Rajd Irlandii: To nie będzie łatwy rajd…

Rajd Irlandii: To nie będzie łatwy rajd…13.11.2007
Dwie rundy Rajdowych Mistrzostw Świata pozostałe do końca sezonu rozegrane zostaną na Wyspach Brytyjskich. Najbliższą, przedostatnią, będzie 1 Rajd Irlandii, w którym zespół Citroen Sport wystawi dwa Citroeny C4 WRC ...

...z załogami Sébastien Loeb/Daniel Elena i Dani Sordo/Marc Martí. Po Norwegii i Portugalii, Rajd Irlandii jest trzecią z tegorocznych nowości. Odbędzie się w okolicach miejscowości Sligo, w północno-zachodniej części wyspy, a jego trasa, wytyczona na terenie dwóch krajów – Republiki Irlandii i Irlandii Północnej – składa się z trzech etapów i dwudziestu odcinków specjalnych. Osobliwością tej rundy jest to, że sam Etap 1 obejmuje aż 168 km jazdy na czas, a więc praktycznie połowę rajdu.

Chcąc sprawdzić, ile jest prawdy, a ile przesady w famie irlandzkich asfaltów i przygotować się do 15 rundy sezonu, zespół Citroën Sport zgłosił C4 WRC Sébastiena Loeba i Daniela Eleny do Rajdu Donegal, należącego do kalendarza rajdowych mistrzostw tego kraju. Ich zwycięstwo zachęciło zespół do podjęcia kolejnej próby, tym razem w Rajdzie Cork, z udziałem obu załóg C4 WRC, aby także Dani Sordo i Marc Martí zapoznali się ze specyfiką irlandzkich tras.

Dzięki tym doświadczeniom zespół mógł ocenić, jak trudna będzie rywalizacja na ziemi Celtów w rajdzie WRC. "To nie przypomina niczego, z czym zetknęliśmy się dotychczas w asfaltowych rajdach Mistrzostw Świata" – komentuje Sébastien Loeb. "Drogi wokół Sligo mogą być trochę inne od tych, które poznaliśmy podczas naszych próbnych startów, ale wiemy, czego oczekiwać: tras miejscami bardzo szybkich, bardzo wąskich, flankowanych wysokimi skarpami, a do tego wyjątkowo wyboistych. Zapowiada się trudna walka o miejsce na mecie, szczególnie, że nas zadowala tylko zwycięstwo. Rywalizacja będzie zacięta, ale jesteśmy wyjątkowo zmotywowani, aby toczyć ją do samego końca."

Uwagi Loeba potwierdza Dani Sordo: "Rajd Cork odbywał się na południu kraju, ale dał nam pojęcie o charakterze czekających nas odcinków" – mówi.- "Są pełne zaskoczeń, mają nawierzchnie, po których trudno się jeździ nawet w suchy dzień, a co dopiero, jeśli pada…" Wspominając o pogodzie, hiszpański kierowca trafnie wskazuje jeden z czynników, które z pewnością odegrają ważną rolę w ten rajdowy weekend na znanym z wilgotnej aury wybrzeżu Atlantyku.

"Nietypowe drogi, pełne przeróżnych pułapek, ekstremalne warunki pogodowe mogące dodatkowo komplikować jazdę już i tak trudnymi odcinkami i konieczność podejmowania szybkich decyzji co do opon, których wybór będzie kolejnym ważnym czynnikiem – wszystko to sprawia, że pierwszy Rajd Irlandii nie będzie łatwy!" – komentuje Guy Fréquelin.- "Wynik z Japonii i sytuacja punktowa w rywalizacji kierowców zmuszają nas do wyjątkowo starannego przygotowania się do tej rundy. Aby zachować szanse obronienia tytułu mistrzowskiego, Sébastien i Daniel muszą tutaj wygrać. Dani i Marc po raz kolejny spróbują zająć miejsce pomiędzy nimi a Marcusem Grönholmem. Nasz Citroën C4 WRC jest w tym sezonie niepokonany na asfaltach i mamy nadzieję, że potwierdzimy to także w terenie różniącym się od poprzednich. Cały zespół Citroën Sport ma świadomość, jak trudna to będzie walka, ale wszyscy czujemy wielką motywację, by stanąć na wysokości zadania"

Rajd Irlandii 2007 w skrócie:
* Po dwóch edycjach przygotowawczych Rajd Irlandii odbędzie się w tym roku po raz pierwszy jako runda Rajdowych Mistrzostw Świata.
* Rajd odbędzie się w północno-zachodniej części wyspy, a wszystkie jego obiekty znajdować się będą w miejscowości Sligo: baza w Hotelu Clarion, park serwisowy oraz biuro prasowe w pobliżu, na terenie campusu instytutu technologii. Sligo oddalone jest o 207 km od Dublina, stolicy Republiki Irlandii. Lotnisko pod Sligo znajduje się w odległości 8 km od centrum miasta.
* Łączna długość trasy edycji 2007 wynosi 1196,25 km, w tym 342,34 km jazdy na czas, podzielonej na 20 odcinków specjalnych (14 różnych).
* Opony: Limit wynosi 70 szt. opon na każdy samochód, jednak użyć wolno tylko 47 z nich (w całym rajdzie i na odcinku testowym. Listy kodów paskowych i dwóch wzorów bieżnika zostały przekazane w piątek 9 listopada.
* Zapoznanie z trasami odcinków specjalnych zaplanowano na wtorek 13 listopada w godz. od 8:00 do 18:00 (OS 8, 9, 10, 2/5, 3/6, 4/7 i 20) i na środę 14 listopada od 8:00 do 17:00 (OS 19, 11/14, 12/15, 13/16, 17 i 18. Każda załoga ma prawo przejechać trasę dwukrotnie, z prędkością maksymalną 70 km/h, w kolejności i porze ściśle określonych przez organizatorów. Zapoznanie z trasą superoesu Stormont odbędzie się we czwartek 15 listopada w godz. 16:00-17:30.
* Odcinek testowy długości 2,87 km zawodnicy przejeżdżać będą we czwartek 15 listopada w godz. od 7:00 do 10:00. Start odcinka znajduje się o 5,97 km na wschód od parku serwisowego, w pobliżu wsi Formoyle.
* Superoes rozegrany zostanie we czwartek wieczorem w Stormont, na wschód od Belfastu, koło gmachu Parlamentu Irlandii Północnej. Uroczystość startu, bezpośrednio poprzedzająca start do superoesu, rozpocznie się o godz. 18:50.
* Etap 1: czwartek 15 i piątek 16 listopada: dystans 386,10 km, w tym 168,07 km jazdy na czas, podzielonej na 10 OS, w tym 7 różnych. Czwartek: Uroczystość startu w Belfaście od 18:50. OS1: Superoes Stormont (1,82 km). Piątek: Start z parku serwisowego od 7:25; OS2: Geevagh 1 (11,48 km); OS3: Arigna 1 (27,90 km); OS4: Lough Gill 1 (20,57 km). Komasacja (9:59/20 min.). Serwis A (10:19/30 min.); OS5: Geevagh 2; OS6: Arigna 2; OS7 Lough Gill 2. Komasacja (13:23/20 min.); Serwis B (13:43/30 min.); OS8: Glenboy (22,25 km); OS9: Bencroy (15,44 km); OS10: Drumshando (8,66 km); Serwis C (17:49/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:30.
* Etap 2: sobota 17 listopada: 505,38 km, w tym 118,36 km jazdy na czas (6 OS, 3 różne). Wyjazd z parc fermé i serwis D (6:30/10 min.); OS11: Sloughan Glen 1 (27,76 km); OS12: Ballinamallard 1 (17,96 km); OS13: Tempo 1 (13,46 km). Komasacja (11:41/20 min.); Serwis E (12:01/30 min.); OS14: Sloughan Glen 2; OS15: Ballinamallard 2; OS16: Tempo 2; Serwis F (17:32/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz.21:30.
* Etap 3: niedziela 18 listopada: 304,77 km, w tym 55,91 km jazdy na czas (4 OS, 4 różne). Wyjazd z parc fermé i serwis G (7:00/10 min.); OS17: Murley (24,70 km); OS18: Fardross (14,77 km); OS19: Donegal Bay (14,06 km); OS20: Mullaghmore (2,38 km).
* Nieoficjalna uroczystość podium (15 min) odbędzie się na mecie ostatniego odcinka specjalnego i transmitowana będzie bezpośrednio w telewizji. Prawdziwe ogłoszenie wyników rajdu rozpocznie się o godz. 14:18 przed hotelem Clarion.
* Uwaga: Plan dnia na czwartek podporządkowany jest koniecznością dojazdu załóg na superoes w Belfaście. Przejazdy odcinka testowego trwać będą trzy godziny (od 7:00 do 10:00), a konferencja prasowa FIA zaplanowana jest na 12:00. Trasa rajdu obejmie terytorium dwóch krajów: Republiki Irlandii i Irlandii Północnej.

Źródło: Citroën