Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
scoodie RegionAdmin Viki B CDX Lublin | 2006-03-24 21:23:50 krótki opis: jak wymienić łożysko w kole przednim (Opel Ascona-model do zdjęć, Astra, Calibra, Vectra A, Kadett)
Potrzebne narzędzia: - nasadka przedłużona i wzmocniona: 30 (bez tego nie ma co zaczynać pracy bo nie odkręcimy nakrętki koronowej z przegubu) - klucze płaskie lub oczkowe: 13, 17, 19 - klucz ampulowy: 10 - grzechotka (wygodniej pracować): 13, 17, 19 - śrubokręt płaski (2 szt.) - śrubokręt krzyżak - młotek średni (np 2,5kg) i duży (np 5kg) - imadło (wygodniej wpasować nowe łożysko) - podtrzymka stalowa - drobny papier ścierny - ściągacz (patrz foto) - coś do wybicia piasty z łożyska - ja użyłem do tego duużej nakrętki (patrz foto) - coś do wybicia łożyska ze zwrotnicy - jakieś stalowe okrągłe "badziewie" (niestety brak foto) W celu wymiany łożyska najwygodniej jest mieć całą kolumnę McPhersona i zwrotnicę na warsztacie. Trzeba więc poświęć chwilę by ją wyjąć, nie jest to na szczęście kłopotliwe. W tym celu należy: 1. Poluzować śruby na kole, zdjąć zawleczkę z nakrętki koronowej na przegubie (widczona w samym środku koła), odkręcić nakrętkę - może to przyspożyć sporych kłopotów gdyż powinna ona być bardzo mocno przykręcona. Nakładamy nasadkę 30 (ja mam dorabianą, kutą, a pokrętłem do niej jest klucz "francuz", ale są dostępne przecież "normalne"), zakładamy jakieś ramię do niej (tylko nie grzechotę bo nie przypuszczam by którakolwiek, nawet najlepsza wytrzymała), na ramię dobrze jeszcze nałożyć jakąś rurkę jako przedłużenie (ja użyłem fragmentu starego układu wydechowego). Mając tak przygotowane ramię (moje miało około 80cm) odkręcamy. Podnosimy auto. 2. Rozpiąć sworzeń dolny wahacza, * 3. Odpiąć stabilizator od wahacza, * *Nie będę pisał jak to robić ponieważ opisałem to przy okazji wymiany osłon na przegubach 4. Rozpiąć końcówkę drążka kierowniczego. Potrzebujemy do tego klucz (najlepiej oczkowy) 19. Odkręcamy nakrętkę do momentu gdy jej powierzchnia będzie równa z końcem gwintu. Zakładamy wtedy ściągacz i próbujemy wypchnąć przy jego pomocy końcówkę (w moim przypadku po "naciągnięciu" musiałem jeszcze stuknąć młotkiem w korpus gdzie siedziała końcówka bo sam ściągacz nie dał rady). Gdy już sobie z tym poradzimy należy wykręcić nakrętkę do końca (przypuszczalnie będzie obracać się wraz z nią szpilka, trzeba ją wtedy docisnąć w dół ręką, wykręcić nakrętkę i zdjąć końcówkę) mój ściągacz ![]() wypchnięta końcówka drążka ![]() 5. Zdejmujemy klocki hamulcowe - trzeba wybić dwie metalowe rurki, które trzymają klocki i nie zgubić przy tym blaszek sprężynujących) 6. Odręcamy zacisk hamulca - w tym celu zdejmujemy "zaślepki" foto 2 (najlepiej podważać je śrubokrętem) i odręcamy ukryte pod nimi śruby (klucz ampulowy 10). Po ich wykręceniu zacisk swobodnie zejdzie ze zwrotnicy, możemy ułożyć go gdzieś na wahaczu albo podwiesić na drucie (trzeba uważać, żeby nie uszkodzić przewodu hamulcowego) 7. Na tym etapie możemy pokusić się odchylić całą kolumnę na zewnątrz tak aby wyjąć przegub z piasty (należy się pilnować by nie wysunąć go zbyt daleko na zewnątrz auta, żeby nie wyciągnąć go ze skrzyni). na zdjęciach jest zdjęta zewnętrzna część zacisku - nie ma potrzeby jej zdejmować zaślepki ![]() śruby mocujące zacisk do zwrotnicy ![]() 8. Zdejmujemy tarczę hamulcową - powinna być przykręcona do piasty (śrobokręt krzyżak). Jesteśmy w takim położeniu: rozpięta końcówka drążka kierowniczego rozpięty stabilizator ![]() rozpięty sworzeń dolny wahacza ![]() wyjęty przegub, zdjęty zacisk hamulcowy i tarcza hamulcowa ![]() ![]() 9.Pozostało nam odkręcić kolumnę McPhersona od kielicha - 3 narkętki 13 widoczne pod maską. Po ich odkręceniu wyjmujemy kolumnę. nakrętki ![]() wyjęta kolumna ![]() 10. Mocujemy kolumnę w imadle tak, aby móc wybić z niej piastę (czyli tak aby piasta o nic nie zahaczała), przystawiamy coś o średnicy pasującej do piasty i wybijamy ją (walić dużym młotkiem). Po wybiciu czyścimy tuleję na piaście. wybita piasta i przyrząd użyty do jej wybicia ![]() 11. Zdejmujemy pierścienie Segera po obu stronach łożyska. Ja nie mam wystarczająco mocnych szczypiec aby sobie z takim pierścieniem poradzić więc użyłem szpikulca (aby podważyć jeden koniec pierścienia) oraz dwóch śrubokrętów (operować nimi tak jak przy zdejmowaniu opony z felgi) pierścień Segera ![]() 12. Układamy zwrotnicę na rozkręconym imadle tak, aby stare łożysko wychodząc o nic się nie oparło, kładziemy na nim wspomniane wcześniej "badziewie" i walimy młotkiem zza ucha aż łożysko wyjdzie. Wewnętrzą powierzchnię zwrotnicy należy wytrzeć szmatką i przeczyścić drobnym papierem ściernym. zwrotnica z wyjętym łożyskiem, widoczne rowki na pierścienie Segera ![]() nowe (CX 011) i stare łożysko ![]() 13. Z zewnętrznej strony otworu w zwrotnicy nakładamy nowy pierścień Segera (ja miałem w zestawie z łożyskiem). Na powierzchnię otworu nakładamy cienką warstwę smaru i taką samą na nowe łożysko (ja nałożyłem smar grafitowy). Opieramy zwrotnicę zewnętrzną stroną na np. imadle a od wewnętrznej strony układamy w miarę równo nowe łożysko, można je bardzo delikatnie dobić młotkiem (tak żeby tylko nie wypadło). Wkładamy zwrotnicę w imadło i wciskamy za jego pomocą łożysko (moje imadło jest zbyt płytkie aby dociskać łożysko w połowie jego szerokości, więc na zdjęciu widać, że użyłem dodatkowo stalowej podtrzymki). W ten sposób uda nam się je wcisnąć do momentu gdy jego powierzchnia zrówna się z powierzchnią zwrotnicy. Następnie znów opieramy zewnętrzną stronę zwrotnicy na np. imadle, na nowe łożysko układamy stare i za jego pomocą (ja na nim ułożyłem jeszcze podtrzymkę) wbijamy nowe na jego miejsce do momentu, aż dojdzie do założonego wcześniej pierścienia Segera. Po wbiciu zakładamy drugi pierścień po wewnętrznej stronie zwrotnicy. założony nowy pierścień ![]() układamy nowe łożysko ![]() wciskamy nowe łożysko w imadle ![]() dosuwamy do pierścienia za pomocą starego łożyska i młotka ![]() 14. Smarujemy wewnętrzną powierzchnię łożsyka oraz tuleję piasty. Podpieramy wewnętrzny pierścień łożyska od wewnętrznej strony zwrotnicy, a od zewnętrznej ustawiamy równo piastę (pierścień łożyska ma zrobioną fazkę, więc w miarę łatwo możemy ułożyć piastę). Używając tego samego "cosia" co przy wybijaniu, teraz wbijamy piastę w łożysko. Piasta "dojdzie" do miejsca gdzie koniec jej tulei pokryję się z końcem fazki na pierścieniu łożyska. podparte łożysko (UWAGA: podpieramy łożysko a nie pierścień Segera) ![]() ustawiamy piastę ![]() 15. Składamy wszystko. Czyli wykonujemy wszystko od punktu 9 do 1. Gdy auto stoi na kołach solidnie dokręcamy nakrętkę koronową i zakładamy nową zawleczkę (u mnie była w zestawie z łożyskiem). Koniec. [ wiadomość edytowana przez: scoodie dnia 2006-03-24 21:41:13 ] |
scoodie RegionAdmin Viki B CDX Lublin | 2006-03-24 21:25:01 Ja przy okazji wymieniłem sworzeń dolny wahacza (taki sam sworzeń jest w modelach: Astra, Vectra A, Calibra). Myślę, że pełny opis jest zbędny, fotki i krótkie komentarze wystarczą.
1. podpieramy wahacz (ja zrobiłem mały błąd używając lewarka hydraulicznego, lepiej postawić jakiś mocny stalowy klocek, np wysoką podtrzymkę. ![]() 2. rozwiercamy nity (w widocznych punktach). ja robiłem kolejno otwory 4mm i 6mm. Na koniec fazka 12mm na głębokość około 3mm. wiertło 4mm ![]() wiertło 12mm - ładnie widać jak się grzeje - czerwony kolor na czubku wiertła ![]() ![]() 3. przecinakiem ścinamy wierzch nita ![]() 4. jakimś twardym tępo zakończonym bolcem o średnicy około 9mm wybijamy pozostałość nitów. 5. wyjmujemy stary sworzeń i zakładamy nowy - w obu przypadkach trzeba sobie pomóc młotkiem ![]() ![]() 6. przykręcamy nowy sworzeń (śruby 10mm, łeb śruby 19mm) - dwa klucze 19mm. Nie wiem czy dobrze to zrobiłem układając łeb na górze, a nakrętkę na dole, ale myślę, że to wszystko jedno. ![]() 7. wkładamy końcówkę sworznia do zwrotnicy i solidnie skręcamy. ![]() KONIEC Koszty: - łożysko (zestaw CX 011: łożysko + 2 pierścienie Segera + zawleczka) 60pln - sworzeń wahacza (zestaw MAPCO 19612: sworzeń + 3 śruby + 3 podkładki + 3 nakrętki + nakrętka samohamowna na końcówkę sworznia) 40pln |