RAV4 PO RAZ CZWARTY

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
W marcu zadebiutuje w Polsce zupełnie nowa, czwarta generacja światowego hitu Toyoty – RAV4.
Już teraz zapowiadamy rewolucyjne zmiany.
Nowy RAV4 miał swoją światową premierę w końcu listopada 2012 r., podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles. Nie bez przyczyny miejscem debiutu były Stany Zjednoczone. To właśnie ten rynek terenowa Toyota podbiła kilkanaście lat temu, zmuszając innych producentów aut, by opracowali własne, zbliżone do RAV4 konstrukcje.
W Europie, czwarta już generacja Toyoty RAV4 zadebiutuje w marcu. Polska, jako kraj w którym RAV4 cieszy się szczególną popularnością, będzie jednym z pierwszych państw europejskiej premiery modelu.
Czego należy spodziewać się po nowym SUV-ie Toyoty? Wszystkich zalet, które znamy z trzech poprzednich generacji modelu, zupełnie nowego wyglądu nadwozia i wnętrza, większej przestronności kabiny i bagażnika oraz licznych nowinek technicznych. Nie zabraknie rewolucyjnych zmian.
Historia RAV4 liczy już niemal 20 lat. Tyle samo ma też segment samochodów rekreacyjnych z napędem na cztery koła, który RAV4 stworzył. Sama nazwa modelu wzięła się od słów Recreational Active Vehicle with 4 Wheel- Drive, które najlepiej oddają charakter samochodu.
Dziś uterenowiona Toyota uchodzi za wzorzec miejskiego SUV-a. Chociaż każda kolejna generacja modelu wyraźnie różni się od poprzedniej, to wraz ze zmianami, definicja samochodu typu SUV rodziła się na nowo. Tak też będzie teraz, w 2013 roku, z czwartą odsłoną RAV4.
Do dziś RAV4 wybrało ponad 4.5 miliona osób na całym świecie, z czego w samej Europie aż 1.2 miliona. Trudno o lepszą rekomendację. Łącznie RAV4 jest oferowany w ponad 150 krajach świata.
Zupełnie nowy wygląd z zewnątrz
Nowego RAV4 nie sposób będzie pomylić z obecnie oferowanym modelem. Nadwozie zostało zaprojektowane w tym samym stylu, co ostatnie modele Toyoty (Yaris, Auris i Avensis). Charakterystyczne, wąskie reflektory płynnie przechodzą we wlot powietrza. Przez całą długość samochodu biegnie ostre, boczne przetłoczenie, nadające pojazdowi dynamiki. Jako SUV, RAV4 otrzymał bardziej rozbudowane nadwozie z licznymi akcentami terenowymi, np. specjalną konstrukcją zderzaka przedniego. Dzięki zupełnie nowemu ukształtowaniu słupków wyraźnie poprawiła się także widoczność.
Istotna zmiana nastąpiła z tyłu pojazdu. Pokrywa bagażnika otwiera się teraz do góry, a nie, tak jak dotychczas na bok. Rozwiązanie to, chociaż mniej „terenowe”, jest zdecydowanie bardziej praktyczne i funkcjonalne. Wygodę użytkowania zapewni elektryczny mechanizm zamykania pokrywy bagażnika.
Metamorfoza wnętrza
Rewolucyjne zmiany nastąpiły także we wnętrzu pojazdu, które zyskało bardziej elegancki wygląd i zostało zorientowane na kierowcę. Deska rozdzielcza otrzymała poziomą strukturę, bez klasycznej konsoli centralnej, co skutkuje nie tylko większą estetyką, ale także optycznym powiększeniem wnętrza. W środku auta znalazły się materiały najwyższej jakości, o miękkim wykończeniu i z licznymi przeszyciami skórzanymi. Kierowca może siedzieć niżej niż dotychczas, mając do dyspozycji zdecydowanie większy zakres regulacji fotela i kierownicy.
Dużo więcej miejsca w środku
Tym, co najbardziej ucieszy rodziny, jest widoczne powiększenie zarówno przedziału pasażerskiego, jak i bagażnika nowej Toyoty RAV4. Dodatkowe centymetry uzyskano dzięki zupełnie nowej płycie podłogowej. Rozstaw osi samochodu wzrósł aż o 10 cm w porównaniu do poprzednika, a całkowita długość pojazdu aż o 20 cm. Nowa RAV4 będzie także o 3 cm szersza oraz o 2.5 centymetra niższa niż dotychczas.
Oznacza to, że czwarta generacja RAV4 będzie najbardziej przestronnym autem w całej historii modelu. Większą ilość miejsca odczuje kierowca i pasażer z przodu, ale przede wszystkim pasażerowie na tylnej kanapie. Bagażnik pomieści wyraźnie większą ilość pakunków, bowiem jego pojemność wzrosła aż do 547 litrów. Dodatkowe przedmioty będzie można ulokować pod jego podłogą. Niezwykle łatwy będzie także dostęp do przestrzeni bagażowej, ponieważ w nowym modelu krawędź załadunku będzie umiejscowiona najniżej, spośród wszystkich SUV-ów dostępnych na rynku.
Dzięki powiększeniu rozmiarów, RAV4 będzie jeszcze bardziej wszechstronnym pojazdem niż dotychczas. Sprawdzi się doskonale podczas długich podróży całej rodziny, weekendowych wypadów, ale także w gęstym ruchu ulicznym. Inżynierom Toyoty udało się zwiększyć przestronność samochodu, nie tracąc nic ze znanej dotychczas zwinności poprzednich generacji. Podobnie jak dotychczas, podwyższona pozycja za kierownicą pozwoli kierowcy mieć pełen ogląd drogi.
Napęd na 4 koła – jeszcze lepszy niż dotychczas
W pracach rozwojowych nad nowym modelem RAV4, dużo czasu poświęcono doskonaleniu układu jezdnego, którego poszczególne elementy otrzymały ogólną nazwę Integrated Dynamic Drive System. Układ kontroluje jednocześnie pracę napędu na 4 koła, systemu stabilizacji toru jazdy VSC oraz elektroniczne wspomaganie kierownicy. Dzięki temu, moment obrotowy, w zależności od sytuacji, może być rozdzielany na przednią i tylną oś w proporcji od 100:0 (przód/ tył) do 50:50. System ma za zadanie, w każdych warunkach, zapewniać najwyższe bezpieczeństwo i jak najlepszą przyczepność wszystkich kół. Dodatkowo, kierowca będzie miał do dyspozycji zupełnie nowy tryb – Sport, który po aktywacji specjalnym przyciskiem, zmieni charakterystykę układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów oraz szybkość reakcji silnika.
Dla miłośników zjeżdżania poza trasy asfaltowe, będzie istniała możliwość zblokowania napędu 4x4 w stałej proporcji przeniesienia momentu obrotowego 50/50 na przednie i tylne koła. Dodatkowo, wszystkich użytkowników będzie wspierał w trudniejszych warunkach asystent zjazdu i podjazdu.
Silniki i skrzynie biegów
W Polsce, podobnie jak w całej Europie Zachodniej, nowa Toyota RAV4 będzie dostępna z trzema silnikami: 2-litrową jednostką benzynową o mocy 151 KM, 2-litrowym Dieslem o mocy 124 KM, po raz pierwszy montowanym w tym modelu oraz 2.2-litrowym Dieslem o mocy 150 KM. Wszystkie silniki standardowo będą współpracowały z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Do silnika benzynowego będzie można dodatkowo wybrać automatyczną skrzynię biegów typu CVT, a do mocniejszej jednostki Diesla, 6-stopniową skrzynię automatyczną. Wszystkie silniki zostały zoptymalizowane pod kątem zużycia paliwa i emisji CO2, dzięki czemu, w porównaniu do obecnej generacji, średnie zużycie paliwa nowej Toyoty RAV4 spadnie aż o 12%.
Pełne bezpieczeństwo w standardzie
Wszystkie wersje czwartej generacji RAV4 będą standardowo wyposażone w 7 poduszek powietrznych (w tym kolanową dla kierowcy) oraz system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy. Dodatkowo, na liście wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo podróżujących, znajdą się tak zaawansowane systemy, jak automatyczne włączanie i wyłączanie świateł drogowych, system ostrzegania o martwym polu w lusterku, czy system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
Dzięki tym rewolucyjnym zmianom, nowa Toyota RAV4 będzie nie tylko w największym stopniu dojrzałym samochodem w swojej historii, ale także najbardziej wszechstronnym, praktycznym i wygodnym pojazdem na europejskim rynku SUV-ów. Kolejna odsłona uterenowionej Toyoty po raz kolejny wyznaczy standardy panujące w tej klasie aut.
Galeria
źródło: Toyota News
  
 
następny Hyundai ;P