Mitsubishi Lancer Evolutionn - (r)ewolucja

Mitsubishi Lancer Evolutionn - (r)ewolucja07.03.2008
Zaledwie sześć tygodni po światowej premierze na targach w Tokyo, nowy Lancer Evolution został pokazany motoryzacyjnej Europie na wystawie w Bolonii w 2007 roku. Teraz, razem z modelami Lancer Sports Sedan oraz Prototype-S ...

...został zaprezentowany na Salonie Genewskim. Tym samym odwiedzający będą mogli podziwiać pełną gamę nowych przedstawicieli rodziny Lancer. Główne zadanie ambitnego i (r)ewolucyjnego konstrukcyjnie Lancera Evolution to zwiększenie sprzedaży oraz umocnienie pozycji na wszystkich rynkach (dotarcie do nowych klientów oraz utrzymanie obecnych fanów modelu).

Mitsubishi Lancer Evolutionn - (r)ewolucja 1 Nowy Lancer Evolution - spadkobierca ponad 40 lat sportowej tradycji marki Mitsubishi, zdobywca 5 tytułów mistrzowskich WRC (4 w kategorii kierowców + 1 w kategorii producentów) oraz zwycięzca w wielu najtrudniejszych rajdach takich, jak Wschodnioafrykańskie Safari czy Bandama - jest najnowszym modelem słynnej linii samochodów Mitsubishi – od Lancera 1600 GSR (1973), przez EX 2000 Turbo (1980), aż po pierwszego Lancera Evolution (1992) i osiem jego kolejnych generacji.

Podobnie jak Lancer 1600 GSR oraz EX 2000 Turbo, wersja Evolution powstała w oparciu o projekt seryjnego Lancera sedan. Aby umożliwić jej start w Grupie A (FIA WRC), firma Mitsubishi Motors musiała sprzedać 2500 pojazdów z homologacją.

Nowoczesność i klasyka w jednym – nowy Lancer Evolution został zaprojektowany jako bardzo szybki i jednocześnie bardzo bezpieczny pojazd, który potrafi w inteligentny i przemyślany sposób wykorzystać drzemiącą w sobie moc. Dlatego też Lancer Evolution wyposażono w najnowocześniejsze dostępne systemy takie, jak choćby S-AWC (system aktywnej kontroli napędu na cztery koła) czy wydajną, dwusprzęgłową, sportową przekładnię Twin Clutch SST najnowszej generacji:

Lancer Evolution napędzany jest całkowicie nowym, turbodoładowanym silnikiem 4B11, pochodzącym od 2-litrowej , 4-cylindrowej, 16-zaworowej jednostki DOHC MIVEC montowanej już wcześniej w Lancerach przeznaczonych na rynek amerykański i japoński.

Mitsubishi Lancer Evolutionn - (r)ewolucja 2 Silnik ten, należący do rodziny silników światowych (World Engine) i opracowany wspólnie z koncernami Chrysler oraz Hyundai Motor Company (każdy partner opracowuje indywidualne warianty, co dotyczy również jednostki 4B11), wytwarza większy moment obrotowy i charakteryzuje się lepszą reakcją w porównaniu ze swym poprzednikiem (wariant 4G63). Poniżej przestawiono wartości osiągów (dane europejskie/zależne od końcowej homologacji):
Moc: 295 KM przy 6500 obr./min
Moment obrotowy: 366 Nm przy 3500 obr./min
Prędkość maksymalna (tam, gdzie jest ona dopuszczalna): 242 km/h
Przyśpieszenie (w sek.) - 5 stopniowa przekładnia manualna i dwusprzęgłowa SST: 0–100 km/h: 5,4 i 6,3, 60 – 100 km/h: 5,1 i 3,4.

Wykorzystanie technologii bezstopniowej regulacji faz rozrządu (MIVEC), zarówno dla zaworów dolotowych, jak i wylotowych, pozwala na optymalne dopasowanie faz rozrządu do obrotów i obciążenia silnika w celu stabilizacji charakterystyki spalania oraz umożliwia silnikowi dostarczanie większej mocy w pełnym zakresie prędkości obrotowych.

Nowy silnik, bez osprzętu, jest o 12 kg lżejszy niż wersja 4G63, dzięki zastosowaniu odlanego z aluminium bloku silnika (4G63 miał blok żeliwny), pokrywy głowicy oraz obudowy łańcucha. Turbosprężarka o zoptymalizowanej geometrii, z aluminiowym wirnikiem sprężarki i turbiną wykonaną ze stopu aluminiowo-tytanowego, poprawia czas reakcji i podnosi moment obrotowy dostarczany przez silnik pracujący na niskiej i średniej prędkości obrotowej.

Mitsubishi Lancer Evolutionn - (r)ewolucja 3 Zastosowanie skierowanego do tyłu kolektora wylotowego, oprócz poprawienia skuteczności odprowadzania spalin, pozwoliło na niższe usytuowanie silnika, a tym samym obniżenie środka ciężkości. Kolejne udoskonalenia zmniejszyły straty układu dolotowego i wylotowego, oraz tarcie w układzie rozrządu, co w efekcie doprowadziło do polepszenia osiągów silnika.

Lancer Evolution dostępny jest z nową 6-biegową, półautomatyczną przekładnią Twin Clutch SST, która nie wymaga pedału sprzęgła oraz zapewnia płynną zmianę biegów.

W przekładni Twin Clutch SST nieparzyste (1-szy, 3-ci i 5-ty) i parzyste (2-gi, 4-ty i 6-ty) przełożenia przyporządkowane są do oddzielnych wałków sprzęgłowych z własnymi sprzęgłami. Dzięki współpracy z układem sterowania silnikiem przełączenia pomiędzy tymi sprzęgłami gwarantują płynną i szybką zmianę biegów oraz przyśpieszenie podczas wyprzedzania (patrz porównanie osiągów dla 5-biegowej manualnej skrzyni biegów i SST).

Przekładnia Twin Clutch SST zapewnia doskonałą sprawność przenoszenia napędu z niewielką utratą mocy i dużą oszczędnością paliwa, ponieważ zamiast przekładni hydrokinetycznej, używa sprzęgieł.

Twin Clutch SST pozwala na wybór pomiędzy trybem całkowicie automatycznym a ręcznym (Manual Shift), w którym kierowca może zmieniać biegi manualnie. Przełącznik umieszczony w podstawie selektora umożliwia kierowcy wybór pomiędzy trybem normalnym, sportowym i "super sportowym". Pozwala to wybrać tryb optymalny dla danej sytuacji drogowej – począwszy od jazdy miejskiej, aż po jazdę na wąskiej i krętej drodze. Modele z przekładnią Twin Clutch SST standardowo wyposażone są również w łopatki zmiany biegów umieszczone na kolumnie kierowniczej. Pozwalają one na obsługę bez odrywania rąk od kierownicy.

Mitsubishi Lancer Evolutionn - (r)ewolucja 4 Skrzynia Twin Clutch SST jest dostępna Europie (w zależności od rynku) w obu wersjach GSR oraz wyższej MR.

Dla kierowców, którzy chcą mieć większą kontrolę nad pojazdem, wersja GSR dostępna jest z nową, 5-biegową manualną skrzynią biegów. Korzystając z praktycznej wiedzy zdobytej przez Mitsubishi Motors na arenie sportowej, nowa przekładnia manualna – przy zachowaniu dotychczasowych gabarytów – radzi sobie z wyższym momentem obrotowym dostarczanym przez nowy, turbodoładowany silnik. Biegi od pierwszego do czwartego mają wąskie zakresy. 1szy bieg ma przełożenie niższe niż poprzednio, co pozwala na szybszy start, natomiast 5-ty bieg wykorzystuje przełożenie przystosowane do wygodnej, jednostajnej jazdy z dużą prędkością. Nowe skrzynie biegów wyposażone są w wielostożkowe pierścienie synchronizatorów dla wszystkich biegów, co pozwala na płynniejsze przełączanie biegów, lepsze „czucie” skrzyni przez kierowcę, oraz zapewnia większą trwałość.

Dzięki zastosowaniu nowej płyty, nadwozie Lancera Evolution cechuje większa sztywność. W porównaniu do poprzedniej, IX generacji modelu Evolution, sztywność skrętna została zwiększona o 40%, a sztywność zginania o 60%. Nowy Lancer lepiej się prowadzi i pewniej trzyma drogi. Jest również bezpieczniejszy w przypadku kolizji. Aby nowy model spełniał wszelkie wymogi jakości i komfortu stosowne dla sportowego sedana nowej generacji, zredukowano także poziom wibracji i hałasu wewnątrz przedziału pasażerskiego.

Mitsubishi Lancer Evolutionn - (r)ewolucja 5 Większy rozstaw kół i osi pozwolił wygospodarować dodatkową przestrzeń w kabinie oraz poprawić właściwości jezdne i prowadzenie. Na tę ostatnią wartość istotny wpływ ma również przesunięcie środka ciężkości pojazdu. W tym celu obniżono zespół napędowy oraz zmniejszono wagę silnika, co poprawiło rozkład masy na obie osie. Przedni zwis jest teraz o 20 mm krótszy niż w Lancerze Evolution IX, a akumulator umieszczono w bagażniku. Dalsze obniżenie masy oraz środka ciężkości pojazdu uzyskano przez wykonanie panelu dachowego, maski silnika, przednich błotników oraz konstrukcji ramy tylnego spojlera z aluminium.

Podobnie jak wszystkie inne nowe modele Mitsubishi, konstrukcję nadwozia nowego Lancera Evolution oparto na należącej do MMC technologii RISE (Reinforced Impact Safety Evolution - Wzmocniona Ewolucja Bezpieczeństwa Przeciwuderzeniowego), która rozprasza energię podczas bocznych i tylnych uderzeń oraz kontroluje zniekształcenie kabiny, zwiększając ochronę pasażerów i systemu paliwowego przy uderzeniach z tyłu.

Choć konstrukcja zawieszenia pozostała niezmieniona – z przodu kolumny MacPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe – poddano je modernizacji. Zwiększono rozstaw kół przednich i tylnych oraz dołożono 18-calowe koła. Zoptymalizowana geometria i większa sztywność zapewniają lepszy kontakt opony z podłożem oraz pozwalają w pełni wykorzystać możliwości systemu S-AWC, co przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych, stabilności pojazdu oraz bezpieczeństwa na drodze.

Mitsubishi Lancer Evolutionn - (r)ewolucja 6 Wersja GSR standardowo wyposażona jest w opony o rozmiarze 245/40 R18 oraz 18-calowe, 12-ramienne felgi aluminiowe Enkei, a także wentylowane tarcze hamulcowe Brembo (350 mm z przodu i 330 mm z tyłu). Dzięki zastosowaniu większych niż w Lancerze Evolution IX tarcz hamulcowych, zwiększono siłę oraz skuteczność hamowania, a także „czucie” pedału hamulca. Bogatsza wersja wyposażenia MR dostępna jest również z fabrycznym pakietem High Performance, który obejmuje kolejne udoskonalenia w zakresie osiągów, przyczepności, prowadzenia i stabilności toru jazdy. W skład pakietu wchodzą: jednorurowe amortyzatory Bilstein, sprężyny śrubowe Eibach, 18-calowe, kute felgi BBS, dwuczęściowe przednie tarcze hamulcowe Brembo, które pozwalają zredukować masę każdego koła o 1,3 kg oraz zapewniające lepszą przyczepność opony z usztywnionym opasaniem bocznym.

Nowy Lancer Evolution wyposażony jest standardowo w system aktywnej kontroli napędu na cztery koła S-AWC (Super All Wheel Control). Oprócz znanych z dotychczasowego modelu systemów Sport ABS (sportowy ABS), ACD (aktywny centralny mechanizm różnicowy) i AYC (aktywna kontrola znoszenia) zastosowano dodatkowo układ ASC (aktywna stabilizacja toru jazdy).

S-AWC koordynuje pracę powyższych systemów, regulując tym samym moc silnika i siłę hamowania każdego koła z osobna. Zapewnia to większą przyczepność w trakcie wykonywania manewrów oraz lepszą kontrolę nad pojazdem w każdych warunkach drogowych.

Mitsubishi Lancer Evolutionn - (r)ewolucja 7 System S-AWC może pracować w trzech trybach: TARMAC (suche, utwardzone nawierzchnie), GRAVEL (mokre i nieutwardzone drogi) oraz SNOW (drogi pokryte śniegiem). System pozwala kierowcy wybrać najbardziej odpowiedni dla danych warunków drogowych tryb i zapewnia większą stabilność toru jazdy.

Dla przypomnienia, w skład systemu S-AWC wchodzą: aktywny centralny mechanizm różnicowy ACD (Active Center Differentia, system kontroli znoszenia AYC (Active Yaw Control), Sportowy system ABS (Sport ABS), aktywna stabilizacja toru jazdy ASC (Active Stability Control.

Dojrzały i niezawodny Lancer Evolution ustanawia nowe standard w zakresie komfortu, bezpieczeństwa i wyposażenia oferując (w zależności od rynku):
- Pełny pakiet bezpieczeństwa z nawet 9 poduszkami powietrznymi (dostępność uzależniona od oferowanych wersji modelu oraz specyfiki danego rynku)
- Najwyższej jakości zestaw audio firmy Rockford Fosgate o mocy 650 W
- Pokładową nawigację z 7-calowym wyświetlaczem LCD oraz wbudowanym twardym dyskiem
- Zestaw głośnomówiący z obsługą technologii Bluetooth
- Automatyczne światła oraz wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Przednie reflektory z zaawansowanym system doświetlenia zakrętów
- System ETACS (elektroniczny system sterowania licznikami czasu i systemem alarmowym)

Źródło: MMC Car Poland