Citroen C4 WRC HYbrid4 na odcinkach specjalnych

Citroen C4 WRC HYbrid4 na odcinkach specjalnych15.04.2009
Dzień po odniesieniu przez C4 WRC już czwartego w obecnym sezonie zwycięstwa, tym razem w rajdzie Portugalii, Citroen Racing przeprowadził wraz z Dani Sordo testy dynamiczne prototypu Citroen C4 WRC HYbrid4 na drodze asfaltowej w pobliżu Faro.

C4 WRC HYbrid4, zrodzony z kreatywnych ambicji ekipy technicznej Citroena Racing stworzenia innowacyjnego samochodu o rajdowych osiągach, spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem podczas prezentacji z okazji Salonu Samochodowego w Paryżu.

Citroen C4 WRC HYbrid4 na odcinkach specjalnych 1Prototyp ten zyskał też duże uznanie na Bolońskim Salonie Samochodowym, a następnie podczas otwarcia rajdu Norwegii. Od czasu Salonu Samochodowego w Genewie staje się on nową nadzieją na samochód, który odniesie zwycięstwo w Mistrzostwach Świata.

Citroen C4 WRC HYbrid4 stworzony został na bazie modelu uczestniczącego w Rajdowych Mistrzostwach Świata. System elektrycznego napędu stanowi uzupełnienie silnika termicznego, skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu znanego z wersji WRC.

Zastosowanie dodatkowego akumulatora Ion Lithium o 990 ogniwach, umieszczonego nad zbiornikiem paliwa, oraz silnika generującego na tylny most napęd mocy rzędu 125 kW zwiększa całkowity ciężar pojazdu o 150 kg.

"System ten, opracowany przez Citroen Racing, daje kierowcy możliwość wyboru jednego z czterech trybów funkcjonowania" - wyjaśnia Didier Clement, inżynier odpowiedzialny za przygotowanie samochodów. "W trybie termicznym Citroen C4 WRC HYbrid4 zachowuje się identycznie jak model C4 WRC rywalizujący obecnie w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Citroen C4 WRC HYbrid4 na odcinkach specjalnych 2W trybie termicznym z systemem odzyskiwaniem energii wzrasta siła hamowania, a akumulatory są doładowywane. Na odcinkach dojazdowych i w parku maszyn, tryb elektryczny z odzyskiwaniem energii zapewnia redukcję emisji spalin, zwiększenie zasięgu i odciążenie silnika termicznego. Ponadto, tryb boost, wykorzystujący jednocześnie moc silnika termicznego i elektrycznego, może zostać uruchomiony w celu uzyskania dodatkowego momentu obrotowego w postaci 300 Nm."

Pod względem technicznym, obydwa silniki funkcjonują na tym samym łańcuchu napędowym. Kierowca może wybrać tryb elektryczny uruchamiając go bez konieczności włączania silnika termicznego. Manetki sterujące dźwignią zmiany biegów umożliwiają mu wówczas wybór jednego z trzech trybów: jazdy do przodu, do tyłu lub trybu neutralnego.

Didier Raso, inżynier odpowiedzialny za uklad elektryczny i systemy, dodaje: "Celem projektu było zapewnienie możliwości jazdy na części trasy wyłącznie na silniku elektrycznym. Zastosowane rozwiązania odpowiadają tym oczekiwaniom. Citroen Racing chciał wykazać swoją umiejętność przystosowania tej technologii do wymogów auta rajdowego. Jeżeli, w przyszłości, przepisy pozwolą stosować technologie hybrydowe, będziemy w stanie temu wyzwaniu sprostać."

Citroen C4 WRC HYbrid4 na odcinkach specjalnych 3 Podczas jazd próbnych, Dani Sordo, kierowca ekipy Citroen Total World Rally Team, testował dynamiczne właściwości C4 WRC HYbrid4. Jednym ze szczególnych momentów tego wyjątkowego dnia był odcinek dojazdowy na drodze otwartej dla ruchu, przebiegającej przez miasteczko Barranco do Velho. Pozwoliło to przetestować w naturalnych warunkach zalety trybu "zero emisji".

Druga część trasy była już bardziej zwyczajna dla ekipy wdrożeniowej Citroen Racing: wąska i kręta droga przypominająca najtrudniejsze odcinki specjalne rajdów Mistrzostw Świata odbywających się na drogach asfaltowych.

Po trzech intensywnych etapach, które doprowadziły go na trzecią pozycję w rajdzie Portugalii, Dani Sordo entuzjastycznie skomentował wydarzenia dnia: "W trybie elektrycznym mogliśmy przejechać przez miasteczko samochodem rajdowym nie robiąc absolutnie żadnego hałasu. To ogromna korzyść dla środowiska i komfort dla załogi na odcinkach dojazdowych."

Komentarze hiszpańskiego kierowcy na temat osiągów auta były wręcz entuzjastyczne: "Na odcinkach specjalnych, ogólne zachowanie auta trochę różni się od zachowania C4 WRC, głównie z powodu większego obciążenia tylnej osi.

Citroen C4 WRC HYbrid4 na odcinkach specjalnych 4Tryb boost pozwala w wybranym momencie na uzyskanie dodatkowego momentu obrotowego podczas przyspieszenia. Rezultat jest imponujący" - zauważa Dani Sordo po kilku pierwszych kilometrach przejechanych w trybie termicznym po drodze zamkniętej dla ruchu.

Tak jak w przypadku C4 WRC, regulacje zawieszenia pozwalają zoptymalizować zachowanie auta na drodze. "Sądzę, że wrażenia z jazdy są porównywalne do doświadczeń przeżytych w moim samochodzie rajdowym. Bardzo pozytywnie oceniam zachowanie C4 na asfalcie!"

Podczas tych testów, w czasie których kreatywność Citroena Racing została poddana ocenie, Citroen C4 WRC HYbrid4 udowodnił, że jest autem niezwykle zaawansowanym, jeżeli chodzi o istotne dla rajdów technologie. Dani Sordo, za kierownicą C4 HYbrid4 posiadającego wiele cech wspólnych z używanym przez niego podczas rajdów samochodem, przeprowadził testy, które zaoowocowały wieloma cennymi uwagami i komentarzami.

Źródło: Citroen