.7.1985
silnik 2110ccm 5 cylindrowy rzędowy 20v turbina kkk typ k27 skok/średnica tłoka 85/79,5mm , stopień sprężania 7,5:1 moc 444KM(500KM)/7500obr/min, moment 49kgm/5500obr/min
przeniesienie napędu 4x4 rozkład 50/50 skrzynia 6 biegowa sprzęgło 2 tarczowe
zawiechaprzód/tył McPherson
hample304mm p/t
waga1200kg
osiągi0-100km/h 3,1s








[ wiadomość edytowana przez: barakuda dnia 2006-01-09 12:36:52 ]

[ wiadomość edytowana przez: barakuda dnia 2006-01-09 13:03:39 ]
  
 
Reanult szykowalo 5Turbo Maxi V6 4x4

Audi experymentowalo z 1000KM silnikiem umieszczonym centralnie - gdzies mam foty jednego takiego na testach w ........ Czechach (a wczesniej Czechosłowacji), no i oczywiscie Porsche 959 z pierwszy raz zastosowana skrzynia sekwencyjna i elektronicznym rozdzialem mocy pomiedzy osiami (pokretlem z kabiny )
A tu dodatkowo fotosy Sgrupowej MR2 Klik

[ wiadomość edytowana przez: spawn666 dnia 2006-01-09 15:28:02 ]
  
 
Ja mam takie coś, socjalistyczne : Łada EVA (cały artykuł w czasopiśmie "Motor" z 25 września, 1988r)


Szczegóły techniczne (tak z grubsza):
1861 ccm, 16V z turbo i intercolurem, moc 250 kW, silnik umieszczony centralnie, skrzynia V, po dwa Bilstein'y na koło, itp, itd...
  
 
to była lada samara-eva

i następca z 1989r samara s-proto

  
 
No w końcu ktoś napisał coś o B-grupowuch potworach Super
Ja zdjęć już nie dorzucę, bo same najlepsze autka poszły

Jak dla mnie the best rajdówka mi B-grupy były:

Peugeot 205 T16 i wersja późniejsza Evo2

Najlepszy napęd z tamtych czasów, samochód w pełni korzystający z dobrodziejstw regulaminu Grupy B (konstrukcja rurowa, poszycia z włokien)

Lancia Delta S4

Rewolucyjny silnik, połączenie sprężarki i Turbo w jednym, które abarth doskonale spasował, zero dziury w obrotach, samochód idealnie ciągnął przez cały zakres obrotów. Swoją drogą ciekawe, że nikt później nie kontynuował tego rozwiązania.

Lancia modelami ECV1 i ECV2 poszła o krok naprzód, wersja z silnikiem typu triflux i dwiema turbosprężarkami, po prostu majstersztyk

A na koniec ulubiony samochód Audi Quattro S1, cudowne kształty i wręcz cudowny dźwięk silnika Miodzio
  
 
A dysponuje ktos fotkami i okladmniejszymi danymi polskiego prototypu zwanego"Oberek"??
widzialem go na 2 fotkach- jak zwykle w PRLu tak szybko jak sie pojawil tak szybko zniknal...
ale wydaje mi sie najbardziej rasowym polskim samochodem rajdowym zblizonym konstrukcyjnie do topowych B- grup...
niestety nie wiem nic na temat silnika jaki tam mial byc montowany??

  
 
Cytat:
2006-01-09 15:23:25, HNT pisze:
A dysponuje ktos fotkami i okladmniejszymi danymi polskiego prototypu zwanego"Oberek"?? widzialem go na 2 fotkach- jak zwykle w PRLu tak szybko jak sie pojawil tak szybko zniknal... ale wydaje mi sie najbardziej rasowym polskim samochodem rajdowym zblizonym konstrukcyjnie do topowych B- grup... niestety nie wiem nic na temat silnika jaki tam mial byc montowany??


własnie miałem wspomniec o naszej b-grupie




co do danych to niewiele tego mozna znaleźć z tego co mozna wyczytac to waga ok 870kg, troche blachy z poldka, elementy lady, zawiecha przód z escorta, zawiecha tył jak i napęd z lancii

[ wiadomość edytowana przez: barakuda dnia 2006-01-09 15:29:54 ]
  
 
Oberek byl prywatna konstrukcja Bogdana Wozowicza. Dejta zna tego pana osobiscie (Qba pewnie tez), niech sie dowiedza wiecej Moze stoi gdzies w szopie??
  
 
o oberku i jego losach wersji jest kilka, najbardziej powszechną jest ta że spłoną w pożarze od zwarcia w instalacji elektrycznej a pan Wozowicz chyba niechętnie lubi opowiadac o oberku
  
 
B-grupa moja miłość z tego wszystkiego ide szukac dvd z 3 filmami o B-grupie tam duz muwia o danych tych potworko tylko ja ni w ząb angielskiego nieznam
  
 
Widzę że z Oberkiem zostałem uprzedzony (bo mam gdzieś i ten "Motor"), ale idąc dalej socjalistycznie, pojawia się Skoda 180RS oraz 200 RS (opisywana w "Motorze" nr 12, 1976r).

Bazowały na 110R, silnik o pojemności 1997 ccm, mocy 163 KM w 200RS oraz 1771 ccm i 154 KM w 180RS itd itp...



Fotki pochodzą z netu, gdybym dysponował skanerem mógłbym wrzucić część artykułu...
  
 
troche jeszcze rs200:


taka skodiczka budzi we mnie najwieksze emocje z posrod aut rajdowych zza zelaznej kurtyny bo nawet w momencie gdy ta skoda wchodzila na rynek byla raczej kojarzona z powolnym sposobem przemieszczania sie , a tu nagle takie szersze o pol metra rs200 i 170 koni za tylna osia podobny uklad jak w alpinine a-110 ,

w rumunii tez nie proznowali i mieli 2 drzwiowa dacie rally nie wiem nic wiecej o tym aucie jednak.



nikt nie wspomnial jeszcze o czasem poniewieranej i wysmiewanej b grupie czyli o Austinie Roverze Metro auto mniej udane w stosunku do poteznych lancii czy audi, bez turba ale w granicach 400 koni mialo maly budzet austina w stosunku do potentatow B grupy sprawil ze to autko nie blyszczalo.


co jeszcze... citroen BX 4TC , tez nic nie wiem o tym aucie poza tym ze wystartowal jako b grupa chyba tylko w 1 rajdzie wrc i sie popsul


byla jeszcze b grupowa toyota celica ktora byla mistrzem imprez typu "endurance rally" czyli rajdow wytrzymalosciowych i dlugodystansowych typu safari czy rajd wybrzeza kosci sloniowej,



szwepsu znalazl prawdopodobna fote tego opla kadetta s1:


no i jak dla mnie najwiekszy smaczek czyli 288gto ferrari na poczatku lat 80 tych bylo zywo zainteresowane rajdami i chyba nie przypadkiem wlasnie w polowie lat 80 tych skonstruowano mocno zmodyfikowana wersje ferry 308 specjalnie na potrzeby b grupy, powstalo 288gto... pelnokrwiste rajdowe b grupowe ferrari niestety nie zdazylo wystartowac przed rozwiazaniem b grupy
nie musze chyba przekonywac ze byloby to najpiekniejsze stylistycznie auto b grupowe
  
 
panowie własnei oglądam film too fast too race i tam są pieknie opisane wszystkie b-grupy łacznie z citroenem.kurcze czumu rzem sie angielskiego nie nauczył
  
 
o tym kadecie to chyba sam opel juz nic nie wie z marnych informacji jakie na ten temat można znaleźć to to że miał ponoć 400KM

a Citroen rzeczywiście miał pecha , wystartował w 54 rajdzie Monte Carlo w 1986r i tak udanie zakończył rajd


[ wiadomość edytowana przez: barakuda dnia 2006-01-09 20:20:50 ]

[ wiadomość edytowana przez: barakuda dnia 2006-01-09 20:21:16 ]
  
 
Całkiem niedawno powstało forum o takiej tematyce i powoli sie rozkreca...http://www.streetracing.pl/forum/viewforum.php?f=54&sid=b90ad2db6decaff669a6b5dfef3cd687
  
 
Z tego co mi wiadomo to Skoda 200RS (oraz 180RS - auta te same al;e silniki mialy inne pojemnosci) byla przygotowana do startow w grupie 2 a nie w B grupie. Do B grupy Czesi przygotowali 130LR no i byly dodatkow auta przygotowane na wyscigi na torze (chyba raz albo 2 razy toto startowalo) 130L/H. Nie mozna oczywiscie zapomniec o projekcie (powstaly 2 egzemplaze) 160RS (Skoda Rapid + motor 1600 z LADY). Byl jeszcze Rapid z turbina (jeden egzemplaz ale niestety mimo wysmienitych osiagow zostal skasowany w czasie jakiejs pojezdzawki a na nowy nie bylo kasy) i w nadwoziu 130RS'a pakowana jeszcze byla 2.0l jednostka ale tego tez za wiele nie powstalo.

PS. Foteczek nie zamieszczam bo jest ich pełniutko w sieciuni
  
 
Spawn, zeby homologowac 200RS w grupie 2 to musieliby wyprodukowac chyba 500 albo nawet 1000 egzemplarzy. Polonez 2000 byl najpierw homologowany w gr 4 bo tam byl mniejszy limit proukcji a rok pozniej w grupie 2. Poza tym grupa B i grupy 1-4 byly w innych latach, to jest alternatywny podzial. Wiec zaleznie kiedy te skody powstaly to albo nalezaly do grupy 2/4/5(prototypy) albo do A/B.