Nowe Audi A5 Sportback: eleganckie jak coupe

Nowe Audi A5 Sportback: eleganckie jak coupe18.06.2009
Marka z czterema pierścieniami prezentuje nową koncepcję samochodu: Audi A5 Sportback łączy w sobie to, co najlepsze w różnych typach aut. Jest emocjonalne i eleganckie jak coupe, komfortowe jak limuzyna i praktyczne jak Avant.

Po wersjach coupe i cabriolet model Sportback jest trzecim członkiem rodziny A5 i otwiera nowy segment. Z budzącą podziw stylistyką, dużą przydatnością w życiu codziennym oraz efektywnymi i mocnymi silnikami TFSI, FSI i TDI Audi A5 Sportback pojawi się w salonach na przełomie września i października.

A5 Sportback stanowi kamień milowy, jeżeli chodzi o stylistykę samochodów. 5-drzwiowe coupe wyróżnia się elegancką, sportowo rozciągniętą linią. Duża pokrywa bagażnika została perfekcyjnie włączona w stylistykę tyłu, krawędź obrysowa oraz wkład dyfuzora są elementami kontrastowymi i podkreślają wydłużenie bryły nadwozia.

Nowe Audi A5 Sportback: eleganckie jak coupe 1 Przypominającą coupe sylwetkę uzyskano dzięki obniżeniu wysokości nadwozia o 36 milimetrów w porównaniu z limuzyną A4, opadającym bardzo długim liniom dachu, krótkim zwisom z przodu i z tyłu, długiemu rozstawowi osi (2810 mm) oraz czterem pozbawionym ram drzwiom z wąską, dynamiczną grafiką okien. Wyjątkowa koncepcja pokrywy bagażnika gwarantuje wysoką funkcjonalność. A5 Sportback ze swoją tylną partią będącą swoistą interpretacją Avanta łączy w całkowicie nowy sposób sportowy charakter, komfort i wartości użytkowe.

Wyjątkowa koncepcja funkcjonalności w połączeniu z emocjonalną stylistyką dała nowoczesną mieszankę coupe i kombi. Pojemność bagażnika – 480 litrów – zbliżona jest do możliwości A4 Avant. Przy złożonej tylnej kanapie jest to aż 980 litrów. A5 Sportback zapewnia wysoki komfort podróżowania na wszystkich miejscach oraz wygodne wsiadanie i wysiadanie przez każde drzwi. Mimo mniejszej wysokości nadwozia, niż w przypadku limuzyny A4, i opadającemu ku tyłowi dachowi pasażerowie będą mieli w A5 Sportback porównywalną przestrzeń na nogi i nad głowami.

W kwestii napędu A5 Sportback konsekwentnie podąża drogą nowych technologii Audi: wszystkie jednostki napędowe są silnikami z bezpośrednim wtryskiem – silniki wysokoprężne to spokojnie pracujące TDI z Common Rail, silniki benzynowe wykorzystują koncepcję FSI. Wszystkie jednostki spełniają normę emisji spalin EU5, a silniki wysokoprężne wyposażono seryjnie w filtr cząstek stałych.

Początkowo A5 Sportback będzie oferowane z dwoma silnikami benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Jednostki benzynowe – 2.0 TFSI quattro o mocy 155 kW (211 KM) i momencie obrotowym 350 Nm oraz 3,2-litrowy V6 o mocy 195 kW (265 KM) z napędem quattro wyposażono w Audi valvelift system. Ten układ sterowania skokiem zaworów pozwala na uzyskanie większej mocy i wyższego momentu obrotowego przy jednocześnie zmniejszonym zużyciu paliwa.

Nowe Audi A5 Sportback: eleganckie jak coupe 2Na początku sprzedaży będzie można wybrać jeden z trzech silników wysokoprężnych - 2.0 TDI z sześciobiegową skrzynią manualną i systemem Start-Stop, dysponujący mocą 125 kW (170 KM) i 350 Nm, a także wersja 2.7 TDI (140 kW – 190 KM, 400 Nm) oraz trzylitrowy silnik V6 TDI z napędem na wszystkie koła, dysponujący mocą 176 kW (240 KM) i nadzwyczaj wysokim momentem obrotowym 500 Nm.

Nowy system ESP z elektroniczną blokadą poprzeczną przedniej osi, podobnie jak w Coupe i Cabriolet, przy napędzie na przednią oś zapewnia wyraźnie lepszą samosterowność i kompensację reakcji na zmianę obciążenia, co znacznie poprawia bezpieczeństwo jazdy.

Idealnym uzupełnieniem zestawu nowoczesnych rozwiązań jest Audi drive select. Pozwala on kierowcy na wybór jednej z trzech charakterystyk reakcji na pedał gazu, punktów zmiany przełożenia siedmiobiegowej przekładni S tronic lub multitronic oraz wspomagania układu kierowniczego servotronic.

Elementami tego systemu są: adaptacyjna regulacja amortyzatorów, dynamiczny układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem, a dla 3.0 TDI i 3.2 FSI – quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym. Jeżeli A5 Sportback posiada system obsługowy MMI, kierowca ma do dyspozycji czwarty, dowolnie programowany tryb pracy.

Źródło: Audi