Mały, miejski Hyundai GETZ

Mały, miejski Hyundai GETZ07.03.2002
Na Targach w Genewie 2002 Hyundai Motor Company zaprezentował nowy samochód Hyundai GETZ, wkraczając w popularny segment małych samochodów miejskich ...

Hyundai GETZ pochodzi od auta studyjnego TB (Talented "B"), który zaprezentowano na Targach Motoryzacyjnych w Tokio w zeszłym roku.

Firma Hyundai przez ostatnie lata pracowała nad stworzeniem małego auta miejskiego. Skoncentrowano się przede wszystkim na tym, by nowo powstały samochód przeznaczyć na rynek europejski. Hyundai GETZ będzie w 80% eksportowany właśnie do Europy.

Mały, miejski Hyundai GETZ 1 Niewiele jest firm motoryzacyjnych takich jak Hyundai, które w krótkim czasie wprowadziły na rynek tak dużo nowych modeli samochodów. Po doskonałym przyjęciu Trajeta, Santa Fe, Matrixa, Terracana i ostatnio nowego Coupe, Hyundai nie pozostawia żadnych wątpliwości, że teraz nadszedł czas na nowy segment małych samochodów i że jest przygotowany na konkurencję.

Udany kompromis

Projektanci auta Hyundai GETZ zdawali sobie sprawę jak bardzo ważne są ekonomiczne aspekty w mini samochodach. Mały samochód bowiem musi jednocześnie zapewniać podróżującym wiele miejsca w środku i bezpieczną jazdę w odpowiednich warunkach. Hyundai GETZ spełnia te kryteria, wychodząc naprzeciw wymaganiom rynku europejskiego. Całość została stworzona po wielu latach wnikliwych badań.

Nowy Hyundai wygląda dynamicznie. Jego krótkie zwisy z tyłu i z przodu w połączeniu z wysokim dachem dają wrażenie wyglądu kompaktowego minivana. W bogatej ofercie samochodów Hyundai GETZ zajmuje miejsce pomiędzy Atosem a Accentem. Wersje 3 lub 5-cio drzwiowe mają 3,800mm długości, 1,660mm szerokości i 1,485mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2,450mm w obu wersjach. Hyundai GETZ nie wygląda muskularnie, jest raczej udanym kompromisem między konserwatyzmem, nowoczesnością i wytwornością.

Maksimum miejsca w środku

Hyundai GETZ szerokością dorównuje swoim konkurentom w tym segmencie. Ma jednak więcej miejsca w środku, a to dzięki dużemu rozstawowi osi. Kierowca nie czuje skrępowania, a pasażerowie siedzą wygodnie mając jeszcze sporo miejsca nad głową i obok siebie.

Hyundai GETZ cechują dwie rzeczy: możliwość przewożenia wielu rzeczy w aucie i możliwość dostosowania siedzeń do własnych potrzeb. Jest wiele schowków w aucie: schowki i kieszenie w bocznych drzwiach, kieszenie w oparciach przednich siedzeń, zamykany schowek podręczny po stronie pasażera z przodu i sporo miejsca pod jego siedzeniem, uchwyty na napoje, schowek na okulary itd.

Oparcie siedzenia tylnego jest dzielone w stosunku 60 do 40 i składane. Przy podróżujących dwóch osobach z tyłu można złożyć mniejsze siedzenie na bagaż. Jest także możliwość złożenia tylnych siedzeń tak, że podłoga z tyłu samochodu będzie całkiem płaska jak w minivanie.

Bezpieczeństwo najważniejsze

Przy projektowaniu Hyundaia GETZ pomyślano także o bezpieczeństwie. Doskonałe zabezpieczenie przed zderzeniem zostało wykonane przy użyciu elementów stalowych o podwyższonej wytrzymałości, jednoczęściowy boczny panel zewnętrzny i boczne belki zwiększają sztywność nadwozia. Przednie siedzenia są wyposażone w napinacze pasów i regulacje ich wysokości. Z tyłu znajdują się uchwyty dla fotelika dziecka, a w drzwiach jest zabezpieczenie przed otwarciem ich przez dzieci. W standardzie dostępne są dwie dwustopniowe poduszki powietrzne.

Ponadto dostępny jest ABS, system kontroli trakcji (TCS) oraz system rozdziału siły hamowania. W układzie hamulcowym zastosowano tarcze hamulcowe z przodu i bębny hamulcowe z tyłu.

Szeroki wybór silników

Hyundai GETZ ma do zaoferowania cztery rodzaje silników: trzy rodzaje silnika benzynowego i nowoczesny diesel zbudowany w technologii common rail. Wszystkie spełniają wymagania EURO IV. Pierwszy to najmniejszy z oferowanych: silnik 1,1, ulepszona wersja silnika 1,0 zastosowanego w Atosie. To czterocylindrowy silnik z wielopunktowym wtryskiem paliwa, model Epsilon, o mocy 62KM. Jest dla tych, którzy preferują spokojną jazdę. Kolejne to 1,3/ 1,6 dla lubiących szybszą jazdę. Silnik 1,3 znany z Accenta ma moc 82KM. Silnik 1,6 natomiast osiąga moc 106KM.

Na rynku europejskim dużym powodzeniem cieszy się silnik diesla w technologii common rail. Silnik diesla 1,5 osiąga moc 82KM i 170 Nm przy 2000 obrotów na minutę. Porównując ten silnik do konkurencji ma on lepszą moc.

Hyundai GEZT oferuje dwa rodzaje skrzyni biegów: manualną, pięciobiegową i automatyczną czterobiegową. Automatyczna skrzynia będzie stosowana w wersji silnika 1,3 i 1,6.

Źródło: Hyundai Motor Poland