Saab 9-3 SportSedan

Saab 9-3 SportSedan03.06.2002
Sylwetka typu coupé o stromo pochylonej szybie przedniej i tylnej oraz krótkich zwisach nadwozia sprawia wrażenie bardzo atletycznej (...) Nowy Saab 9-3 SportSedan stanowi pierwszy, ważny etap w zakrojonym na dużą skalę programie rozwojowym marki ...

Nowy Saab 9-3 SportSedan stanowi pierwszy, ważny etap w zakrojonym na dużą skalę programie rozwojowym marki. Jest przede wszystkim zwiastunem całkowicie nowej gamy produktów, marketingowo zorientowanej na zaspokojenie zróżnicowanych potrzeb niszowej klienteli rynkowej.

Saab 9-3 SportSedan 1 Sylwetka typu coupé o stromo pochylonej szybie przedniej i tylnej oraz krótkich zwisach nadwozia sprawia wrażenie bardzo atletycznej. Samochód ma dynamiczny wygląd nawet podczas postoju. Wyraźnie klinowa forma całej bryły nadwozia, podkreślona kształtem linii okien bocznych, współgra ze zintegrowanymi reflektorami oraz oryginalnymi wlotami powietrza. Te cechy stylistyczne w pełni odzwierciedlają współczesny wizerunek marki Saab.

Znakomita aerodynamika nadwozia, o imponującym współczynniku oporu powietrza 0,28, wpływa na znaczną redukcję sił unoszących, zwiększając nie tylko stabilność jazdy przy wyższych prędkościach, ale i skuteczność hamowania. Kształt karoserii o starannie zaplanowanych drogach opływu powietrza zapobiega nadmiernemu osadzaniu się zanieczyszczeń drogowych na tylnym oknie i światłach pojazdu.

W nowym Saabie 9-3 SportSedan dostępne są trzy nowe, aluminiowe, turbodoładowane silniki benzynowe o pojemności 2 litrów i mocy od 150 KM (110 kW) do 210 KM (155 kW) oraz 2,2-litrowy turbodiesel o mocy 125 KM (92 kW). Układ przeniesienia napędu na koła przednie obejmuje - do wyboru -5 lub 6-biegową skrzynię manualną lub też pięciobiegową skrzynię automatyczną z funkcją ręcznej zmiany biegów Saab Sentronic (z przyciskami sterowania na kole kierownicy). W ofercie znajdują się następujące poziomy wyposażenia: trzy Formy Saaba - Linear, Arc i Vector oraz wersja o charakterystyce sportowej - Aero.

W porównaniu do swego poprzednika nowy Saab 9-3 SportSedan posiada znacznie obszerniejsze wnętrze, szczególnie w tylnej części kabiny - przy niezmienionej długości całkowitej. Szerokość całkowita samochodu zwiększyła się o 55 mm, a rozstaw osi – o 71 mm.

Saab 9-3 SportSedan 2 Sprzedaż Całkowicie Nowego Saaba 9-3 SportSedan rozpocznie się w sierpniu bieżącego roku. W kategoriach poziomu cen samochód ten konkurować będzie z samochodami BMW serii 3, Audi A4 oraz Volvo S60.

Satysfakcja kierowcy

Nowy Saab 9-3 jest efektem największego jak dotąd fabrycznego programu w zakresie dynamicznej konfiguracji zespołów podwozia. Właściwa czułość oraz wysoka precyzja działania i reakcji na polecenia kierowcy wszystkich układów podwozia stanowi nowy wzorzec w tej klasie samochodów. Jest to zjawisko w pełni potwierdzone poprzez rzeczywistą satysfakcję kierowcy i przyjemność z jazdy Nowym Saabem 9-3 SportSedan. Najważniejszymi elementami wpływającymi na dynamiczną charakterystykę całego systemu są:
- Oryginalny system Saaba ReAxs umożliwiający samoistne skręcanie się tylnych kół, co w momencie pokonywania wirażów ułatwia bardzo precyzyjne utrzymanie zamierzonego kierunku jazdy. Tym pewniej panować można więc nad ruchem samochodu na drodze.
- Czterowahaczowe zawieszenie tylne: oś tylna pełni szczególnie istotną rolę dla stabilności pojazdu na szosie. W Saabie 9-3 SporSedan zastosowano konstrukcję wielowahaczową o czterech drążkach prowadzących każde koło jezdne. Dodatkowy drążek wzdłużny wspomaga stabilność samochodu podczas gwałtownego hamownia. Szerokie zastosowanie aluminium umożliwiło zmniejszenie masy nieamortyzowanej, a więc wpłynęło korzystnie na własności jezdne auta.
- Niskie położenie przekładni kierowniczej: gwarantuje rzeczywiste wyczucie drogi przez prowadzącego, zwiększoną sprawność i precyzję działania układu kierowniczego o progresywnej sile wspomagania.
- Zawieszenie przednie: kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami mocowanymi do hydrodynamicznie formowanej (profil zamknięty) ramy pomocniczej, dodatkowo odizolowanej poduszkami gumowymi. Wysoka sztywność poprzeczna zawieszenia przedniego przekłada się na możliwość dobrego wyczucia układu kierowniczego, a elastyczność podłużna to wyższy komfort jazdy.
- Złożone systemy elektroniczne podwozia: ESP (Elektroniczny System Stabilizacji Jazdy), EBD (System Elektronicznego Rozdziału Siły Hamowania), CBC (System Kontroli Hamulców na Zakrętach) oraz TCS (System Kontroli Trakcji)znajdują się w większości w wyposażeniu standardowym samochodu.
- Optymalizacja siły hamowania: w zależności od wersji samochodu, dla hamulców przednich przewidziano trzy, a dla hamulców tylnych dwie średnice tarcz.
- Obniżone masy nieamortyzowane: zapewniają większy komfort jazdy. Zwrotnice kół oraz dolne wahacze zawieszenia tylnego wykonane są z aluminium, a drążki stabilizatora - z zamkniętego profilu stalowego.
- Tuleje górnego mocowania amortyzatorów tylnych o specjalnej konstrukcji podwyższają zdolności tłumienia drgań przez zawieszenie i tym samym komfort jazdy.

Wysokie osiągi

Saab 9-3 SportSedan 3 W koncernie General Motors firma Saab uchodzi za prawdziwego eksperta w dziedzinie konstrukcji turbodoładowanych silników benzynowych. Nowe, zastosowane w Saabie 9-3, układy przeniesienia napędu stanowią godne potwierdzenie tradycyjnie "mocnej strony" tej marki. Jednostki napędowe charakteryzują się wysokim momentem obrotowym i mocą osiąganymi w dolnym i środkowym zakresie prędkości obrotowych silnika. Efektem są sportowe osiągi pojazdu, zawsze idące w parze z odpowiednim zestrojeniem zespołów podwozia. Wyróżniającymi się elementami układów napędowych Nowego Saaba są:
- Nowy - własnej konstrukcji - turbodoładowany, aluminiowy silnik o pojemności 2.0 litrów i mocy 150 KM /110 kW (oznaczenie 1.8t), 175 KM/129 kW (oznaczenie 2.0t) albo 210 KM/155 kW (oznaczenie 2.0T). Wszystkie silniki mają po 2 wałki wyrównoważające oraz dwumasowe koła zamachowe, zapewniające wysoką kulturę pracy.
- Bardzo efektywnie działający nowy system sterowania silnikiem Trionic 8, stanowiący najnowszą wersję 32- bitowego systemu elektronicznego Saaba. Trionic 8 to przede wszystkim precyzyjne sterowanie przepustnicą i adaptacyjne przenoszenie momentu obrotowego.
- Nowe skrzynie biegów: zmodernizowana manualna skrzynia pięciobiegowa i nowa skrzynia sześciobiegowa. Ponadto dostępna jest pięciobiegowa, adaptacyjna skrzynia automatyczna z funkcją sekwencyjnej, ręcznej zmiany biegów Saab z przyciskami sterowania na kole kierownicy.
- Unikalna "wahadłowa" zabudowa silnika: hałasy i drgania mechaniczne zostają znacznie zredukowane dzięki zastosowaniu specjalnych łączników tłumiących neutralizujących w dolnej części zespołu napędowego celem równoważenia oddawanego momentu obrotowego.

Dostosowanie do stylu kierowcy

Saab 9-3 SportSedan 4 W uzupełnieniu powyższych zalet należy podkreślić, że Nowy Saab 9-3 SportSedan bez trudu, w sposób swoiście interaktywny, może być dostosowany się do wszelkich potrzeb swego właściciela. Najważniejszymi elementami złożonego systemu "adaptacyjnego" są:
- Program ustawień indywidualnych "Profiler". System pozwala konfigurować funkcje pokładowe samochodu stosownie do potrzeb lub bieżących warunków jazdy. Za pomocą wyświetlacza z menu można ustawiać parametry: autoalarmu, wewnętrznego ogrzewania postojowego, podgrzewacza silnika, czujnika parkowania, zegara, czujnika deszczu wycieraczek oraz oświetlenia wskaźników i przyrządów (Night Panel). Można także zmieniać jednostki miar metrycznych na anglosaskie.
- Zaawansowana elektronika informatyczna. Szerokie zastosowanie światłowodów, z powodu 50-krotnie wyższej od tradycyjnych przewodów przepustowości danych, uczyniło Saaba 9-3 SportSedan liderem wykorzystania tej technologii na rynku motoryzacyjnym. Światłowody są podstawą bardzo szybkiej i wydajnej platformy operacyjnej dla m.in. samochodowego systemu "Infotaiment".
- Dwustrefowa klimatyzacja z automatycznym sterowaniem: wykrywa zmiany w natężeniu światła słonecznego na zewnątrz samochodu i odpowiednio reguluje parametry przepływu powietrza celem utrzymania ustawionej temperatury we wnętrzu pojazdu.
- Nawigacja satelitarna: system zaprojektowany przez Saaba, o specjalnym oprogramowaniu, obejmuje m.in. funkcję instrukcji głosowych, zbiór indywidualnych lokalizacji punktów podróży oraz funkcję dynamicznej orientacji, pozwalającą – na przykład – omijać korki i większe przeszkody drogowe.
- Zintegrowany system Bluetooth. Bluetooth, będący standardem bezprzewodowej komunikacji umożliwia łączenie w sieć, na niewielkie odległości, różnych urządzeń elektronicznych, takich jak telefony, palmtopy, komputery i np. zestawy słuchawkowe. W ramach całego systemu dostępne są na przykład następujące funkcje-ułatwienia: sterowanie głosem telefonu komórkowego ze zintegrowanym systemem głośnomówiącym, przeglądanie stron internetowych, odbieranie poczty elektronicznej oraz transmisja danych (przy użyciu palmtopów lub laptopów z kartą sieciową Bluetooth).
- Cztery poziomy wyposażenia samochodu. Forma Linear to wnętrze o tapicerce z tkaniny i akcentach wykończenia w kolorze antracytowej szarości. Formę Arc charakteryzują oryginalne 16-calowe obręcze z lekkiego stopu oraz skórzana tapicerka harmonizująca z okładzinami z drewna topoli. Dla Formy Vector przewidziano m.in. 17-calowe obręcze z lekkiego stopu oraz sportową tapicerkę skórzano-tekstylną z metalicznymi akcentami wykończenia wnętrza. Wersja Aero to bardzo dynamiczny model flagowy dostępny jedynie z silnikiem o mocy 210 KM i posiadający obniżone, sportowe zawieszenie oraz sportowe elementy stylizacji nadwozia.
- Większe możliwości przewożenia bagażu. W standardzie tylna kanapa jest składana w proporcji 60 / 40% i posiada w oparciu dodatkowy otwór bagażowy umożliwiający przewóz długich przedmiotów (jak np. narty).
- Obniżone koszty eksploatacji: Przedłużone okresy międzyobsługowe oraz skrócone czasy napraw pozwalają ograniczyć dokuczliwość i jednocześnie koszty eksploatacji samochodu o 30 % w porównaniu z modelem poprzednim. Dzięki specjalnemu algorytmowi komputera pokładowego okresy wymiany oleju silnikowego dostosowywane są do sposobu eksploatacji pojazdu.
- Komfort i jeszcze raz komfort: Całkowicie Nowy Saab 9-3 SportSedan wyposażony jest we wszelkie inne urządzenie mające wpływ na komfort użytkowania, tak np.: lusterka boczne powracające samoczynnie do poprzedniego ustawienia po złożeniu, elektrycznie sterowane szyby, opcjonalnie elektrycznie otwierany dach oraz wiele dodatkowych punktów oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego samochodu - dla większego bezpieczeństwa po zmroku.

Samochód zbudowany wokół kierowcy

Podobnie jak inne samochody Saaba, także i 9-3 SportSedan został zbudowany wokół kierowcy, choć oczywiście systemy bezpieczeństwa obejmują wszystkich pasażerów samochodu na równi. Ergonomia kabiny, rozmieszczenie wskaźników i przełączników podporządkowane są przede wszystkim perspektywie miejsca kierowcy. Najważniejszymi elementami koncepcji "konstrukcji pojazdu wokół kierowcy" są:
- Wygoda w kokpicie. Główna część tablicy rozdzielczej otacza łukiem kierowcę. Przełączniki są logicznie rozmieszczone i łatwe w operowaniu. Koło kierownicy jest regulowane w poziomie i w pionie. Zielone podświetlenie deski rozdzielczej oraz funkcja Night Panel to gwarancja mniejszego zmęczenia podczas długiej nocnej jazdy.
- Wyświetlacz komputera pokładowego SID (Saab Information Display). Umieszczony na górnej powierzchni tablicy rozdzielczej, u podstawy przedniej szyby wyraźny wyświetlacz znajduje się w pobliżu naturalnego pola widzenia kierowcy. Pokazuje on m.in. główny kierunek jazdy po włączeniu nawigacji satelitarnej (oddzielny ekran), informacje podróżne, ostrzeżenia o ewentualnych awariach oraz ustawienia systemu audio.
- Wytrzymałość strukturalna nadwozia. Przy sztywności skręcania wynoszącej 22.000 Nm/stopień ugięcia - nadwozie 9-3 jest ponad dwukrotnie odporniejsze na odkształcenia niż w poprzednim modelu. Ma to zasadniczy wpływ na wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa jazdy.
- Rzeczywiste bezpieczeństwo. Podczas prac konstrukcyjnych przeprowadzono 75 badań zderzeniowych o zróżnicowanej konfiguracji, zaaranżowanych w oparciu o własną bazę danych 6.000 rzeczywistych przypadków kolizji drogowych. Testy obejmowały uderzenia boczne samochodu ciężarowego w osobowy, zderzenie czołowe samochodów osobowych z prędkością bliską 120 km/h oraz symulacje zderzeń z dużym zwierzęciem na drodze (łosiem).
- Aktywne Zagłówki Saaba drugiej generacji. Zastosowane aktywne zagłówki efektywnie ograniczają możliwość uszkodzenia kręgosłupa szyjnego pasażerów na przednich fotelach w razie uderzenia w tył samochodu. Zagłówki te zostały obecnie ulepszone w celu przyspieszenia ich działania.
- Zintegrowane systemy bezpieczeństwa. Napinacze pirotechniczne z ogranicznikami napięcia pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc siedzących (za wyjątkiem tylnego środkowego) współpracują z dwustopniowymi, adaptacyjnymi przednimi poduszkami powietrznymi, bocznymi poduszkami w oparciach foteli oraz sufitowymi kurtynami powietrznymi.

Ogłaszając narodziny Całkowicie Nowego Saaba 9-3 SportSedan Peter Augustsson, Prezes i Dyrektor Saab Automobile AB powiedział: "Ten samochód zapewnia kierowcy niespotykany poziom satysfakcji oraz standard osiągów. Unikalne połączenie dynamicznie zestrojonego podwozia z nowym, wyrafinowanym układem napędowym to w efekcie niezmierna przyjemność z jazdy. Jest to propozycja skierowana do młodych, zamożniejszych nabywców, którzy szukają radości w prowadzeniu samochodu, lecz jednocześnie pragną podkreślić swoją indywidualność poprzez wybór charakterystycznej i niebanalnej marki samochodu."

Źródło: Saab