Sortuj wg daty: rosnąco malejąco |
![]() diabel_21 Escort MkVII H3 Bielsk Podlaski | 2008-10-23 16:06:47 musze wymienic olej w silniku i znajomy zaproponowal mi olej 10W60... czym sie rozni od 10W40 i czy warto taki olej zalac?? |
skogskyrkogarden Sympatyk FEFK +46 7 62 89 15 93 te ... stockholm | 2008-10-23 16:21:38 z neu
"To jest tak. Okreslenie klasy lepkosci jest mozna powiedziec "punktowe". To znaczy nie bierze pod uwage zmieniajacych sie wrunkow temperatury pracy oleju i obciazenia pod jakim pracuje oraz utraty jego wlasciwosci w zwiazku ze iloscia godzin przepracowanych w silniku. Czynniki te wplywaja na wiele wlasnosci oleju, ale przede wszystkim na zdolnosc do utrzymania stalego cisnienia oleju wraz ze wzrostem temperatury, obciazenia i przebiegu. Obserwacje czynilem na dwoch samochodach (oba wyposarzone w analogowe mierniki temepratury i cisnienia oleju). Oleje, ktore testowalem to Mobil 1 5W50, Castrol RS 0W40, Castrol RS 10W60 i Castrol SLX 0W30. Samochód Porsche 928S (4.7i V8 310KM): 1. Mobil 1 5W50 - na zimno duże ciśnienie przy wzroście obciążenia i temperatury (do ca. 140C) znacznie spada. Wyraźne pogorszenie po 10tys km. 2. Castrol RS 0W40 - podobnie jak Mobil tylko spadek ciśnienia nieco wolniejszy i mniejszy. Wyraźne pogorszenie po 12tys km. 3. Castrol RS 10W60 - spadek ciśnienia nieznaczny. Widoczne, pogorszenie zaczyna sie po 12tys km. Samochód Mistubishi Lancer Evo V (2.0i turbo 300KM): 1. Castrol RS 10W60 - patrz wyzej 2. Castrol SLX 10W30 - cisnienie na zimno nieznacznie (0,5kg/cm2) nizsze niz w RS 10W60 ale nie spada, nawet przy temperaturze oleju powyzej 160C. Kwestia przebiegu nie miała tu wpływu bo zmiany oleju co 5-7,5tyskm." Andy źródło grupa pl.misc.samochody poczytaj TU |