Nowe Renault ARKANA

Nowe Renault ARKANA19.04.2021
Renault wprowadza na rynek europejski Arkanę - sportowego SUV-a, który wyłamuje się z obowiązujących kanonów.

Renault jest jednym z pierwszych producentów popularnych samochodów, który proponuje w Europie SUV-a o wyglądzie coupé. Dotychczas takie wersje oferowały głównie marki premium. Nowa oferta uzupełnia i poszerza gamę kompaktowych modeli Renault (Mégane, Kadjar) o model z segmentu SUV-ów klasy C, który na całym świecie przeżywa dynamiczny rozwój.

Oferowany przez Renault model Arkana jest SUV-em nowej generacji, obdarzonym wyrazistą hybrydową osobowością, na którą składa się zarówno jego stylistyka, jak i napęd. Łączy wysoką, dającą poczucie pewności pozycję za kierownicą, wyjątkowo przestronne wnętrze i nadzwyczaj pojemny bagażnik z innowacyjnym, wyróżniającym się, sportowym stylem nadwozia. Jest prekursorem nowej wizji SUV-a, wzbudzającego silniejsze emocje i bardziej dynamicznego, o imponującej, muskularnej sylwetce, zwłaszcza w wersji R.S. Line.

Renault
Renault Arkana

Arkana spełnia też najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa, o czym świadczy maksymalna ocena 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Samochód będzie oferowany z kilkoma wariantami napędu hybrydowego, w tym z innowacyjnym napędem E-TECH Hybrid o mocy 145 KM oraz z mikrohybrydami 12 V z silnikiem spalinowym 1.3 TCe w wersji 140 i 160 KM (od października 2021 roku).

Nowy model spełnia bardzo zróżnicowane oczekiwania rynków zagranicznych. Jest świadectwem światowego wymiaru Grupy Renault i jej umiejętności coraz dynamiczniejszego zdobywania nowych rynków. Jest oczywiście dostosowywany pod względem technicznym do potrzeb każdego rynku. Nowa Arkana przeznaczona na rynki europejskie jest zbudowana na modułowej platformie CMF-B opracowanej przez Alians, tej samej, która została wykorzystana w nowej generacji Clio i Captura.

Nowe Renault Arkana jest produkowane w zakładzie w Busan w Korei Południowej, gdzie powstaje również model XM3 Renault Samsung Motors. Zamówienia na samochód będzie można składać od maja 2021 roku, a samochody pojawią się w salonach dealerskich już w czerwcu br. w wersji TCe i w lipcu w wersji E-TECH Hybrid.

Renault
Renault Arkana

„Arkana to kolejne potwierdzenie kultury nowoczesności i innowacyjności Renault. Mamy ją w genach. Model Arkana jest pod każdym względem hybrydowy – łączy w harmonijną całość sportową stylistykę z bryłą SUV-a, dynamizm z wielofunkcyjnością. Wnosi powiew świeżości w segmencie kompaktowych SUV-ów popularnych marek, który jest dziś kluczowym segmentem w Europie. Arkana zdecydowanie zwraca się ku przyszłości i proponuje nowy rodzaj doznań z jazdy dzięki różnorodnym technologiom napędów hybrydowych, których ukoronowaniem jest napęd E-TECH Hybrid. Ta innowacyjna technologia jest gwarancją przyjemności z jazdy, a jednocześnie niższej emisji CO2 i mniejszego zużycia paliwa”. - François Laurent, dyrektor programu Arkana

Unikatowa oferta napędów hybrydowych w tym segmencie

Nowa Arkana jest wyposażona w technologię E-TECH Hybrid 145 KM, a także korzysta z wysokowydajnych silników TCe 140 i 160 w 12-woltowej wersji mikrohybrydowej, zapewniającej większą wydajność, szybkość reakcji i przyjemność z jazdy.

Po modelach Clio, Captur i Nowe Megane, Renault kontynuuje upowszechnianie innowacyjnej technologii hybrydowej E-TECH i wprowadza ją w Nowym Renault Arkana. Zastosowany napęd „full hybrid” jest taki sam jak montowany w Clio E-TECH Hybrid.

Renault
Renault Arkana

Technologia napędu hybrydowego opiera się na rewolucyjnym rozwiązaniu, które zostało objęte ponad 150 wnioskami patentowymi. Wykorzystano w niej bogate doświadczenie Renault w Formule 1, w szczególności w zakresie odzyskiwania energii. Technologia napędu E-TECH Hybrid jest oparta na szeregowo-równoległym układzie hybrydowym. Posiada liczne zalety: zapewnia maksymalną liczbę możliwych kombinacji działania między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym i umożliwia maksymalną redukcję emisji CO2 podczas jazdy.

W skład napędu E-TECH Hybrid 145 KM wchodzi spalinowy, 4-cylindrowy silnik benzynowy Aliansu Renault-Nissan nowej generacji o pojemności 1,6 l. Silnik jest przystosowany do technologii napędu hybrydowego i wyposażony w ograniczający emisję zanieczyszczeń filtr cząstek stałych. Ma moc 69 kW (94 KM) i jest wspomagany dwoma silnikami elektrycznymi – e-silnikiem (o mocy 36 kW) i wysokonapięciowym rozrusznikiem-alternatorem typu HSG (High-Voltage Starter Generator) o mocy 15 kW.

Zespół napędowy współpracuje z innowacyjną, wielotrybową skrzynią biegów. Rewolucyjne w swej koncepcji połączenie silników elektrycznych i skrzyni biegów ze sprzęgłem kłowym zapewnia optymalną, płynną zmianę przełożeń. Konstrukcja ta jest synonimem najwyższej sprawności energetycznej i owocem bogatego doświadczenia Renault w Formule 1.

Renault
Renault Arkana

Dzięki umieszczonemu w bagażniku litowo-jonowemu akumulatorowi trakcyjnemu o pojemności 1,2 kWh (230 V), napęd hybrydowy E-TECH pozwala znacząco obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2. W ten sposób nawet przez 80% czasu jazdy po mieście można poruszać się w trybie w 100% elektrycznym, co pozwala obniżyć o 40% zużycie paliwa w cyklu miejskim w porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym. Nowe Renault Arkana E-TECH Hybrid zużywa w cyklu mieszanym 4,9 l/100 km i emituje 112 g CO2/km (zgodnie z WLTP).

Podobnie jak w samochodach elektrycznych, akumulator trakcyjny jest tutaj doładowywany podczas zwalniania i hamowania. Możliwe jest także jego doładowywanie za pośrednictwem silnika spalinowego, gdy ten pracuje na optymalnych obrotach, z wykorzystaniem nadmiaru mocy niezużytej do napędzania samochodu. Technologia zapewnia bezgłośną pracę i wysoki poziom komfortu przy równoczesnym ograniczeniu strat energii. W trybie elektrycznym Nowe Renault Arkana E-TECH Hybrid może osiągnąć prędkość 75 km/h.

Napęd E-TECH Hybrid o mocy 145 KM jest dostępny we wszystkich wersjach Nowego Renault Arkana, łącznie z poziomem wyposażenia R.S. Line. Technologia ta pozwoli kierowcy cieszyć się rasowym stylem i dynamiczną jazdą przy pełnym wykorzystaniu technologii zapewniającej maksymalną efektywność energetyczną i wszechstronność.

Renault
Renault Arkana

Mikrohybryda TCe 140 i TCe 160: oszczędność, elastyczność i wysoka kultura pracy

Nowe Renault Arkana jest również dostępne we wszystkich poziomach wyposażenia z napędem mikrohybrydowym z turbodoładowanym, benzynowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.3 TCe. Technologia napędu mikrohybrydowego polega na dodaniu rozrusznika-alternatora współpracującego z litowo-jonowym akumulatorem 12V umieszczonym pod siedzeniem pasażera.

Ten oszczędny i wydajny mikrohybrydowy napęd benzynowy zapewnia dużą przyjemność prowadzenia przy jednoczesnym spełnianiu najostrzejszych wymagań pod względem niezawodności i trwałości. Współpracuje z 7-stopniową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów EDC i będzie oferowany w dwóch wersjach: 140 KM (w dniu debiutu rynkowego) i 160 KM (od czwartego kwartału 2021 roku).

Zastosowana w Nowym Renault Arkana technologia mikrohybrydowa 12V usprawnia działanie systemu Stop & Start i umożliwia odzyskiwanie energii w fazach zwalniania. Umożliwia także wyłączanie silnika spalinowego w fazach hamowania. Ponadto rozrusznik-alternator i akumulator 12V zapewniają wspomaganie silnika spalinowego w fazach największego zużycia energii, czyli przy ruszaniu z miejsca i przyspieszaniu. Napęd mikrohybrydowy przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa nawet o 8% i emisji CO2 nawet o 8,5%, zapewniając zarazem płynniejsze ruszanie z miejsca i większy komfort prowadzenia.

Renault
Renault Arkana

Mikrohybrydowy napęd z silnikiem benzynowym 1.3 TCe jest również wyposażony w filtr cząstek stałych, którego zadaniem jest eliminacja cząstek stałych ze spalin poprzez ich wychwytywanie w mikroporowatej strukturze filtra, automatycznie regenerującego się w regularnych odstępach czasu.

Nowe Renault Arkana w wersji mikrohybrydowej TCe 140 dysponuje momentem obrotowym 260 Nm, dostępnym w przedziale od 1 750 do 3 500 obr./min. Jest to o 10 KM i o 20 Nm więcej w porównaniu do poprzedniego silnika 1.3 TCe 130. Arkana to wyjątkowo udane połączenie oszczędności, elastyczności i przyjemności z jazdy. W cyklu mieszanym zużycie paliwa wynosi 5,8 l/100 km, a emisja CO2 132 g/km (wartości WLTP).

Dla osób poszukujących bardziej dynamicznego auta Nowa Arkana będzie także dostępna z napędem mikrohybrydowym 1.3 TCe w wersji o mocy 160 KM, zapewniającej krótsze czasy reakcji i większą przyjemność z jazdy przy zachowaniu umiarkowanego poziomu zużycia paliwa i emisji spalin. Wersja ta trafi do sprzedaży w ostatnim kwartale bieżącego roku.

Źródło: Renault