[Ogólne] informacje o felgach i oponach

  
Sortuj wg daty:
rosnąco malejąco
znalezione na necie, wstawiam dla potomnych chociaż wątpie w to, że skoncza sie tematy typu jakie opony i jakie felgi i czy bedą pasowac.

MILEJ LEKTURY

P.S. - jesli zly dzial to prosze przenieść

FELGI

Szerokość - mierzona miedzy rantami felgi w miejscu gdzie zostaje założona opona, zazwyczaj podawana w calach.

Wysokość - największa średnica felgi mierzona w miejscu oparcia stopki opony. Zazwyczaj podawana w calach.

ET - Odległość pomiędzy geometrycznym środkiem felgi a płaszczyzna jej styku z piasta (w mm)
Rozstaw śrub - średnica okręgu, na którym rozmieszczone są otwory. Mierzona miedzy środkami przeciwległych otworów przy ich parzystej liczbie.

Średnica otworu centrującego - średnica otworu, który przychodzi na kołnierz piasty w samochodzie. Często, wstawiany w felgę jest plastikowy lub aluminiowy pierścień, który redukuje otwór centralny w feldze do potrzebnego nam rozmiaru w zależności od średnicy kołnierza wystającego z piasty.

Kupując felgę do naszego samochodu musimy być pewni, ze dana felga z założona przez nas opona będzie do niego pasować w 100%, a najlepiej, żeby dany typ kola był dopuszczony przez producenta samochodu do montażu. Przede wszystkim kupiona przez nas felga musi mieć rozstaw śrub i średnice otworu centrującego (dalej zwanego zamkiem) idealnie pasujące do naszego samochodu. Na zamku nie możne być żadnego luzu, nie może być tez za ciasny. Jeżeli na oczyszczona piastę w samochodzie nie możemy założyć kola, lub musimy je przytrzymywać w powietrzu, żeby móc przykręcić śruby, znaczy to, ze bezwzględnie nie możemy tego kola założyć na samochód. Nie możemy powiększyć zamka w feldze przy pomocy pilnika lub założyć kola mimo luzu. Główne centrowanie kola na piaście odbywa się właśnie dzięki zamkowi w feldze. Cały ciężar samochodu, wszystkie siły ścinające są przenoszone przez kołnierz na piaście. Śruby maja za zadanie tylko docisnąć kolo do piasty i wraz z silą tarcia piasta-płaszczyzna mocowania felgi, przenosić napęd z piasty na kolo. Założenie felgi, która nie jest scentrowana na zamku grozi zerwaniem śrub i odpadnięciem koła.

Drugim najważniejszym elementem jest rozstaw śrub. Otwory w piaście i w feldze murza się idealnie pokrywać. Czasami zdarza się, ze zakładana felga prawie pasuje, różnica w ekscentryczności otworów jest minimalna i przykręcamy felgę. W tym momencie, ponieważ śruby są przez cały czas ściągane na ukos i przytrzymują felgę tylko jedna strona stożka narażamy się na zerwanie szpilek i odpadniecie kola. Przy niedużych różnicach w rozstawie śrub rozwiązaniem są śruby pływające, które 5/50 niwelują różnice pomiędzy centrycznością otworów piasta-felga.

Trzecim ważnym elementem w doborze felg do samochodu jest ET*. Ten parametr mówi nam mówiąc krótko jak bardzo dana felga jest schowana w głąb nadkola bądź wysunięta na zewnątrz. Przymierzając felgę z opona musimy sprawdzić, czy dane kolo nie będzie nam obcierać o wahacze, elementy nadkola, cześć błotnika przy pełnym obciążeniu i podczas jazdy po nierównościach.

*[Offset felgi (ET)]
Offset zwany również odsadzeniem jest odległością pomiędzy płaszczyzną symetrii felgi, a płaszczyzna powierzchni montażowej. Offset może być dodatni lub ujemny i jest specyficzny dla konkretnego modelu felgi a nie samochodu, jak rozstaw. Oznacza to, ze rożne felgi montowane do tego samego auta mogą mieć różne offsety.]


Następną sprawą jest przetłoczenie felgi - kształt tarczy kola. Po założeniu na samochód, trzeba sprawdzić czy kolo się swobodnie obraca i czy jest dosyć miejsca pomiędzy felga a zaciskiem hamulcowym, żeby w przypadku, gdy założymy nowe tarcze i klocki hamulcowe wszystko będzie w porządku.

Jeżeli felga już pasuje musimy zwrócić uwagę na śruby lub nakrętki, jakimi ja przykręcimy do samochodu. Nie powinno się przykręcać felg aluminiowych śrubami czy nakrętkami od felg stalowych. Grozi to wyrobieniem otworów w feldze i po czasie odkręceniem się kola. Typów śrub i nakrętek jest bardzo dużo. Przykładowo zaczynając od grubości (samochody osobowe) mamy M10, M12 i M14, skok śruby 1,25; 1,5; 1/2UNF; 9/16 UNF, stożek, kula, stożek obrotowy lub z kołnierzem. Śruby muszą pasować do klucza, jaki wozimy w samochodzie 17, 19, 21. Po przejechaniu ok. 500km należy sprawdzić dokręcenie kół.
Rozstaw oznacza średnice okręgu na jakim znajdują się śruby mocujące koło. Jeśli śrub jest parzysta liczba, np. 4, to łatwo ta średnice zmierzyć. Jest nią odległość miedzy środkami przeciwległych śrub.


[ wiadomość edytowana przez: thomas77 dnia 2010-12-18 16:13:15 ]
[ powód edycji: literówki=poprawa ]
  
 
OPONY

Mając dobrana felgę trzeba teraz znaleźć odpowiednia oponę. Głowna zasada jest, żeby wysokość całego koła była niezmienna. Zakładając felgę o tej samej średnicy i szerokości, co oryginalna możemy bez problemu założyć nasza stara oponę, jeśli natomiast felga jest szersza bądź węższa, należny sprawdzić czy nasza opona będzie w dalszym ciągu pasować. Postaram się przedstawić zasadę, którą mniej więcej można określić rozmiar opony do naszej nowej felgi. Bierzemy oryginalny rozmiar opony z samochodu np. 175/70 R13 i odpowiednio zwiększając szerokość opony, bądź średnicę osadzenia o jeden rozmiar zmniejszamy profil opony. Np. przechodzimy 175/65 R14, 185/60 R14, 185/55 R15, 195/50 R15. Rożnica pomiędzy oponami 175/70 R13 i 195/50 R15 w całkowitej wysokości wynosi 0,4mm.


Rozmiary opon: np. 195/65 R15 91V:

- 195 - szerokość opony w mm
- 65 - profil opony, wysokość boku opony w % z szerokości tutaj 65% ze 195
- R - opona radialna
- 15 - średnica osadzenia opony w calach
- 91 - indeks nośności (91-615kg)
- V - indeks prędkości (V-210km/h)


Zbyt szerokie opony w szybszym stopniu zużywają felgi po wewnętrznej stronie rantów, opona pracuje w inny sposób niż to założył producent, przez co możne się szybciej zużywać. Zbyt wąskie opony odkrywają bardziej rant felgi, przez co ten jest bardziej podatny na uszkodzenia, opona jest bardziej podatna na ześlizgniecie się z felgi i samochód możne się niepewnie kierować. W praktyce granica pomiędzy "za wąskimi" czy "za szerokimi" oponami jest dosyć płynna. Po prostu opon o danej szerokości do danych felg się nie zaleca i lepiej jest przestrzegać podanych granic.

Letnia opona ma za zadanie zachować dobra przyczepność do drogi i odprowadzić wodę znajdująca się pod nią na zewnątrz, w stopniu, który umożliwi jej ciągły kontakt z podłożem. Opona jest dopuszczona do ruch, kiedy jej bieżnik nie będzie mniejszy od wskaźnika TWI. Wskaźnik ten, to zgrubienie przechodzące, co pewien czas w poprzek bieżnika opony. Często na boku opony widnieje tez symbol TWI w miejscu umieszczenia wskaźnika. Gumowy garb ma wysokość 1,6mm i jeżeli bieżnik opony w którymś miejscu zrówna się ze wskaźnikiem, znaczy to, ze oponę należy bezwzględnie wymienić. 1,6mm jest to już poziom krytyczny. Jeżeli zależy nam na bezpieczeństwie powinniśmy wymieniać opony, kiedy bieżnik osiągnie 3-4mm, już od tej wartości skuteczność opon spada diametralnie przy odprowadzaniu wody.

Opona zimowa musi zachować swoja elastyczność i miękkość w niskich temperaturach, na co pozwala jej inna niż w przypadku opon letnich mieszanka gumowa. Bieżnik opon zimowych jest głębszy i ma za zadanie odprowadzić wodę, błoto pośniegowe i śnieg, poza tym dzięki wielu nacięciom (lamelkom) jest ona w stanie oczyszczać swój bieżnik ze śniegu. Żeby opona zimowa spełniła swoje zadanie jej bieżnik nie może być niższy niż 4mm. Poniżej tej wartości opona nie nadaje się do eksploatacji zima. Lamelki nie poruszają się podczas jazdy, opona się zapycha. Lepiej jest stosować na zimę opony węższe, szczególnie, jeżeli jeździmy po nieodśnieżonych odcinkach dróg. Jeżeli stosujemy węższą oponę, zmniejszamy obszar kontaktu opony z podłożem, przez co zwiększamy nacisk opony na jednostkę powierzchni styku z nawierzchnia. Dzięki temu opona skuteczniej się oczyszcza i zwiększa swoja przyczepność do podłoża. Stosowanie węższych opon ma sens tylko w przypadku opon szerokich np. od szerokości 175mm, nie ma sensu zakładanie węższych opon, jeśli jeździmy np. na 155.

Stosując szersze opony niż montowane oryginalnie:
- Zwiększa się przyczepność samochodu na zakrętach
- Zwiększa się skuteczność hamulców (później dochodzi do zablokowania kol)
- [U]Zwiększa się zużycie benzyny (większe opory toczenia)[/U]
- Zwiększa się masa nieresorująca samochodu
- Samochód wolniej przyspiesza
- Pogarsza się odprowadzenie wody z pod opony
- Ciężej chodzi kierownica
- Przy zmianie szerokości opony o 10mm, opisane skutki są prawie niezauważalne, jednak przy dużych zmianach, trzeba je wziąć pod uwagę. Przy zakładaniu węższych opon skutki będą dokładnie odwrotne.


RÓŻNICE - TAŃSZE - DROŻSZE OPONY

Pierwsza rzecz. Opony droższe są dokładniej wykonane. To znaczy, ze jeśli założymy na nową, prostą felgę oponę firmy Matador i Michelin, to mimo wyważenia prawdopodobieństwo, ze jeżdżąc na tej pierwszej będziemy odczuwać drgania na kierownicy jest dyzo wyższe niż w przypadku drugiej opony.
Po drugie. Wytrzymałość droższej opony jest większa i może w przypadku, gdy wjedziemy w otwarta studzienkę każda z opon ulegnie uszkodzeniu, to podczas normalnej eksploatacji po polskich drogach tańsza opona może nie wytrzymać zmęczeniowy i będzie trzeba ja wyrzucić jeszcze przy wysokim stanie bieżnika.
Po trzecie droższa opona jest wykonana z lepszej jakości materiałów, ma lepiej dopracowany skład mieszanki, przez co ma ona lepsza przyczepność do podłoża. Oczywiście związki te nie są reguła i można często kupić dobrą oponę za niewielkie pieniądze, lub zapłacić dużo za oponę, która całkowicie nie spełnia naszych oczekiwań.


Felgi samochodowe : ilość śrub + rozstaw oraz rozmiar otworu centrującego

4x98, otwór 58 - Fiat,Lancia,Alfa(155 i nowsze),Seat (do 1991)
4x98, otwór 59 - Alfa(1973-92),Lada,Aleko,Skoda (do 1993),Trabant 1.0
4x100, otwór 52 - Volvo 340-480
4x100, otwór 54 - Toyota Corolla i mniejsze,Mazda (bez 121 po 1996),Suzuki Baleno i Wagon,Daihatsu Sirion
4x100, otwór 56 - Honda Civic i pochodne(w tym Rover 200/400),starsze Daihatsu, Kia Shuma/Sephia,male Mitsubishi(w tym Proton)
4x100, otwór 57 - Opel,Volkswagen(do 1996),Daewoo(bez Matiza i Leganzy),Audi80(do 1990),BMW3(do 1991),Seat,Trabant i Skoda(oparte na VW)
4x100, otwór 59 - male Nissany,Subaru Justy do 1996
4x100, otwór 60 - Renault
4x108, otwór 57 - Audi 80/90(od 1991 do 1995)
4x108, otwór 63 - Ford(w tym Scorpio GGR i Cougar), Mazda 121 po 1996
4x108, otwór 65 - Citroen,Peugeot,Volvo 850 GLT
4x114, otwór 60 - Kia Pride,Suzuki Swift,Maruti,Justy (po 1996)
4x114, otwór 64 - Honda Accord,Legend i pochodne Rover 600/800)
4x114, otwór 66 - Nissan Primera,Bluebird,200ZX,Prairie
4x114, otwór 67 - Hyundai,Kia Clarus,Mitsubishi Galant i pokrewne,Volvo S40
4x114, otwór 69 - Daewoo Matiz
4x130, otwór ?? - Peugeot 504,505,Renault Traffic,Subaru Leone
4x160, otwór - Trabant 600,601, Wartburg
4x190, bez otworu - Fiat 500 i 126
5x98, otwór 58 - Alfa(bez 166),Lancia Thema,Fiat Ulysse/Peugeot 806 itp.
5x100, otwór 54 - Toyota Avensis,Celica 4WD itp.
5x100, otwór 56 - Rover 75,Subaru Legacy,Impreza itd.
5x100, otwór 57 - VW z motorem VR6 do 1997,od 1997 wszystkie poprzeczne (także Audi A3,Skoda i Seat),Chrysler Neon,Stratus, itd.
5x108, otwór 58 - Lancia Kappa,Alfa 166,Peugeot 807/Ulysse II itp.
5x108, otwór 60 - Renault V6
5x108, otwór 63 - Ford Windstar
5x108, otwór 65 - Volvo 240/260,740/780,940/960,S60/70/80,Peugeot 605,Citroen XM
5x110, otwór 65 - Opel Omega,Zafira,Vectra,Calibra V6 i nowe Saaby
5x112, otwór 57 - VW T2,T3,T4,Sharan itp.,Passat od 1997,Audi 100/200,A4,A6,A8
5x112, otwór 63 - Ford Granada,Scorpio 1
5x112, otwór 67 - Mercedes (bez modeli G i Sprintera)
5x114, otwór 57 - Daewoo Leganza
5x114, otwór 60 - Toyota Camry,MR2,Lexus,RAV4,Mazda RX7,626 i Ford Probe T22,
5x114, otwór 64 - Honda CRV,HRV,Prelude,Legend,Integra, Landrover Freelander
5x114, otwór 66 - Nissan Maxima,200SX,300ZX,Serena,Vanette (niektore roczniki)
5x114, otwór 67 - Mazda 626, MX6, RX7, Xedos, 929, MPV(niektore), Ford Probe ECP, Daihatsu Terios, Kia Carnival, Mitsubishi Sigma, Eclipse, Hyundai H1
5x114, otwór 70 - Ford Explorer
5x114, otwór 72 - Voyager,Jeep Wrangler,Cherokee(bez WJ)
5x114, otwór 73 - Mazda MPV,Nissan Vanette(niektore),Toyota Previa
5x115, otwór 70 - Opel Sintra,Pontiac Trans Sport itp.
5x118, otwór 71 - Fiat Ducato 1,PSA Jumper/Boxer
5x120, otwór 73 - (od 1992)BMW 3,5,7,8,X5,RangeRover LP,
5x120, otwór 74 - BMW 5,6,7(starsze modele, "rekinowate")
5x121, otwór 70 - Chevrolet Blazer S10 itd.
5x121, otwór 74 - Jaguar XJS,XJ do 2000 r.)
5x127, otwór 72 - Jeep Grand Cherokee WJ
5x130, otwór 72 - Porsche 911,928,930,933,944,968,993
5x130, otwór 78 - Fiat Ducato 2,PSA Jumper/Boxer 2
5x130, otwór 84 - VW LT,Mercedes G i Sprinter
5x140, otwór 95 - KIA Sportage
5x140, otwór 98 - Niva,UAZ,FSO Syrena,Warszawa,Tarpan,Nysa,Zuk
5x140, otwór 108 - Jeep CJ5/7,terenowe Daihatsu,Suzuki i Asia Rocsta
5x150, otwór 110 - Toyota Landcruiser J10
5x165, otwór 114 - Land Rover Defender,Discovery
5x205, bez otworu - VW 1200,Porsche 356 i 550,Wartburg 312



Przydatne linki

Zamienniki opon

Stalaki do naszych Fordów

Wirtualna przymierzalnia alusów



[ wiadomość edytowana przez: lukas1986 dnia 2010-12-10 23:16:12 ]
  
 
To forum Essa to możesz jeszcze dorzucić zalecane parametry felg (ET, szerokość) i ewentualne setupy felg z oponami.

Dodatkowo jest jeszcze jeden ważny parametr. Z tego co pamiętam śruba mocująca felgę musi obrócić się co najmniej 8 razy, żeby bezpieczne trzymała koło (czy nawet nie wiem, czy nie 10).
  
 
jezeli podajesz rozmiary otworow to podawaj dokladne a nie przyblizone np:

escort ma 63.3 a nie 63
audi 57.1 a nie 57

Mala roznica, ale dosc istotna...
  
 
dokładnie. Wszystko ładnie opisane, ale są błędy

np rozstaw śrub chevroleta corvette to 5x120.65 a otwór centrujący wynosi równe 70mm

Wiem, bo mam takie kółeczka na swoim parchu


a co do śrub do felg stalowych i alu to autorowi zapewne chodziło o dwa rodzaje: stożkowe, i kuliste. Nie ma tu zasady który rodzaj jest do jakiej felgi. Po prostu zależy wszystko od rodzaju otworu, a nie od tego czy felga jest alu, czy stal...




[ wiadomość edytowana przez: on-driver dnia 2010-12-18 15:20:51 ]