MotoNews.pl
  

Mój Prius 2000 I gen. 160tys km

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
Tutaj pozwole sobie założyć mój temat o Priusie, który własnie sobie kupiłem. Miałem pisać na blogu, nie za bardzo mi to wychodzi.
Wkleje co juz napisałem w innym temacie, będe pisał na bierząco, postaram sie.

Kupiłem sobie poobijanego priusa, aby pobawić sie i poeksperymentować. Przywiozłem lawetą do domu. Trochę ją pojeździłem lokalnie. Wszystko działało, a po może kilku dniach pojawił się alarm check engine. Ale dawało sie jeździć. Następnie zabrałem sie za wymianę błotników, zderzaków, drzwi itp. W tym spawanie, więc odłaczyłem 12V akumulator (roczny OPTIMA).
Wczoraj po ok. miesiącu właczyłem go ponownie , ten akumulator (miał 12,5V bez obciążenia). Przekręcam stacyjkę, wszystko OK. uruchamiam silnik spalinowy, zapala. Pochodził ok. 1min. Wyłaczył się i alarm trójkąt z wykrzyknikiem i Samochodzik z wykrzyknikiem (worning hybrid system). Próbowałem kilka razy, bład nie znika, za każdym razem silnik odpala i gaśnie. Odłaczałem 12V akumulator i dalej to samo.
Nie miałem wczoraj juz czasu diagnozować, ciemno już było. Dziaj spróbuję, może bezpiecznik, może pompa chłodzenia invertera..ale przecież nie zdążył się nagrzać.
Mam kabel z interfejsem ELM, OBD i USB, mam też program diagnostyczny Toyota, może uda mi się to jakoś podłaczyć.

Tester pokazał bład P3291, na szczęście to typowe w tym Priusie, trzeba wymienic świece, wyczyścic przepustnicę itp. Sporo o tym na Priuschat. Prawdopodobnie akumulator 12 V troche był słaby. Za kolejnym razem silnik spalinowy odpalił i nie wyłączył sie. Wyraźnie wzrosło napięcie na akumulatorze i zaczoł tez łądowac się akumulator HV. Po kolejnym odpaleniu juz trójkąt śmierci jak go nazywaja na forum Priuschat już się nie pojawił. Potem zgasła też lampka MIL.
Pompa chłodzenia invertera pracuje poprawnie. (swoją drogą chyba ja wymienię na nową , bo 160tys km to już trochę popracowała. Ciekawostka, w USA mogę przez internet taką pompę kupić za ok 100$, a w serwisie Toyoty w Olsztynie za jedyne 760zł !
Na razie prius jest w stanie blacharsko lakierniczym. Po skończeniu musze dokładnie przejrzeć wszystkie elementy, wymienić swiece na nowe, filtry, olej na 5W30 (teraz jest 10W50).
To fajny samochód, sporo jest w necie o przeróbkach, hobbystach itp.
Nie mogę sie doczekac wstawienia akumulatorów żelówek i hackowania komputera EV battery
Kupiłem tez prawie nowiutkie opony michelin energy saver
Jeszcze alufelgi do regeneracji, głośniki herz niskotonowe i wzmacniacz blaupunkt już mam, do tego para głośników helix na drzwi.


Ciekawe, akumulator optima kupiony w lutym 2010, jeszcze na gwarancji powinien być dobry? Ale może poprzedni własciciel, jak wpadł do rowu w grudniu i potem aż do kwietnia do sprzedaży stał, to może akumulator , jak to w priusie wyładował sie i na mrozie podniszczył sie trochę.

Kupiłem tego priusa za 5100zł, ale już trochę władowałem, laweta, podatek, dwa zderzaki, dwa błotniki, drzwi. Dobrze, ze sam spawam i maluję.

Tylny błotnik tak wgnieciony, że jedynie wycięcie i wstawienie nowego jest rozwiązaniem. Prawy tylny błotnik wyklepałem, to niesamowite, jak był wgnieciony a jak dał się wypukać
Pomogły mi też amatorskie wyciągarki, kołek w betonie podmurówki płotu i śruby rzymskie .

Spawałem pierwszy raz, moja marketową spawarką mig/mag 230V (troche koszmar , pomalowałem wczoraj dwuskładnikową farba podkładową, dzisiaj planuję szpachlować.

Pozdrawiam

Wiesiek

PS. Co za koszmarna klawiatura tutaj w tej firmie, gubi literki...i coś na starość, po 20 latach komputerów i czytania innych, ortografia spada do poziomu przedszkolaka, sorry...

[ wiadomość edytowana przez: rudzik6 dnia 2011-06-08 13:13:41 ]
  
 
Priusy sa fajne ,tez wskrzesilem pare umarlakow pierwszej i drugiej generacji.Kiedys nawet chcialem kupic ,ale skutecznie mnie odstrasza ten nieznosny , drazniacy odor pochodzacy od glownej baterii.

-----------------
Toyota Lexus diagnostyka i naprawa
Rowniez hybrydowe i wersje USA
Tester toyoty Intelligent Tester 2 Techstream
Kodowanie kluczy takze w przypadku zgubienia Mastera.
Naprawa elektroniki.
Regeneracja sterownikow Air bag.
Wpisywanie nr.Vin w komputer
  
 
O? Jaki odór? Nie zauważyłem jeszcze, przejechałem na razie ok. 50km. Na szczęście to sedan, można dobrze zaizolować bagażnik. Może stare NiMH tak pachną?
Przy okazji, można sprawdzić historię tego priusa , serwis itp.
Przyjechał z USA jako mienie przesiedleńcze i kilka lat jeździł w Polsce.
  
 
Cytat:
2011-06-09 00:08:25, rudzik6 pisze:
O? Jaki odór? Nie zauważyłem jeszcze, przejechałem na razie ok. 50km. Na szczęście to sedan, można dobrze zaizolować bagażnik. Może stare NiMH tak pachną? Przy okazji, można sprawdzić historię tego priusa , serwis itp. Przyjechał z USA jako mienie przesiedleńcze i kilka lat jeździł w Polsce.


Niektorym to nie przeszkadza...
W kazdym czuje ten kwasny ostry zapach-wyziewy z ogniw glownej baterii.
W nowym mniej w starym bardziej.
Podczas jazdy wentylator wymusza przeplyw powietrza i wysysa to na zewnatrz ,ale przez noc wszystko tym zapachem przesiaka ,nie znosze go.
Pozatym jednym Prius jest konstrukcyjnie idealny i wogole sie nie psuje calkiem jakby nie byl Toyota .
W zasadzie nie spotkalem aby cokolwiek w Priusie sie kiedykolwiek zepsulo poza tymi po przejsciach blacharsko lakierniczych lub powodziach.
Naglosnienie ma beznadziejne ale to juz w Toyotach tradycja.
Gdyby nowy kosztowal tyle co w USA to i tak bym go kupil i dopracowal pare szczegulow.Zdecydowanie wolalbym priusa 2 lub 3 ten pierwszy byl mocno toporny ale do nauki i experymentow sie nadaje.

-----------------
Toyota Lexus diagnostyka i naprawa
Rowniez hybrydowe i wersje USA
Tester toyoty Intelligent Tester 2 Techstream
Kodowanie kluczy takze w przypadku zgubienia Mastera.
Naprawa elektroniki.
Regeneracja sterownikow Air bag.
Wpisywanie nr.Vin w komputer
  
 
No ciekawe, zobaczymy, mam nadzieję, że nie będę czuł tego zapachu. O dłuższego czasu mnie interesują pojazdy elektryczne, miałem budować własny EV na podzespołach cc i 126p, miały być dwa napędy na każdą oś jeden silnik ETEK. Sprowadziłem nawet taki silnik elektryczny z USA. Teraz , gdy bajecznie tanio mam priusa, do zabawy, sytuacja się zmieniła, części muszę wysprzedać.
Jednak mam też projekt motocykla na tym silniku, napęd na tylne koło wałem kardana, przekładnia stała dwoma paskami zębatymi. Pozycja kierowcy bardziej leżąca, wygodna jak w samochodzie. Tylne koło za plecami. Przednie koło wypuszczone dalej do przodu z wahaczem wleczonym.
Ale wracając do Priusa, na razie położyła mnie grypa na tydzień
Kombinuję teraz jak oszukać battery ECU, tak aby wykorzystać odzielne akumulatory zelowe i jeździc do ich rozładowania na samym pradzie naładowanym z gniazdka, tak aby nie właczał się silnik spalinowy. Muszę więc dla komputera akumulatora podawac spreparowane napięcia, aby wydawało mu się , ze akumulator jest naładowany. Widzę na schemacie, ze z akumulatora wychodzi cały szereg napięć z poszczególnych bloków akumulatora, a to utrudni mi spreparowanie tych napięc.
Zrobie chyba dośc prymitywny sposób. Napiecia pomiarowe do komputera zostawię z oryginalnego akumulatora (ważne aby był naładowany), a wyjście do zasilania przetwornicy pociągnę poprzez czujnik prądu z nowych żelowych akumulatorów.
Efekt powinien być taki, że Hybrid ECU w czasie jazdy na prądzie będzie miał podawaną informacje, że poziom naładowania/napiecia akumulatora jest stałe i naładowane.
A prąd rozładowania i regeneracji będzie rzeczywisty. Pytanie tylko , czy komputer ma takie oprogramowania, ze zacznie pojawiać sie bład, bo stwierdzi, że jest długotrwały pobór prądu, a napięcie nie spada. A moze nic takiego nie jest wbudowane i wszystko będzie działać , łacznie z regeneracją-ładowaniem żelówek? Ja jedynie muszę wprowadzić wskaźnik rozładowania akumulatorów żelowych , informujacych o osiągnięciu minimalnego napiecia rozładowania (10,5V na akumulator).
Gdy to nastąpi, zatrzymam się, otwieram bagażnik i przełaczam na fabryczne rozwiązanie (może potem , jak ta metoda wypali, zastosuję jakieś styczniki , najlepiej tyrystorowe)

Pozdrawiam

Wiesiek

PS. A co do audio, jestem zaskoczony, jak dobry jest bas w tym samochodzie, a takie mizerne głośniczki?
  
 
Cytat:
2011-06-12 15:47:50, rudzik6 pisze:
No ciekawe, zobaczymy, mam nadzieję, że nie będę czuł tego zapachu. O dłuższego czasu mnie interesują pojazdy elektryczne, miałem budować własny EV na podzespołach cc i 126p, miały być dwa napędy na każdą oś jeden silnik ETEK. Sprowadziłem nawet taki silnik elektryczny z USA. Teraz , gdy bajecznie tanio mam priusa, do zabawy, sytuacja się zmieniła, części muszę wysprzedać. Jednak mam też projekt motocykla na tym silniku, napęd na tylne koło wałem kardana, przekładnia stała dwoma paskami zębatymi. Pozycja kierowcy bardziej leżąca, wygodna jak w samochodzie. Tylne koło za plecami. Przednie koło wypuszczone dalej do przodu z wahaczem wleczonym. Ale wracając do Priusa, na razie położyła mnie grypa na tydzień Kombinuję teraz jak oszukać battery ECU, tak aby wykorzystać odzielne akumulatory zelowe i jeździc do ich rozładowania na samym pradzie naładowanym z gniazdka, tak aby nie właczał się silnik spalinowy. Muszę więc dla komputera akumulatora podawac spreparowane napięcia, aby wydawało mu się , ze akumulator jest naładowany. Widzę na schemacie, ze z akumulatora wychodzi cały szereg napięć z poszczególnych bloków akumulatora, a to utrudni mi spreparowanie tych napięc. Zrobie chyba dośc prymitywny sposób. Napiecia pomiarowe do komputera zostawię z oryginalnego akumulatora (ważne aby był naładowany), a wyjście do zasilania przetwornicy pociągnę poprzez czujnik prądu z nowych żelowych akumulatorów. Efekt powinien być taki, że Hybrid ECU w czasie jazdy na prądzie będzie miał podawaną informacje, że poziom naładowania/napiecia akumulatora jest stałe i naładowane. A prąd rozładowania i regeneracji będzie rzeczywisty. Pytanie tylko , czy komputer ma takie oprogramowania, ze zacznie pojawiać sie bład, bo stwierdzi, że jest długotrwały pobór prądu, a napięcie nie spada. A moze nic takiego nie jest wbudowane i wszystko będzie działać , łacznie z regeneracją-ładowaniem żelówek? Ja jedynie muszę wprowadzić wskaźnik rozładowania akumulatorów żelowych , informujacych o osiągnięciu minimalnego napiecia rozładowania (10,5V na akumulator). Gdy to nastąpi, zatrzymam się, otwieram bagażnik i przełaczam na fabryczne rozwiązanie (może potem , jak ta metoda wypali, zastosuję jakieś styczniki , najlepiej tyrystorowe) Pozdrawiam Wiesiek PS. A co do audio, jestem zaskoczony, jak dobry jest bas w tym samochodzie, a takie mizerne głośniczki?


Dobra ...zapoznaj sie najpierw z budowa napedu hybrydowego zanim zaczniesz przerobki .System przekazywania napedu na kola jest poprzez przekladnie planetarna ,a co za tym idzie na samym silniku elektrycznym pojedziesz najwyzej 30-40 km/h potem trzeba odpalic spalinowy.
To nie jest tak jak w lokomotywie spalinowej ze generator laduje baterie , a wozki napedowe sa elektryczne.
Rozwiazanie zastosowane w Priusie jakkolwiek jest genialne ,to jednak niesie pewne ograniczenia w wykorzystaniu samego silnika elektrycznego.
Znacznie bardziej popdoba mi sie pierwszy samochod elektryczny 4x4z 1890 czy z tych okolic gdzie kola byly silnikami elektrycznymi bez lozysk wszystko wisialo w polu magnetycznym , a prad wytwarzal wg potrzeb generator spalinowy ladujac baterie.
Samochod jak na tamte czasy byl bardzo szybki i sprawny pomimo braku materialow i technologii .

-----------------
Toyota Lexus diagnostyka i naprawa
Rowniez hybrydowe i wersje USA
Tester toyoty Intelligent Tester 2 Techstream
Kodowanie kluczy takze w przypadku zgubienia Mastera.
Naprawa elektroniki.
Regeneracja sterownikow Air bag.
Wpisywanie nr.Vin w komputer
  
 
Panowie moze powiecie mi gdzie jest ten silnik elektryczny w priusie mk1? Czy on znajduje sie tuz obok silnika spalinowego? jezeli ktos by potrzebowal jakis czesci do priusa mk1 to jeden stoi na szrocie kolomnie.
  
 
Bigelektron:
To nie jest tak jak w lokomotywie spalinowej ze generator laduje baterie , a wozki napedowe sa elektryczne.

Oj , coś się koledze pomyliło ...
  
 
Cytat:
2013-05-09 23:15:51, BlackC pisze:
Bigelektron: To nie jest tak jak w lokomotywie spalinowej ze generator laduje baterie , a wozki napedowe sa elektryczne. Oj , coś się koledze pomyliło ...


cos zle przeczytales

-----------------
Toyota Lexus diagnostyka i naprawa
Rowniez hybrydowe i wersje USA
Tester toyoty Intelligent Tester 2 Techstream
Kodowanie kluczy takze w przypadku zgubienia Mastera.
Naprawa elektroniki.
Regeneracja sterownikow Air bag.
Wpisywanie nr.Vin w komputer