Najwyższe noty dla Nissana LEAF w teśce Euro NCAP

Najwyższe noty dla Nissana LEAF w teśce Euro NCAP25.05.2011
Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP) przyznał modelowi Nissan LEAF najwyższą notę za poziom bezpieczeństwa po przeprowadzeniu niezależnych rygorystycznych testów zderzeniowych. Zeroemisyjny pojazd otrzymał aż 5 gwiazdek ...

...- najwięcej w dotychczasowej historii testów samochodów elektrycznych. Aktualny Europejski i Światowy Samochód Roku uzyskał wynik 89% w zakresie bezpieczeństwa dorosłych, 83% w zakresie ochrony dzieci oraz 84% w zakresie pokładowych systemów bezpieczeństwa, takich jak stanowiący wyposażenie standardowe elektroniczny system stabilizacji (ECS) czy ogranicznik prędkości. Kompaktowy rodzinny hatchback uzyskał też ponadprzeciętny (65%) wynik w zakresie bezpieczeństwa pieszych - między innymi dzięki nisko opadającemu przodowi i przestrzeni pod maską pozbawionej twardych stref.

Wyniki Nissana LEAF w tak trudnych testach bezpieczeństwa potwierdzają skuteczność zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych oraz przydatność innowacyjnego stuprocentowo elektrycznego pojazdu jako pojazdu rodzinnego sprawdzającego się w codziennej eksploatacji. Nissan LEAF jest nie tylko równie przestronny i praktyczny oraz uzyskuje podobne osiągi, jak jego tradycyjni rywale, ale okazał się też jednym z najbezpieczniejszych samochodów na drodze. - powiedział Pierre Loing, wiceprezes ds. strategii produktowej i planowania w Nissan International SA będącej europejskim oddziałem Nissana oraz szef działu firmy odpowiedzialnego za pojazdy bezemisyjne.

Nissan LEAF udowadnia, że pojazdy elektryczne mogą być równie bezpieczne, jak tradycyjne samochody. Wyznaczono standard dla kolejnej generacji takich samochodów na europejskim rynku.- powiedział Sekretarz Generalny Euro NCAP Michiel van Ratingen.

Bezpieczeństwo Nissana LEAF oceniano według standardowej procedury Euro NCAP, obejmującej testy zderzenia czołowego, bocznego, uderzenia bokiem pojazdu w słup i urazów kręgosłupa szyjnego. 48 modułów akumulatora litowo-jonowego umieszczonego w specjalnym przedziale pod podłogą pojazdu bez szwanku zniosło wszystkie uderzenia.

W czasie symulacji zderzeń system akumulatorów pojazdu elektrycznego pozostawał włączony, co pozwoliło przetestować zastosowane zabezpieczenia układów elektrycznych, obejmujące automatyczne odłączenie zasilania w razie wypadku. Także pod tym względem testy zakończyły się pełnym sukcesem.

Te wyniki nas nie zaskoczyły. - oświadczył Jerry Hardcastle, wiceprezes ds. projektowania i rozwoju pojazdów w firmie Nissan. Nissan LEAF przeszedł więcej testów niż jakikolwiek inny produkowany samochód. Oprócz tradycyjnych testów zderzeniowych z przesuniętą barierą i testów uderzenia bocznego testowaliśmy układy elektryczne pojazdu pod każdym względem, aby mieć pewność, że zderzenie nie spowoduje przeciążenia systemu, a mechanizm odizolowania zasilania zadziała prawidłowo.

Wyniki testów Euro NCAP ogłoszono w niespełna miesiąc po tym, jak Nissan LEAF otrzymał najwyższą ocenę Top Safety Pick w testach Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) w USA. LEAF jest też drugim samochodem Nissana, który w tym roku uzyskał pięciogwiazdkowy wynik w testach bezpieczeństwa w Europie. W lutym taką właśnie notę przyznano kompaktowemu crossoverowi Juke.

Nissan LEAF jest sprzedawany w Japonii, Stanach Zjednoczonych i niektórych krajach Europy od początku roku. Według nowego europejskiego standardu pomiarowego (New European Driving Cycle - NEDC) zasięg samochodu po pełnym naładowaniu akumulatorów wynosi 175 kilometrów.

Rodzinny hatchback jest napędzany skonstruowanym przez Nissana kompaktowym silnikiem elektrycznym, który wraz z inwertorem został umieszczony z przodu. Napęd jest przekazywany na koła przednie. Silnik elektryczny zasilany prądem zmiennym rozwija moc 80 kW i maksymalny moment obrotowy 280 Nm, co umożliwia osiągnięcie prędkości maksymalnej 145 km/h (90 mph).

Wyposażenie modelu Nissan LEAF obejmuje między innymi klimatyzację, nawigację satelitarną, kamerę cofania, gniazdo do szybkiego ładowania i innowacyjny moduł do połączenia ze smartphonem.


Źródło: Nissan