MotoNews.pl
  

Wentylator - wisko

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Doszedłem do wniosku, ze moje sprzęgło wiskotyczne nie jest w najlepszym stanie - wentylator ostro zapierdziela po odpaleniu zimnego silnika, a zatrzymanie go palcem skończyło by się na oddziale hirurgicznym.

Więc mam pytanie. Zamiast zakładać nowe wisko, chciałbym założyć zamiast obecnego wentylatora, wentylator elektryczny albo dwa z termowłącznikiem (mam taki w chłodnicy luzem) - co Wy na to??????? Jest to bezpieczne? Możliwe? Nie wpłynie źle na prace motorku?
  
 
Poszukaj w archiwum ktoś pisał o tym już. Ale nie pamiętam czy na LOB czy OKP.
  
 
Coś tam niby jest, ale temat nie do końca rozwinięty.
  
 
odpowiadam:
sposób na sprawdzenie czy wisko działa prawidłowo. po postoju silnika ciepłego - przez kilkanaści minut - i odpaleniu powinno być słychać przez kilka sekund huk powietrza przepływającego przez plastykowy tunel. huk ten powinien ustać - jeśli podczas przegazowywania huk jest słyszalny przez cały czas - wisko do wymiany. jeśli wymieniać to tylko na nowe!!!! ok 600 zł.
poza tym po uruchomieniu silnika powinno dać się zatrzymać wisko ręką przez jakąś szmatę. jeśli się nie zatarzyma to do wymiany.
są to wszystko objawy zatartego wiska.
wisko zbyt luźne powodoje przegrzewanie się silnika i zaraz po załączeniu nie słychać tego charakterystycznego huku.

sposób na wymianę chłodzenia na elktryczne jest prosty. dokupić na szrocie jakikolwiek wentylator mieszczący się na chłodnicy /najlepiej dwu-biegowy/ na dolnym wężu chłodnicy trzeba wstawić trójnik z gwintem w który wstawiamy czujnik temeperatury sterujący wentylatorem. zakres działania temperatur poszczególnych załączeń można dobrać w/g życzeń. podłączyć do wentylatora napięcia najlepiej bezpośrednio z akumulatora / będzie działał też na wyłączonej stacyjce/ a sterowanie podłączyć z czujnika.
  
 
Cytat:
sposób na wymianę chłodzenia na elktryczne jest prosty. dokupić na szrocie jakikolwiek wentylator mieszczący się na chłodnicy /najlepiej dwu-biegowy/ na dolnym wężu chłodnicy trzeba wstawić trójnik z gwintem w który wstawiamy czujnik temeperatury sterujący wentylatorem. zakres działania temperatur poszczególnych załączeń można dobrać w/g życzeń. podłączyć do wentylatora napięcia najlepiej bezpośrednio z akumulatora / będzie działał też na wyłączonej stacyjce/ a sterowanie podłączyć z czujnika.



Jaki to jest dwubiegowy????
Być może to fajnie, bo własnie przy dolnym wężu w chłodnicy mam wkręcony czujnik temperatury, który nigdzie nie jest podłączony. Czy czujnik powinien mieć dwa zaciski i działa on jak włącznik? Podłącza się go szeregowo, czy równolegle do przewodów wiatrak-akumulator?
Dzieki za post Robert
  
 
Cytat:
sposób na sprawdzenie czy wisko działa prawidłowo.



Jeszcze raz... mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem:
Silnik rozgrzany (temp. około 90 stopni) gaszę i zapalam po kilkunastu minutach. Tylko nie wiem gdzie mam słuchać tego huku w tunelu, bo nie wiem co to za tunel. Może jakoœ bardziej dokładnie mi to wytłumacz. Reszta tak jak piszesz.
Pozdrówka.
  
 
Tunel to ta plastykowa obudowa wentylatora przyczepiona do chłodnicy. I wtym tenelu przy pełnym załączeniu sprzęgła słychać będzie jednostajny szum powietrza.
  
 
Heva ja bym na twoim miejscu nie experymentował z elektrycznym wentylatorkiem . Jesli masz zatarte wisko to przez lato jak znalazł, zima sie przeziebisz ot co. Jesli lubie samochod to dbam aby bylo wszystko zgodne z fabrycznym wyposażeniem. Po co kombinowac silnik masz duzy i calkiem fajny, moze to wisko/platy wentylatora szybkosc obortow, jest dopasowane do silnika i jego potrzeb. Więc może naprawic wisko ?
  
 
Cytat:
2003-04-30 10:14:58, HEVA pisze:
Cytat:
sposób na sprawdzenie czy wisko działa prawidłowo.



Jeszcze raz... mam nadzieję, że dobrze zrozumiałem:
Silnik rozgrzany (temp. około 90 stopni) gaszę i zapalam po kilkunastu minutach. Tylko nie wiem gdzie mam słuchać tego huku w tunelu, bo nie wiem co to za tunel. Może jakoœ bardziej dokładnie mi to wytłumacz. Reszta tak jak piszesz.
Pozdrówka.



Silniki 2,6 jak mój i 3l jak twój nie maja tunelu bo nie ma miejsca na niego.A silnik wiatraka dwu biegowy to taki co ma dwa odczepy na wolne i szybkie obroty wolne moga byc na stałe załączone a szybkie z czujnika plus z palca jak w korkach stoisz.
  
 
Cześć!
Mam pytanko dotyczące Visco.Mam omegę b2.5 td.Czy rozgrzane visco powinno dać się obrócić ręką z lekkim oporem czy ciężko?Silnik jak by się trochę grzeje i szukam przyczyny.
  
 
Cytat:
2003-05-02 11:42:37, PiotrS pisze:
Heva ja bym na twoim miejscu nie experymentował
z elektrycznym wentylatorkiem . Jesli masz zatarte wisko to przez lato jak znalazł, zima sie przeziebisz ot co.



Widziałem już pozakładane elektryczne wentylatory zamiast wisko i działa to bardzo dobrze, a koszt wymiany wisko na nowe jest wysoki - no chyba, że da sie to naprawić, a nie wiem jak...

Przez lato jak znalazł - zgadza się, ale w zimie jak wisko kręci na maksa na zimnym to dramat - silnik dłużej się nagrzewa, więcej pali i to znacznie itd...
  
 
Z tym wiskiem to troche slabo opel wymyslil
ja mialem to samo zatarte wisko i tornado pod maska nawet w lecie temperatura nie wskazniku nie osiagale 90 stopni nie wspomne o zimie . Dorwalem dobre uzywane wisko i teraz znowu za slabo chlodzi ale pracuje nad tym przy sprawnym wisku musi byc caly tunel czysta chlodnica cala chlodnica musi chlodzic (pomacac reka) jesli nee to trzeba przeplukac chlodnice z syfow woda z weza pod cisnieniem nie moze byc zakamieniona. wlasnie dzisiaj usuwam kamien

oby nie z deszczu pod rynne!!!!!
  
 
co do wiska - nie da się go naprawić. trzeba uważać jak się kupuje nowe - polacam zakładanie w serwisie aby mieć gwarancję!!!!
kumpel kupił sam założył a okazało się być niesprawne (źle przechowywane).

zatarte wisko to też nie jest dobry pomysł. przerobiłem to. w omesi silniczek 2.0 na załączonej kilmie nie wydalał i mocą bo taki opór stawiało powietrze w tunelu. a spalanie po wymienie wiska spadło o 3 litry
  
 
A ja mam pytanko o elektryczny wentylator. Jak wyłączę silnik to wentylator przestaje chłodzić, znaczy wyłącza się. Tak ma być czy to jakiś feler?
pozdr
  
 
SORRY za windowanie starych wątków, ale nurtuje mnie problem, na który nie padła tu odpowiedź: czy rozgrzane (ok.90 stopni) wisko działa tylko wtedy, jak się obraca, czyli czy po zatrzymaniu silnika będzie nadal zaciśnięte, czy będzie obracać się luźno ? Bo (przynajmniej mi się wydaje) mam ten początkowy "huk w tunelu", ale jak sobie się pokręcę powolutku po mieście z częstym zatrzymywankiem na skrzyżowaniach, to mi momentalnie skacze temp. do ok 95-100 stopni. Pewnego razu (dla testu ) natychmiast zjechałem na parking, zgasiłem silnik, wskoczyłem pod maskę i wisko dawało się bez problemu obracać na osi. Sprawdzę jeszcze to "dynamicznie", ale z czystej ciekawości chciałbym wiedzieć, jak to faktycznie jest...

Pzdr
  
 
Witam

Ciekawy temat zważywszy że u mnie (przy zatartym wisko) tem stoi pomiędzy 80/90 stopni z tendencją raczej pod 80 . Wymyśliłem sobie że może to wina termostatu ( wymienilem go ) i oczywiście nic się nie zmieniło ( poza lżejszą kieszenią o 100 zł), rozumiem że muszę jednak zmienić "wiskozowca" ale pytanie czy bez problemu można kupić to ustrojstwo ( rozumiem że w serwisie) lub czy można kupić gdzieś coś takiego w niższej cenie ( zamiennik innego producenta ????)

Pozdrawiam
Edmund Dantes
  
 
kupisz w kazdym sklepie z czesciami do opla ceny od 450zl do 650 zl w zaleznosci od typu wiec zanim kupisz wymontuj stare i wez na miare
a co do temperatury to u mnie zawsze jest 82 stopnie niezaleznie od tego czy jade na gazie czy benie czy w trasie czy w miescie

  
 
No właśnie od wielu z Was słyszałem że temperaturka nigdy własciwie nie podnosi się wyżej nad 80 stopni (chociaz wskaźnik jest bodaj do 120 stopni) i chociaż wygląda to żenująco , może po prostu nie przejmować się tym faktem ( wkońcu od początku jak mam OMESIĘ właściwie tak jest ) i nic podejrzanego się nie dzieje a wiem z własnego doświadczenia że im mniej się grzebie w aucie tym bardziej jest ono niezawodne .Zresztą idzie upalne lato po co ma się przegrzewać , a ten litr paliwka więcej na 100 ( to betka mam służbowy samochód z dużą normą więc paliwko ..........

Pozdrawiam
Edmund Dantes
  
 
temat bumerang!

zauważyłem że wentylator elektryczny nie załącza się przy 90 st.
a niedawno jeszcze działał. wypiołem kostkę z czujnika w chłodnicy i zwarłem na krótko i tylko w jednej konfiguracji się kręci(kostka jest trójprzewodowa!) , ale przy włączonej klimie wentylator się włącza ale na krótko. czy dobrze rozumiem że od klimy idzie dodatkowy sygnał do wentylatora niezależnie od nagrzania chłodnicy wody w silniku?
dlaczego ten czujnik w chłodnicy ma trzy wyjścia skoro wichura załącza sie tylko w jednej konfiguracji? czy walnięty jast jakis przewód załączający II bieg?

a dodatkowo wisko po nagrzaniu auta do 95 st mogę zatrzymać ręką( pewnie zdechło!!??)

jakie optymalne temperatury powinien wsakyzywać zegar w 3,0 sej( skala jest do 110 st.) ?
a mamy upały

co się stało że się zesrało?

pozdro mega_3 i jego 3,0 sej
  
 
temat bumerang!

zauważyłem że wentylator elektryczny nie załącza się przy 90 st.
a niedawno jeszcze działał. wypiołem kostkę z czujnika w chłodnicy i zwarłem na krótko i tylko w jednej konfiguracji się kręci(kostka jest trójprzewodowa!) , ale przy włączonej klimie wentylator się włącza ale na krótko. czy dobrze rozumiem że od klimy idzie dodatkowy sygnał do wentylatora niezależnie od nagrzania chłodnicy wody w silniku?
dlaczego ten czujnik w chłodnicy ma trzy wyjścia skoro wichura załącza sie tylko w jednej konfiguracji? czy walnięty jast jakis przewód załączający II bieg?

a dodatkowo wisko po nagrzaniu auta do 95 st mogę zatrzymać ręką( pewnie zdechło!!??)

jakie optymalne temperatury powinien wsakyzywać zegar w 3,0 sej( skala jest do 110 st.) ?
a mamy upały

co się stało że się zesrało?

pozdro mega_3 i jego 3,0 sej