MotoNews.pl
  

4A-FE - jak przywrócić zrabowaną moc?

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Niestety pod koniec produkcji Cariny, jej silnik 1,6 został "zduszony" ze 115 do 99 koni. (Podobno z powodu jakiejś ekologii... czy cuś?) Moja Carina jest jednym z ostatnich wyprodukowanych egzemplarzy i mam moc właśnie 99 koni.

Czy ktoś wie na czym polegały zmiany w tym silniku?
Czy są jakieś mechaniczne różnice, czy tylko elektronika?

Czy można, bez powaznej ingerencji, przywrócić Carinie pierwotne zamierzenie japońskich konstruktorów, nie ograniczanych europejskimi noramami ekologicznymi i oddać jej zrabowane 15% mocy?
  
 
Jeżeli już, to mógłbyś ewentualnie myśleć o ożywieniu najwyżej 7 koników, bo między 106 a 116 koni są poważne różnice w głowicy, osprzęcie i elektryce, a jest szansa, że 99KM to tylko przyduszona wersja tego 106KM.
Pozdro.
  
 
Z tego co wyczytałem to były dwie wersje silnikowe. 106(107) koni i 115(116). Przy czym pierwsza to wersja LeanBurn, a druga "zwykła".
Pod koniec LeanBurn już nie było, a zwykłą ograniczyli ze 115 do 99. Ale był to zabieg tylko kosmetyczny wynikający z... i tu mam dwie wersje. Jedna mówi o spalinach i ekologii, druga o wysokim podatku od samochodów powyżej 100 koni w Niemczech, czy jakimś innym europejskim kraju.
Moja wersja samochodu, to: zwykły - nie LeanBurn, wyprodukowany w 1997 z przeznaczeniem na rynek polski, i mocy 99 koni mechanicznych (73 KW). Ta wersja silnika powstała ze 115 konnego w ostatnich miesiącach produkcji. Nie chce mi się za bardzo wierzyć, że zmieniali by konstrukcję silnika, na kilka miesięcy przed zakończeniem produkcji samochodu.
Ale to tylko moja wiara i szczątkowe wiadomości z sieci zebrane do kupy.
Może jest ktoś, kto po prostu wie czym się różnią te silniki?
  
 
Mogę się podzielić informacjami w tym zakresie z nissana primery P11.

W Niemczech z powodu podatków w tym modelu i motorze 1,6 (ga16de) dławiono moc z 99 do 90 KM. Robiono to na 2 sposoby albo wkładano wałki rozrządu o niższym wznosie krzywek, albo stosowano kolektor dolotowy z mniejszą średnicą kanałów (kod c74 zamiast c73).

http://forum.nissanklub.pl/index.php/topic/40359-zredukowana-moc-w-silnikach-ga14de-i-ga16de/

U mnie były wałki o niższym wznosie, które wymieniłem na te z silnika ga16ds (silnik ten sam ale na gaźniku), czyli jeszcze wyższe od standardowo stosowanych w ga16DE. Zablokowałem zawór EGR (koszt chyba 20gr) , przyspieszyłem trochę zapłon i z 90 zrobiło się 110KM. Sporo ogólnych danych można wyczytać z forum nissana (dział nissan power team).

http://forum.nissanklub.pl/index.php/forum/42-nissan-power-team/

Może w toyota w carinie robiła podobne zabiegi??
Trzeba by pomierzyć wałki różnych wersji cariny.

  
 
Dobrze byłoby mieć 3 VINy pewniaki z wszystkich wersji silnikowych, a potem przekopać ToyoDIY porównując poszczególne elementy typu głowica, wałki, przepustnica itd.
Np. W 4E-FE przy dławieniu silnika zasadnicza różnica była w przepustnicy i bodajże kolektorze.
Pozdro.