Temperatury spadają, czas przygotować swoje auto do zimy

Temperatury spadają, czas przygotować swoje auto do zimy - Samochody29.10.2018 Sezon zimowy to trudny czas zarówno dla kierowców, jak i samochodów. Co trzeba zrobić, aby właściwie przygotować auto na zimę i nie dać się zaskoczyć nieprzychylnej aurze? Opony zimowe i skrobaczka do szyb stanowią absolutny niezbędnik, ale nie wypada poprzestawać tylko na nich.

Sezon zimowy to trudny czas zarówno dla kierowców, jak i samochodów. Co trzeba zrobić, aby właściwie przygotować auto na zimę i nie dać się zaskoczyć nieprzychylnej aurze? Opony zimowe i skrobaczka do szyb stanowią absolutny niezbędnik, ale nie wypada poprzestawać tylko na nich.

Nadchodząca zima będzie umiarkowana i sucha czy mroźna i usłana śniegiem? Nigdy nie jesteśmy w stanie tego przewidzieć, dlatego szykując pojazd na zimę najlepiej być gotowym na każdą ewentualność. Na co należy zwrócić szczególną uwagę?

Pomyśl o zabezpieczeniu nadwozia

Zanim przejdziesz do odhaczania na liście punktów absolutnie niezbędnych, zastanów się nad działaniami mniej standardowymi. Do takich należy zabezpieczenie uszczelek w drzwiach przy pomocy specjalnych silikonów. Dzięki temu nie zaskoczą cię przymarznięte po mroźnej nocy drzwi, których nie będziesz w stanie otworzyć akurat przed wyjazdem do pracy.

Odmrażanie zamka drzwi

A skoro mowa o elementach gumowych, rozważ wymianę wycieraczek, albo osusz i umyj płynem te, które już są zamontowane. Zimą wycieraczki z pewnością niejednokrotnie pójdą w ruch, zaś dobra widoczność to sprawa kluczowa podczas długich wieczorów i częstych opadów deszczu lub śniegu.

Zabezpiecz również nadwozie przed działaniem chemikaliów i soli drogowej. Dokładnie umyj samochód i nawoskuj karoserię. Dzięki temu uchronisz lakier i zapobiegniesz powstawaniu ognisk korozji. Jeśli posiadasz odpryski na lakierze, zrób na nich zaprawki dedykowanym lakierem, który możesz kupić w autoryzowanym serwisie samochodowym.

Zadbaj o płyny i akumulator

Dobrą praktyką przed nadchodzącą zimą jest wymiana oleju silnikowego. Warto to zrobić nawet wtedy, gdy przebieg nie wymaga jeszcze takiej wymiany. Latem, gdy silnik pracuje w upale, konsystencja oleju staje się rzadsza, zaś zimą olej gęstnieje. Przy dużych zmianach temperatury olej szybciej traci swoje właściwości. Dlatego warto dostarczyć do silnika świeży olej przed nadejściem zimy - najlepiej o dużej lepkości, czyli z oznaczeniem 5W albo 0W.

Równie ważny jest płyn w chłodnicy. Jego zamarznięcie grozi pęknięciem bloku silnika, więc musisz go niezwłocznie wymienić, jeśli kiedykolwiek dolewałeś do zbiornika z płynem wodę. Jeśli natomiast substancji chłodzącej jest już mało, uzupełnij ją specjalnym koncentratem.

Kolejnym elementem, który najczęściej nas zawodzi podczas mroźnej zimy, jest akumulator. Jeśli bateria w naszym samochodzie jest już wiekowa, wypada pomyśleć nad jej wymianą. Stan akumulatora można sprawdzić prostym miernikiem elektrycznym. Napięcie na "zdrowym" akumulatorze powinno wynosić około 12,5 V.

Kwestia zasadnicza, czyli dobór ogumienia

Przed zimą należy zmienić opony na zimowe - to dość oczywiste, ale jakie opony będą odpowiednie? Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na głębokość bieżnika. W oponie zimowej nie powinna ona wynosić mniej niż 4 mm. Ponadto producenci dzielą opony na klasy: ekonomiczną, średnią oraz premium. Oczekując dobrych efektów, najlepiej skierować swoją uwagę na opony z wyższej półki. Wykonane są z wysokiej jakości mieszanki gumowej i wystarczają na wiele sezonów.

Wymiana opon na zimowe

Czasami opony premium można nabyć w przedziale cenowym zarezerwowanym dla klasy średniej. Dobrym przykładem jest model Michelin Alpin 6, czyli następca kultowej "piątki", która od 2014 roku zdobyła czołowe miejsca w niezliczonej ilości testów i rankingów dotyczących niezawodności. W modelu Michelin Alpin 6, który jest nowością na sezon 2018/2019, zastosowano autorską mieszankę gumową oraz wielowarstwowy bieżnik, który zapewnia przyczepność zarówno na mokrej, jak i zaśnieżonej nawierzchni. Właśnie takie elementy powinny decydować przy doborze ogumienia na zimę.

Twoje auto napędza benzyna czy ropa?

Na koniec warto wspomnieć, że każdy silnik rządzi się swoimi prawami, co szczególnie znajduje odzwierciedlenie w zimowych warunkach. Te wskazówki mogą ci się przydać, jeśli pod maską twojego auta znajduje się:

Diesel - w niskich temperaturach z oleju napędowego wydziela się parafina, która może zblokować filtr paliwa. Autoryzowane stacje paliw sprzedają w czasie zimy olej znoszący mrozy nawet do - 32°C, więc nie ma obawy, że stanie się coś złego. Ale dla bezpieczeństwa lepiej unikać stacji z paliwem niewidomego pochodzenia. Zadbaj również o dobry stan świec żarowych. Benzyna - w przypadku silników benzynowych warto sprawdzić stan akumulatora, a także dokonać przeglądu świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia. To one decydują o sile iskry, która zapala mieszankę paliwową. Słaba iskra nie będzie w stanie wprawić naszego auta w ruch.

Oczywiście warto sprawdzić także stan pozostałych elementów: paska klinowego, alternatora czy rozrusznika. One również mogą być odpowiedzialne za przykre niespodzianki, które lubią spotykać kierowców w trakcie zimy.

Przegląd pojazdu