ABS - trochę prawd/informacji.

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Co to jest i jak dziala, jak wpływa na droge hamowania.
ABS (niem. Antiblockiersystem; ang. Anti-Lock Braking System) to układ stosowany w pojazdach mechanicznych w celu zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania, jako element układu hamulcowego. ABS zapobiega zjawiskom występującym po zablokowaniu kół, takim jak ściąganie samochodu w bok, wirowanie samochodu, utrata kontroli nad kierowaniem samochodem. Długość drogi hamowania pojazdu wyposażonego w system ABS w porównaniu do identycznego pojazdu bez tego systemu uzależniona jest od kilku czynników, takich jak: warunki zewnętrzne oraz umiejętności kierowcy.

Utrata sterowności samochodu podczas hamowania następuje gdy koła z co najmniej jednej osi samochodu przestają się obracać. Wówczas różnice sił hamowania na poszczególnych kołach wprawiają samochód w ruch prostopadły do kierunku ustawienia kół samochodu. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania. System naśladuje hamowanie impulsowe ale robi to znacznie dokładniej niż kierowca, gdyż pozwala na utrzymanie współczynnika poślizgu koła na poziomie 10-30 procent. Przy takich wartościach tego współczynnika sterowność pojazdu zachowana jest na satysfakcjonującym poziomie (koła wciąż mogą przenosić stosunkowo wysokie siły poprzeczne odpowiedzialne za sterowność), a jednocześnie współczynnik przyczepności jest zbliżony do wartości współczynnika przyczepności przylgowej (najwyższej osiągalnej dla danej nawierzchni), co pozwala na skrócenie drogi hamowania. System kontroluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół obraca się wolniej niż pozostałe, to system ABS zmniejsza na moment siłę hamowania obwodu w którym jest to koło lub tylko tego koła (w nowszych układach); jeżeli koło ponownie zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Cykle redukcji siły hamowania są bardzo szybkie.

Fiński magazyn samochodowy Tekniikan Maailma testował samochód VW Golf V w 3 warunkach. Droga hamowania przy zmianie prędkości 80-0 km/h
sucha jezdnia [zablokowane koła 45 m ABS 32 m] śnieg [zablokowane koła 53 m ABS 64 m] lód [zablokowane koła 255 m ABS 404 m]

Droga hamowania samochodu (poruszajacego sie z dodatnia predkoscia) jest najmniejsza kiedy opoznienie (ujemne przyspieszenie) jest najwieksze.
Nie jest to wprost przekładalne na to czy kola sie kreca czy sa zablokowane, widac to na wynikach pomiarów.
PAMIETA TRZEBA ZE ZAŁOZENIEM ABS'U NIE JEST SKROCENIE DROGI HAMOWANIA LECZ UTRZYMANIE KIEROWALNOSCI POJAZDU PODCZAS HAMOWANIA!!

p.s.2
nie mylcie rodzajow tarc
tarcie statyczne jest wtedy gdy kolo stoi w miejscu (powierzchnia kola nie przesuwa sie po jezdni np.postuj samochodu)
tarcie dynamiczne jest wtedy gdy kolo jest w poslizgu (powierzchnia kola przesuwa sie po pow. jezdni np. poslizg pojazdu poprzeczny lub wzdluzny)
tarcie toczne jest wtedy gdy kolo toczy (kolo toczy sie po powierzchni jezdni bez poslizgu np. powolna jazda samochodu)

TARCIE DYNAMICZNE NIE RÓWNA SIE TARCIU TOCZNEMU

Tarcia :
statyczne- T=N*ni ;T-wartosc graniczna siły tarcia, N-wartośc siły nacisku, ni-współczynnik tarcia statycznego
dynamiczne- T=N*ni(v) ; T-wartośc tarcia dynamicznego, N-wartosc siły nacisku, ni(v)-współczynnik tarcia w ruchu jako funkcja prędkości
toczne- T=ni*N/R ;T-wartosc siły tarcia tocznego, ni-współ. tarcia tocznego, N-wartosc siły nacisku ciała na podłoże, R-promień toczonego walca


ps. skopiowane z streetracingu.