Premiera Mitsubishi i MiEV SPORT w Tokio

Premiera Mitsubishi i MiEV SPORT w Tokio26.09.2007
Podczas czterdziestego Salonu Samochodowego w Tokio Mitsubishi Motors Corporation z dumą zaprezentuje trzy koncepcyjne modele samochodów - będzie wśród nich także model i MiEV SPORT, który będzie tam miał swoją premierę.

Zbudowany w oparciu o technologię środowiskową Mitsubishi i MiEV (Mitsubishi innovative Electric Vehicle – innowacyjny pojazd elektryczny Mitsubishi) model i MiEV SPORT przedstawia sportowe możliwości pojazdów elektrycznych, odznaczających się zerową emisją spalin.

Premiera Mitsubishi i MiEV SPORT w Tokio 1 Wysoka moc i doskonała wydajność środowiskowa elektrycznych silników modelu czyni go wyjątkowym pojazdem, który nie wywiera szkodliwego wpływu na środowisko. i MiEV SPORT łączy w sobie techniczną koncepcję zintegrowanego z przednimi kołami silnika elektrycznego i systemu S-AWC (Super All Wheel Control) – układu kontrolującego zachowanie pojazdu – dzięki czemu odznacza się doskonałą kierowalnością i odpowiednimi właściwościami jezdnymi. Samochód ten przybliża pojęcie osobistego środka transportu, pozwalając pojazdom stać się większą częścią ludzkiego życia.

Projekt nadwozia w stylu "fastback" wyraża sportową naturę pojazdu, a jednocześnie jest ładny. Dzięki swoim kompaktowym wymiarom pojazd odznacza się również niezwykle płynnymi liniami. Uproszczona stylistyka wnętrza tworzy przytulną atmosferę, dzięki której podróżujący poczują się jak w domu. Metaliczne materiały o geometrycznych kształtach podkreślają futurystyczny styl pojazdu elektrycznego. Oświetlenie wnętrza kabiny pasażerskiej także zostało odpowiednio dobrane. Zastosowano wiele sugestywnych diod LED o niebieskim podświetleniu, co stworzyło wytworną, aczkolwiek nowoczesną atmosferę.

Premiera Mitsubishi i MiEV SPORT w Tokio 2Zielononiebieski kolor nadwozia przywołuje skojarzenia z naturą, a perłowy lakier, który błyszczy w świetle, przywodzi na myśl zaawansowaną, futurystyczną technologię oraz kojącą wizję czystego środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu materiałów o fakturze siatki wnętrze nabrało sportowego i dynamicznego wymiaru, podczas gdy otaczająca pasażera przestrzeń, z dodatkiem wielu naturalnych elementów, potęguje wrażenie bezpieczeństwa i komfortu.

Podobnie, jak w przypadku modelu i MiEV, w konstrukcji i MiEV SPORT zastosowano układ środkowo-tylny. Dzięki stosunkowo dużemu rozstawowi osi, pojemną baterię litowo-jonową udało się zainstalować w najniższym miejscu pod podłogą, a pozostałe elementy, takie, jak silnik i inwerter umieszczono pod bagażnikiem. Układ taki pozwala w optymalny sposób rozłożyć masę pomiędzy przednią, a tylną oś, obniżyć środek ciężkości zapewniając większą stabilność, sportowe osiągi oraz więcej miejsca w kabinie pasażerskiej.

Aluminiowa rama jest lekka, sztywna i wytrzymała, co przyczynia się do poprawy osiągów poprzez obniżenie masy. Optymalne rozłożenie elementów strukturalnych, takich, jak czołowo-boczne poprzecznice, pozwala łatwo zaabsorbować energię uderzenia w przypadku zderzenia czołowego lub bocznego. W przypadku uderzenia tylnego, specjalne komponenty umieszczone pod tylnymi siedzeniami oraz pod tylną częścią podłogi działają jak bariera uniemożliwiająca deformację pasażerskiej części nadwozia.

Premiera Mitsubishi i MiEV SPORT w Tokio 3 Dzięki zastosowaniu układu środkowo-tylnego oraz wykorzystaniu najnowocześniejszej technologii RISE (Reinforced Impact Safety Evolution), koncepcyjny model zapewnia pasażerom wysokie bezpieczeństwo w razie zderzenia ze wszystkich stron z pojazdami o różnych masach i gabarytach.

W systemie zastosowano trzy magnetyczne silniki synchroniczne. W obydwu przednich kołach umieszczono specjalne silniki, podczas gdy tylną oś napędza jeden motor, tak, jak to miało miejsce w przypadku modelu i MiEV. System E-4WD elektronicznie dostosowuje moc wszystkich silników. Dodatkowo zastosowano również układ E-AYC (Electric Active Yaw Control), który za pośrednictwem silnika elektrycznego odpowiednio rozdziela moment obrotowy pomiędzy lewe, a prawe tylne koło. Kolejnym systemem jest S-AWC, łączący funkcje układów ABS i ACS (Active Stability Control), który niezależnie kontroluje moc, przyczepność i siłę hamowania na wszystkich czterech kołach, co zapewnia maksymalną stabilność i kierowalność.

Znaczną oszczędność energii uzyskano dzięki umieszczeniu na dachu pojazdu, zewnętrznego fotowoltaicznego generatora, zainstalowaniu wiatraka generującego energię w osłonie chłodnicy oraz zastosowaniu systemu odzyskującego energię podczas hamowania.

Premiera Mitsubishi i MiEV SPORT w Tokio 4Wydajność układu klimatyzacji zwiększają szyby pochłaniające ciepło. Co więcej, we wszystkich możliwych miejscach we wnętrzu pojazdu zastosowano "zielone plastiki", powstałe w oparciu o nowatorską technologię żywicy pochodzenia roślinnego.

Specyfikacja
Długość całkowita: 3,450 mm
Szerokość całkowita: 1,600 mm
Wysokość całkowita: 1,400 mm
Rozstaw osi: 2,550 mm
Rozstaw kół (przód/tył): 1,405/1,405 mm
Liczba siedzeń: 2 + 2
Silniki: magnetyczne silniki synchroniczne
Przód: silniki zintegrowane z kołem
Tył: pojedynczy silnik
Moc maksymalna: przód: 20kW, tył: 47kW
Maks. moment obr.: przód: 250 Nm, tył: 180 Nm
Prędkość maksymalna: 180km/h
Zasięg (tryb 10-15): 200km
Opony: 175/40R17

Źródło: Mitsubishi Motors Corporation