forum klubowedołącz do klubulista klubowiczówauta klubowiczowclub assistance
  

Pompa wody

  
 Sortuj posty wg daty: 
rosnąco malejąco
 >> wyświetlony od najstarszych postów <<
 Autor 
 2018-09-22 20:00:02

Mam na magazynie kilka pomp wody i chciałem podzielić się z wami spostrzeżeniami po ich porównaniu...

Na początek fragment z Ossowskiego



To co zawsze zwracało moją uwagę i co zawsze olewałem to ta informacja o dopuszczalnej szczelinie między wirnikiem a obudową: 0.9 - 1.3mm.
Jak pompa ciekła, to kupowałem jakąś i ją po prostu zakładałem, nie odkręcałem obudowy od bloku i nic nie mierzyłem.

Okazy badawcze:






Wysokość wirnika czyli od powierzchni uszczelniającej do czubka wirnika.
Zwróćcie też uwagę na grubość samej części z łopatkami.

Starałem się, żeby pomiary nie były obarczone błędem większym niż +/-1mm

Spostrzeżenia:


  • Delphi (tak było na pudełku, ale na samej pompie nie ma napisu) - najmniejszy wirnik i najchudsza część z łopatkami
  • Fenox ma największy i najgrubszy wirnik i to jako jedyny wykonany z plastiku. Teoretycznie jeżeli na wałku pod plastikiem wejdzie korozja to może pęknąć i odpaść, ale to chyba tylko w przypadku jazdy na wodzie.
  • Staroć - to jakiś zabytek, wałek ciężko obrucić ręką
  • To chyba oryginały BA3, trochę luźniejszy układ łopatek niż Delphi
  • Kroner, spory wirnik, ale bardzo niski!


Tak wygląda przerwa (bez uszczelki, więc trzeba doliczyć 0,3-0,5mm):



Wirnika Kronera nie da się trochę ściągnąć, jest ze spieku i od razu pęka



Każda pompa jakiś obieg lepszy albo gorszy zapewni bo pewnie paru z nas jeździ np. z Kronerem.
Nie wiem jak to sprawdzić, więc zastanawiam się jaki wpływ na wydajność ma wielkość szczeliny?
Wielka szpara prawdopodobnie pogorszy obieg, ale co w przypadku gdy szczeliny praktycznie nie będzie (tak mam teraz mniej więcej u siebie, zdecydowanie mniej niż 0,9mm) ?

Będę wdzięczny za wszystkie uwagi/porady/wasze doświadczenia.


---------------------------------------------------------------------------------------------

Bonus:
Kiedyś porównałem 3 chłodnice, nie wiem czy wrzucałem na forum

Aluminiowa kupiona w listopadzie 2010 (prawdopodobnie MasterSport)

  • grubość 34mm
  • szerokość 448mm
  • wysokość 345mm
  • 20 żeberek na 30mm
  • orientacyjna powierzchnia ~70067 cm2


Tani aluminiowy zamiennik z Allegro (producent "Weber")


  • grubość 32mm
  • szerokość 450mm
  • wysokość 34mm
  • 18 żeberek na 30mm
  • orientacyjna powierzchnia ~58752 cm2


Aluminiowy MasterSport kupiony w październiku 2016


  • grubość 32mm
  • szerokość 453mm
  • wysokość 345mm
  • 20 żeberek na 30mm
  • orientacyjna powierzchnia ~66681 cm2


O klasycznych mosiężnych/miedzianych oczywiście wiem.
Ciekaw jednak jestem czy Rosjanie opracowali już jakiś lepszy zamiennik z innego samochodu który podchodziłby bez większej rzeźby do 2107?
Chłodnica z Nivy raczej nie wejdzie na szerokość i one chyba nie mają miejsca na klasyczny czujnik elektrowentylatora.


Na dziś tyle, ale mam jeszcze parę tematów o których bym z wami pogadał
2018-11-13 17:46
  
 
 2018-09-23 07:49:15

Każda pompa jakiś obieg lepszy albo gorszy zapewni bo pewnie paru z nas jeździ np. z Kronerem.
Nie wiem jak to sprawdzić, więc zastanawiam się jaki wpływ na wydajność ma wielkość szczeliny?

Cie jasny ciasny . Zanim się Szoko wypowie praktycznie i ostatecznie zapodaje źródło do usunięcia zgryzoty.Maciej Bernhardt silniki samochodowe strona 687.
2018-11-10 23:26
  
 
 2018-09-23 17:57:15

Cytat:
Cie jasny ciasny . Zanim się Szoko wypowie praktycznie i ostatecznie zapodaje źródło do usunięcia zgryzoty.Maciej Bernhardt silniki samochodowe strona 687.



Mam rozumieć, że mogę się przygotować na otrzymanie zjebki ?
Czy mógłbyś wrzucić zdjęcie/skan tej strony? Nie mam tej książki.
2018-11-13 17:46
  
 
 2018-09-23 18:19:28

Co do pomp. Luz musi być i to ważna sprawa. Możesz zwiększyć luz, podkładając dodatkową uszczelke. Następny temat. Nie pamiętam od kiedy, ale są produkowane pompy nowego typu. Właśnie o dużo większym wirniku i chyba mają plastikowy wirnik. Wymiana wymaga wymiany wraz z obudową. Nowy typ i stary typ nie współpracują. Jeżeli dobrze pamiętam, oprócz tego, że wirnik jest większy, to i geometrie ma inną.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
2018-11-13 16:35
  
 
 2018-09-23 18:42:31

Dzięki
To cenne info dla wszystkich którzy będą teraz zmieniać pompę, bo pewnie trafią na nowy typ.
Mam chyba 3 obudowy, to się im przyjrzę (postaram się w tygodniu) i zobaczę czy mam może jedną innego typu. Tej którą mam teraz na silniku nie będę na razie zrzucał, ale jak przyjdzie ten moment to postaram się odkopać temat.

Pomijając ekstremalny przypadek Kroner'a i tak rozrzut to praktycznie dwukrotność zalecanej wielkości szczeliny :/ Zwiększyć to tak jak piszesz mały problem, zmniejszyć już będzie ciężej - innej opcji niż ściągacz chyba nie ma, pod warunkiem, że wirnik nie jest z plastiku/gównolitu...

Ma ktoś może pod ręką MasterSport'a dla kompletności zestawienia?

PS.
Książkę Bernhardta znalazłem na Allegro, zamówiona

[ wiadomość edytowana przez: Rzoooq dnia 2018-09-23 18:44:09 ]
2018-11-13 17:46
  
 
 2018-09-23 18:53:23

Szukałem przed chwilą też książki, ale z negatywnym skutkiem.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
2018-11-13 16:35
  
 
 2018-09-23 19:12:47

Zjebkę to ja mogę sobie samemu zrobić przynajmniej będę miał z tego korzyść. Zapodałem tobie o wielce Czcigodny Rzoooq coś co pomorze tak dociekliwemu jak Ty wybadać na sucho czyli przed stosunkiem.
Wielce Czcigodny kolego Szoko , to stara pozycja i czwarte jej wydanie ,kupiłem ją ohoho w Krynicy.
I żebyście sobie nie myśleli , lubię wiedzieć co i jak ale to nie jest moja dziedzina.
2018-11-10 23:26
  
 
 2018-09-23 19:55:10

Widziałem rocznik, 1966. Kiedyś i ja znajdę ją i zagości w mojej bibliotece.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
2018-11-13 16:35
  
 
 2018-09-23 21:03:27

Cytat:
SzokoLada pisze: Co do pomp. Luz musi być i to ważna sprawa. Możesz zwiększyć luz, podkładając dodatkową uszczelke.



ale ze wzrostem obciążenia silnika szczelina powinna być możliwie mała.
im większe obroty tym większe pienienie cieczy - czyli kupa
2018-11-12 21:06
  
 
 2018-09-23 21:27:26

To znaczy tak, szanowny kolega Rzoooq drąży akademicki temat ,i dobrze ,odpowiedź na tej stronie znajdzie .Odpowiedź odnośnie założeni i obliczeń konstrukcyjnych oraz wzory ma podane na tacy. Dla mnie jest to sztuka dla sztuki ale ,aleee , stojąc z drugiej strony lady sklepowej w Muninie sie przydaje.
2018-11-10 23:26
  
 
 2018-09-23 23:42:15

Cytat:
2018-09-23 21:03:27, morphio pisze:
ale ze wzrostem obciążenia silnika szczelina powinna być możliwie mała. im większe obroty tym większe pienienie cieczy - czyli kupa



Adam, no proszę cię, zacznij czytać ze zrozumieniem. Rzooq ma za mały luz, więc napisałem, że można podłożyć podkładkę.

-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим
2018-11-13 16:35
  
 
 2018-09-27 22:41:53

Znalazłem obudowy w różnych wersjach dla porównania




Średnica zewnętrzna powierzchni blisko wirnika
- z lewej ~67mm
- z prawej ~68mm

Średnica otworu środkowego
- z lewej ~39mm
- z prawej ~34mm

Kąta pochylenia już nie sprawdzałem.

Podejrzewam, że prawidłowe pary to
- duży otwór środkowy -> duży wirnik (np. plastikowy Fenox)
- mały otwór środkowy -> mały wirnik (np. BA3)
?

I w każdym przypadku odpowiednia szczelina.
Ciekaw teraz jestem w jakiej konfiguracji przejechałem tegoroczną trasę.

Książkę Bernhardt'a mam w drugim wydaniu (1969) i o pompie wody jest na innej stronie.



- [luz między wirnikiem a obudową] "Sprawdzać na każdej sztuce"
- Odlew [wirnika] opisakować. Po piaskowaniu niedopuszczalne są wszelkiego rodzaju nierówności na powierzchniach łopatek przekraczające 0,3mm
- W pompie wody ze względu na konieczne luzy między wirnikiem a obudową część wody ze strony tłoczenia przechodzi na stronę ssania, co uwzględnia się przez sprawność objętościową pompy

Od dziś będę już sprawdzał luz, dziękuję za polecenie pozycji, na pewno się jeszcze przyda

I jeszcze bonus - w jednej obudowie najwyraźniej chodziła pompa z walniętym łożyskiem...
2018-11-13 17:46
  
 
 2018-09-28 18:43:34

A naprawiłeś to już ?
2018-11-12 21:06
  
 
 2018-09-29 23:20:05

Cytat:
A naprawiłeś to już ?



To czyli co?
Właśnie próbuję z waszą pomocą się dowiedzieć czy coś mam popsute
Pompa nie cieknie, obieg jakiś jest, ale już wiem że szczelinę mam do poprawki i drążę dalej.

(Porysowana obudowa to złom który mi się wala, pewnie trafił do mnie kiedyś przy okazji "w pakiecie", tak wytelepanej pompy wody nigdy nie miałem)

Obudowa z małą dziurą ma numer 21073-1307015

Obudowa z dużą dziurą ma numer 2101-1307015



Według tego rysunku



prawidłowe pary to więc (odwrotnie niż mi się wydawało wcześniej):

- obudowa z dużą dziurą 2101-1307015 i pompa z klasycznym wirnikiem 2101-1307032




- obudowa z małą dziurą 21073-1307015 i pompa z plastikowym (dużym) wirnikiem 21073-1307032



I taką parę mam teraz założoną.

Dziękuję za odpowiedzi, może to info kiedyś się jeszcze komuś przyda


2018-11-13 17:46
  
 
 2018-10-26 16:45:09

Cytat:
2018-09-23 19:55:10, SzokoLada pisze:
Widziałem rocznik, 1966. Kiedyś i ja znajdę ją i zagości w mojej bibliotece.



Mam i ja. Wydanie 4 88r


-----------------
АвтоBA3 непобедим, скрутим, склеим, полетим

[ wiadomość edytowana przez: SzokoLada dnia 2018-10-29 07:11:40 ]
2018-11-13 16:35
  
 
 2018-10-26 17:25:45

Cytat:
2018-10-26 16:45:09, SzokoLada pisze:
Mam i ja. Wydanie 3 88r



Git, wiedza na grupie nie zginie

Jak już jesteśmy w temacie książek, to taką pozycję ktoś tu miał w ręce?
2018-11-13 17:46