C5 - pełniący rolę następcy XM

C5 - pełniący rolę następcy XM30.04.2001
Ten nowy, niezwykle atrakcyjny stylistycznie pojazd wyposażony został w wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych. Najważniejszym z nich jest oczywiście hydroaktywny system zawieszenia III generacji ...

Do czasu wprowadzenia następcy modelu XM największą limuzyną firmy Citroen będzie C5. Ten nowy, niezwykle atrakcyjny stylistycznie pojazd wyposażony został w wiele innowacyjnych rozwiązań technicznych. Najważniejszym z nich jest oczywiście hydroaktywny system zawieszenia III generacji. W "inteligentny" sposób dobiera on pracę zawieszenia w zależności od panujących warunków drogowych.

Podczas jazdy powyżej prędkości 110 km/h po równej nawierzchni zawieszenie obniża się automatycznie o 15 mm. Gdy pojazd porusza się po nierównej drodze z prędkością niższą niż 60 kilometrów następuje podwyższenie o 20 milimetrów. Dodatkowo kierowca ma możliwość ręcznej regulacji wysokości zawieszenie za pośrednictwem znajdujących się między przednimi siedzeniami przycisków. Ponadto funkcja "sport" umożliwia obniżenie środka ciężkości i utwardzenie resorowania. Warto przy okazji wspomnieć także o tym, że zawieszenie to nie wymaga przeglądu przed upływem pięciu lat lub przed przebiegiem 200 000 kilometrów.

C5 - pełniący rolę następcy XM 1 Citroen C5 wyposażony został w liczne nowinki elektroniczne, które kontrolują stan auta i warunki jazdy. Kierowca informowany jest na przykład o przekroczeniu bezpiecznej prędkości, o spadku ciśnienia w ogumieniu, o niebezpiecznej odległości od przeszkody znajdującej się z tyłu podczas cofania i wielu innych.

Począwszy od wersji SX dostępny jest czujnik deszczu, który automatycznie włącza wycieraczki dostosowując prędkość ich pracy do intensywności opadów. Czujnik ten zamyka ponadto okna przednie i szyberdach. Oprócz podstawowej wersji X dostępna jest również seryjna klimatyzacja elektroniczna z osobną regulacją temperatury dla kierowcy i pasażera. Z klimatyzacją połączony jest 17-litrowy schowek, w którym chłodzić można napoje.

Światła w modelu C5 włączają się automatycznie po wykryciu słabego nasłonecznienia. Konstruktorzy przewidzieli oczywiście opcjonalne zastosowanie systemu nawigacyjnego.

C5 - pełniący rolę następcy XM 2 W dziedzinie bezpieczeństwa biernego zastosowany został układ awaryjnego hamowania, który w krytycznej sytuacji zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym i włącza światła awaryjne ostrzegające innych użytkowników drogi.

Pasy bezpieczeństwa wyposażone są w pirotechniczne napinacze z ogranicznikiem siły napięcia. Z tyłu znalazły się ponadto pasy trzypunktowe. Sześć poduszek powietrznych czuwa nad bezpieczeństwem pasażerów podczas kolizji. W skład tego zestawu wchodzą dwie poduszki przednie (o pojemności 60 i 120 litrów), dwie boczne i dwie kurtyny, które rozpościerają się pomiędzy przednimi a tylnymi słupkami.

W celu zabezpieczenia Citroena przed włamaniem zamontowano zamki o zwiększonej wytrzymałości, elektryczny zamek bagażnika oraz najnowszej generacji system uniemożliwiający uruchomienie pojazdu osobom do tego niepowołanym.

Model C5 dostępny jest w 14 kolorach i z ośmioma wersjami tapicerki. Wyposażenie obejmuje trzy odmiany: X, SX i Exclusive. Do napędu służy natomiast gama sześciu silników. Najmniejszy z nich to 117-konny 1,8, dwa kolejne to 16-zaworowy 2,0 i 2,0 Hpi o mocach 138 i 143 KM. Topowy motor wyposażono w sześć zaworów w układzie V. Ma on pojemność 3000 cm³ i uzyskuje 210 koni mechanicznych. Ofertę zamykają dwa nowoczesne diesle Hdi. Dwulitrowy odznacza się mocą 110 KM a 2,2 osiąga 136 koni mechanicznych.